Häsnynslösa människor i skogen!

Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

förresten, hobbyridning regleras lagligen av allemansrätten. Det innebär att man som skogsägare inte kan förbjuda någon att rida i skogen så länge det görs med omdöme och man inte rider sönder rötter osv.

Håller för övrigt med om att man som ryttare kan välja någon annan lokal än just där det jagas - dock lite svårt att hålla reda på när det jagas på vilket skifte eftersom jägarna ju inte precis skyltar.

Inte fel att ha på sig reflexväst eller varseljacka eller liknande starka färger så syns man!
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

förutom att det i lagarna regleras att man inte får jaga när det är otillräckligt ljus - det vill säga skymning.
Har själv jägarexamen sedan 15-talet år tillbaka och så var formuleringen på den "gamla goda tiden".
Och som tidigare påpekats, man får inte skjuta om man inte har fritt sikte och ser vad man skjuter på.

Ändå skjuts det ihjäl jägare varje jaktsäsong...

Nä att man inte får skjuta om man inte har tillräcklig sikt det vet jag. Vilket många ändå måste göra om de lyckas skjuta sina kompisar.
Men det där med skymning visste jag inte. fast det beror kanske på hur tidigt i skymningen det är.

Å andra sidan så viltsvinsjägarna jagar ju på nätterna i månljus.
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Ja hobbyridning regleras av allemansrätten men man får inte störa och förstöra. Vilket markägaren kan hävda att man gör om man ramlar omkring i skogen när de ska jaga så att de vilda djuren försvinner.

Har man koll på vem som äger marken kan man faktiskt prata med dem om vart man kan rida under jaktsäsongen.
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

förutom att det i lagarna regleras att man inte får jaga när det är otillräckligt ljus - det vill säga skymning.
Har själv jägarexamen sedan 15-talet år tillbaka och så var formuleringen på den "gamla goda tiden".
Och som tidigare påpekats, man får inte skjuta om man inte har fritt sikte och ser vad man skjuter på.

Ändå skjuts det ihjäl jägare varje jaktsäsong...

Det kanske finns ett behov av att reglera antalet jägare också....;)
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Jag respekterar de vägar vi inte får rida på (men rider på dom ibland ändå om underlaget inte tar skada och på tider jag vet att det inte är mkt folk ute :), och tar givetvis bort bajs)
Men.. de vägar/stigar som vi får rida på, kommer det en människa med en lös hund tex, vem får flytta på sig då..? jo, vi med häst!
Jag är så trött på allt detta med vart man får och inte får rida jämt, har man lite vett i skallen så tar men undan bajsen om hästen bajsar och inte rider sönder några vägar eller fält.
finns inget värre än när de kommer med lösa hundar runt om i skogen vid motionsspåren (får inte ha lösa hundar på spåren)!
Eller när dom kommer med crossarna (ja, på spåren)
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Ja gud.. :rofl:
:rofl:

Älgjakten är värst.. De har skjutit en ko i en hage en gång här i krokarna. Kunde ju vara en älg??? Lika bra att skjuta utifall att?? :p

Blev även utskälld av en gubbe när jag var liten. Han kom fram med bössan och sa att jag inte kunde vara i skogen när de jagade för att jag kunde råka bli skjuten.
Jag red en liten vit ponny! :confused::crazy::rofl:

Nirak

På tal om konstiga jägare, i mina trakter florerar ett rykte om att en jägare sköt en rotvälta under jakten 2006. :rofl:

Vet inte hur sant det är, men rätt komiskt. Kanske man ska passa sig för att rida i skogen under jakten ändå?
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Jag respekterar de vägar vi inte får rida på (men rider på dom ibland ändå om underlaget inte tar skada och på tider jag vet att det inte är mkt folk ute :), och tar givetvis bort bajs)

För mig är det ett väldigt konstigt sätt att respektera förbud...:cool:
Antingen respekterar man det och låter bli att rida där, oavsett om man blir sedd eller ej, eller så respekterar man det inte.

/Migo
som undviker vägar där hon inte är önskvärd.
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Jag var ute och red en dag, tänkte skritta ut en sväng för det var så skönt väder.. men den ridturen blev inte så lugn som ja tänkt. Den dagen var det ganska mycket trafik för att vara en väg som ligger mitt ute i ingenstans. Folk som brukar åka där vet att det är mycket folk som rider där och inte alltid världens lugnaste hästar. Dock hade jag denna dag tagit en stabil och lugn häst, vi möter många bilar och allt går bra ända tills vi är på väg att vända hemmåt. Då kommer en bil bakom o ja signalerar att han ska sakta in för ja märker att hästen blir nervös.. Men idioten rent ut sagt trampar gasen i botten och tutar som en galning. Och hästen jag red som vanligtvis är lugn och stabil i ALLA lägen flyger ner i diket och på väg ner halkar hon till och vi går omkull, som tur var kom det en bil bakom som stannade o kollade så allt gick bra men jag tycker ändå att folk borde lära sig att respektera när man rider eller vad man än gör vid vägen. För jag och många andra signalerar oftast bara när man märker att hästen blir nervös alltså har det en anledning och det är för allas säkerhet man gör det. Inte för att man tycker det är kul. Så tycker verkligen att folk ska bry sig lite mer iaf. Jag säger nu inte att man ska bli respekterad på så vis att man blir behandlad som en porslinsdocka men iaf när man signalerar så borde folk bry sig, eller om dom vet att dom tex kommer på en cykel som knappt hörs att dom säger något eller ringer på ringklockan så man blir förvarnad av dom också. För hade ja tagit den andra hästen den dagen hade jag inte levt nu. Och himla kul för dom o ha de på samvetet sen att dom haft ihjäl någon för att dom betett sig så idiotiskt rent ut sagt.:devil:
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

Men om man ber personen att säga nåt för att man vet att ens häst är lite fjantig, så kan väl den personen som sitter bakom busken bara ropa nåt? Samma sak med cyklister när det är en smal väg. Är väl inte så svårt.
 
Sv: Häsnynslösa människor i skogen!

För mig är det ett väldigt konstigt sätt att respektera förbud...:cool:
Antingen respekterar man det och låter bli att rida där, oavsett om man blir sedd eller ej, eller så respekterar man det inte.

/Migo
som undviker vägar där hon inte är önskvärd.

det är så att vi har näst intill INGA ridvägar!
och som sagt, där vi får rida är det lösa hundar, crossar, stavgångare.. ja, allt!
Hur kul är det..?

Men när man väl möter trevliga människor i skog och mark så är det underbart:)

Förstår ibland inte hur kommuner tänker.. :confused:
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 016
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 679
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 633
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp