Bukefalos 28 år!

Har kossor inga rättigheter? :(

Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Ett hett tips är at besöka flertalet gårdar och lära sig hur saker fungerar..

Har vart på många olika gårdar, även jobbat lite här och där.

Tycker ändock det är fel att ha de inne hela vinterhalvåret bundna på det sättet.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Men det är väll så att dagens kor producerar flera gånger vad en kalv äter.
När vi hade amko hade hon tre kalvar och inga problem med att ha mjölk till alla. Ändå var hon en lågmjölkare.

Men att ha köttdjur uppbundna måste vara krågligt. Särskilt om man har många, då vänjer sig aldrig djuren vid den som håller på med dem och är rädda. Då är det bättre med lösdrift. Har man inte möjlighet att ha dem ute. De trampar sönder en hel del på vintern, särskilt om det bara är jordbacke. Men det finns ändå andra sätt att ha dem.
Lösboxar är ju ett sätt, då med fats golv och riklig ströbädd.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Ja de producerar mer än vad en kalv äter. MEn jag kan inte svara på hurvida de skulle acceptera andra kalvar=) Är som sagt ingen expert!

Lämnar över det med kalvar och dikor till någon som vet mer om just det!
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Är ofta svårt att få en ko at ta till sig någon annans kalv. De kan vara förbenat elak mot andras avkommor.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Kunde inte kalvarna få gå med ett par kor iaf som kunde "se efter dem"?
Samtidigt som de matas för hand lr hur man nu gör.
Så blir de inte helt föräldralösa iaf..

Amkor/dikor blir allt vanligare och det tycker jag är jättebra :laugh:
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Det är de minsta som står i egna boxar som står på sk spaltgolv. De andra går ju som sagt på lösdrift. Tycker änrå synd att de inte får växa upp med sin mamma.

Antar att du fortfarande syftar på din farbror? Jag skrev mer allmänt.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

De som har köttdjur har oftast dikor.
De som har mjölk har det inte om det inte är specialfall.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Angående det där med att kalvarna skiljs från mamman omgående...
Ofta gäller väl detta mjölkkor där man vill ta till vara på mjölken från kon? Köttdjuren hålls (oftast, har faktiskt inte hört talas om någon besättning där köttdjur hålls uppbunden förrens nu..) vanligen på lösdrift och får ha sina kalvar hos sig...

Till skillnad från hästar där fölungen knyter band till mamman på en gång efter födseln tar den processen några dagar för kor. Kalven/kon inser inte vem som är dess mamma/unge förrens efter ett par, tre dagar.
Av den anledningen är det snällare mot både ko och kalv att skilja på dem på en gång, innan de hunnit knyta an till varandra. KRAV (tror jag det är) har nått krav att kalven ska få vara med kon typ tre dygn innan man skiljer dem åt. Detta leder till att de hinner knyta an och det blir därför ett himla väsen när de sedan delas på medan en kalv som skiljs från mamman på en gång snabbt finner sig i sitt nya liv precis som mamman gör.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Mjölkbonden här har korna med kalvarna i en jättestor kalvningsbox de första dagarna. Kalven får dia råmjölken, sedan skiljs de åt. Kalven bor sedan i en mindre kalvbox och får fortfarande äta mjölk, men kossan jobbar i produktionen.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Tycker precis som du! Men tyvärr tror jag aldrig detta kommer ändras. Det är nämligen mycket dyrt att bygga lösdrift till kor. Detta är något som min farbror har gjort=)

Sen kan man ju diskutera hurvida det är rätt att sära på ko och kalv nästan direkt efter förlossningen.... Allt bara för den ekonomiska vinningen!


varför skulle man vina på att at bort kalven från mamman direkt?? kon får slicka rent kalven m.m. innan kalven flyttas till en egen box. den verkliga anledningen är att dom inte ska "lära känna varann" så mycket. om dom får vara med varnn några dygn eller så blir det bara mycket värre både för kon och kalven när man särar på dom. det är för att kalven ska slippa länga efter mamman....:cool:
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

De som har köttdjur har oftast dikor.
De som har mjölk har det inte om det inte är specialfall.

Ja det var mjölkkorna jag tänkte på :) Jag hade tyckt att det var jättebra om man kunde utveckla det mer. Funkar inte med alla kor men det räcker ju med var fjärde ;)
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Kl

Såhär har vi det på mitt jobb!
Våra kossor kalvar i en stor box med djupströbädd och där får det plats många kossor.
Sen flyttas mamman och kalven till en egen box och får gå med varandra i tre till fyra dagar. Efter det kommer kossan ner till mjölkstallet och kalven får en annan "mamma" Denna mamman kallar vi ammko. Det är oftast en som har höga celltal i mjölken el helt enkelt inte orkar vara i mjölkstallet, sämre ben tex.
Denna ammkon får ha hand om fyra kalvar och dom går med flera stycken andra ammkor och kalvar. Så våra kalvar ha sin "mamma" i minst 14veckor. Tjurarna lämnar gåreden vid ca 8veckor och kommer då till en mjölkamma (en maskin som ger dom mjölk)
Det brukar inte vara några problem att sätta till flera kalvar till en ko. Det är inte många som stöter bort kalvarna.

Efter det blir dom avvanda och går i stora grupper. Vi har bara hela golv ej spalt. I ett stall har dom liggsängar och i ett annat djupströbäddar. Där går gödelskrapor regelbundet i skrapgången och det är där dom även står när dom äter. Vi gör rent hos undjuren en gång per dag och hos dom mjölkande korna två gånger. Vi strör med spån i liggsängarna två gånger i veckan och på bäddarna sätts det in rundbalar tre gånger i veckan.

På sommaren går dom flesta ute på bete, dom som ska kalva och om yngsta kalvarna är inne och sen är resten av djuren ute.
Mjölkorna är ute och betar och står ibland inne på natten och ibland på dagarn. Det beror lite på hur vädret är.
Så det är runt 200-250 kor som är ute på bete mellan mjölkningarna. Har testat att ha öppet så om dom vill gå hem så får dom det men då brukar dom komma hem efter ett par timmar.. inte riktigt det vi vill.
Så på sommaren får vi lägga en hel del timmar på att åka runt och kolla till våra djur som är ute på bete. Det är rätt spritt runt gården och tar sin stund att kolla och räkna. Så runt en 600st ungdjur och sinkor har vi ute.

Så på mitt jobb kan jag inte påstå att djuren har det dålig, vi är även ekologiska.
Jag tycker det är mer synd om hästar som står i små rasthagar och har det lerigt.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Jag tycker det låter jättebra! Kul att det funkar så bra med amkor för er också :laugh:

Angående det sista så kan man ju undra vilka rättigheter en del hästar har också :p
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Min pappa har uppfödning av köttras( ca 15 avelskor), majoritet herrford. De blir betäckta som 2½-3 åringar går på grönbete mars till dec, Ska de kalva nära utsläppet så får de stå inne i strora boxar tills kalvningen är överstökad, kommer ut på bete med kalven, går där tills dec och tas seda in. Kalven stallas upp, bunden med bra utrymme. Kon plaseras uppbunden i ca 1-2 månader, släpps sedan i en box för att kalva .... och så går det runt. Vi har även de som får gå ute året runt i lösdrift, där enbart kalven tas in och stallas upp. Ingen av våra kalvar tas bort förrän de är 6 månader. Oftast vid den tiden så har bandet mellan ko och kalv börjat bli mindre.... hon låter den inte dricka så mycket längre och de följs inte åt så mycket.
Sen står kalvarna på stall tills de är ungefär tjur 1½ år, kviga 2 år, åker sedan på slakt om de inte blir avelsdjur.

Djupströbäddar är inte alltid bra, kan skada klövarnas tillväxt och ge klövsjukdomar rellaterade till blöta.
Att ta bort en kalv samma dag gör att kalv och ko inte får något direkt band emellan sig, men samtidigt så gör det även att de inte får den där råmjölken, vilket gör att de har svårt att klara av sjukdomar och liknande när de sen växer upp.
Men visst, det finns de mjölkbönder som tar kalven när den kommit ut och slår ihjäl den direkt, för att det inte är lönsamt att föda upp den. Det finns mycket bra och mycket dåligt inom nötproduktionen.
21967479.jpg

24981010.jpg

22006107.jpg
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Finns inga normala mjölbönder som har ihjäl klavarna. Hur ska de då få tillväxt i besättningen?
Kvigor blir nya kor och tjurar föds upp och går antingen till avel eller köttproduktion.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

. Då kan man ju få låta kon vila från mjölkproduktionen i 6 mån eller vad det är. Jag tror själv att alla djur mår bra av någon vila. Precis som vi människor behöver semester. Dvs, det är ju ett jättebra tillfälle att låta dem få vila när de har kalv. Dock förlorar bönderna ekonomiskt på detta men jag tror de skulle vinna på det i tid. då de måste ge kalvarna mat själva då de ej går med kon.

Men här är ju ditt resonemang helt uppåt väggarna, samt okunnigt. Vad tror du att vi skulle leva av och var skulle pengarna komma in för att försörja alla dessa djur kan man undra!? Kor har två månadrs vila mellan laktationerna, under sinperioden. Skulle de vila ytterligare sex månader så är det bara 4 månaders produktionstid kvar, så hur skulle det gå ihop har du tänkt.

Vi skulle inte vinna tid på att ha ett sådant system som du beskriver, mindre inkomst=mindre anställda=mer jobb för oss själva, samt en fördyrning av byggnader för att ge tak över huvudet på dessa "vilande" kor. Att ge mjölk/mjölknäring till kalvar förhand tar ju inte så vansinnigt med tid, samt att med dagens system så har många, liksom vi, en automatisk kalvamma.

Kicki :laugh:
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Djupströbäddar är inte alltid bra, kan skada klövarnas tillväxt och ge klövsjukdomar rellaterade till blöta.
Att ta bort en kalv samma dag gör att kalv och ko inte får något direkt band emellan sig, men samtidigt så gör det även att de inte får den där råmjölken, vilket gör att de har svårt att klara av sjukdomar och liknande när de sen växer upp.
Men visst, det finns de mjölkbönder som tar kalven när den kommit ut och slår ihjäl den direkt, för att det inte är lönsamt att föda upp den. Det finns mycket bra och mycket dåligt inom nötproduktionen.

Får man sådana klövproblem sköter man inte djupströbädden som man ska.

Att man tar bort kalven samma dag inverkar ju inte på om kalven får råmjölk eller inte, den mjölkas ju ur och ges i flaska. Att slå ihjäl en kvigkalv är det ju ingen som gör, var ska då rekryteringen komma ifrån!? Samt vad gäller tjurkalvar så är det nog väldigt, väldigt få som använder sig av den metoden.

Kicki :laugh:
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

:bow: Exaktemum!

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
17 663
Senast: Zaria
·
Övr. Hund Långt men jag hoppas ni orkar läsa ändå! Vår nyss fyllda 1 åriga golden har på sista tiden haft lett att jaga upp sig i förväntan...
Svar
5
· Visningar
2 391
Hästvård Behöver någon annans synpunkter. Min häst ska klippas i år dock vet jag inte vilken klippning jag ska göra då och bestämer jag mig för...
Svar
4
· Visningar
935
Senast: Eme_liie
·
B
Hästvård Hejsan! Nu startar jag min första tråd här på buke :laugh: Jag behöver lite åsikter från er med erfarenhet av hästar med...
Svar
8
· Visningar
1 560
Senast: ridtravare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp