Häsnynslösa människor i skogen!

Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Hur är det med egen mark. Är det andra regler där? Om man äger sin mark alltså? Vi vill tex. inte ha cross-åkare på vår mark (de kör sönder)

Nirak

Enligt allemansrätten får man ju använda annans mark men INTE aå att det blir åverkan på den. Vi får ju inte rida sönder skog och åkrar tex. Så crossåkarna borde inte få köra annat än om det inte blir någon åverkan. Så tolkar jag allemansrätten.
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Ah, jag antog att du själv hade tagit körkort. Det ingår nämligen i körkortsteorin att man lär sig vart olika fordonstyper får framföras. Annars kan man googla.

Och det är alltid mycket lättare att få trevliga svar om man är trevlig själv...

/migo
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

jag var inte otrevlig alls innan, men svaret var väl kanske inte det trevligaste, ber om ursäkt för det.
tog bara lite illa vid mig då det känns hemskt o veta att jag förmpdligen aldrig nånsin får körkort :cry:
något du såklart inte kunde veta men... ja:(
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

http://arbetarbladet.se/nyheter/hofors/1.113944

"Körning med motorfordon i skogen är ett växande problem. Många motorklubbar och enskilda privatpersoner vet inte vad som gäller när de vill ge sig ut i skogen. Det säger Rolf Bergström, vid naturskyddsenheten på länsstyrelsen.

Körning med motorfordon i skogen, till exempel motorcross, fyrhjulingar och mopeder, är förbjuden enligt terrängkörningslagen. Trots det kör många motorintresserade ut i skogen utan att veta vad som gäller.

För att över huvud taget få köra med ett motorfordon i terrängen ska dispens medges av länsstyrelsen och markägaren också ge sitt medgivande."

Liten busig: No hard feelings.
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.
Inom de delar av fjällområdet som regeringen bestämmer är körning i terräng med motordrivet fordon förbjuden även på annan mark än som anges i första stycket. Lag (1996:1551).


2 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om undantag från förbud eller i särskilt fall medge undantag från förbud eller föreskrifter enligt 1 § i fråga om körning i räddningstjänst eller viss näringsutövning eller när det annars finns särskilda skäl.
För områden som avses i 1 § andra stycket får regeringen föreskriva att sådana föreskrifter eller beslut om undantag får meddelas om det finns synnerliga skäl. Lag (1996:1551).


3 § Kan i annat fall än som avses i 1 § körning i terräng med motordrivet fordon inom visst område medföra olägenhet från naturvårdssynpunkt eller annan allmän synpunkt, får regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer förbjuda körningen eller meddela föreskrifter för den.
Vid meddelande av förbud eller föreskrift enligt första stycket skall iakttagas att körning som är till gagn för ortsbefolkningen eller som behövs för yrkesutövning eller annat nyttigt ändamål ej onödigtvis hindras.
3 a § ör tillsyn över att bestämmelserna i denna lag efterlevs inom de delar av fjällområdet som avses i 1 § andra stycket får regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer utse naturvårdsvakter.
En naturvårdsvakt får avvisa den som utan att ha rätt till det kör i terräng med motordrivet fordon inom ett område som sägs i första stycket. Lag (1991:642).


4 § Den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot 1 § första stycket 1-3 eller mot förbud eller föreskrift som har meddelats med stöd av lagen döms till böter. Om gärningen är ringa skall inte dömas till ansvar. Lag (1996:1551).

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19751313.htm , (första resultatet på googlesökning "terrängköringslagen")
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Usch ja, det är hemskt med de tävlingscyklister som inte tar hänsyn. Igår var jag dock ute och red min unghäst som är under inridning. Jag ser 2 tävlingscyklister komma i full fart nerför backen mot mig, och signalerar att de ska sakta in. Tjejen som körde först fattade ingenting, men killen bakom sa åt henne att sakta in, vilket de då gjorde. De var jättetrevliga och jag förklarade att hästen är ung och under inridning. Inga problem alls, tycker de uppförde sig exemplariskt!
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

KL
I min värld så är det självklart att min häst skall kunna klara av att möta/träffa/hantera alla tänkbara ting som kan hända när jag är ute och rider!

Sen finns det självklart idioter i alla sammanhang som rejsar förbi med skoter, cross, bilar, osv...
Så länge det inte innebär ngn uppenbar fara ser jag det som miljöträning för kusen.
Om någon medvetet försöker skrämma, prejja en ut i skogen/diket eller liknande, tycker jag att det är läge att hetsa upp sig.
Det gäller att kunna samsas i skog och på vägar, och ha i bakhuvudet att de flesta faktiskt inte har en aning om hur hästar reagerar på olika saker, eller gör korkade saker i all välmening för att de helt enkelt inte vet bättre! :idea:
Jag tycker att det är viktigt att informera istället för att gapa och skrika på folk i första hand.
Beter de sig elakt/farligt med flit däremot då far :devil: i mig!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

KL
I min värld så är det självklart att min häst skall kunna klara av att möta/träffa/hantera alla tänkbara ting som kan hända när jag är ute och rider!

Sen finns det självklart idioter i alla sammanhang som rejsar förbi med skoter, cross, bilar, osv...
Så länge det inte innebär ngn uppenbar fara ser jag det som miljöträning för kusen.
Om någon medvetet försöker skrämma, prejja en ut i skogen/diket eller liknande, tycker jag att det är läge att hetsa upp sig.
Det gäller att kunna samsas i skog och på vägar, och ha i bakhuvudet att de flesta faktiskt inte har en aning om hur hästar reagerar på olika saker, eller gör korkade saker i all välmening för att de helt enkelt inte vet bättre! :idea:
Jag tycker att det är viktigt att informera istället för att gapa och skrika på folk i första hand.
Beter de sig elakt/farligt med flit däremot då far :devil: i mig!!


Läser du tråden innnan du skriver så ser du att detta handlade om dem som uppför sig HÄNSYNSLÖST, det syns redan i rubriken.
Ingen har ifrågasatt att hästen ska klara av att möta olika saker....Det var just dem som tränger andra,osv, som det handlade om.
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

KL

För några år sen var vi ute i skogen, på en smal väg och då kom en kille i full kareta runt en krök på cykel.
Min häst blev tvärtjurig :angel:(eller så var det för att jag fick panik för att jag skulle försöka flytta han i sidled;))
Det slutade iallafall med att han inte flyttade sig ett skvatt, och cyklisten for i full kareta ca 0,5 meter brevid/bakom oss och svor "Ni får väl för f**n flytta på er" När vi försökte få han att sakta ner...

Min häst var inte ett dugg rädd för honom, men jag var däremot rätt för vad som kunde hände ifall hästen hade sparkat eller backat eller nåt.. Det var nog han som skulle gjort illa sig mest...

Tyvärr är det många som inte inser hur hästar fungerar, och tror att dom är som en fyrhjuling eller nåt. Det är bara att styra, gasa och bromsa...
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Ja gud.. :rofl:
:rofl:

Älgjakten är värst.. De har skjutit en ko i en hage en gång här i krokarna. Kunde ju vara en älg??? Lika bra att skjuta utifall att?? :p

Blev även utskälld av en gubbe när jag var liten. Han kom fram med bössan och sa att jag inte kunde vara i skogen när de jagade för att jag kunde råka bli skjuten.
Jag red en liten vit ponny! :confused::crazy::rofl:

Nirak

Suck
Har fått en duktig blåsning av en jägare en gång när jag var ute och red under rådjursjakten.
Och saken var att min häst är typ 165, kraftigt byggd, svart och var skodd, jag hade på mig en lysande röd fleecejacka och ett parblåa ridbyxor.
Men visst allt är möjligt, vi kunde kanske ha sett ut som ett litet brunt rådjur i deras ögon:grin:

Vet för övrigt(då min sambo är jägare) att en jägare får faktiskt inte skjuta förrän han har ett klart sikte och faktiskt vet VAD det är han skjuter på!!!!:mad: Så de e´så!

Och alla dessa här tävlinscyklister!
Håller med en som skrev tidigare inlägg om att de cyklar MITT på vägen, på krokiga 70-vägar, UTAN att ta notis om att en annan vill förbi!!
Man får ju ligga och krypköra tills man får ett bra tillfälle att köra om!
Jag har faktiskt betalt vägskatt för att få lov å köra på vägen!!!
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Jo, jag har läst hela tråden.
Men vill ändå lägga fram min åsikt här.. ok??
Det jag vill komma fram till är att jag tror att hänsynslöst beteende är väldigt olika i olika människors ögon!
Ibland tror jag att vissa ryttare tycker att det är hänsynslöst av andra människor att vistas i skogen där man rider.
Vi alla har väldigt olika toleransnivå helt enkelt!!
OBS!!! PEKAR INTE UT NÅGON I DEN HÄR TRÅDEN!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

dom jagade efter solnedgången men vägrade uppge namn när man frågade:cool: Ja ja vilka människor.

Fast det är väl i skymning det är lämpligast att jaga eftersom djuren oftast rör på sig då. Så den biten ser jag inte som konstig alls.

Dessutom måste man försöka samsas med jägare och kanske inte rida just på den skogbiten de jagar just när de jagar. För faktum är att de kan förbjuda ridning på deras mark om man inte är lite trevlig.

Sedan att de avlossar skott precis bakom hästen på jävulskap det är ren idioti.
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

HON är definitivt inte en karl......:rofl:

:rofl::rofl::rofl: neeeej verkligen inte!
bildbevis :angel:
inte för att jag är sådär överdrivet "kvinnlig" men vatusan, stora bylsiga mjukisar (som f.ö är det enda som passar...*host*) och en fin bylsig tröja (helst med mimikry tryck) o gympadojor/platåskor,stövlar/kängor är det bästa som finns, mina kläder är nog snarare "tjejiga" "alternativa" än "kvinnliga" :p

ursäkta trådkapet!
 
Senast ändrad:
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

motorfordon omfattas INTE av allemansrätten!!

Ok, men det kan väl ändå inte vara helt lagligt att de kör på någon annans mark och förstör den? det finns väl någon reglering av hur motorfordon får användas i naturen?
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

precis... se mina inlägg här ovan om terrängkörningslagen: de får ine vara ute i naturen öht.
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

förutom att det i lagarna regleras att man inte får jaga när det är otillräckligt ljus - det vill säga skymning.
Har själv jägarexamen sedan 15-talet år tillbaka och så var formuleringen på den "gamla goda tiden".
Och som tidigare påpekats, man får inte skjuta om man inte har fritt sikte och ser vad man skjuter på.

Ändå skjuts det ihjäl jägare varje jaktsäsong...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 946
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 017
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp