Hantera hovslagare/Konflikt

Diabetikern

Trådstartare
Hej alla

Skulle behöva lufta mig lite samt få lite tips och råd.

Har en hovslagare som jag varit mycket nöjd med och vi har haft en bra dialog i flera års tid.

Dock så börjar våra åsikter gå isär och han har nu gjort 3 skoningar under det senaste året jag inte varit nöjd med speciellt på en av hästarna.

Senast vart det så oturligt så att ena hästen fick ett sömtryck och vi fick åka till klinik för bandage och det blev 3v boxvila. Hästen är nu helt ok. Sömtryck kan hända alla.

Min hovslagare har väldigt starka åsikter och jättebred kunskap. Själv utbildat flera hovslagare mm men är väldigt svår att diskutera med. På ena hästen vill jag nu övergå till en annan slags sko som hjälper hästen bättre med överrullningen samt gör honom kvickare. Bland annat har jag blivit rekommenderad sidokappor från flera håll.

Pratade med min hovslagare som gruffade lite och sa att han personligen inte trodde på detta men är det sådana skor jag vill ha så ska jag få det.

Jag känner mig just nu ganska tveksam till om jag verkligen vill låta honom fortsätta sko.

Man känner sig ganska så utlämnad när det kommer till sådant här då hovslageri är något inte jag personligen kan göra. Samma sak när det kommer till veterinärer Samma känsla där.

Det är ju inte jättelätt att hitta en hovslagare man trivs med.

Gaahh jag vet inte hur jag ska göra. Hur skulle ni gjort?

Ska försöka diskutera med min hovis igen men det är inte lätt
 
Det är viktigt att kunna diskutera med sin hovslagare.
Dock anser jag själv att en erfaren hovslagare antagligen vet bättre än jag vilka skor som har vilken funktion.

Det du skriver om hovslagarens synpunkt på val av sko verkar rimligt för mig.

Sömtryck - ja det kan antagligen hända vem som helst. Jag har genom åren anlitat fyra olika hovslagare i sammanlagt 30 års tid och det har inte hänt någon gång. Precis som det aldrig hänt att någon häst blivit sömstucken under dessa år, eller att det tagits för djupt i sulan.
 
Det är viktigt att kunna diskutera med sin hovslagare.
Dock anser jag själv att en erfaren hovslagare antagligen vet bättre än jag vilka skor som har vilken funktion.

Det du skriver om hovslagarens synpunkt på val av sko verkar rimligt för mig.

Sömtryck - ja det kan antagligen hända vem som helst. Jag har genom åren anlitat fyra olika hovslagare i sammanlagt 30 års tid och det har inte hänt någon gång. Precis som det aldrig hänt att någon häst blivit sömstucken under dessa år, eller att det tagits för djupt i sulan.


Det är ju dock så att valet av sko för min hovslagare skiljer sig när jag pratat med andra hovslagare. Därav min villrådighet :D Har nu för första gången en häst som kan behöva den lilla extra hjälpen t.ex en sko som ger bättre överrullning, Förstår han synpynkt men allt detta med skor är en modefluga enligt honom. Jag har väldigt mycket respekt för hans kunnighet dock, Han har varit grym i hanteringen av mina hästar också. Ruggigt bra då ena stoet har tidigare varit lite krånglig med sina bakfötter men nu är superlätt att sko bak. Så hans kunnighet ifrågasätter jag inte eller hans sätt att hantera hästar för den kunskapen är ofantligt stor.

Sömtrycket är jag inte bekymrad över det minsta dock så bidrar det till att jag blir lite skeptisk.

Har ni något tips på hur jag kan lägga fram en vettig diskussion?
 
Jag hade absolut bytt. Det är jätteviktigt för mig att ha en god relation med de jag anlitar.

Svåra blir ju att hitta en hovslagare som är lika bra och som jag kan ha en dialog med. Finns inte så jättegott om hovslagare häromkring :/

Man vet ju vad man har men inte vad man får. Tänk om jag tror jag hittar en bra som sedan visar sig vara katastrof?
 
Jag skulle nog fundera på om inte hovslagaen har rätt ändå, eller be hovslagaren komma med argument som visar att han har rätt i sin åsikt. Jag kan hålla med om att det går mode i skoning och sidokappor är definitivt en trend. Jag frågade vid något tillfälle en erkänt duktig klinikhovslagare angående sidokappor. Hon var säker på att det snarare är en fluga än ett behov.
 
Du vet vad du har, men inte vad du får.

Jag har haft en jobbig period med hovslagare och det är sannerligen inte rätt att hitta någon bra. Om du VET att du byter upp dig hade jag bytt. Men de där hovisarna som tycker en massa om hästar andra skott är sällan de bästa.
Innan jag flyttade gick jag en period till en fantastisk hovslagare, erkänt en av de bästa i landet. Han sa aldrig ett ont ord om någon annans skoning. Det gör inte min nuvarande heller, däremot kan man ju diskutera metoder och trender.
 
Jag bytte för drygt ett år sen, men det var för att personkemin mellan min förra och hästen verkligen inte fungerade och min stallägare hade samma hovslagare som jag bytte till, så hon gick lite i god för att han var bra. För mig, och framför allt för min häst, har bytet enbart varit positivt, konflikten med den förra var så pass stor att hästen i princip la kull sig själv i gången varenda gång, och nu står hon nästan helt stilla. Eftersom hästen reds in ungefär i samma veva som jag bytte kände jag att om hon i framtiden kommer behöva skor (och det kommer hon förmodligen göra, åtminstone fram) så behöver vi ha en hovslagare som KAN sko hästen och som hästen inte slåss med.

Jag var däremot nöjd med den förra hovslagaren till min andra häst, och hade nog faktiskt inte bytt om inte unghästen hade uppfört sig som hon gjorde. Som någon annan sa, om du känner att du byter upp dig så byt.
 
Svårt... Jag har en helt suverän hovslagare som jag haft de senaste 5 åren. Jag kör hästarna dit, lite drygt 6 mil enkel resa, men det är helt klart värt varenda mil och varenda timme jag spenderar på att åka dit. Han är kunnig, trevlig, intresserad, och jag har fullt förtroende för allt han gör med mina hästar. Han har räddat båda två mer än en gång :)! Jag har ALDRIG, och jag menar aldrig, tänkt att jag skulle behöva föreslå något/lära min hovslagare något. Antingen har du förtroende för din hovslagares erfarenhet och kunskap, eller så har du det inte. Man ska, tycker jag, inte behöva föreslå saker för hovslagaren. Hovslagaren ska vara den som, utifrån sin kunskap och erfarenhet, vet vad som är bäst för den individuella hästen och hoven.

Om du känner dig tveksam, och bestämmer dig för att prova någon annan, så kunde det kanske vara vettigt att ringa en erkänt bra klinik i närheten och fråga vilka hovslagare de rekommenderar?
 
Jag håller med de som föreslagit att ta en rättfram dialog med hovslagaren och ärligt säga att du vill veta/få motiverat exakt varför han skor som han skor osv. Det är betydligt sundare, om vi nu förutsätter att han kan motivera sig på ett vettigt sätt, än att lyssna på råd från andra håll som föreslår ditten och datten i fråga om olika skor osv. Börja i den änden är mitt råd!
 
I Tidningen ridsport nr 1 fanns en artikel om att sko med sidokappsskor. Kanske du kan hitta den o läsa. Så har du bra fakta till att prata med din hovslagare.
 
I Tidningen ridsport nr 1 fanns en artikel om att sko med sidokappsskor. Kanske du kan hitta den o läsa. Så har du bra fakta till att prata med din hovslagare.
fast det ska väl knappast behövas ? om hovslagaren verkligen är renomerad och kunnig så behöver knappast kunden föreslå lösningar, däremot kan man helt klart om man tvivlar, som föreslagits TS, kommunicera det och be om en motivering till varför hästen skos av existerande hovslagare som den görs.
jag tycker ofta i trådar på buke och i verkliga livet att det finns så mkt ""läktarryttare" 'även i fråga om skor och teorier om olika hästars skoning osv, jag personligen kan förstå utifrån det om man som hovslagare blir rätt avogt inställd om man bemöts av beordringar hur kunden anses hästen ska skos utifrån vad den fått för synpunkter från andra utifrån på olika sätt osv. Just därför jag skrev det jag skrev - börja med att verkligen ställa konkreta frågor till existerande hovslagare som man enligt TS annars är nöjd med så ser man ju om motiveringar finns osv.
Jag känner hur många som helst som inte ens närvarar vid skoning av sin häst generellt, och aldrig ställer frågor när de är närvarande öht.

sorry för dubbelpost till viss del men jag får felmeddelande och det går inte att redigera existerande inlägg, bara att posta nytt i redigerad form för min del just nu, på nya forumet.
 
@Diabetikern

Varför går era åsikter isär och hur motiverar hovis eller argumenterar emot de åsikter du har?
Altså vems argument kan väga tyngst och vad är det man diskuterar om?
Hur förklarar hovis när du frågar? Viktigt är ju att hovis måste kunna förklara helt uförligt varför hästen verkas si, hur den verkas, varför just den skon, egenskaper för skorna osv

Vad menas med att hovis har starka åsikter och bred kunskap? Anser denne sig bättre än alla andra och vad isf har hovis för utbildning? Ett problem jag sett gällande detta är hovisar som inte är ödmjuka och hela tiden anser sig kunna bäst..i värsta fall kan det också innebära att hovis inte skor vissa hästar optimalt för att man inte vågar tänka bredare, diskutera med kollegor etc det blir rätt men ändå fel. MEN likaså så ser jag också hovslagare som ganska ofta blir ifrågasatta av mindre kompetenta också, tex hästägare och då kan man ibland förstå att tonen kanske blir lite hårdare för att hovis tröttnat på att bli ifrågasatt av inkompetenta i ämnet

Varför vill du att hästen ska skos på ett sätt och hovis ett annat?

Själv anser jag att man inte ska behöva diskutera vilken skoning som är bäst för hästen utan det är liksom hovslagarens uppgift att sko och verka hästen korrekt. Det enda jag som ägare/ryttare möjligen skulle kunna göra är att lämna feedback och säga att hästen inte funkade bra på en viss skotyp, blev förändrad till det sämre när den rör sig eller liknande när man provat men att diskutera i förväg sas skulle för mig kännas konstigt iom att det inte är jag som ska ha kompetensen utan hovslagaren.

Tittar hovslagaren på hur hästen rör sig?
Ställer frågor?

Men diskutera gärna mer ingående med hovis med det är aldrig fel att låta någon annan renomerad hovis ta sig en titt också ifall man känner sig osäker.
Tänk dock på att det inte alltid är klokt att låta någon "testverka eller testsko" bara..utan börja med att någon annan bara tittar på hovarna, ger åsikter, förklarar..Så kan du därefter fatta ett beslut.
 
Jag har själv erfarenhet av hovisar som inte vill sko med sidokapp. Flyttade 18 mil norrut o fick då byta hovslagare.
Hästen behöver sidokappor fram för att slippa få "ankfötter". Vintertid när hovarna inte växer så mycket fungerar vanliga skor.
Att sko oftare sommartid slipper jag om han har sidokappor så han sliter på tån själv.
Hovisarna norrut (bry er inte om geografin) tyckte att sidokappor var något som var poppis bland skånehovslagarna och helt fel. Att sätta bakskor på framhovarna typ :/
Jag var glad över att få flytta hem igen till vanliga hovslagaren o sidokapp med roll over. Hästen behöver det.
Därför är det bra att vara lite påläst själv fast inte från någon anonym Bukare.
 
Hovisarna norrut (bry er inte om geografin) tyckte att sidokappor var något som var poppis bland skånehovslagarna och helt fel. Att sätta bakskor på framhovarna typ ://QUOTE]

Detta har jag också erfarat faktiskt..men såhär i efterhand så inser jag att det är hovisar som inte är särskilt utbildade eller kunniga i slutändan, det har varit för nytt för dem helt enkelt och skor med vanliga skor oavsett häst - allt utöver det är bara trams.
Det har bara kallats "skåneskor" men man har tydligen aldrig reflekterat mer än så.
 
sa att han personligen inte trodde på detta men är det sådana skor jag vill ha så ska jag få det.
Tycker inte alls detta låter som något som skulle få mig att byta hovslagare. Han säger vad han tycker, men är beredd att sko som du vill om du insisterar. Det är väl så man vill att det ska fungera?

För egen del har jag en jättebra hovslagare som jag har fullt förtroende för, så om det var min situation skulle jag berätta för honom om de förslag jag fått, lyssna på hans argument i frågan och sen låta honom göra som han tyckte blev bäst.
 
Jag tycker att man ska kunna fråga och diskutera med sin hovis. Ibland undrar jag bara saker som jag kanske hört från andra håll och frågar då får jag ett svar om hur hon resonerar. Jag skulle inte acceptera att jag fick snutiga svar för att hovis tog det som kritik som många verkar göra. Men så är ofta inte fallet utan vi hör oss för och då kanske undrar om ett par andra sorts skor. Jag och hovis har testat lite olika på min just för att hitta rätt. Många hovisar brukar köra samma på alla, men jag tycker det är viktigt att se till individen.

Som en skrev, jag skulle och inte bytat hovis förrän jag visste att jag kunde få en annan bättre
 
Vad som passar på vad/vem måste ju vara/bli individuellt, alla hästar fungerar inte med dubbla sidokappor utan kan få problem med hoven. Hur det ligger till i TS fall måste TS själv ta reda på och inte se det som en ren konflikt, vem vet det kanske är av ren och skär omtanke baserad på den kunskap hovisen har om den hästen. Man kommer aldrig att få veta om man inte ställer frågan direkt till den det berör.
 
Håller med boj! Jag har varit i samma läge med min hovis(dock ej ang sidokappor) och kunde uppfatta honom som tjurig men det fanns orsaker som handlar om hur just den hästens hovar är och riskerna kontra fördelar.
Sen sa jag till slut att ok, men det är pest eller kolera, vi får prova och då köpte han självklart det och sen har det hittills fungerat mkt bra och då har han varit den första att säga att han var skeptisk men att det blev väldigt bra. Hittills.
Han är nog rätt mycket som TS hovis av beskrivningen, men mkt erfaren.

Ang sidokappor och "modeskor" så är det ju ett faktum att det inte är bra för vissa hovar, och det måste ju en hovis säga om han tror det, beroende på hur hovarna är.

Vill TS prova ändå så gör det, han går ju med på det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
22 996
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 744
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Det är så här att jag har haft ute en ny hovslagare pga min ordinarie var sjukskriven.. och bad om en "vinterskoning" alltså snösulor...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 289
Senast: Raderad medlem 124573
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp