Heja Musse!

Mina spontana tankar är att många har skrikit om att var är männen, varför säger männen ingenting? När männen väl börjar rannsaka sig själva så får de höra var tyst, sitt i din ensamhet och skäms eller liknande. Damned if you do, damned if you don't.

Sen är jag inte helt bekväm med hyllandet av män som går ut med #ihave eller liknande heller.
 
Jag håller helt med. Hjärtan kanske känns lite överdrivet obehagligt.. Men samtidigt så tycker jag att det är bra att det bemöts med uppmuntran. Vi har bankat huvudet i väggen i alla år för att folk skriker "inte alla män" när vi pratar övergrepp, så nu när männen börjar rannsaka sig själva och säga "Shit, det var ju jag! På grund av att jag är van vid att ta plats och tro att jag har rätt till saker och ting här i livet. Fy vad ruttet!" så skulle det ju vara ytterst kontraproduktivt att bemöta dem med negativa reaktioner. Tänker jag.

Men de har ju gjort något som inte är ok och då får man ta att det kan komma negativa kommentarer. Det känns som att vi alltid måste curla för männens känslor, istället för att bli förövare så blir de till någon typ av offer. Jag tycker att det är bra att även förövare kommer fram, men det känns som att fokuset flyttas när de får cred för att de lägger ut sina handlingar under en hashtag.
 
Men de har ju gjort något som inte är ok och då får man ta att det kan komma negativa kommentarer. Det känns som att vi alltid måste curla för männens känslor, istället för att bli förövare så blir de till någon typ av offer. Jag tycker att det är bra att även förövare kommer fram, men det känns som att fokuset flyttas när de får cred för att de lägger ut sina handlingar under en hashtag.

Jag säger som @bumpo "Damn if you do and damn if you don´t". En rimlig kommentar kanske hade varit "Bra att du rannsakar dig själv!" eller "Bra att fler män verkar bli medvetna om sitt agerande!" snarare än ":heart :heart :heart Gullesnutt-plutt vad STARK och MODIG du är!"

När någon försöker rannsaka sig själv, bli en bättre människa och be om ursäkt så känns inte "Fy fan för dig!" som en lämplig kommentar heller. I mitt tycke.
 
Eftersom jag är en sån där äcklig person som inte borde få finnas (man alltså), så väger mina åsikter inte särskilt tungt. Men rent psykologiskt, vad ger bäst sannolikhet att fler vågar rannsaka sig själva? Nervärderingen av typen jag började det här inlägget med, eller positiv respons av typen som @Singoalla föreslår i inlägg strax ovanför?

Tillägg: Om de som använder sig av hashtaggen #metoo bara blivit bemötta med hat, hur många hade spridit den vidare?
 
Jag säger som @bumpo "Damn if you do and damn if you don´t". En rimlig kommentar kanske hade varit "Bra att du rannsakar dig själv!" eller "Bra att fler män verkar bli medvetna om sitt agerande!" snarare än ":heart :heart :heart Gullesnutt-plutt vad STARK och MODIG du är!"

När någon försöker rannsaka sig själv, bli en bättre människa och be om ursäkt så känns inte "Fy fan för dig!" som en lämplig kommentar heller. I mitt tycke.

Nej, det kanske inte är det mest produktiva man kan säga. Men jag tycker att det känns olustigt med glada tillrop när någon erkänner att de har begått övergrepp.
 
Eftersom jag är en sån där äcklig person som inte borde få finnas (man alltså), så väger mina åsikter inte särskilt tungt. Men rent psykologiskt, vad ger bäst sannolikhet att fler vågar rannsaka sig själva? Nervärderingen av typen jag började det här inlägget med, eller positiv respons av typen som @Singoalla föreslår i inlägg strax ovanför?

Tillägg: Om de som använder sig av hashtaggen #metoo bara blivit bemötta med hat, hur många hade spridit den vidare?

Jag upplever inte att männen möts av hat? De möts ju av en ström av beröm? Däremot tycker jag att det måste gå att problematisera det de gör, det innebär inte att jag tycker att man ska hata dem eller säga att de är jävla idioter.
 
Varför kan inte männen gå ut och lova att de aldrig kommer kränka en kvinna igen??

Nej nej de måste berätta att de är dumma pojkar och vill ha vår förlåtelse. Samhället kommer aldrig förändras kvinnor kommer alltid ses som lägre varelser mot män.
 
Senast ändrad:
Nej, det kanske inte är det mest produktiva man kan säga. Men jag tycker att det känns olustigt med glada tillrop när någon erkänner att de har begått övergrepp.

Jo, absolut. Men jag tror bara att man måste skilja på övergreppet och självrannsakan. Det är självrannsakan som får glada tillrop, inte övergreppet i sig. Hade någon bara skrivit "Jag har våldtagit!" så tror jag inte det hade besvarats med hjärtan. Utan det är insikten, självkritiken och viljan att göra bättre som får tillrop.
 
Nej, det kanske inte är det mest produktiva man kan säga. Men jag tycker att det känns olustigt med glada tillrop när någon erkänner att de har begått övergrepp.
Det är erkännandet som bekräftas inte att det skulle varit bra att begå övergreppen. Klart om det går så långt att någon ägnar sig åt övergrepp för att få bekräftelse på att de erkänner så har det gått över styr, men jag tror inte det är någon större risk.
 
Jag reagerade också så först - men sen läste jag hela inlägget och fattade poängen. Det handlar verkligen om hur saker och ting både uttrycks och hur de bemöts

Poängen går mig förbi då @Sharpless verkar mena att det är en typ av nedvärdering som män möts med, och det har ta mig fan aldrig hänt i mina kretsar att någon sagt att en man är "en äcklig person som inte borde få finnas". Alltså jag har på riktigt aldrig hört eller sett en kvinna uttrycka sig så. Däremot sett en hel del män skriva liknande saker till kvinnor. Så om det försöks göra någon poäng av detta, så är den både felaktig och tarvligt gjord.
 
Poängen går mig förbi då @Sharpless verkar mena att det är en typ av nedvärdering som män möts med, och det har ta mig fan aldrig hänt i mina kretsar att någon sagt att en man är "en äcklig person som inte borde få finnas". Alltså jag har på riktigt aldrig hört eller sett en kvinna uttrycka sig så. Däremot sett en hel del män skriva liknande saker till kvinnor. Så om det försöks göra någon poäng av detta, så är den både felaktig och tarvligt gjord.

Jag tolkar det inte så. Det är en uppenbar överdrift som han är medveten om.
 
Fast tråden handlar väl om män? och om hur de blir bemötta? Eller handlar den om nånting annat?
Som vanligt glider det snabbt över inte bara i att män ska bli bemötta, utan också hur de ska bli det ("med positiv respons").

Musse Hasselvall är en av de män som reagerat på #metoo. Det tål att diskuteras, alltså att män går ut på det viset. Men om han får "positiv respons" eller inte tycker jag inte är huvudfrågan. Huvudfrågan är inte hur man ska gulla med män som berättar sånt här. Dessutom har varken han eller andra män bemötts med att de är "äckliga och inte borde få finnas" så vitt jag sett. Det är bara trams.
 

Liknande trådar

Samhälle Äntligen har det börjat gälla. Den historiska sänkningen är genomförd. Nu får man mer i plånboken 🤑. Hur mycket får ni betala nu då för...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
17 562
Senast: Unafraid
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 280
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hej Jag undrar om någon här har tips på en bra men inte alltför dyr motionscykel? :) Jag ska börja med mer intensiv rehab efter mitt...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: Twihard
·
Mat Hittade ett intressant test baserat på en undersökning av två personer vid Technical University of Zürich som upptäckte att folks äckel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
2 626
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp