Har cyklar inga ringklockor längre?

Första stycket är mitt direkta svar till vad jag citerade. Nästa stycke är min erfarenhet och mina cent till tråden, men iom ditt svar trasslar vi ihop tid och plats. Jag brukar göra avskiljning mellan stycken om det inte är ett direkt svar till vad jag citerat, men missade det nu.
Jag säger att det det är t ex vanligt med koppeltvång i offentliga parker och jag refererar detta till lokala förordningar. Nuff said, mina erfarenheter är att hundägare i parkmiljöer i stadsmiljö, är utrustade med synnerligen dålig hörsel och lägger till panikmotorik som inte alltid är anpassad efter trafiksituation.

Det jag hade svårt att förstå var just att ditt svar gällde parkmiljöer eftersom det inte framgick vare sig i Lejonelles eller ditt inlägg att det skulle vara stadsmiljö. Som sagt; gång och cykelbanor förekommer även utanför tätbebyggda områden. Jag tror att missförståndet även beror på att du tog upp vilt, vilket som sagt inte har med saken att göra öht om det är offentliga parker vi diskuterar.

Vad gäller hundägares beteende i parker i städer kan jag faktiskt hålla med i viss mån, det finns alldeles för många hundägare där som har för dålig uppsikt över vad som händer runtomkring dem. Värst erfarenhet har jag av hundägare med flexikoppel.
 
Jag tror att missförståndet även beror på att du tog upp vilt, vilket som sagt inte har med saken att göra öht om det är offentliga parker vi diskuterar.

Egntligen ska jag inte spinna vidare men jag måste bara inflika här - att vilt är definitivt en faktor i parker i stadsmiljö utöver lokala förordningar. Jag trooor att @Lejonelle håller med mig om att tex Folkparken/strömbackarna/himmelstalundsfälten i Norrköpings City inte helt ovanligt befolkas av rikligt med harar, iKottar, inte ovanligt med rådjur och där finns ett rikt fågelliv.
 
Egntligen ska jag inte spinna vidare men jag måste bara inflika här - att vilt är definitivt en faktor i parker i stadsmiljö utöver lokala förordningar. Jag trooor att @Lejonelle håller med mig om att tex Folkparken/strömbackarna/himmelstalundsfälten i Norrköpings City inte helt ovanligt befolkas av rikligt med harar, iKottar, inte ovanligt med rådjur och där finns ett rikt fågelliv.

Jag håller som sagt med att det finns mängder av vilt även i stadsmiljö - men det räcker som sagt med att hunden inte förföljer vilt om det inte finns lokala föreskrifter om kopplingstvång att ta hänsyn till. Jag har bott i mer än 10 år på olika ställen i Stockholm - där det f ö finns gott om vilt även i de oinhägnade rastområden där man får ha hunden lös, så länge man följer tillsynslagen. Harar och rådjur fanns inte bara i mängder, de var så vana vid hundar att de knappt brydde sig om att flytta på sig när man gick förbi. Mest fascinerande var dock när det stod en älgko på en liten kulle 10 meter ovanför där jag och min hund passerade i ett hundrastområde inklämt mellan bostadsområden, hårt trafikerade vägar och tunnelbana. Då kopplade jag faktiskt hunden eftersom älgkor kan bli rätt sura. I övrigt gäller ju koppeltvång på offentlig plats i Stockholms kommun och min erfarenhet är att de allra flesta hundägare faktiskt följer det.
 
Det är säkert smidigt att ta sig förbi utan klockan, men ser man en häst längre fram på vägen så måste ju häst och ryttare på något vis få reda på att en cykel närmar sig. Min häst bryr sig inte om trafik alls i vanliga fall, men när hon inte upptäcker cyklarna förrän de är ca 2 m från hennes bakdel, då blir det reaktioner vill jag lova. Hör hon innan att någonting kommer så går det hur finns som helst.
 
ja precis så. De bara trampar. Man har inte en chans. Det verkar som om allt handlar om att jaga sekunder eller vad det nu kan vara. Har de otur så slutar cykelturen i en ambulans istället. De kan få en stor häst över sig eller en hund i hjulet. :(
 
Jag trooor att @Lejonelle håller med mig om att tex Folkparken/strömbackarna/himmelstalundsfälten i Norrköpings City inte helt ovanligt befolkas av rikligt med harar, iKottar, inte ovanligt med rådjur och där finns ett rikt fågelliv.

Det håller jag definitivt med om. Åtminstone sist jag var på dessa ställen vilket är några år sedan.

Men numera befinner jag mig normalt på ett helt annat ställe och jag tänker att du missar poängen. Det handlar inte om hararna på min promenadväg eller längden på (eller avsaknaden av) koppel. I portalparagrafen till trafikförordningen (2 kap 1§) står det nämligen såhär:

För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna... En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen. En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan

I 3 kap 14§: Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

Vidare i 3 kap 58§: På gångbanor, vägar som är avsedda för gående samt i terräng har förare väjningsplikt mot gående... En förare som möter eller kör om gående skall lämna dessa tillräckligt utrymme och tid att vika åt sidan.

Som du ser finns inga villkor om längden på mitt koppel eller ens om jag bryter mot koppeltvånget. Som cyklist är du fordonsförare och ingenstans står det att du har rätt att köra på mig om jag inte uppför mig som du vill.

Jag har varit med om att cyklist försöker köra mellan mig och hund när min hund var i lina till och med. Då är man varken rädd om sitt eget liv eller hundens.

For the record, platsen jag syftar på är ett välanvänt rekreationsområde som inte är en stadspark och den ligger utanför tättbebyggt område. Sommartid finns det gott om barn, fotgängare, hundar, cyklister, frigående får, fiskare, kanotister mm. Vintertid är det glesare med folk men då tillkommer ryttare och skidåkare.
 

Liknande trådar

Hästhantering hej skulle kunna behöva lite hjälp! nu är det så att jag har en 4 årig d-ponny hingst. jag har haft han lite mer än 1 år! jag ska...
Svar
8
· Visningar
1 958
Senast: sanio
·
Träning Jag blir så sur. Måste bara skriva av mig. Vi har allemansrätt här i Sverige och det är ju underbart, men jag blir så irriterad på...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 516
Senast: weasel_
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 983
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp