Häsnynslösa människor i skogen!

bigganl

Trådstartare
Jag blir så sur. Måste bara skriva av mig.
Vi har allemansrätt här i Sverige och det är ju underbart, men jag blir så irriterad på folk som vill vistas i skogen utan att ta hänsyn till andra.
Nu är det en cyklist som retat upp mig.
Jag skrittade ut en sväng igår efter ett pass på ridbanan. När vi nästan är hemma igen och sitter där och skrittar i godan ro hör jag plötsligt ett konstigt vinande ljud bakifrån. När jag vänder mig om för att se vad det är är cyklisten max 2 m från oss. I samma sekund upptäcker hästen att det kommer något bakom. Detta är alltså ingen vanlig cyklist utan nån form av tävlingscykel som gå rejält fort och inte hörs förrän man är helt nära. (det går fort som bara den)
Hästen blir förstås rädd. kastar sig rakt åt sidan. Hon är inte påverkad av trafik i vanliga fall, men nu blev hon väl rädd eftersom det inte hördes något som varnade innan. Ingen skada skedd men jag skvatt rejält själv och såklart hästen också.
Cyklisten stirrar rakt fram och kör som en galning. Jag ropar att "du kanske ska ta det lite lugnt när du inte är ensam på vägen"... ingen reaktion.
Jag ropar igen "hallå, jag pratar med dig".... ingen reaktion öht. Han bara cyklar som en tokig och är ju snart ganska långt borta. Jag överväger att galoppera ikapp, men inser snabbt att det går så fort att jag inte har en chans.
Så här beter man sig inte!:devil:
Cyklister får gärna använda skogen för mig. (och alla andra också) men de får väl för 17 ta hänsyn. Att prata med varandra brukar lösa det mesta.
Här vimlar av hästar och många rids av äldre damer och barn. Vad hade hänt om en mindre van ryttare suttit på hästen? Och hur hade cyklisten känt sig om min häst hade kastat sig åt andra hållet? Då hade nämligen denne fått 650 kg häst över både sig och cykel. smart??
NÄ! Visa hänsyn. Hur svårt kan det vara?
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Ja, häromkring finns både crossmotorcyklar som far fram trots att det är förbjudet, på både ridvägar och elljusspår. Nu har fyrhjulingar blivit vanligt också.

Oftast har de tagit hänsyn tilll hästar trots allt men nu är det ett nytt gäng som inte verkar fatta ett dugg och inte ens saktar ner när de ser en häst.:cool:

Sen har vi såna som du beskriver racercyklar eller vad det är. Som surrar:cool: En gång mötte jag ett helt gäng såna i mörkret och såg först bara en massa lampor (deras pannlampor men det fattade jag inte först) som guppade i olika höjd och så detta höga surrande (av fem cyklar) jag trodde det var nåt monster:eek: och jag är fortfarande imponerad av den hästen som klarade det nästan bättre än jag, som verkligen inte fattade vad detta kunde vara innan de sen susade förbi i full fart:eek:

En gång nyligen på den smala sandvägen vi rider på (typ bredd som bredare motionsspår) Där kom en äldre man i full fart på sån cykel, saktar inte in utan precis som din jeppe far han helt oberörd förbi mej och hästen NÄRA eftersom det är så trångt. Jag skrek precis som du gjorde och karln bara fortsatte trots att jag skrek att jag ville prata med honom:angel: Han höll dessutom på att meja ner en hundägare som blev lika arg som jag:mad:

Vuxen karl i femtioårsåldren:eek: Hur tänker folk? Nog för att jag tycker man måste ha koll på sin häst om man ska rida ut, men det här handlar om vanlig hänsyn, mot andra som man möter:cool:

Senare kom ett par som stannade så snällt så jag tackade extra vänligt för att de visade sån hänsyn.
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Cyklar man på sånna cyklar så kan man visst inte prata :cool:
HATAR när de viner förbi, jag har ju dessutom en häst som kan bli väldigt upprörd om hon inte fattar vad som kommer emot henne.

Sen dessa jävla (ursäkta) bär och svampplockarna, sitter o hukar i skogarna och man får ju säga till på skarpen att de ska hälsa eller säga något. Senast var vi ute o körde i skogen så satt en bakom en buske, jag såg henne innan både hästen o kusken och jag ropade till henne att säga något eller resa sig för att hästen kunde bli rädd. Nej ingen reaktion öht, sedan ser hästen henne när vi är precis bredvid och DÅ reser hon sig, självklart flyger hästen in i skogen med häst och vagn. Som tur väl är så stannar han direkt. Hästen är väldigt stabil men man kan inte kräva att han inte ska bli rädd för folk som hoppar ur buskar :cool:
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Jag kan säga att efter att ha bott där jag bor i 2 år och tvingats åka på samma vägar som dessa idiotiska tävlingscyklister (massor med tävlingar längs våran 70-väg) så kan jag säga att jag gladerligen vill köra över varända jäkel när jag ser dem. Dessa människor tar (jag talar av erfarenhet) ingen som helst hänsyn till någon. Det spelar ingen roll om det är en 650kg-häst eller en bil som de måste dela väg med. De kör fort, är gärna ivägen och ser sig inte för nånsin. Härute kan de ta upp stora delar av 70-vägen i kurvor och på raksträcka och tittar inte ens på oss bilister som bildar kö bakom och inte vill ligga i 30...

De kör som dårar, tror att de har företräde överallt och vägrar tacka, titta eller veja.

Jag KRÄKS på tävlingscyklister. KRÄKS!

Ha med dig morötter i fickan nästa gång och släng en näve efter idioten om han inte kan plinga när han kommer susande. Eller så tar du westrnsadel, lasso och fångar han som en cowboy för att sen rida fram och tala om för honom att du också rider på vägen och att han måste förvarna när han kommer upp bakom en häst.


*En ovanligt, mycket ovanligt, bitter ttl* :cool:

Ärligt talat hade jag hållt utkik efter människan och nästa gång signalerat åt honom att stanna. Sen hade jag presenterat mig och lugnt bett honom att informera alla tävlingscyklister som han känner, som brukar åka där, att de måste signalera när de kommer åkande bakom en häst och att de saktar ner när de passerar. Sen hade jag talat om vilket stall jag tillhörde och bett honom komma förbi om han eller någon hade undringar kring detta.
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Blir också irriterad. Igår red jag bort mot ridbanan, då måste man rida förbi en fotbollsplan och självklart så hade träningen precis slutat. Fotbollskillarna (14-15 års åldern) kom cyklande i full fart fast de ser att hästen blir orolig och hoppar fram och tillbaka ut i vägen när de kör förbi. Men det värsta var att sist kom en bil och inte ens han saktade in fast det mycket tydligt syntes hur skrämd hästen var! och inte heller höll han avstånd så hade hon hoppat åt vänster just då så hade den bilen varit ganska mosad. Nej usch vad jag blev förbannad på dom!
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Här i kommunen har dom nu lagt någon slags cykel-terrängbana eller liknande på många stället utav "våra" ridstigar, men det går riktigt bra eftersom cyklisterna måste förvarna om att dom kommer (säga hej, prata, stanna eller liknande) hittills har jag inte varit med om något negativt!

Även cross motorcykelförare håller på runtomkring där vi rider, men alla gånger jag har mött någon av dem så har de stannat, kört in motorcykeln till vägkanten, nästan in i skogen, hälsat och pratat så vänligt! , känns väldigt skönt med tanke på att hästen blir lite nervig och hoppig av sig när hon möter såna jätteotäcka hästätande monster ute i skogen ;) :D
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Ursäkta men folk måste ju få finnas i skogen! Vad är det för fel med en hukande bärplockare eller en cyklist?

Ok om folk med avsikt hoppar fram och ropar BU typ. Men detta är väl aningens överdrivet??

Vår nya häst var ute på sin första skogstur igår. Han träffade på både bärplockare, skogspromenad-nissar och jägare med hund.
Man kan inte räkna med att alla ska anpassa sig efter att ens häst är skvätträdd. Alla är inte heller hästvana och förstår att de kan framstå som "farliga".
Se det som en träning istället för att få hästen säker i sin miljö.

Ren idioti och elakhet mot djur är däremot aldrig OK och kräver en skarp tillsägelse (tex. mötte jag ett par 14:isar som kastade smällare på min häst en gång). Mindre trevligt trots att hästen tog det hela med ro (stensäker häst).

Möter jag någon som kommer i 90 km/h med ett skramlade släp på en smal grusväg kan jag signalera "sänk farten". Det brukar oftast funka. Min häst bryr sig dock inte, men det kan vara en bra påminnelse för trafikanter att sänka farten i möte med häst.

Nirak
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Nu klagar inte jag på dom som uppför sej, och inte ts heller.....

Det handlar inte bara om mej och den häst jag sitter på. Här rider massor av folk på en rad olika hästar. Ungar på ponnier, travare med sulkys efter, osv.

Att på en smal väg fullkomligt tränga sej förbi i hög fart och nästan köra över en hundägare, för vem är det träning:eek: Hästen inte ens blinkade det var JAG som blev förbannad.

Motocrosscyklar möter vi ständigt, horder av dom ibland. Det handlar igen inte om den häst jag sitter på utan om hänsyn mot alla man möter. Samma med bilar på smala vägar. Ja de flesta visar hänsyn. Men inte alla. Det är dem vi skriver om i tråden.

Lösa hundar som kommer flängande över åkararna och skäller på hästarna. Olydiga byrackor som skiter i sina ägare. Det är såna man retar sej på. Som nafsar efter hästens ben och som man får JAGA tillbaka till sina ägare. :eek:

Det kan hända olyckor. En sån där idiotcyklist som kommer runtr en kurva hinner inte ens bromsa om han möter en häst, en travare med vagn, osv. Det kan få din lugna häst att tappa allt förtroende att bli påkörd av en sån.

Det handlar om dårarna här som är hänsynslösa oavsett vem dom möter.
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Jag försvarade inte dårar. Jag ställde mig dock skeptisk till vissa som ansåg att en bärplockare knappt fick vistas i skogen..
En häst kan ju bli rädd för det mesta.. en hukande bärplockare, en hund som leker, barn som hoppar studsmatta, en älg vad som helst. Allt detta är ju "normalt" och det bör ju hästen klara av med lite miljöträning. Man kan ju inte begära att bärplockaren inte får huka sig, att barnen inte får leka eller att grannen inte får rasta hunden i skogen.

Du förstår kanske?
Visst ska man ta normal hänsyn gentemot varandra, ren idioti, trafikfarligt beteende osv är ju aldrig ok. Inte heller hundar som i stort sett anfaller hästen (de får ett rapp av mitt dressyrspö kan jag tillägga :devil: )
Men det är inte heller ok att tycka att hela omgivningen ska tassa på tå för att man är ute och rider.

Nirak
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Jag blir så sur. Måste bara skriva av mig.
Vi har allemansrätt här i Sverige och det är ju underbart, men jag blir så irriterad på folk som vill vistas i skogen utan att ta hänsyn till andra.
Nu är det en cyklist som retat upp mig.
Jag skrittade ut en sväng igår efter ett pass på ridbanan. När vi nästan är hemma igen och sitter där och skrittar i godan ro hör jag plötsligt ett konstigt vinande ljud bakifrån. När jag vänder mig om för att se vad det är är cyklisten max 2 m från oss. I samma sekund upptäcker hästen att det kommer något bakom. Detta är alltså ingen vanlig cyklist utan nån form av tävlingscykel som gå rejält fort och inte hörs förrän man är helt nära. (det går fort som bara den)
Hästen blir förstås rädd. kastar sig rakt åt sidan. Hon är inte påverkad av trafik i vanliga fall, men nu blev hon väl rädd eftersom det inte hördes något som varnade innan. Ingen skada skedd men jag skvatt rejält själv och såklart hästen också.
Cyklisten stirrar rakt fram och kör som en galning. Jag ropar att "du kanske ska ta det lite lugnt när du inte är ensam på vägen"... ingen reaktion.
Jag ropar igen "hallå, jag pratar med dig".... ingen reaktion öht. Han bara cyklar som en tokig och är ju snart ganska långt borta. Jag överväger att galoppera ikapp, men inser snabbt att det går så fort att jag inte har en chans.
Så här beter man sig inte!:devil:
Cyklister får gärna använda skogen för mig. (och alla andra också) men de får väl för 17 ta hänsyn. Att prata med varandra brukar lösa det mesta.
Här vimlar av hästar och många rids av äldre damer och barn. Vad hade hänt om en mindre van ryttare suttit på hästen? Och hur hade cyklisten känt sig om min häst hade kastat sig åt andra hållet? Då hade nämligen denne fått 650 kg häst över både sig och cykel. smart??
NÄ! Visa hänsyn. Hur svårt kan det vara?


Jag hade blivit pisstoff och matat ut en sko i lagom höjd...Sen hade jag frågat vad han var för en idiot som cyklar på mig...
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Ja jag förstår, och då håller jag med dej helt och hållet. Man kan inte tro att världen ska stå på tå för att man är ute och rider:rofl:

Nej bärplockare måste inte hälsa på mej, :D fast jag säger ofta hej ändå! Man måste räkna med att saker händer omkring en.

En dag stod två bilar på ett av gärdena och nån skrek, RID INTE HÄR, vi har valpar här!

Jaså, sa jag, håll i dom då!:cool: Och så gick vi förbi med väldigt god marginal. Damen som skrek verkade mycket irriterad:angel:

Samma där, ska hela världen ta stora omvägar för att dom visar valpar för spekulanter på en åker:eek: Undrade just hur seriösa hundägare det var, såg ut att vara små rottisar:cool: Do kunde knappt springa så dom var långt ifrån hästarna.

Nej jag håller med dej, svampplockare måste få vara i skogen:rofl:
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

En kille jag träffade på jobbet är en av dessa "skogsmarodörer" på mountainbike.
Han har av misstag skrämt två hästar som stack en bra bit in i skogen :o
Han skämdes ordentligt och bad ryttarna om ursäkt, så inget fel i det.

Men.. Han vågade inte ropa till ryttarna på håll att han närmade sig för han trodde att hästarna kunde bli rädda för honom då :rofl::rofl:

Jag förklarade givetvis för honom att det bästa han kunde göra var just att ropa eller prata högt en bit ifrån så att hästarna såg honom.
Han var mycket tacksam för alla tips.

Det är ju faktiskt så att allt som är så himla självklart för oss är ett rent mysterium för andra.
Visst finns det många som inte bryr sig men många vill göra rätt men dom vet inte riktigt hur.
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Vi har en granne hemma, en gammal gubbe som TUTAR järnet när han passerar hästarna. Nån skällde ut honom en gång och då svarade han med en ledsen min: "men jag tänkte bara förvarna lite att jag skulle köra förbi"!

Snäll tanke ;) :D

Nirak
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Cyklar man på sånna cyklar så kan man visst inte prata :cool:
HATAR när de viner förbi, jag har ju dessutom en häst som kan bli väldigt upprörd om hon inte fattar vad som kommer emot henne.

Sen dessa jävla (ursäkta) bär och svampplockarna, sitter o hukar i skogarna och man får ju säga till på skarpen att de ska hälsa eller säga något. Senast var vi ute o körde i skogen så satt en bakom en buske, jag såg henne innan både hästen o kusken och jag ropade till henne att säga något eller resa sig för att hästen kunde bli rädd. Nej ingen reaktion öht, sedan ser hästen henne när vi är precis bredvid och DÅ reser hon sig, självklart flyger hästen in i skogen med häst och vagn. Som tur väl är så stannar han direkt. Hästen är väldigt stabil men man kan inte kräva att han inte ska bli rädd för folk som hoppar ur buskar :cool:

En väldigt stabil häst blir inte rädd av att en människa reser sig upp, och inte hoppade väl människan fram som du skrev? Hon reste sig upp precis som du bad om men hon kanske bara inte fattade att hon tajmade fel, icke-hästmänniskor kan ha svårt att förstå sådant.
Nä bär och svampplockare får väl vistas bäst dem vill i skogarna och ska inte behöva tassa på tå för oss ryttare.
Du kanske blev irriterad på dem först efter denna händelse men jag tycker det låter som att du inte alls har en särskilt trevlig framtoning mot dem när du ropar åt dem att säga något, men jag kanske misstolkar?
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

ja du gubbar på landet:rofl: Vi hade en granne som körde omkring halvblind med traktor och en gammal mersa, livsfarlig, men vägrade sluta köra på dom smala vägarna, den var man alltid livrädd att möta , han kanske inte såg ens:eek: Frun var livrädd och till slut hände väl nåt så han fick sluta köra.....tack ochlov. Körde i diken gjorde han ju.....
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Ja gud.. :rofl:
:rofl:

Älgjakten är värst.. De har skjutit en ko i en hage en gång här i krokarna. Kunde ju vara en älg??? Lika bra att skjuta utifall att?? :p

Blev även utskälld av en gubbe när jag var liten. Han kom fram med bössan och sa att jag inte kunde vara i skogen när de jagade för att jag kunde råka bli skjuten.
Jag red en liten vit ponny! :confused::crazy::rofl:

Nirak
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

knapp
jag skulle rida ut på en eventuell medryttarhäst en gång tillsammans med ägaren o hennes kompis (som totalt saknade säkerhetstänk märkte jag när de red rakt över en järnväg utan övergång, mitt mellan 2 kurvor "jamen man ser ju om det kommer ett tåg...") o så red vi upp på en motorvägsbro (tokäckligt men på både det stallet o där jag var innan var man i princip "tvungen" för att komma nånstans) o då kommer en gubbjävel i bil bakifrån...
OCH TUTAR!!! :eek:

lagom skakis när vi kom tillbaka såg jag till att hästen blev klar, tackade för mig o gick hem :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Självklart får de finnas men när man ser att de hör vad man säger men ändå sitter de o trycker och nästan kryper in ännumer under busken. Och framförallt inte svarar på tilltal då blir jag ilsk, min häst reagerar inte heller på så mkt och troligtvis skulle hon inte reagerat på den bärplockaren heller.
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Ja gud..
:rofl:

Älgjakten är värst.. De har skjutit en ko i en hage en gång här i krokarna. Kunde ju vara en älg??? Lika bra att skjuta utifall att??

Blev även utskälld av en gubbe när jag var liten. Han kom fram med bössan och sa att jag inte kunde vara i skogen när de jagade för att jag kunde råka bli skjuten.
Jag red en liten vit ponny!
Nirak

Ja såna älgjägare hade vi en period också:eek: Där sa du en sak!
Hänsynslösa älgjägare är det värsta jag vet:mad:

Ett gäng en period ställde upp längs vägkanten om man red förbi deras jaktstuga och rätt som det var smällde det av ett skott!:eek: Lyckligvis var hästarna rätt vana eftersom de hade skjutit lerduva rätt mycket hos oss:angel: Besvikelse för dom.
Dom jagade bort svampplockare, och sa att dom skulle bli skjutna:eek: dom jagade efter solnedgången men vägrade uppge namn när man frågade:cool: Ja ja vilka människor. Kom dom med bil gasade dom bakom ponnyerna och tvärnitade sen, för att skrämmas osv Idioter:devil: Såna är värre än hänsynslösa cyklister....
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 979
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 027
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp