Hantera hovslagare/Konflikt

Har inget behov av att överbevisa min hovis på något sätt. :)

Säger han nej men förklaringen att han inte torr på det vill jag gärna ha en utläggning om varför och om han har några andra förslag på hur vi kan göra det lättare för den här stora hästen.

Enda förklaringen är att han inte tror på det och att det förstör hoven.. Jag kanske är otroligt överdriven i min strävan för att få till det och överreagerar men vi har jaft en ruggigt bra dialog i allt annat tidigare utom här.

Fördelen med den "nya" hovisen är att han erbjuder både och. Min "gamla" hovis enbart sitt "sortiment" eller hur man ska säga.

Vi får se hur det utspelar sig.

Jag har aldrig kännt behov av behöva prova överrullningsskor förrens nu. Fungerar det inte så fungerar det inte ingen skada skedd, Fungerar det kanon.

Tack för input :)

Håller tummarna för att det blir bra med nya hovslagaren! :)
 
Liten uppdatering.

Bytte ju hovis och det gjorde skillnad på ena hästen. Rejält också.

Lätt att prata med och vi fick en bra dialog från start. Känns som om jag har gjort helt rätt.

Sen visade det sig att denna hovslagare var en gammal granne till min mor när de bodde inne i staden och letade efter hästgård samtidigt. Hovis kände igen stället eftersom han också varit och kikat på det men hamnade inte långt ifrån så ytterligare ett plus. Skoningen blev lite billigare då reseersättningen inte vart lika lång :D
 
Hej alla

Skulle behöva lufta mig lite samt få lite tips och råd.

Har en hovslagare som jag varit mycket nöjd med och vi har haft en bra dialog i flera års tid.

Dock så börjar våra åsikter gå isär och han har nu gjort 3 skoningar under det senaste året jag inte varit nöjd med speciellt på en av hästarna.

Senast vart det så oturligt så att ena hästen fick ett sömtryck och vi fick åka till klinik för bandage och det blev 3v boxvila. Hästen är nu helt ok. Sömtryck kan hända alla.

Min hovslagare har väldigt starka åsikter och jättebred kunskap. Själv utbildat flera hovslagare mm men är väldigt svår att diskutera med. På ena hästen vill jag nu övergå till en annan slags sko som hjälper hästen bättre med överrullningen samt gör honom kvickare. Bland annat har jag blivit rekommenderad sidokappor från flera håll.

Pratade med min hovslagare som gruffade lite och sa att han personligen inte trodde på detta men är det sådana skor jag vill ha så ska jag få det.

Jag känner mig just nu ganska tveksam till om jag verkligen vill låta honom fortsätta sko.

Man känner sig ganska så utlämnad när det kommer till sådant här då hovslageri är något inte jag personligen kan göra. Samma sak när det kommer till veterinärer Samma känsla där.

Det är ju inte jättelätt att hitta en hovslagare man trivs med.

Gaahh jag vet inte hur jag ska göra. Hur skulle ni gjort?

Ska försöka diskutera med min hovis igen men det är inte lätt


Du har ju själv sagt att din hovslagare är superduktig och utbildat flera, vad jag förstår har du ingen utbildning inom hovslageri?
Ändå talar du om för han hur han ska och inte ska sko??:cautious:
Om man är hovslagare med gedigen erfarenhet så blir man rätt trött kan jag tänka mig på alla hästägare som hört att si och så ska jag sko min häst och denna sko ska jag ha.
Och när sedan hovslagaren säger nej det är inte alls bra för din häst så blir ägaren sur och ska byta hovslagare!O_o

Min hovslagare har utbildning och är superduktig hon skor otroligt bra, om hon kommer med förslag till nått så litar jag fullt ut och aldrig att jag skulle komma med pekfinger åt henne och tala om för henne hur hon ska sko eller inte sko min häst.
Jag har inte den utbildningen eller erfarenheteten att jag har rätt att läxa upp henne!

Däremot kan man som kund fråga sin hovslagare du vad tycker du om min häst hovar och hur vinklar ser ut? berätta om ni har några problem i ridningen och fråga vad hovslagaren har för rekommendationer till att lösa problemet. Om den ens är skorelaterat? i många fall är de ridrelaterat.. helt krasst att ryttaren är för dålig för att få hästen att gå bättre.

Sov hovslagare ska man inte behöva göra saker som man vet skadar hästen bara för att göra kunden nojd som inte har en aning om hur skor påverkar hoven och vad som är bäst för en häst!
Om en hovis gör nått den vet kommer sluta med halt eller skadad häst är den inge bra.. även om ägaren upplever den som foglig eftersom den gör som man säger åt den!! En bra hovis står på sig och kan säga nej detta kan jag inte göra. inge jag som proffshovslahgare kan utföra med gott samvete.
 
Du har ju själv sagt att din hovslagare är superduktig och utbildat flera, vad jag förstår har du ingen utbildning inom hovslageri?
Ändå talar du om för han hur han ska och inte ska sko??:cautious:
QUOTE].


Tagga ner tonen lite.

Blir lite irriterad när jag läser ditt svar,

Du har en hovslagare som kommer med förslag om hur hästen ska skos på bästa sätt. Kanon det var ju precis det jag ville ha av min hovslagare också.

Men istället för att när jag började fråga lite fick till svar att sådant tror han inte på. Korta tår och vanlig hederlig sko är det som han skor med. Slutdiskuterat.

Efter många försök till bättre dialog så bad jag honom att jag iallafall ville testa på ena hästen. Blir det ingen skillnad på sidokappa vs vanlig sko så är det ingen fara på taket. Det är ju inte som att han ska förändra hela hoven i ett nafs.

Förklarade ex. antal ggr vad jag var ute efter med detta men istället för att få förslag på hur vi kunde få till det så gruffade han ihop sig. Jag vet att han kanvara svår att ta har hört från andra om hans humör men har aldrig upplevt det själv förrens det sista.

Märkte skillnad på att hästen ORKADE mer och inte tog slut lika snabbt i sprången för att det blev lättare för honom.

Nej mina hästar har aldrig blivit fogligare av att jag har haft hovslagare ute :mad:

Men nu har jag bytt till en välrenommerad, välutbildad och yngre hovis. Han frågar mig om hur hästarna känns vid ridning, han ger förslag på hur vi kan göra för att det ska bli bra.

AN kommer med förslag och förklaringar på hur man kan inverka olika mm mm

Min tränare, Jag och många andra har märkt skillnad på ena hästen. tack vare att vi la om så har han det nu lättare och orkar mer, vilket ger bättre förutsättningar.

På de andra märks ingen skillnad. Där har vi inte ändrat någonting för att det behövs inte, men dialogen är ändå där och man känner sig trygg. Jag kan fråga och jag får svar med förklaring sedan kan man gå vidare därifrån
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 059
Senast: tuaphua
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 276
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 209
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Det är så här att jag har haft ute en ny hovslagare pga min ordinarie var sjukskriven.. och bad om en "vinterskoning" alltså snösulor...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 337
Senast: Raderad medlem 124573
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp