Har cyklar inga ringklockor längre?

Tack för så snabbt svar! :)

Det jag undrade av dig var just om sportcycklister brukade bryta mot lagen om ringklocka. Jag tycker ju liksom att det isåfall borde finnas/skapas någon teknisk lösning på problemet så folk slipper välja på att bryta mot lagen eller utföra sin sport på ett bra sätt.

.

Då är mitt övertygade svar; ja. :-)
 
Tack för så snabbt svar! :)

Det jag undrade av dig var just om sportcycklister brukade bryta mot lagen om ringklocka. Jag tycker ju liksom att det isåfall borde finnas/skapas någon teknisk lösning på problemet så folk slipper välja på att bryta mot lagen eller utföra sin sport på ett bra sätt.

.

Då är mitt övertygade svar; ja. :-)
Nu vet jag inte om Vätternrundan är cykelsport, men om jag förstår rätt så får du inte starta där utan ringklocka.

Jodå. Mina grabbar har fartrekordet sedan -12 och -13 och inte 17singen hade de ringklockor.
 
Jag försöker också använda armarna när jag cyklar men jag har lite dålig balans på cykeln ibland och just när jag ska svänga så kan jag behöva hålla i styret med båda händerna för att inte bli vinglig. .

Man visar en bit innan så att bilförare mm hinner förbereda sig. I själva svängen kan du ha händern apå styret.
 
Man visar en bit innan så att bilförare mm hinner förbereda sig. I själva svängen kan du ha händern apå styret.

Tack, det är väl så jag försöker göra men jag misstänker att andra i trafiken inte alltid tycker mittbetende på cykeln är så tydligt eller säkert ,inte bara vid svängar då utan allmänt.

Det jag ville få fram är att jag inte tror sportcyklister utan ringklocka är ett trafikproblem då är nog jag värre när jag vinglar runt med min ringklocka;)
 
Jodå. Mina grabbar har fartrekordet sedan -12 och -13 och inte 17singen hade de ringklockor.
Igår intervjuade jag tre arbetskamrater som alla cyklade Vätternrundan iår på en fikarast. Intervjun gällde ringklockors vara eller inte vara på räjsercyklar. De var alla medvetna om lagkravet på väg, men att det var lite si och så med efterföljandet bland dem och deras cykelkollegor. Problematiken kokade ned i ungefär tre lika stora tårtbitar, prestandaförlust (vikt och luftmotstånd :) ), ivägen för egna måste-ha-grejor på cykelturen samt förfulande på deras estetiska underverk till tvåhjulingar.
Och samtidigt påpekade de alla tre, att "t.ex på Vätternrundan är det startkrav på ringklocka. Utan en sådan kan man förvägras start."

Hur mycket det efterföljs vet jag dock inte.
"Jag har min ringklocka på sadelstolpen!" sade den rappaste av de tre cyklisterna.
 
Nu vet jag inte om Vätternrundan är cykelsport, men om jag förstår rätt så får du inte starta där utan ringklocka.
Jag var nog inte tillräckligt tydlig. Syftade så klart på att vi inte använder det när vi tränar. Jag har inte startat något lopp än så reglerna angående ringklocka på tävling vågar jag inte riktigt svara på.
 
Nu är jag irriterad till max. Finns det inte ringklockor på cyklar nu för tiden? Jag är förbannat trött på att cyklister

När jag möter dem är det ju inga problem. Då syns de, men när de kommer bakifrån och inte ger ett ljud ifrån sig

Man undrar ju hur de är funtade. På vår vanliga promenadväg är det ganska god sikt så de har säkert sett mig och hundarna på hundra meters håll. Man kan tycka att det då är uppenbart, när två hundar går lösa på gångvägen och föraren står dubbelvikt och plockar upp bajs, att man inte har blivit sedd men nej, de kör på utan ett ljud i 30-40 km i timmen. Även den mest lydiga hund behöver ju 1-2 sekunder att förflytta sig till föraren vid inkallning men cyklisterna cyklar glatt mellan hund och förare när hunden är på väg emot. Så blir de irriterade om hunden reagerar. Herregud!!
 
Man undrar ju hur de är funtade. På vår vanliga promenadväg är det ganska god sikt så de har säkert sett mig och hundarna på hundra meters håll. Man kan tycka att det då är uppenbart, när två hundar går lösa på gångvägen och föraren står dubbelvikt och plockar upp bajs, att man inte har blivit sedd men nej, de kör på utan ett ljud i 30-40 km i timmen. Även den mest lydiga hund behöver ju 1-2 sekunder att förflytta sig till föraren vid inkallning men cyklisterna cyklar glatt mellan hund och förare när hunden är på väg emot. Så blir de irriterade om hunden reagerar. Herregud!!
Eftersom det är enbart extremt väldresserade hundar som får gå utan koppel och då i princip avståndet mellan dig och hunden bör vara ca 1 meter där det kan finnas vilt (vilket är i princip överallt), så tja...händer väl inte detta för ofta?

Jag har som återvändande stadsbo blivit vardagscyklist för det är så vansinnigt smidigt, men jag blir g a l e n på hur jävla dumma folk är som går på cykelbanorna, inte helt sällan med hunden i ett långt slakt koppel mellan sig och hunden och upptar både cykel och gångbana. Jag har en tydlig och ljudande plingpling på styret men folk springer antingen åt alla håll och kanter när man plingar, eller så hör de inte alls och fortsättet möga sig fram - på cykelbanan med hunden i kopplet ute på gångbanan. Imho är hundägarna de minst trafikmedvetna folket, och de som har allra sämst hörsel.
 
Eftersom det är enbart extremt väldresserade hundar som får gå utan koppel och då i princip avståndet mellan dig och hunden bör vara ca 1 meter där det kan finnas vilt (vilket är i princip överallt), så tja...händer väl inte detta för ofta?

De senaste 10 dagarna och fram till 1 mars så är det helt ok för lydiga hundar som inte sticker efter vilt att befinna sig längre än så från föraren. Under förbudstiden då viltet har ungar så är det i princip koppellängds avstånd som gäller, det stämmer, för då är det "inte störa" som gäller. Den här tiden på året är det "inte förfölja" vilt som står i lagen.
 
Man undrar ju hur de är funtade. På vår vanliga promenadväg är det ganska god sikt så de har säkert sett mig och hundarna på hundra meters håll. Man kan tycka att det då är uppenbart, när två hundar går lösa på gångvägen och föraren står dubbelvikt och plockar upp bajs, att man inte har blivit sedd men nej, de kör på utan ett ljud i 30-40 km i timmen. Även den mest lydiga hund behöver ju 1-2 sekunder att förflytta sig till föraren vid inkallning men cyklisterna cyklar glatt mellan hund och förare när hunden är på väg emot. Så blir de irriterade om hunden reagerar. Herregud!!

Här tycker jag(hundägare, flitig cyklist med landsvägscyklingsbakrund) att ni båda gör fel. Innan jag böjer mig ner för att plocka bajs ser jag till att ha kollat av läget och vid behov kallat in och satt hunden. Att du inte gjort det rättfärdigar å andra sidan inte att cyklisten far fram som en hänsynslös vettvilling och riskerar kollision. Jag hade tjoat eller plingat och naturligtvis saktat in om jag kommit cyklande in i ett läge där matte och hundar befann sig på varsin sida om vägen och matte inte uppmärksammat mig.
 
I stadsmiljö är det ofta lokala förordningar som gäller och i offentliga parker är koppeltvång året runt inte ovanligt. Faktiskt - det vanligaste.
 
I stadsmiljö är det ofta lokala förordningar som gäller och i offentliga parker är koppeltvång året runt inte ovanligt. Faktiskt - det vanligaste.

Absolut men nu tog du upp områden där det finns vilt, inte stadsmiljöer. Där finns det iofs också ofta vilt men det är inte därför det är kopplingstvång på sådana ställen. Eftersom vi inte vet var Lejonelles vanliga promenadväg går och om kommunal ordningsstadga gäller där - eller vilken - känns det lite märkligt att spekulera i att hon gjorde fel som tillät hunden att gå längre bort än någon meter.
 
Det är väl inte alls ovanligt med hare i stadsmiljö (snarare jättevanligt), där det också oftast finns gång och cykelbanor parallellt på samma gångar?
 
Jag har inte en ringklocka på min cykel. Om det är en människa så brukar jag skrika "TUUUT TUUUT" om jag känner dom. Annars så saktar jag av. Samma sak med hundar.
Om det skulle vara en häst så skulle jag hoppa av, helt klart.
 
Det är väl inte alls ovanligt med hare i stadsmiljö (snarare jättevanligt), där det också oftast finns gång och cykelbanor parallellt på samma gångar?

Det var ju just det jag skrev? Att det ofta finns vilt i stadsmiljö(rådjur och räv är också mycket vanligt) är dock inte anledningen till att det är koppeltvång och vi vet fortfarande inte var Lejonelle promenerar. Du har i vilket fall fel när du påstår att en hund inte får befinna sig mer än någon meter från ägaren i områden där det finns vilt. Det KAN finnas andra regleringar som träder in men i merparten av Sverige räcker det just nu att man har sin hund inom synhåll, under förutsättning att man kan kalla in den om det dyker upp vilt eller andra människor som den riskerar att störa.
 
Jag vet inte om vi pratar om varandra, jag pratar fortfarande om områden med cykelbanor, det nämner jag redan i första posten jag skrev i tråden? Kopplingstvånget under sommarårstiden gäller även i stan, och i synnerhet och året om i offentliga parker där oftast kombinerade gång och cykelbanor återfinns?
 
Jag vet inte om vi pratar om varandra, jag pratar fortfarande om områden med cykelbanor, det nämner jag redan i första posten jag skrev i tråden? Kopplingstvånget under sommarårstiden gäller även i stan, och i synnerhet och året om i offentliga parker där oftast kombinerade gång och cykelbanor återfinns?

Vi verkar definitivt prata om varandra. Cykelbanor finns även utanför stadsområden och det är inte heller i alla stadsområden som det råder koppeltvång. I kommunen jag bor i råder t ex kopplingstvång endast för löptik.

Dessutom var det ditt första stycke jag reagerade på:

"Eftersom det är enbart extremt väldresserade hundar som får gå utan koppel och då i princip avståndet mellan dig och hunden bör vara ca 1 meter där det kan finnas vilt (vilket är i princip överallt), så tja...händer väl inte detta för ofta?"

Jag kan inte se att det någonstans, inte heller i efterföljande stycke, framgår att det endast är stadsplanerat område du syftar på.
 
Vi verkar definitivt prata om varandra. Cykelbanor finns även utanför stadsområden och det är inte heller i alla stadsområden som det råder koppeltvång. I kommunen jag bor i råder t ex kopplingstvång endast för löptik.

Dessutom var det ditt första stycke jag reagerade på:

"Eftersom det är enbart extremt väldresserade hundar som får gå utan koppel och då i princip avståndet mellan dig och hunden bör vara ca 1 meter där det kan finnas vilt (vilket är i princip överallt), så tja...händer väl inte detta för ofta?"

Jag kan inte se att det någonstans, inte heller i efterföljande stycke, framgår att det endast är stadsplanerat område du syftar på.
Första stycket är mitt direkta svar till vad jag citerade. Nästa stycke är min erfarenhet och mina cent till tråden, men iom ditt svar trasslar vi ihop tid och plats. Jag brukar göra avskiljning mellan stycken om det inte är ett direkt svar till vad jag citerat, men missade det nu.
Jag säger att det det är t ex vanligt med koppeltvång i offentliga parker och jag refererar detta till lokala förordningar. Nuff said, mina erfarenheter är att hundägare i parkmiljöer i stadsmiljö, är utrustade med synnerligen dålig hörsel och lägger till panikmotorik som inte alltid är anpassad efter trafiksituation.
 

Liknande trådar

Hästhantering hej skulle kunna behöva lite hjälp! nu är det så att jag har en 4 årig d-ponny hingst. jag har haft han lite mer än 1 år! jag ska...
Svar
8
· Visningar
1 958
Senast: sanio
·
Träning Jag blir så sur. Måste bara skriva av mig. Vi har allemansrätt här i Sverige och det är ju underbart, men jag blir så irriterad på...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 516
Senast: weasel_
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 983
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp