Hantera hovslagare/Konflikt

Hej alla

Skulle behöva lufta mig lite samt få lite tips och råd.

Har en hovslagare som jag varit mycket nöjd med och vi har haft en bra dialog i flera års tid.

Dock så börjar våra åsikter gå isär och han har nu gjort 3 skoningar under det senaste året jag inte varit nöjd med speciellt på en av hästarna.

Senast vart det så oturligt så att ena hästen fick ett sömtryck och vi fick åka till klinik för bandage och det blev 3v boxvila. Hästen är nu helt ok. Sömtryck kan hända alla.

Min hovslagare har väldigt starka åsikter och jättebred kunskap. Själv utbildat flera hovslagare mm men är väldigt svår att diskutera med. På ena hästen vill jag nu övergå till en annan slags sko som hjälper hästen bättre med överrullningen samt gör honom kvickare. Bland annat har jag blivit rekommenderad sidokappor från flera håll.

Pratade med min hovslagare som gruffade lite och sa att han personligen inte trodde på detta men är det sådana skor jag vill ha så ska jag få det.

Jag känner mig just nu ganska tveksam till om jag verkligen vill låta honom fortsätta sko.

Man känner sig ganska så utlämnad när det kommer till sådant här då hovslageri är något inte jag personligen kan göra. Samma sak när det kommer till veterinärer Samma känsla där.

Det är ju inte jättelätt att hitta en hovslagare man trivs med.

Gaahh jag vet inte hur jag ska göra. Hur skulle ni gjort?

Ska försöka diskutera med min hovis igen men det är inte lätt
Det är viktigt att man kan diskutera med sin hovslagare. Om jag har något problem med nån häst eller vill ex. få snabbare överrullning eller var det nu kan vara, så frågar jag alltid hovslagaren vad den tror innan jag börjar fråga runt bland andra. Hovslagare har ju en utbildning och om denna även utbildar andra antar jag att din är duktig på vad han gör.
Berätta vad du vill hjälpa hästen med och vad du vill förbättra; din hovslagare har säkert andra bra tips :) -jag tror heller inte på sidokappor i det här fallet.
 
Ja alltså jag har ingen oseriös hovslagare i min krets men man blir ju mörkrädd när man ser många andra hästar. Kan ju inte svära på att de hovslagarna inte vet vad de pysslar med, men när man ser typ superlånga tår+sidokappor och C-ponnyhovar med trånga skor på halvblod över 170 (som dessutom skryter med "tappskogaranti") osv då börjar man undra...
Det har inte bara du observerat, utan även en av S.´s mest meriterade vet.

Glöm inte att de är hantverkare..... det varierar STORT i kunskap/ bemötande / passa tiden eller komma alls.
Det är också regel nr 1 att inte kritisera andras jobb, men det är alltid ägaren som kommer att få skulden om hästen går sönder.

Varför har vi nu "slaskdiagnosen" hovledsinfl. som en av de vanligaste skadorna? förr var det kotleds...
Tänk om vi hade Fuskhovisarna på TV 3:p
 
Det är viktigt att man kan diskutera med sin hovslagare. Om jag har något problem med nån häst eller vill ex. få snabbare överrullning eller var det nu kan vara, så frågar jag alltid hovslagaren vad den tror innan jag börjar fråga runt bland andra. Hovslagare har ju en utbildning och om denna även utbildar andra antar jag att din är duktig på vad han gör.
Berätta vad du vill hjälpa hästen med och vad du vill förbättra; din hovslagare har säkert andra bra tips :) -jag tror heller inte på sidokappor i det här fallet.

Dock så märktes skillnad nu vid hoppningen på denna häst :D Han fick det lite lättare så lite på rätt väg är vi.

Jag har diskuterat detta länge så det är inte så att jag hux flux bara vill byta. Det har gått x antal skoningar där jag försökt diskutera detta. Även under de månaderna jag stod i hovis stall. Kände dock att nu fick det händ något. Antingen byta hovslagare eller knipa käft och bara låta hovis göra sitt och bara informera om hur många brodd jag vill ha i skon typ. Lite åt det hållet.

Min hovis är välrenommerad och kunnig men också känd för sin starka vilja och humör. Jag har förtroende för honom men känt att nu det sista så har han tappat lite och vi har kommit till ett vägskäl.

Jag började dessutom inte fråga runt jag blev rekommenderad när vi pratade utbildning speciellt av den unga hästen. Både bland några hovslagare men även tränare och annat hästkunnigt folk. Diskussion och våga fråga måste man ju annars lär man sig ju inte något :)

Hovis gillar inte sidokappor alls. Tycker att de enbart förstör hoven. Är han så ovillig att prova något anat ifrågasätter jag automatisk hur han då kan sko på ett annorlunda sätt för at få hjälp men får inte något svar mer än att an inte tror på detta.


Den jag har hittat nu verka bra och det ska bli intressant och se vad han säger när det kommer till skoning då 2 av hästarna skiljer sig ganska markant.

Men men om ca 7 veckor kommer ni kanske läsa om hur irriterad jag är på nya hovis *s*

Inte baa svarat till dig nu utan även lite allmänt ;)

@axel Det programmet skulle jag aldrig våga kika på :D Hästfolk och hantverkare... ett släkte för sig :D
 
Det har inte bara du observerat, utan även en av S.´s mest meriterade vet.

Glöm inte att de är hantverkare..... det varierar STORT i kunskap/ bemötande / passa tiden eller komma alls.
Det är också regel nr 1 att inte kritisera andras jobb, men det är alltid ägaren som kommer att få skulden om hästen går sönder.

Varför har vi nu "slaskdiagnosen" hovledsinfl. som en av de vanligaste skadorna? förr var det kotleds...
Tänk om vi hade Fuskhovisarna på TV 3:p
Haha det hade varit en spännande programidé!

Är säkert trög, men vad menar du med S.?
 
Haha det hade varit en spännande programidé!

Är säkert trög, men vad menar du med S.?
S är en förkortning av vårat Land:D

sidokappor låser hoven lite grann o vissa hovisar menar att det även påverkar hovbenet på sikt.
Det är dåligt med forskning på det.

Mackan är bortskämd med riktigt bra hovisar.
 
S är en förkortning av vårat Land:D

sidokappor låser hoven lite grann o vissa hovisar menar att det även påverkar hovbenet på sikt.
Det är dåligt med forskning på det.

Mackan är bortskämd med riktigt bra hovisar.
Haha okej! Ställde till det eftersom vår hovis heter något på S haha
 
S är en förkortning av vårat Land:D

sidokappor låser hoven lite grann o vissa hovisar menar att det även påverkar hovbenet på sikt.
Det är dåligt med forskning på det.

Mackan är bortskämd med riktigt bra hovisar.

haha. vet inte om jag är direkt bortskämd men har förstått på dig att jag är det ;)
sidokappor för övrigt låser inte hovmekanismen om de 1) är placerade där de bör vara om skorna inte är avsedda som sjukbeslag och 2) man självklart sköter sina skointervaller efter vad individen behöver och samtidigt har en bra hovslagare . Dock är det en seglivad myt att sidokappor i sig låser hovmekanism, men den har nog som sagt att göra med 1 och 2 i mångt och mycket...
 
Nu har ju du redan bestämt dig för att byta men själv hade jag låtit bli. Nu har vi rätt stor hovslagarbrist så hittar man en duktig hovis som är bra med hästen och duktig på att sko/verka och den hovisen är villig att prova ett koncept för att ägaren vill (trots att hovisen själv är tveksam) så skulle jag skatta mig lycklig.
 
Min personliga erfarenhet av sidokappor är enbart negativt. Min holländska hade päronformade hovar när hon kom, var svimfärdig och livrädd för karlar när hon skulle skos och fick lätt utflutna hovar. Min ordinarie hovslagare skodde med lugn och tålamod medan jag kliade lugnande, pratade och matade med morötter fick henne att slappna av eftersom och även få fungerande hovar med tåkappa och "normala" hovar utan utflytning men med täta intervaller. Mina barfotingar verkas var fjärde vecka, min gamling verkades var 6:e.

Jag kunde alltid prata med honom om olika beslag och utifrån hans erfarenheter upplever jag att mina hästar fick optimal skoning. Jag har hunnit avverka några hovslagare genom åren och mitt skräckminne vid 8 års ålder av en hovslagare som skar så det blödde och som spöade hästen när den rykte åt sig hoven sitter i. Oavsett så vill jag vara där när det verkas/skos, både för att jag ansvarar för min hästs uppförande och jag tar fullt ansvar för vilka jag tillåter hantera mina hästar.
 
DvsI SIGf
Min personliga erfarenhet av sidokappor är enbart negativt. Min holländska hade päronformade hovar när hon kom, var svimfärdig och livrädd för karlar när hon skulle skos och fick lätt utflutna hovar. Min ordinarie hovslagare skodde med lugn och tålamod medan jag kliade lugnande, pratade och matade med morötter fick henne att slappna av eftersom och även få fungerande hovar med tåkappa och "normala" hovar utan utflytning men med täta intervaller. Mina barfotingar verkas var fjärde vecka, min gamling verkades var 6:e.

Jag kunde alltid prata med honom om olika beslag och utifrån hans erfarenheter upplever jag att mina hästar fick optimal skoning. Jag har hunnit avverka några hovslagare genom åren och mitt skräckminne vid 8 års ålder av en hovslagare som skar så det blödde och som spöade hästen när den rykte åt sig hoven sitter i. Oavsett så vill jag vara där när det verkas/skos, både för att jag ansvarar för min hästs uppförande och jag tar fullt ansvar för vilka jag tillåter hantera mina hästar.

Förstår nog öht inte sammanhanget och vad det har att göra med sidokappor i sig öht enligt tidigare inlägg.
Tragiskt i övrigt om TS tråd i sig ska spåra ur till ngt banalt trådkrig om sidokappor eller tåkappor i sig kan jag tycka. det är ju inte det ngt handlar om öht utan snarare att man som hästägare dels fattar att ingen sko utifrån form är ngn allsanning i sig och att det i sammanhanget och i kombination som sagt har att göra med vikten av en bra och kunnit hovslagare.dvs ngn som skor med kunskap om hur och varför man skor på olika sätt och med olika skor utifrån individen i sig och utifrån det givetvis kan sko med den breddkunskapen så det blir rätt. I princip allt lär bli fel om den variabeln inte existerar i sammanhanget.
 
Det handlar inte om sidokappor utan om att om man har en bra hovis att man ska kunna kommunicera och diskutera sig fram till en lösning istället för att skaffa en ny.
 
@Mia_R

Vilket i detta fallet inte längre går.

hans lösning Sko som man alltid gjort försök till dialog om hur vi kan hjälpa ena hästen för att det ska bli lättare sidokappor eller ej finns inte längre. Om jag så skulle plocka fram värstingskon för extra överrullning känns det som om han bara skulle rycka på axlarna och sätta dit skon som jag ville.

Jag är inte experten i det här. Hovis är. Därför vill jag ha hjälp. Som sagt det är inte bara huxflux jag byter.

Ja ena stoet var krånglig att sko när jag köpte henne. För ca 6 år sedan men ingen av hästarna är något problem med att andra hanterar dem eller med hovis.
 
Nu har ju du redan bestämt dig för att byta men själv hade jag låtit bli. Nu har vi rätt stor hovslagarbrist så hittar man en duktig hovis som är bra med hästen och duktig på att sko/verka och den hovisen är villig att prova ett koncept för att ägaren vill (trots att hovisen själv är tveksam) så skulle jag skatta mig lycklig.

Känns ju dock mer som att han bara slänger på skor utan att tro på det.

hur ska man föra en dialog då?

Om jag bad honom slå på guldskor med brodd på i sommaren bara för att jag känner för det, eller en ringsko för att jag tycker det är "snyggt" så skulle han göra det med orden är det sådant jag vill ha är det sådant jag ska få.

Vad är det för dialog att ha med en hovis?

Jag vill ju ha en dialog om hur hästen kan skos på bästa sätt för att underlätta. Inte bara för att det är ett visst par skor jag vill testa.

Jag förringar inte min hovis på något sätt men när man inte längre kan diskutera så måste något hända.

Har haft några hovslagare innan den här hovisen. Några som tyvärr flyttade någon som slutade mm och hittills har jag haft förtroende för alla och kunnat föra en dialog. De har även hanterat hästarna grymt bra.

Jag har tur. Det finns ett gäng hovslagare häromkring om man är ute i god tid. :-) Gäller ju bara att hitta en som man trivs med och känner förtroende för.

Varför hålla fast vid något om man inte är riktigt nöjd?

Ursäkta om tonen verkar hård det är den absolut inte menad som. Börjar bli lite sent för att svara på något sådant här utan en massa svammel :-)
 
Dock så märktes skillnad nu vid hoppningen på denna häst :D Han fick det lite lättare så lite på rätt väg är vi.

Jag har diskuterat detta länge så det är inte så att jag hux flux bara vill byta. Det har gått x antal skoningar där jag försökt diskutera detta. Även under de månaderna jag stod i hovis stall. Kände dock att nu fick det händ något. Antingen byta hovslagare eller knipa käft och bara låta hovis göra sitt och bara informera om hur många brodd jag vill ha i skon typ. Lite åt det hållet.

Min hovis är välrenommerad och kunnig men också känd för sin starka vilja och humör. Jag har förtroende för honom men känt att nu det sista så har han tappat lite och vi har kommit till ett vägskäl.

Jag började dessutom inte fråga runt jag blev rekommenderad när vi pratade utbildning speciellt av den unga hästen. Både bland några hovslagare men även tränare och annat hästkunnigt folk. Diskussion och våga fråga måste man ju annars lär man sig ju inte något :)

Hovis gillar inte sidokappor alls. Tycker att de enbart förstör hoven. Är han så ovillig att prova något anat ifrågasätter jag automatisk hur han då kan sko på ett annorlunda sätt för at få hjälp men får inte något svar mer än att an inte tror på detta.


Den jag har hittat nu verka bra och det ska bli intressant och se vad han säger när det kommer till skoning då 2 av hästarna skiljer sig ganska markant.

Men men om ca 7 veckor kommer ni kanske läsa om hur irriterad jag är på nya hovis *s*

Inte baa svarat till dig nu utan även lite allmänt ;)

@axel Det programmet skulle jag aldrig våga kika på :D Hästfolk och hantverkare... ett släkte för sig :D
ETT sätt är att be en klinikVet o samt hovis titta på hästen o sko om den. Vet vågar ha en åsikt!:up:

Får Den till hästen bättre eller har samma uppfattning som du kan hovisen sedan se skillnaden o också höra av sig till vederbörande.

då behöver inte du stå där med Mössan i handen som okunnig. Tror att det biter rätt bra.

det är egentligen inte riktigt klokt att så många hästar behöver överrullningsskor.
då brister det i kunskap om verkning och/ eller intervallet som man väljer.

Jag brukar titta på hästars hovar o ofta kan man se vem som skott- deras signum.
 
Känns ju dock mer som att han bara slänger på skor utan att tro på det.

hur ska man föra en dialog då?

Om jag bad honom slå på guldskor med brodd på i sommaren bara för att jag känner för det, eller en ringsko för att jag tycker det är "snyggt" så skulle han göra det med orden är det sådant jag vill ha är det sådant jag ska få.

Vad är det för dialog att ha med en hovis?

Som jag ser det så är det ju jag som ägare av hästen som är beställare av jobbet och hovslagaren utförare. Vill jag ha en viss sorts sko som hovslagaren har dåliga erfarenheter av och berättar det för mig så ser jag det som en självklarhet att han ändå skor på hästen med de skor jag bestämt (så länge inte skon är så konstruerad att den utgör en fara för hästens välbefinnande). Sedan får ju jag som ägare ta ansvaret för att utformningen på mina beställda skor inte passade hästen. I form av vetrinärbesök, sämre gång, uppdragna kronränder eller vad det nu kan vara. Min hovslagare ser ju betydligt fler häst än jag och har mest troligt större erfarenhet. Men det är ju jag som bestämmer och jag förväntar mig inte att kunna omvända hovslagaren, i alla fall inte förrän det gått en period och man sett effekten av den nya skoningen.

Jag vill ju ha en dialog om hur hästen kan skos på bästa sätt för att underlätta. Inte bara för att det är ett visst par skor jag vill testa.

Jag förringar inte min hovis på något sätt men när man inte längre kan diskutera så måste något hända.

Har haft några hovslagare innan den här hovisen. Några som tyvärr flyttade någon som slutade mm och hittills har jag haft förtroende för alla och kunnat föra en dialog. De har även hanterat hästarna grymt bra.

Jag har tur. Det finns ett gäng hovslagare häromkring om man är ute i god tid. :-) Gäller ju bara att hitta en som man trivs med och känner förtroende för.

Varför hålla fast vid något om man inte är riktigt nöjd?

Ursäkta om tonen verkar hård det är den absolut inte menad som. Börjar bli lite sent för att svara på något sådant här utan en massa svammel :-)

Om nu din hovslagare tror på korta tår och tåkappa och du själv tror på överrullningssko med sidokappa så är det ju inte slaget i sten vem av er som har "rätt" angående bästa överrullningen för just den här hästen. Jag har själv provat båda och inte sett någon som helst skillnad rent gångartsmässigt men valt sko med tåkappa eftersom jag tror att den är minst skadlig i längden.
Du gör ju precis som du vill ang. byte av hovslagare och det är ju väldigt tur att du har flera bra att välja på. Du får väl helt enkelt sikta in dig på en som föredrar överrullningsskor men då hamnar du lite i samma läge om du sedan vill byta tillbaka till skor med tåkappa och den hovslagaren gör som du säger trots att den själv har en annan åsikt.
 
Som jag ser det så är det ju jag som ägare av hästen som är beställare av jobbet och hovslagaren utförare. Vill jag ha en viss sorts sko som hovslagaren har dåliga erfarenheter av och berättar det för mig så ser jag det som en självklarhet att han ändå skor på hästen med de skor jag bestämt (så länge inte skon är så konstruerad att den utgör en fara för hästens välbefinnande). Sedan får ju jag som ägare ta ansvaret för att utformningen på mina beställda skor inte passade hästen. I form av vetrinärbesök, sämre gång, uppdragna kronränder eller vad det nu kan vara. Min hovslagare ser ju betydligt fler häst än jag och har mest troligt större erfarenhet. Men det är ju jag som bestämmer och jag förväntar mig inte att kunna omvända hovslagaren, i alla fall inte förrän det gått en period och man sett effekten av den nya skoningen.



Om nu din hovslagare tror på korta tår och tåkappa och du själv tror på överrullningssko med sidokappa så är det ju inte slaget i sten vem av er som har "rätt" angående bästa överrullningen för just den här hästen. Jag har själv provat båda och inte sett någon som helst skillnad rent gångartsmässigt men valt sko med tåkappa eftersom jag tror att den är minst skadlig i längden.
Du gör ju precis som du vill ang. byte av hovslagare och det är ju väldigt tur att du har flera bra att välja på. Du får väl helt enkelt sikta in dig på en som föredrar överrullningsskor men då hamnar du lite i samma läge om du sedan vill byta tillbaka till skor med tåkappa och den hovslagaren gör som du säger trots att den själv har en annan åsikt.

Har inget behov av att överbevisa min hovis på något sätt. :)

Säger han nej men förklaringen att han inte torr på det vill jag gärna ha en utläggning om varför och om han har några andra förslag på hur vi kan göra det lättare för den här stora hästen.

Enda förklaringen är att han inte tror på det och att det förstör hoven.. Jag kanske är otroligt överdriven i min strävan för att få till det och överreagerar men vi har jaft en ruggigt bra dialog i allt annat tidigare utom här.

Fördelen med den "nya" hovisen är att han erbjuder både och. Min "gamla" hovis enbart sitt "sortiment" eller hur man ska säga.

Vi får se hur det utspelar sig.

Jag har aldrig kännt behov av behöva prova överrullningsskor förrens nu. Fungerar det inte så fungerar det inte ingen skada skedd, Fungerar det kanon.

Tack för input :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 061
Senast: tuaphua
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 310
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 225
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Det är så här att jag har haft ute en ny hovslagare pga min ordinarie var sjukskriven.. och bad om en "vinterskoning" alltså snösulor...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 361
Senast: Raderad medlem 124573
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp