Heja Musse!

Som vanligt glider det snabbt över inte bara i att män ska bli bemötta, utan också hur de ska bli det ("med positiv respons").

Musse Hasselvall är en av de män som reagerat på #metoo. Det tål att diskuteras, alltså att män går ut på det viset. Men om han får "positiv respons" eller inte tycker jag inte är huvudfrågan. Huvudfrågan är inte hur man ska gulla med män som berättar sånt här. Dessutom har varken han eller andra män bemötts med att de är "äckliga och inte borde få finnas" så vitt jag sett. Det är bara trams.

Okej, vi tolkar uppenbarligen helt olika saker här. Jag ser en upenbar överdrift. Jag skiter också i positiv respons eller inte - däremot så tror jag att beroende på hur omvärlden reagerar kommer fler män gå ut med sin historia som förövare - blir de bemötta som skräp så kommer färre våga gå ut och färre våga se sin del i det. Jag tror att ju fler som fattar att de begått övergrepp också kommer fatta att de inte kommer göra så någon mer gång. Och ja, jag tror att med ett vettigt bemötande så föder det en bättre diskussion än både gullegull eller skräp

Vad tycker du att tråden handlar om och borde diskutera?
 
Skolexempel på hur män gör för att få viktiga övergripande diskussioner att handla om dem personligen.

Nej, skolexempel på psykologi. Vi alla vet att mer eller mindre alla män på något sätt gjort något som troligtvis på ett eller annat sätt kan betraktas som sexuella trakasserier av något slag. Om män som inser att de har gjort fel främst bemöts med hat, då kommer ingen större förändring att ske i längden. Men ja, jag lämnar tråden nu.
 
Eftersom jag är en sån där äcklig person som inte borde få finnas (man alltså), så väger mina åsikter inte särskilt tungt.

Sitter offerkoftan bra? Kliar den?

Det är INGEN här som sagt att alla män är äckliga och inte borde finnas. Men att säga det är ju verkligen att banalisera det hela och inte ta den riktiga debatten. Den här debatten ska inte vara mellan kvinnor utan givetvis ska män vara en del av den men också inse att tyngdpunkten bör vara "Hur ska vi ändra attityderna så det här slutar hända?". Inte "Stackars mig som är man och hatad av alla kvinnor".
 
Nej, jag glömde en sak: Det jag menar är förstås att man inte ska hylla folk som begår övergrepp, men samtidigt måste man ju på något sätt uppmuntra folk att rannsaka sig själva. Och det gör man inte med tystnad eller (alltför negativ) kritik. Min känsla av många kommentarer här, var lite att vi män absolut inte ska få någon positiv respons på att vi faktiskt insett hur illa vi betett oss.
 
https://www.cafe.se/musse-hasselvall-i-have/

Jag tyckte det var en mycket bra artikel att ha med i den tidningen. Kändes som han hade rätt bra tankar där. Mer mer mer tack!
Den första händelsen är lite underlig som exempel på övergrepp, en del söker ofta fysisk kontakt i en relation andra mindre ofta. Den andra var om han var medveten om flickans tillstånd en våldtäkt i juridisk mening och borde väl anmälas?

Sen tycker jag han inte skall försöka skylla ifrån sig och generalisera sitt eget beteende till att gälla andra, han får själv stå för vad han gör.
 
Den första händelsen är lite underlig som exempel på övergrepp, en del söker ofta fysisk kontakt i en relation andra mindre ofta.

Vi vet ju inte vad hon menade med att tafsa. Det är ju skillnad på att lägga armen om sin flickvän och att greppa tag i skrevet. Vi vet ju inte hur det hela gått till, hur ofta och på vilket sätt.
 
Nej, jag glömde en sak: Det jag menar är förstås att man inte ska hylla folk som begår övergrepp, men samtidigt måste man ju på något sätt uppmuntra folk att rannsaka sig själva. Och det gör man inte med tystnad eller (alltför negativ) kritik. Min känsla av många kommentarer här, var lite att vi män absolut inte ska få någon positiv respons på att vi faktiskt insett hur illa vi betett oss.

Återigen, varför ska vi kvinnor curla och anpassa oss för att män ska ändra sig? Det borde vara förbannat enkelt att inse "skit, jag har utsatt någon/några för sexuella trakasserier" och sedan förhoppningsvis tänka "fan, det är inte ok och jag tänker inte göra det igen" utan att någon klappar en på huvudet och säger "duktig!".

Jag har aldrig blivit uppmuntrad av en man att anmäla och säga ifrån när det gäller sexuella trakasserier...
 
Sitter offerkoftan bra? Kliar den?

Det är INGEN här som sagt att alla män är äckliga och inte borde finnas. Men att säga det är ju verkligen att banalisera det hela och inte ta den riktiga debatten. Den här debatten ska inte vara mellan kvinnor utan givetvis ska män vara en del av den men också inse att tyngdpunkten bör vara "Hur ska vi ändra attityderna så det här slutar hända?". Inte "Stackars mig som är man och hatad av alla kvinnor".
Men ser du inte att det är en medveten överdrift och ironi?
 
Återigen, varför ska vi kvinnor curla och anpassa oss för att män ska ändra sig? Det borde vara förbannat enkelt att inse "skit, jag har utsatt någon/några för sexuella trakasserier" och sedan förhoppningsvis tänka "fan, det är inte ok och jag tänker inte göra det igen" utan att någon klappar en på huvudet och säger "duktig!".

Jag har aldrig blivit uppmuntrad av en man att anmäla och säga ifrån när det gäller sexuella trakasserier...
Det handlar inte om att curla folk, både män och kvinnor svara dåligt på att bli dissade och bättre på att bli bekräftade. Då handlar det givetvis om att bekräfta att de inser sina misstag/problemet inte att bekräfta att det är bra att bete sig illa. Det är inte för männens skull utan för kvinnornas. Ju fler män som inser problemet och ser vad de gjort fel och dess mindre accepterat beteendet blir dess färre utsätts för skiten.
 
Det handlar inte om att curla folk, både män och kvinnor svara dåligt på att bli dissade och bättre på att bli bekräftade. Då handlar det givetvis om att bekräfta att de inser sina misstag/problemet inte att bekräfta att det är bra att bete sig illa. Det är inte för männens skull utan för kvinnornas. Ju fler män som inser problemet och ser vad de gjort fel och dess mindre accepterat beteendet blir dess färre utsätts för skiten.

Jo, det handlar om att curla om förövarna ska sätta parametrarna för den önskade responsen på deras beteende...
 
De kan göra det närsomhelst annars. Men det gör de inte. Så fort fokus blir på kvinnor, så måste de vara där och ta över. Hade han gjort det om ett halvår hade jag inte sagt något, eller om han ständigt arbetat med dessa frågor.
Just Musse är väl en av de alltför få män som faktiskt är engagerad i det hela tiden har jag för mig.

Jag håller med dock. Eller ja... Typ. Okej att helt vanliga män går ut med att de är as, det är bra att omvärlden får se att det är helt vanliga brorsor, farsor, polare, söner, kollegor, osv iom att folk fortfarande har en bild av att förövare är äckliga gubbar som hoppar ur buskar. Men när de ska ha ryggdunk och hjärtan och hyllas för det... Det blir så jävla fel för det är lik förbannat förövare och jag sätter 50 spänn på att dessa män inte sätter sig och pratar med varandra om hur just precis DE ska ändra på strukturerna i någon större omfattning.

Därtill, som jag såg någon på annat håll poängtera - så skulle inte jag vilja vara offret som ser sin förövare berätta om hans övergrepp mot henne och därefter hyllas.
 
Om man är ett par eller inte spelar väl ingen roll? Man äger inte den andra människans kropp bara för man valt att inleda ett förhållande.

Jag tycker det är BRA att Musse startade detta. Nej det är inte perfekt men det är en början, någon måste starta och det gjorde Musse. Det behövs faktiskt mod för att starta något sånt här.

Även de män som inte går ut med #ihave kommer med största sannolikhet iallfall tänka över vad de själva gjort, även om tanken bara går genom huvudet i en enda sekund så är det framsteg.
 
Jo, det handlar om att curla om förövarna ska sätta parametrarna för den önskade responsen på deras beteende...
För mig handlar det om hur man bemöter folk, om man anser det att curla personer när man bemöter erkännande av fel med att bekräfta erkännandet så ja då ska man enligt mig curla alla som ber om ursäkt oavsett kön. Om man bemöter folk negativt i det läget lär de knipa käft nästa gång. Och nej jag är inte för en massa hjärtan och annat i den stilen.
 
Därtill, som jag såg någon på annat håll poängtera - så skulle inte jag vilja vara offret som ser sin förövare berätta om hans övergrepp mot henne och därefter hyllas.
Personligen skulle jag inte ha några större problem med det, men förstår om andra skulle.
Jag antar att de inte kommer länka till min profil, utan bara beskriva typ som Musse, mer behövs verkligen inte.

Tror jag skulle tycka det var ''skönt'' om någon av de som gått för långt med mig skulle be om ursäkt och faktiskt förstått vad de gjort.
 
Och så är vi där igen. "Trakasserier och våldtäkt är ett individuellt problem, inte strukturellt, och jag känner minsann ingen som..."

Jojo.
Jag läser inte den typen av cafetidningar och än mindre hämtar jag fakta från liknande källor.

BRÅ har gjort flera stora undersökningar när det gäller våld och kränkningar inom relationer och det är helt klart att det förekommer lika ofta att det är kvinnan som är förövaren som omvänt. Var ser du dina strukturer i det? Däremot är det strukturellt att den grupp du representerar inte vill se detta.
 

Liknande trådar

Samhälle Äntligen har det börjat gälla. Den historiska sänkningen är genomförd. Nu får man mer i plånboken 🤑. Hur mycket får ni betala nu då för...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
17 570
Senast: Unafraid
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 291
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hej Jag undrar om någon här har tips på en bra men inte alltför dyr motionscykel? :) Jag ska börja med mer intensiv rehab efter mitt...
Svar
0
· Visningar
215
Senast: Twihard
·
Mat Hittade ett intressant test baserat på en undersökning av två personer vid Technical University of Zürich som upptäckte att folks äckel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
2 633
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp