Har cyklar inga ringklockor längre?

"Kärring och Gubbcyklar" säljs i princip alltid välutrustade med både lampor och ringklocka. Om inte, då brukar försäljaren skicka med sånt på köpet.
Själv är jag landsvägscyklist och struntar i ringklocka helt enkelt för att den tar upp värdefull plats från cykeldator/träningsklocka/andrasuperviktigasaker.

Skulle någon vara i vägen eller om jag kommer bakom ett hästekipage så är jag iallafall snäll och tjoar lite.
 
"Kärring och Gubbcyklar" säljs i princip alltid välutrustade med både lampor och ringklocka. Om inte, då brukar försäljaren skicka med sånt på köpet.
Själv är jag landsvägscyklist och struntar i ringklocka helt enkelt för att den tar upp värdefull plats från cykeldator/träningsklocka/andrasuperviktigasaker.

Skulle någon vara i vägen eller om jag kommer bakom ett hästekipage så är jag iallafall snäll och tjoar lite.

Är de där andra sakerna verkligen så superviktiga? Jag menar bryta mot lagen för att du vill ha plats med andra grejer verkar väldigt dumt.

Går det inte att placera ut grejerna på olika delar av cykeln så allt får plats ändå?
 
När jag cyklade mountainbike brukade jag ropa "pling-pling!!!". Effektivt. Bara för att folk har en klocka är det inte säkert att den används, och alla utan är inte tysta vid omkörning ;).
 
Jag plingar endast om jag inte kommer förbi (typ tre st går sida vid sida). Hade någon plingat på mig när det fanns gott om plats för omkörning hade jag undrat vad problemet var.
 
@bigganl

Känner mig övelag trött på cyklister överhuvudtaget. Häromkring ska det klämmas förbi en där det inte finns plats. Nådde om dom måste köra ut till mitten av cykel och gångbanan. Höll på att bli överkörd av en cyklist häromdagen där jag fick vackert hoppa undan för cyklisten inte kunde bry som om att svänga förbi mig när jag gick nära husknutten.
 
Själv är jag trött på folk som går mitt på vägen, vinglar omkring och som bara blir ännu virrigare och far runt som yra höns när man använder ringklockan. Min erfarenhet brukar vara att det oftast är smidigare och enklare att ta sig förbi utan att använda ringklockan.
 
Jag tycker det där med ringklockan är svårt. Många flyttar sig från vägbanan och blänger, som för att de tror att jag vill ha hela vägbanan för mig själv, när jag bara ville vara schysst och förvarna att jag kommer köra förbi strax. Har också läst ett antal insändare som irriterar sig över plingande cyklister som "kräver körbanan för sig själva", och blir osäker på hur man egentligen bör bete sig...

En annan cykelfråga som gör mig osäker: När det är uppdelad gång- och cykelbana med heldragen linje, får man passera över den då eller gäller den lika skarpt som för biltrafik? Det är ofta väldigt smalt att mötas på cykeldelen, så jag brukar då köra över på de gåendes del om det inte är någon där och den är på min sida. När jag är den andra, dvs den som möter mig kör på sidan som angränsar till de gåendes del, är det många som strikt håller sig innanför linjen så vi båda måste köra väldigt långsamt för att inte jag ska prejas ut i gatan alternativt riskera att stöta ihop. Fler som stöter på det här problemet? Vad gäller?
 
Jag tycker det där med ringklockan är svårt. Många flyttar sig från vägbanan och blänger, som för att de tror att jag vill ha hela vägbanan för mig själv, när jag bara ville vara schysst och förvarna att jag kommer köra förbi strax. Har också läst ett antal insändare som irriterar sig över plingande cyklister som "kräver körbanan för sig själva", och blir osäker på hur man egentligen bör bete sig...

En annan cykelfråga som gör mig osäker: När det är uppdelad gång- och cykelbana med heldragen linje, får man passera över den då eller gäller den lika skarpt som för biltrafik? Det är ofta väldigt smalt att mötas på cykeldelen, så jag brukar då köra över på de gåendes del om det inte är någon där och den är på min sida. När jag är den andra, dvs den som möter mig kör på sidan som angränsar till de gåendes del, är det många som strikt håller sig innanför linjen så vi båda måste köra väldigt långsamt för att inte jag ska prejas ut i gatan alternativt riskera att stöta ihop. Fler som stöter på det här problemet? Vad gäller?
Jag ser mer linjen som en körriktningsanvisning för gående och cyklister vilken halva man ska hålla sig på, men vid möte med andra cyklister använder jag mig av hela om det inte är fotgängare där.
 
Är de där andra sakerna verkligen så superviktiga? Jag menar bryta mot lagen för att du vill ha plats med andra grejer verkar väldigt dumt.

Går det inte att placera ut grejerna på olika delar av cykeln så allt får plats ändå?
Ja faktiskt så är dom det. Eftersom jag cyklar 99% av alla sträckor på stora vägen så prioriterar jag hellre alla mina "finesser" före en ringklocka.
En ringklocka är dessutom ingen garanti på att folk faktiskt kommer flytta på sig. Jag har provat allt från ett vänligt "ursäkta" till att gallskrika "ahmenvafanflyttapåer!" men det slutar alltid med att jag får köra off road i diket för att ta mig runt dom där tre damerna med barnvagn som hellre dör än att tvingas gå på led i tre sekunder för att jag ska kunna ta mig förbi på ett säkert sätt.
 
Ja faktiskt så är dom det. Eftersom jag cyklar 99% av alla sträckor på stora vägen så prioriterar jag hellre alla mina "finesser" före en ringklocka.
En ringklocka är dessutom ingen garanti på att folk faktiskt kommer flytta på sig. Jag har provat allt från ett vänligt "ursäkta" till att gallskrika "ahmenvafanflyttapåer!" men det slutar alltid med att jag får köra off road i diket för att ta mig runt dom där tre damerna med barnvagn som hellre dör än att tvingas gå på led i tre sekunder för att jag ska kunna ta mig förbi på ett säkert sätt.

Nu tänkte jag ju mest på det faktum att det är lag på att ha ringklocka på cykel. Att du helllre vill ha annat förstår jag ju.

Jag tycker det borde finnas någon lösning på att få med alla finesser som inte innebär att du bryter mot lagen, du är nog liksom inte ensam om att vilja ha prylarna?
 
Nu tänkte jag ju mest på det faktum att det är lag på att ha ringklocka på cykel. Att du helllre vill ha annat förstår jag ju.

Jag tycker det borde finnas någon lösning på att få med alla finesser som inte innebär att du bryter mot lagen, du är nog liksom inte ensam om att vilja ha prylarna?
Jag har väldigt svårt att tro att jag skulle få böter om jag blir stoppad av polisen på en 80-väg på min landsvägscykel. Ja jag är en stor optimist i det här fallet och ja det finns ju surgubbar även inom polisyrket men jag väljer att ta den risken.
Det är dessutom knappt någon (läs typ ingen) som använder ringklocka inom "min" sport och jag har aldrig hört om någon som har åkt fast för det. Jag gillar dom oddsen :)
 
Jag cyklar genom sthlms stad (från norrort till nacka) flera gånger per vecka, det är alltså väldigt mycket trafik. Jag använder ringklockan när jag behöver passera, aldrig annars. Skulle förmodligen kunna hojta "hej här kommer jag" i en sån situation som TS beskriver av artighetsskäl. Åtminstone om det inte är väldigt trafikerat, då tycker jag nästan att man får hålla koll själv!
 
Jag har väldigt svårt att tro att jag skulle få böter om jag blir stoppad av polisen på en 80-väg på min landsvägscykel. Ja jag är en stor optimist i det här fallet och ja det finns ju surgubbar även inom polisyrket men jag väljer att ta den risken.
Det är dessutom knappt någon (läs typ ingen) som använder ringklocka inom "min" sport och jag har aldrig hört om någon som har åkt fast för det. Jag gillar dom oddsen :)

Så du tycker det är helt okej att bryta mot lagen om risken att du åker fast är liten?

Om jag har fattat det rätt så tycker jag att det inte är det minsta optimistiskt däremot respektlöst.

Och en polis är knappast en "surgubbe" om hen tycker du ska följa lagen.


Vad cyckelsporten(jag antar att det är den du menar) har med saken att göra förstår jag inte?
 
@glömmerallt
Tja då är jag ju lika respektlös när jag kör bil 5 km över hastighetsbegränsningen eller låter bli att säga något när mina kunder tar en påse som egentligen kostar 2kr , för ja, det är ju snatteri. Väldigt synd att du känner att du måste ha en sån tråkig ton men jag tycker ändå att det är mitt eget val om jag väljer bort ringklockan. det drabbar ju trots allt ingen annan än mig själv.
Vad cykelsporten har med detta att göra är helt enkelt att "alla" sportcyklister väljer att inte ha ringklocka för att prioritera annan väsentlig utrustning.
 
@bejkonfis Jag har inte medvetet haft en tåkig ton så jag ber om ursäkt för det. Jag är uppriktigt nyfiken på hur du tänker och glad för att du delar med dig:)

Ja jag tycker det är fel att köra 5km för fort( dvs det tycker jag personligen är väldigt fel att göra för att det kan riskera andra människors liv och säkerhet så det är inte emot bara för att det är olagligt)

Angående snatteriet så tycker jag det är skillnad på att själv bryta mot lagen och att bortse från att andra gör det.

Sedan tror jag inte att "alla" sportcycklister bryter mot lagen( @Gabbi kanske vet? jag har för mig att du har koll på cykelsporten, hoppas du tycker det är okej att jag frågar) Då borde ju det verkligen jobbas på en lösning tycker jag verkar ju helt vrickat att man ska bryta mot lagen för att få med sig prylar som kan vara viktiga för tränningen och så.


Sedan kankse jag bör påpeka att jag kanske inte( har inte funerat så mycket över det) tycker att lagen om ringklocka är nödvändig. Tror den lagen skulle gå bra att plocka bort det finns annat som är mycket viktigare ur trafiksynpunkt( t.ex tycker jag det vore praktiskt om cyklar hade varit utrystade med blinkers)
 
@bejkonfis

Sedan tror jag inte att "alla" sportcycklister bryter mot lagen( @Gabbi kanske vet? jag har för mig att du har koll på cykelsporten, hoppas du tycker det är okej att jag frågar) Då borde ju det verkligen jobbas på en lösning tycker jag verkar ju helt vrickat att man ska bryta mot lagen för att få med sig prylar som kan vara viktiga för tränningen och så.


Sedan kankse jag bör påpeka att jag kanske inte( har inte funerat så mycket över det) tycker att lagen om ringklocka är nödvändig. Tror den lagen skulle gå bra att plocka bort det finns annat som är mycket viktigare ur trafiksynpunkt( t.ex tycker jag det vore praktiskt om cyklar hade varit utrystade med blinkers)

Har inte läst tråden, vad diskuteras, om man ska ha ringklocka eller ej? Strikt tolkat så tror jag att ja, man ska ha ringklocka, men nej, "vi" har det generellt inte. Det ser lite epa ut, man kan tjoa till istället och att bryta mot kravet att ha den känns lite i samma straffskala som att snedda över en tom väg fast det finns ett övergångsställe inom hundra meter. Man skulle annars kunna ha den under sadeln om man vill ha den men utan att den tar plats på styret.

Vad gäller blinkers så har vi det ju på sätt och vis, iallafall de cyklister som är omtänksamma, vi visar med armarna i höft/lårhöjd vart vi tänker svänga. Men alla gör det såklart inte.
 
  • Gilla
Reactions: WS6
Har inte läst tråden, vad diskuteras, om man ska ha ringklocka eller ej? Strikt tolkat så tror jag att ja, man ska ha ringklocka, men nej, "vi" har det generellt inte. Det ser lite epa ut, man kan tjoa till istället och att bryta mot kravet att ha den känns lite i samma straffskala som att snedda över en tom väg fast det finns ett övergångsställe inom hundra meter. Man skulle annars kunna ha den under sadeln om man vill ha den men utan att den tar plats på styret.

Vad gäller blinkers så har vi det ju på sätt och vis, iallafall de cyklister som är omtänksamma, vi visar med armarna i höft/lårhöjd vart vi tänker svänga. Men alla gör det såklart inte.

Tack för så snabbt svar! :)

Det jag undrade av dig var just om sportcycklister brukade bryta mot lagen om ringklocka. Jag tycker ju liksom att det isåfall borde finnas/skapas någon teknisk lösning på problemet så folk slipper välja på att bryta mot lagen eller utföra sin sport på ett bra sätt.

Jag försöker också använda armarna när jag cyklar men jag har lite dålig balans på cykeln ibland och just när jag ska svänga så kan jag behöva hålla i styret med båda händerna för att inte bli vinglig. Så jag hade haft nytta av att typ ha en knapp på styret att trycka på och att det sedan på något sätt visades att jag skulle svänga:)

Helt utan att veta så tror jag att sportcyklister generellt uppför sig väldigt trafiksäkert jämfört andra grupper cyklister pga att de är säkra på cykeln och troligen har stor vana av att vistas i trafiken på cykeln.
 

Liknande trådar

Hästhantering hej skulle kunna behöva lite hjälp! nu är det så att jag har en 4 årig d-ponny hingst. jag har haft han lite mer än 1 år! jag ska...
Svar
8
· Visningar
1 958
Senast: sanio
·
Träning Jag blir så sur. Måste bara skriva av mig. Vi har allemansrätt här i Sverige och det är ju underbart, men jag blir så irriterad på...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 516
Senast: weasel_
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 983
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp