"hårda metoden"

Sv: "hårda metoden"

Jag blir fysisk och "hård" när hon gör ngt som hon absolut inte får ( jaga , bitas , utbrott , aggresivitet).
Min hund är oerhört tuff och självständig och det enda som hon uppfattar som bestraffning är paragrafer och alfarullning (heter det så?).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "hårda metoden"

Fnurra skrev:
Jag blir fysisk och "hård" när hon gör ngt som hon absolut inte får ( jaga , bitas , utbrott , aggresivitet).
Min hund är oerhört tuff och självständig och det enda som hon uppfattar som bestraffning är paragrafer och alfarullning (heter det så?).

Hon behöver kanske inte vara så tuff och självständig om hon slapp övervåld, som jag anser alfarullning är, av sin ägare.

Har Du prövat att belöna hunden när den får syn på vilt tex. Det är förvånande vad snabbt de lär sig att inte dra på vilt då.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "hårda metoden"

Ja , belöning fungerar på småvilt men rådjur går inte alls. Med förbjudet menar jag inte småsaker utan absolut förbjudna , som att jaga grannens barn :devil: Hon har varit livrädd för barn tidigare , nu visar hon ingen rädsla utan hon är aggressiv. Vet inte vad jag ska göra :(
 
Sv: "hårda metoden"

aggressivitet misstolkas ofta som ilska, men beror i själva verket oftast på rädsla. "botar" du inte henne på egen hand så ta hjälp av någon som har erfarenhet av rädda hundar.
 
Sv: "hårda metoden"

När jag fick hem min gråhundstik vid 9 veckors ålder så började träningen med IMMIs metod. Då det inte funkade något vidare att få kontakt med lillfisan bara för att jag höll en godis framför näsan eller rullade runt på gräsmattan provade jag att peta till henne. Hjälpte inte och jag nöp till henne i låret. Hunden flyger runt med blicken "nu leker vi matte". Hon är nu 15 månader och om jag inte får kontakt med henne idag så nyper jag till. När jag gjorde detta första gången så tänkte jag att det skulle göra lite ont men hon reagerade inte alls så.
Jag skulle aldrig slå eller sparka på en hund men hundar är ju individer och behöver som många andra här skrivit olika hård uppfostran.

En annan fråga: Vad menar ni med alfarullning? Är det när man "vänder" hunden upp och ner?
 
Sv: "hårda metoden"

ja det är att man vänder upp-och-ner på hunden och håller fast den tills den "ger sig". en del plussar på ett stint stirrande i hundens ögon.
 
Sv: "hårda metoden"

GaurdianAngel skrev:
Men visst, det finns ingen anledning att använda sig av hårda metoder. Säger man att ens hund bara går att träna/hantera med hårda metoder, så är man inte allt för kunnig om hundar och dess beteende.

Såvida man inte dabbat sig och hunden lärt sig helt fel... Då måste hunden ibland ta smällen för att den fått fel uppfostran... Förstår du hur jag tänker? Vissa hundar måste tas ned på marken om de inte fått nån uppfostran alls/eller fel uppfostran. Sen behöver ju tas ned på marken iofs inte vara speciellt fysiskt hårt alls...

När man pratar hårda metoden så tänker jag fysiskt, men en del har sån psykisk uppfostran på sin hund att jag tycker att det är värre faktiskt...

Oj såg nu att det var en jättegammal tråd *hmm*

Jag svarde aldrig på det eftersom att jag inte vet vad jag har för metod. Ingen alls tror jag... Den mesiga kanske?

Men jo jag kan få utbrott på min äldre hund för att hon ska bryta sitt beteende om hon börjar att ladda mot nått hon inte får ladda emot. Så det är väl hårt antar jag. Men jag lär in alla med bara positiv förstärkning, även vardagslydnad. Ja *eh* Om jag nu har nån??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "hårda metoden"

(knapplån). Det låter ju som om det finns Två Metoder att uppfostra hund, o så kan det ju inte vara!+

Jag har min förta hund nu, har aldrig haft någon innan men däremot hästar i alla år. För mig är det helt naturligt att vara konsekvent och ffa berömma när hunden gör rätt, men även säga NEJ! när hunden gör något icke önskvärt. Jag skulle bedöma att jag hanterar min hund (vuxen och av följsam ras, E Springer Spaniel) mjukt på alla sätt.

Om man läser här så ska man enligt "mjuka metoden" inte ens säga till vid oönskat beteende. Hur ska då hunden fatta vad om är fel. "Med beröm när den gör rätt" , kan svaret då vara, men inte kan manb berömma hunden dygnet runt!?

Ett ex: Hunden jagar katten. "NEJ! " ryter jag för att markera att det är fel. Självklart berömmer jag när hunden slutar, MEN jag kan ju knappast berömma den hela tiden, 24 h per dygn, för att den låter bli? Något måste man väl markera med just när något händer?

Ja,ja, jag vet inte. Kan inget om hundar egentligen, förösker bara använda allmäna djurkunskaper och sunt förnuft...
 
Sv: "hårda metoden"

det är just vid inlärningen man använder sig av "ignorera icke önskvärda beteenden och beröm önskvärda". nej kan faktiskt läras in på samma sätt. men när en hund som lärt sig inte lyder så får man såklart markera det utan att räknas som hård.
 
Sv: "hårda metoden"

Tippan skrev:
Det blir lite förvirrande att säga MH test :) MH= Mentalbeskrivning. Och det är bara beskrivningen. Mentaltest är ju typ samma prov, men det görs när hunden är 2-4 år och där får du poäng efter hunden egenskaper. -/+ 1-3.

Som jag förstod det har ni alltså gjort både MH och MT? Vad fick han på skottet då? Om ni gjort MT, vad fick han på social kamplust och nervkonstitution. Det här frågar jag bara för att jag är nyfiken alltså :D

Jag har inte kollat den här tråden på länge, men jag ska hämta hem papprerna så kan jag skriva det, för tillfället så har svägerskan alla papper då de behöver en del av dem när de ska tävla och det är så lätt att glömma bort papprerna på morgonen även om de hämtar hunden... :angel:
 
Sv: "hårda metoden"

:mad: Absolut inte hårda metoden godis och mycket beröm när vovven gör rätt och du får en hund som gör precis vad du vill.Det kanske ta längre tid med godis och mycket beröm och tålamod men det är det värt :banana:
 
Sv: "hårda metoden"

En fundering till alla här.

Tänk er att ni har en hund som gör utfall mot människor och andra hundar.. hur skulle ni göra då? Hårda metoden? eller sk. mjuka? Och om "mjuka" inte fungerar?
 
Sv: "hårda metoden"

Jag bryter henne innan hon gör utfall och ibland kan jag behöva rya och hutta åt henne att hon ska lägga av. Då bryter hon. Har hon redan gjort utfall är det försent. Men jag kan bryta ett utfall om jag blir riktigt arg. Ibland behöver jag bara säga nej, ibland får jag ta i från tårna. Det är FÖRBJUDET!

Att locka och pocka fungerar inte. Hon blir så fixerad så även om hon får en oxfilé eller en död anka framför näsan så bryr hon sig inget. Jag önskar bara att jag börjat bryta hennes beteende innan det blev en vana.

Men hade jag från början kört med massvis positiv förstärkning med andra hundar så hade det kanske inte alls blivit så här... Det vet man inte. Kanske, kanske inte. Alla hennes syskon jag känner gör likadant så. Jag vet inte.
 
Sv: "hårda metoden"

Funkar bra på förarveka hundar utan jakt och liknande. Däremot är det rätt värdelöst att dutta med godis på en rejälare hund som hellre vill jaga rådjuret eller äta upp grannens hanhund. Den kommer att skita fullständigt i allt vad godis och beröm heter.
 
Sv: "hårda metoden"

Jag kör negativ förstärkning på hundar som gör utfall, oavsett om de är genuint arga eller bara rädda. Utfall är aldrig tillåtet och det visas tydligt. Däremot får de gärna backa och fly hur mycket de vill.

Bäst är förstås om man kan styra upp hunden så pass att det inte blir något utfall. Då kan det vara läge med avledning och godisbit, men kommer utfallet så blir det hårda bud från min sida.
 
Sv: "hårda metoden"

Vet man hur man ska använda sig av negativ förstärkning och gör det med rätt typ av hund så tar det betydligt kortare tid än med godismatning. Det funkar dock inte på alla hundar. Alla skärper inte till sig vid korrigering.

Många fattar inte heller att man kan behöva använda sig av den negativa förstärkningen två gånger utan de testar lite halvdant en gång.....nähä funkade inte.....och så ser de sig stärkta i sin tro att det negativa är värdelöst. Jag har däremot sett flera gånger hur väl det kan falla ut bara man vet vad man gör.
 
Sv: "hårda metoden"

*knapplån*
Olika hundar - olika metoder! Det finns inte bara en "mjuk metod" och en "hård" metod - det finns tusentals varianter, Dessutom är en del metoder som anses "mjuka" väldigt hårda (tex isolering ifrån flocken) trots att de inte innehåller något FYSISKT våld.
Samtidgt som en "hård metod" som "nackrusk" ex på min rottis inte alls tas bestraffning utan istället triggar kamplusten.

Däremot är det en vanlig missupfattning att ex en Hård hund alltid kräver en "Hård" metod.
Det är inte alls säkert att det är rätt metod för just DEN hunden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 194
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 117
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 173
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Hej! Vår hund (Sankt Bernhard 75 kg, snart 3 år) har troligtvis dragit av korsbandet och vi väntar nu på tid till ortoped och ev...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp