Bukefalos 28 år!

Heja Musse!

Fast oönskad beröring ska man ju slippa även om man är i ett förhållande.

Det klart man ska det. Jag menar bara att jag anser att det är skillnad på vilken typ av beröring som kan antas/gissas vara okej innan en person sagt någonting annat. Mitt ex ville inte bli berörd vissa dagar och då fick man hålla sig på andra sidan soffan. Men det upptäckte jag ju genom att han ryggade tillbaka och då backade jag. Det skulle ju dock bli ohållbart i ett samboförhållande att be om lov varje gång jag la handen på honom.
 
För mig handlar det om hur man bemöter folk, om man anser det att curla personer när man bemöter erkännande av fel som positivt så ja då ska man curla alla som ber om ursäkt oavsett kön. Om man bemöter folk negativt i det läget lär de knipa käft nästa gång.

Men fortfarande, vi kvinnor ska tassa försiktigt så vi inte sårar/är elaka mot/alienerar någon man. Samtidigt får vi höra saker som "j-la bitterfitta" osv när vi protesterar mot trakasserier.

Det blir ett till övergrepp när vi inte ens får äga vår reaktion.
 
Jag läser inte den typen av cafetidningar och än mindre hämtar jag fakta från liknande källor.

BRÅ har gjort flera stora undersökningar när det gäller våld och kränkningar inom relationer och det är helt klart att det förekommer lika ofta att det är kvinnan som är förövaren som omvänt. Var ser du dina strukturer i det? Däremot är det strukturellt att den grupp du representerar inte vill se detta.

Jahapp, då handlade det om män igen...
 
Inte ens när män sitter och erkänner alla övergrepp de begått bemöts de med sån form av hat. Bara hjärtan och applåder.

Det är en märklig reaktion. Sedan är det väl bra att män erkänner och står för sina handlingar, men att riva ned applåder och hjärtan?

Tror inte det blir samma reaktion om vem som helst skulle erkänna att hen begått skattebrott i flera år, eller andra brott.

Märkligt. Även om jag tycker det är bra att de inte bemöts med hat. Ingen ska behöva bemötas med hat.
 
Inte ens när män sitter och erkänner alla övergrepp de begått bemöts de med sån form av hat. Bara hjärtan och applåder.
Varför ska vi bli arg på någon som öppet berättar om vad han gjort och hur inte ok det var. De som går ut med #ihave vill ju förändras.
Börjar vi hata de som går ut kommer ju ingen göra det. Vi kan hata det de gjort men inte personerna i sig, det är faktiskt bra starkt att gå ut med sånt.
 
Jag kräks på att se alla män som får en massa hjärtan, höra att de är "duktiga" och "starka" som berättar att de har antastat eller våldtagit kvinnor.
Sitter själv och har PTSD efter alla våldtäkter och övergrepp mot mig genom åren. Har jag fått höra att jag är duktig eller stark när jag berättat om det? Nej, jag har fått höra att jag ljuger, att jag antagligen druckit för mycket, antagligen haft för utmanande kläder så att de stackars männen inte kunnat hålla sig borta, att det är något fel på mig som utsätts för något sånt, att svenska män inte gör sånt osv osv i all evighet.
Så varför ska dessa män få beröm?
Nu tycker jag inte att det hjälper någon att sprida hat, hur mycket hat jag än får ta så tycker jag inte att det hjälper att bemöta hatet med ännu mer hat. Jag tycker att det är bra att män kan stiga fram och erkänna när de har gjort fel, det är något positivt. Sedan tycker jag att de ska stå till svars precis som jag och antagligen de kvinnorna de gett sig på fått göra. Tycker att folk ska lägga ner daltandet och våga ifrågasätta istället. "Det är bra att du erkänner, jag hoppas att du verkligen tänker över ditt agerande och skadan du orsakat på andra nu." Att se dem få beröm gör mig illamående och det blir ännu ett hån mot alla som varit utsatta.

Ps. Jag kommer inte att gå in i några diskussioner eftersom jag mår väldigt dåligt redan som jag gör över den här debatten. Ville bara säga vad jag tycker.
 
Men fortfarande, vi kvinnor ska tassa försiktigt så vi inte sårar/är elaka mot/alienerar någon man. Samtidigt får vi höra saker som "j-la bitterfitta" osv när vi protesterar mot trakasserier.

Det blir ett till övergrepp när vi inte ens får äga vår reaktion.
Nej det är inte kvinnor som ska tassa, det är människor både män och kvinnor som ska behandla andra både av samma kön och motsatta med respekt.

Givetvis handlar det inte om de som bemöter dig med bitterfitta (om de nu inte ber om ursäkt för det) men det gällde väl knappast här?
 
Nej, jag glömde en sak: Det jag menar är förstås att man inte ska hylla folk som begår övergrepp, men samtidigt måste man ju på något sätt uppmuntra folk att rannsaka sig själva. Och det gör man inte med tystnad eller (alltför negativ) kritik. Min känsla av många kommentarer här, var lite att vi män absolut inte ska få någon positiv respons på att vi faktiskt insett hur illa vi betett oss.

Det är väl inte någon annans ansvar att uppmuntra någon till att rannsaka sig själv? Det borde vara ett sunt förnuft hos varje person och inget som ska uppmuntras.

VARFÖR ska män få positiv respons för att dom erkänner sina sexuella trakasserier? Dom har inte gjort något bra?
 
Även de män som inte går ut med #ihave kommer med största sannolikhet iallfall tänka över vad de själva gjort, även om tanken bara går genom huvudet i en enda sekund så är det framsteg

Alltså jag vet inte... Varför kan det inte vara män som INTE går ut med hashtaggen som faktiskt är de som tänker över det och skäms över det som mest?

Känns ju inte som det bör vara något lättvindigt att gå ut med menar jag?
 
Dom har inte gjort något bra?

Så det är inte bra att de som nån gång sextrakasserat står för att de betett sig som vider?

Där ser man..

Damned if they do, damned if they don't som sagt.

Väntar med spänning på den dagen alla kvinnor som på (oftast) fyllan och villan sextrakasserat och svinat sig mot män går ut med att de sextrakasserar andra och är vider. För i detta jämställda samhälle så kommer nog den dagen snart.
 
Så det är inte bra att de som nån gång sextrakasserat står för att de betett sig som vider?

Där ser man..

Damned if they do, damned if they don't som sagt.

Väntar med spänning på den dagen alla kvinnor som på (oftast) fyllan och villan sextrakasserat och svinat sig mot män går ut med att de sextrakasserar andra och är vider. För i detta jämställda samhälle så kommer nog den dagen snart.

Jo, absolut. Men jag ser det snarare som en självklarhet att stå för det en gjort än att söka medhåll från andra personer.

Att det är ett jämställt samhälle är ju lika sant som att tomten finns...
 
En man i mitt flöde skriver #skullealdrigkommapåtanken.

En annan man skriver #metoo (!) När han får frågor om det svarar han att även män kan utsättas för sexuella trakasserier/sexuellt våld men att han inte vill gå in på detaljer.

OCH JAG SPYR! Den här siste mannen lyckades nog aldrig se mig i ögonen under alla de år vi jobbade tillsammans. Han tittade på mina bröst. Och när jag pratade om det med andra kvinnliga kollegor blev reaktionen Jaså, du också? Denna högutbildade man, alltid på prestigefyllda tjänster på företaget. Och nu skriver han #metoo.
 
Alltså att män ska ha beröm när de går ut med att de trakasserat och våldtagit kvinnor känns för mig som när de ska ha beröm för att de "hjälper till" i hemmet.
Det är till stor del vuxna män vi talar om. De får för helvete ta sitt eget jävla ansvar utan att en enda jävel ska behöva berömma de för det. Än mer så när de inte bara varit lata utan faktiskt tafsat, catcallat och våldtagit kvinnor. Det är inte kvinnors jobb att lära män att stå för sina handlingar.
 
Alltså att män ska ha beröm när de går ut med att de trakasserat och våldtagit kvinnor känns för mig som när de ska ha beröm för att de "hjälper till" i hemmet.
Det är till stor del vuxna män vi talar om. De får för helvete ta sitt eget jävla ansvar utan att en enda jävel ska behöva berömma de för det. Än mer så när de inte bara varit lata utan faktiskt tafsat, catcallat och våldtagit kvinnor. Det är inte kvinnors jobb att lära män att stå för sina handlingar.

Du glömde när de "passar" sina egna barn :meh:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Hej! Jag har sått tomatplantor från frö för någon månad sedan, och de har växt till sig rätt bra. Jag har planterat om dem och de växer...
2
Svar
29
· Visningar
938
Senast: tanten
·
Samhälle Äntligen har det börjat gälla. Den historiska sänkningen är genomförd. Nu får man mer i plånboken 🤑. Hur mycket får ni betala nu då för...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
17 749
Senast: Unafraid
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 557
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Någon mer här som har haft eller har det? https://www.1177.se/Dalarna/sjukdomar--besvar/konsorgan/besvar-vid-sex/vaginism/ Hur...
Svar
3
· Visningar
602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp