Bukefalos 28 år!

Har kossor inga rättigheter? :(

Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Angående det där med att kalvarna skiljs från mamman omgående...
Ofta gäller väl detta mjölkkor där man vill ta till vara på mjölken från kon? Köttdjuren hålls (oftast, har faktiskt inte hört talas om någon besättning där köttdjur hålls uppbunden förrens nu..) vanligen på lösdrift och får ha sina kalvar hos sig...

Till skillnad från hästar där fölungen knyter band till mamman på en gång efter födseln tar den processen några dagar för kor. Kalven/kon inser inte vem som är dess mamma/unge förrens efter ett par, tre dagar.
Av den anledningen är det snällare mot både ko och kalv att skilja på dem på en gång, innan de hunnit knyta an till varandra. KRAV (tror jag det är) har nått krav att kalven ska få vara med kon typ tre dygn innan man skiljer dem åt. Detta leder till att de hinner knyta an och det blir därför ett himla väsen när de sedan delas på medan en kalv som skiljs från mamman på en gång snabbt finner sig i sitt nya liv precis som mamman gör.


Man kan inte ta reda på mjölken från en nykalvad ko förrän råmjölken är urmjölkad, den får man inte skicka. Och att det skulle ta c:a 3 dygn för ko och kalv för att inse vem som är vem, är helt fel! Däremot så blir ju banden starkare och starkare, så det finns ju ingen anledning att dra ut på det och göra det riktigt jobbigt.

Våra kalvar går med kon under råmjölksperioden, sedan i grupp med andra kalvar. Först i en grupp där de får mjölk i ett par veckor, sedan i en grupp med tillgång till kalvamma.

Kicki :laugh:
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Jo det finns det. Alla kvigor kan inte bli mjölkprodusenter och det är inte alltid ekonomiskt att föda upp mjölkkor, till vad? du får inget till slakt, inte de pengar du lagt ner på att göda dem. Samt många bönder tar aldrig ut vet när deras kalvar är sjuka, det är inte lönsamt......
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Men det är väll så att dagens kor producerar flera gånger vad en kalv äter.

En kalv på runt en vecka dricker runt 10 till 15 liter per dygn, den mängden minskas ju inte direkt allt eftersom veckorna går. Och bortsett från alla andra orsaker, så skulle det bli stor risk för juverinflamationer om man skulle låta en kalv gå och suga på kon. Och för att dra runt alla kostnader så behövs mjölken i tanken, en 3-4 månaders kalv skulle sörpla i sig hela vinsten.

Kicki :laugh:
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Kalvar efter mjölkkor har inget stort värde, en period då vi hade plats över så köpte vi in kalvar efter mjölkkor, jersey och liknande, för en normal bonde så är det inte värt det men vi kunde mata upp den till en slaktvikt som gav lite vinst, hade bra med mat.... många berättade på de gårdar vi var på, stora och små att de försökte sälja men kunde inte och då var det bara en utväg för de som inte blev sålda, sparade för framtida produktion osv.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Jo det finns det. Alla kvigor kan inte bli mjölkprodusenter och det är inte alltid ekonomiskt att föda upp mjölkkor, till vad? du får inget till slakt, inte de pengar du lagt ner på att göda dem. Samt många bönder tar aldrig ut vet när deras kalvar är sjuka, det är inte lönsamt......


Men vad skriver du här!? Inte lönsamt, var får du det ifrån!? Du frågar till vad, har du så dåligt kunnande? Är man mjölkproducen så är det ju ALLTID ekonomiskt att föda upp sin egen rekrytering, allt annat är ju otänkbart. Får man ett överskott så är det ju större lönsamhet i att sälja kvigan som livdjur och någon annan köper henne och integrerar i sin besättning.

Och på vilket vis skulle det inte vara lönsamt att ta ut vet. till framtidens generation!?

Kicki :laugh:
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Det är väldigt svårt att hålla en djupströbädd helt torr hela tiden. Och en denne är inte så hård att den sliter på klöven, vilket kan få den att växa fel om de står där längre perioder.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Det är väldigt svårt att hålla en djupströbädd helt torr hela tiden. Och en denne är inte så hård att den sliter på klöven, vilket kan få den att växa fel om de står där längre perioder.

Den behöver inte vara helt torr hela tiden, samt att allt behöver inte bestå abv djupströbädd.

Kicki :laugh:
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Jo, jag vet att man inte kan skicka iväg råmjölken.
Den mjölkas väl ur och ges till kalven i (förhoppningsvis) alla fall.
Om inte någon stjäl undan någon liter för att göra kalvdans. ;)

Det om att det skulle ta några dagar för kalven och kon att "connecta" fick jag höra i somras när jag gick en kurs "boskapshantering" (valla ko med häst) så det är inte mitt eget påfund men jag vet åandra sidan inte hela grunden bakom teorin heller. :)
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Jo det finns det. Alla kvigor kan inte bli mjölkprodusenter och det är inte alltid ekonomiskt att föda upp mjölkkor, till vad? du får inget till slakt, inte de pengar du lagt ner på att göda dem. Samt många bönder tar aldrig ut vet när deras kalvar är sjuka, det är inte lönsamt......

Kvigor blir kor som producerar mjölk. Klart det finns ekonomi i det. Du tror väl inte att bönderna köper in en hoper kor om året eller? Slaktar gör amn ju inte då de ska mjölka.
Som sagt, gör gärna några studiebesök hos bönder istället för att tro saker.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Det om att det skulle ta några dagar för kalven och kon att "connecta" fick jag höra i somras när jag gick en kurs "boskapshantering" (valla ko med häst) så det är inte mitt eget påfund men jag vet åandra sidan inte hela grunden bakom teorin heller. :)



Skillnaden mellan ko och sto är att en frigående kossa lägger sina kalvar, precis som rådjur gör med kid i början, det betyder inte att de inte månar eller har koll.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Min granne sparar alla kalvar. Om det inte är något fel på dem. Blir de sjuka har han en anställd som tar hem dem till sig. Den har en egen litten gård med får. Medicinen får han gratis av grannen och mat tar han in till fåren, han tycker han gör storvinsten på dem. Våran granne slipper de sjuka djuren, det brukar röra sig om en två stucken om året.

Han har ett snedtak till tjur ungdjuren, där de får gå och ätta upp sig. Fram till de klarar sig där får de gå i djupströ bädd inne i ladgården. Är inne där ibland och lätt uppskattat är det licka många i kvig boxen som i tjurboxen.

Angående hur hemskt det är att skilja på ko och kalv. Var det litte kul enligt mig att åka förbi där för en två sommrar sedan. Då höll grannen på att planera en utbyggnad och hade inte tid att passa kalvningarna, men korna klardade det själva. De titta de till korna och så men de fick kalva själva, ute. Korna tvättade av sin kalv och gick hem.
Grannen fick åka runt och plocka kalvar på kvällen.
Inte brydde sig kon om kalven.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Jisses, skärp dig. Jag har själv hört detta av just mjölkbönder...... och veterinärer....... finns kanske många som babblar på som fan om vad som helst, men detta är sant, du/ ni har kanske inte öppnat ögonen så pass mycket så att verkligheten har kunnat komma in än, men ni vill kanske heller inte se och höra sanningen.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Börjar inte detta bli lite barnsligt nu?
Varför skulle mina källor inte var giltiga, bara för att du vill att dom inte ska vara det.
JAG VET
DU VET INTE
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Att man skulle göra så det har jag aldrig hört men för den sakens skull behöver det ju inte vara fel.
Men det måste vara en förlust om man tar bort kvigkalvar, köper dom in nya sen när det behövs..
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Angående hur hemskt det är att skilja på ko och kalv. Var det litte kul enligt mig att åka förbi där för en två sommrar sedan. Då höll grannen på att planera en utbyggnad och hade inte tid att passa kalvningarna, men korna klardade det själva. De titta de till korna och så men de fick kalva själva, ute. Korna tvättade av sin kalv och gick hem.
Grannen fick åka runt och plocka kalvar på kvällen.
Inte brydde sig kon om kalven.



Undrar hur många kor som kalvade den dagen eftersom han fick plocka kalvar om kvällen?

Än en gång, kor lägger sina kalvar, det kan av de som inte förstår uppfattas som om de inte bryr sig.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

OM någon har typ 200 kor, får 190 kalvar ( lite svinn får man räkna med) och vi säger att det är 50 /50 delat könsmässigt.
Då står denne med 50 kvigor ( oftast köper bönder inte in från andra utan behåller egna kvigkalvar till utbyte i bestättningen) så om denne räknar med att behöva kanske 10 st till utbyte om två år ( måste ju växa till sig) så behåller han dem och får en lönsamhet ut av att behålla dem. Men vad med de andra 50 tjurarna och 40 kvigorna. Dessa ska fodras upp och har man tur får man sålt några av dessa till andra , om inte så matar man upp ( och evt vet räkningar) , tar plats i stall, skötsel osv för att sedan inte få in det i vinst när man måste göra sig av med dem som är över..... man slaktar dem. Då har man lagt ner mer än man får tillbaka i vinst.
Vissa säljer som småkalvar till slakt då de bara är några månader gamla, delikat kött från en bebis som många önskar men inte vill veta detaljer om.
Andra sammlar och skickar till andra länder där de hamnar i små bås, där de får stå i flera månader och enbart gödas, sedan om de har otur så växer de så snabbt att de blir för stora för trälådan de plaserats i , och då skavs det hål i svansen och de kan oturligt växa fast, har sett bilder och mår verkligen skit över det.
Men tillbaka till ämnet igen, Det man får in då du skickar ett nöt till slakt av mjölkras täcker inte det du har fått lägga på att föda upp det. Och man måste ju skicka till slakt, man kan inte behålla alla ,eller hur?
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

OM någon har typ 200 kor, får 190 kalvar ( lite svinn får man räkna med) och vi säger att det är 50 /50 delat könsmässigt.
Då står denne med 50 kvigor ( oftast köper bönder inte in från andra utan behåller egna kvigkalvar till utbyte i bestättningen) så om denne räknar med att behöva kanske 10 st till utbyte om två år ( måste ju växa till sig) så behåller han dem och får en lönsamhet ut av att behålla dem. Men vad med de andra 50 tjurarna och 40 kvigorna. Dessa ska fodras upp och har man tur får man sålt några av dessa till andra , om inte så matar man upp ( och evt vet räkningar) , tar plats i stall, skötsel osv för att sedan inte få in det i vinst när man måste göra sig av med dem som är över..... man slaktar dem. Då har man lagt ner mer än man får tillbaka i vinst.
Vissa säljer som småkalvar till slakt då de bara är några månader gamla, delikat kött från en bebis som många önskar men inte vill veta detaljer om.
Andra sammlar och skickar till andra länder där de hamnar i små bås, där de får stå i flera månader och enbart gödas, sedan om de har otur så växer de så snabbt att de blir för stora för trälådan de plaserats i , och då skavs det hål i svansen och de kan oturligt växa fast, har sett bilder och mår verkligen skit över det.
Men tillbaka till ämnet igen, Det man får in då du skickar ett nöt till slakt av mjölkras täcker inte det du har fått lägga på att föda upp det. Och man måste ju skicka till slakt, man kan inte behålla alla ,eller hur?

Instämmer i tidigare inlägg, besök verkligheten. Medellaktationen för en ko är i dgasläget runt 2,5 laktation, varje ko hinner alltså få i snitt 2,5 kalv var av hälften är kviogr alltså 1,25 avkomma som kan ersätta henne. Alltså blir det i princip inget som helst överskott på kvigkalvar i en besättning om man inte har tur att får mer kvigor än tjurar. Att resonera om att man skulle behöva byta ut 10 kor av 200 tyder på stor okunskap. Vad gäller tjurarna finns det åtskilliga bönder som köper in endast mjölkras tjurar och föder upp dessa till 2års ålder (handjursbidrag) och har god ekonomi av detta. Återigen att resonera att det skulle vara förlust i detta är okunskap. Dessa tjurar kastreras och har det i regel mkt bra, hålls mkt extensivt (betesbidrag), växer i sin egen takt.
 
Sv: Har kossor inga rättigheter? :(

Jisses, skärp dig. Jag har själv hört detta av just mjölkbönder...... och veterinärer....... finns kanske många som babblar på som fan om vad som helst, men detta är sant, du/ ni har kanske inte öppnat ögonen så pass mycket så att verkligheten har kunnat komma in än, men ni vill kanske heller inte se och höra sanningen.



Tycker att det är du som har en lite skev verklighetsuppfattning! Jag lever i den verklighet som du talar om, samt att största delen av mitt umgänge är åxå mjölkbönder, av rätt naturliga skäl!

Vill du vara så snäll och tala om för mig var ekonomin ligger i att slakta ut kvigkalvar för att sedan stå och köpa in nya rekryteringsdjur till produktionen! Man lägger ju ned enormt mycket tid och pengar på avelsarbetet och vill ju optimera förutsättningarna för avkommorna så mycket det bara går, och sedan skulle man stå och slå "inkomsten" i huvudet!? :confused:

Att det under början av 2000-talet fanns de som direkt knackade tjurkalvar i skallen eftersom det kostade så enormt mycket mer att föda upp dem till lagom slaktvikt än vad man fick i kilopris, men det är en helt annan historia.

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
17 711
Senast: Zaria
·
Övr. Hund Långt men jag hoppas ni orkar läsa ändå! Vår nyss fyllda 1 åriga golden har på sista tiden haft lett att jaga upp sig i förväntan...
Svar
5
· Visningar
2 406
Hästvård Behöver någon annans synpunkter. Min häst ska klippas i år dock vet jag inte vilken klippning jag ska göra då och bestämer jag mig för...
Svar
4
· Visningar
936
Senast: Eme_liie
·
B
Hästvård Hejsan! Nu startar jag min första tråd här på buke :laugh: Jag behöver lite åsikter från er med erfarenhet av hästar med...
Svar
8
· Visningar
1 564
Senast: ridtravare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp