Häsnynslösa människor i skogen!

Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

olagligt att framföra motorfordon i skog och mark i annat än näringssyfte.


/Migo

är det? skulle vilja läsa mer om det, vad ska man söka på?:p
inte för jag misstror dig utan jag blev bara intresserad, trodde
det bara gällde typ fyrhjulingar o så, de tror jag inte ens att man
får köra på vanlig väg, men jag kan ha fel!
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Mitt fall var det granntanten :grin:

I så fall verkar ni inte ha någon god relation.
Om det beror på henne eller dig eller båda har jag ingen aning om. Kan du inte bjuda över henne på en fika då och be henne hälsa på din häst om hon är ute i skogen.
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Det hade jag ingen aning om. Har läst om så många som stött på crossar att jag bara antog att det var lagligt. Men så länge de sköter sig kan man ju inte klaga på att de skrämmer hästarna, är ju som att klaga på att en lastbil saktar ner eller stannar vid möte - då att klaga bara för att det är en lastbil liksom.
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Antar att du är en karl.

många gubbar som skaffar sig en fyrhjulig- hänvisar till Allemansrätten:rofl: MOTORfordon hör inte hemma i naturen- skrämmer bort varenda djur o terrängfordon får bara köras enligt de föreskrifter som gäller.

De får inte ens användas hur som helst av markägare.

Hästar jämförs med cykel- fordon.
 
Senast ändrad:
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

KL

Vi har en crossbana ovanför oss och har därför rätt mycket crosstrafik förbi oss. I förra veckan mötte jag två stycken när jag var ute och gick med barn på shetlandsponny. Lång raksträcka så sikten var det inget fel på, den första visslade förbi utan något som helst tecken på att ha sett mitt tecken att jag ville att han skulle sänka farten, nästa kom ca 30 sek senare och när jag signalerade gasade han och drog upp crossen på bakhjulet och kom emot oss. Jag klev ut mitt i vägen och gjorde stopptecken, han sätter ner framhjulet och fortsätter i oförminskad fart. Jag hade i princip långfingret mitt i visiret på honom när han blåste förbi och ingen av dem gjorde någon min alls av att ha sett mig, det var så att jag undrade om de hade lera över hela visiren. Vägen är en smal grusväg och två bilar kan mötas om man saktar farten men inte mer. Tur man har en ponny som är helt obekymrad men det hade inte gått lika bra om någon av de äldre ridit själv... Helt livsfarligt, i den farten har de ju ingen kontroll på sitt eget fordon heller om minsta lilla sak inträffar. Jag undrar fortfarande om de faktiskt aldrig såg mig, men jag förstår egentligen inte alls hur det skulle kunna vara så.
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Oreggade fordon får man inte köra utanför inhägnat område. En del är reggade och de får köras på vägar osv, MEN man får inte köra sönder skog och mark som många gör- Skogsstigar blir det inget kvar av, djupa kratrar istället för stig:crazy:

En del är hyfsade, en del har jag pratat med och diskuterat detta. MÖtte tex ett helt gäng som kom ut ur skogen på 7 st, de var väldigt trevliga och blev livrädda sa dom, när dom såg en häst,eftersom de var rädda att något kan hända.

Men sen finns andra som inte stannar, som kan komma rakt emot en när han rider i sandtaget, utan att ens bromsa, och dom hade jag gärna fått tag på:devil: Om jag inte var så rädd om hästen skulle jag jagat ifatt dom:cool: Men det ligger en del skräp där som gör att jag bara galopperar på vår vanliga "bana" som vi gjort upp, vågar inte flänga iväg hur som helst utanför och riskera att hästen gör sig illa på gamla cykeldelar brädor och stenar som ligger i sanden här och var.

Men om det är på vår vanliga "bana" nån gång då:devil:
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Kor måste väl vara helt ok att skjuta. Det är ju i alla fall ett djur. Kommer ihåg några jägare för ett antal år sedan som sköt en röd folka. Det kallar jag högoktanigt villebråd.:p
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Ja gud.. :rofl:


Blev även utskälld av en gubbe när jag var liten. Han kom fram med bössan och sa att jag inte kunde vara i skogen när de jagade för att jag kunde råka bli skjuten.


Nirak

Men lite förståelse får vi ju ha där. Det är inte så himla lätt när man är full! :angel: :D

Här är det för det mesta inte så farligt på trafikfronten, men då och då händer det ju att någon stryker förbi alldeles nära. Då ville man haft en skylt att fälla ut, "Den här hästen väger 700 kg, vill du verkligen att den ska landa i ditt knä?"
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

:rofl: De låter EXAKT som galningen jag mötte och det roliga är att idag sa en annan tjej i stallet att hon mött samma dåre:eek: samma sak igen, totalt hänsynslös, skiter i att väja, sakta upp eller ens visa att han sett hästen.

Om du inte bodde så långt från oss kunde man tro att det var samma:rofl:

Det finns alltså fler av dem:eek: är det något specifikt för cyklister tro?
Jög mötte 2 st idag igen, men denna gång kom de framifrån och dessutom cyklade de väldigt sakta. Men de visade inte på något sätt att de ens såg mig och hästen. (på smal grusväg) Blickarna stirrande rakt fram. Mystiska människor!
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

:rofl::rofl:

Ute i bushen kör ju omyndiga människor bil på vägarna så tja.. där bryr sig nog ingen om lagarna direkt :p

Nirak
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Kor måste väl vara helt ok att skjuta. Det är ju i alla fall ett djur. Kommer ihåg några jägare för ett antal år sedan som sköt en röd folka. Det kallar jag högoktanigt villebråd.:p

Ja hörde nåt om att de skjutit en sportbil nånstans också. Framfördes på motorväg. Men det var skog i närheten :angel::rofl:

Nirak
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

En gubbe stannade pappa en gång när han var ute och red. Gubben var skitsur.

"Det dammar på mina lingon!" tyckte gubben

:rofl:

Nirak
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Hur är det med egen mark. Är det andra regler där? Om man äger sin mark alltså? Vi vill tex. inte ha cross-åkare på vår mark (de kör sönder)

Nirak
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Jag håller med dig. Min häst ska klara sånt. Gör han inte det får han lära sig att göra det, det kräver den miljön jag vill att han ska fungera i liksom.
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Ja, om det är helt inhägnat har jag för mej. (Det är några år sen sonen körde nu) Grejen är ju att de inte får vara ute bland andra trafikanter eller riskera att hamna där med oregistrerat motorfordon.
Man måste köra på bil eller släpvagn o likn dit, och bara köra på inhägnat område.

Men många struntar i det där, ungdomar som inte vet kanske man kan förstå, men vuxna:eek: En gång stoppade jag tre tonårskillar (knappt tonåringar) på 80-kubikare på en ridväg:mad: Den ena sa stöddigt att hans morfar minsann var nåt slags mästare så han visste minsann att dom visst fick köra här och hade t o m kört upp dem till området och lämnat av dem:eek: Jag frågade efter morfars namn och telnr men fick det inte......
Ett område med mycket hästar, motionärer, med elljusspår, andra motionsslingor, sommarstugor tätt osv osv:( Hur tänker såna människor?? Småungar som inte ens är mogna att köra vanlig moped på vägarna.

På eget område är det nog aldrig någon som kollar även om det som sagt måste vara inhägnat.
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Börja med tex körkortsboken...

eh...så du menar att jag ska köpa en bok för 300 som jag aldrig kommer ha använding för, för att kolla upp en liten sak jag bara var nyfiken på o ville veta mer om? isåfall skulle ju alla som frågar nåt här på buke kunna gå o köpa sig en bok istället o ta reda på det själva, helst en bok som bara kommer samla damm sen. :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Jag rider påvänster sida för att inte få dom i baken

Denna cyklade mitt i vägen. (och jag red på höger)
Vi har så mycket skarpa kurvor på vår grusväg att det vore farligt att rida på vänster sida. Men i det här fallet hade det inte spelat någon roll eftersom han var mitt i vägen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 994
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 031
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp