Bukefalos 28 år!

Hemmafruar utan barn?

Om inte kvinnans lön bara har en rent marginell betydelse i familjen så kan man kanske anta att den som arbetar och drar in försörjningen kan ha vissa synpunkter på vad den skall slippa göra hemma.
Det måste ju finnas någon typ av fördel med uppdelningen även för den försörjande parten.

Jag fragade Maken vad fordelen med att jag var hemma var for honom. Hans forsta svar var for att vi da var i samma land. Och nar jag kravde ett nytt svar (tillsammans med en ogonrullning :cautious:) blev svaret att det innebar att vi hade mycket mer tid for varandra och barnen.
Nar jag jobbade hade jag en hel del sena kvallar och kunde aldrig folja med pa resor, sa fordelen med att jag var hemma var att vi hade mer tid for varandra ... aven nar det innebar att vi stadade tillsammans.:p
Och jag hade ALDRIG maten fardig vid nagon viss tid ... och Maken stadade ALLTID koket efter att jag lagat mat och det ar fortfarande var uppdelning. :)
 
Men ja, jag är hemmavarande utan krav på inkomst och det har jag varit i tjugo år nu, med undantag av några år då jag studerade.
Jag förstår fördelen för dig.
Men vad är fördelen för din man med den uppdelningen?
Eller spelar det ingen roll i det stora hela om du drar in en inkomst eller ej?
 
Och jag hade ALDRIG maten fardig vid nagon viss tid..
Just maten sköter min sambo fullt ut, han både handlar och lagar den.
Det är andra saker som jag behövs till hemma.
Typ ta emot leveranser och så.
Många saker bygger på att man är 2, bara en sådan sak som att hämta en bil på verkstaden blir ett företag om man är ensam.
 
Det beror väl på hur stort man anser att hemmet är?
Om det även omfattar en viss självhushållning av typen odling och kanske några höns så blir ju uppgiften större.
Vid någon gräns pratar vi ju inte om en hemmafru, utan snarare om en kvinnlig jordbrukare. Jag har aldrig hört någon omtala manliga jordbrukare som hemmamän. Om sedan jordbruket lönar sig eller inte, är ju samma sak som huruvida andra verksamheter fungerar ekonomiskt eller inte. Detsamma gäller ju för arbetstiden. Att arbeta hela tidennoch ändå inte försörja sig själv, låter som en lågavlönad (eller livegen), inte som en hemmafru.

Om den sk hemmafrun i själva verket är oavlönad alltiallo på sin mans företag, är mannen en riktigt dålig arbetsgivare vars företag uppenbarligen bygger på att hans fru jobbar svart i det.
 
Vid någon gräns pratar vi ju inte om en hemmafru, utan snarare om en kvinnlig jordbrukare.
Jo så är det ju.
Jag tycker dock att många i tråden drar in sådana projekt som egentligen är företagande med dålig eller ingen lönsamhet.
Antagligen så heter det att mannen satsar på sin (viktiga, manliga) verksamhet när en kvinna försörjer honom och han slipper pressen att dra in pengar.
 
Jo så är det ju.
Jag tycker dock att många i tråden drar in sådana projekt som egentligen är företagande med dålig eller ingen lönsamhet.
Antagligen så heter det att mannen satsar på sin (viktiga, manliga) verksamhet när en kvinna försörjer honom och han slipper pressen att dra in pengar.
Ja, det visar ju att både man och kvinna inte tar kvinnans inkomster på allvar. Och alltså inte heller tar kvinnans behov av att kunna försörja sig själv på allvar. Hennes beroende av honom ses inte som ett problem. Det ojämbördiga i parternas livsvillkor ses inte som ett problem. Jag är tyvärr inte förvånad. Men att ha ett upplägg i livet som innebär att mannen gör sin grej och sin karriär, och kvinnans liv formad utefter det - tja, jämbördig kärlek skulle jag inte kalla det.
 
Jag fragade Maken vad fordelen med att jag var hemma var for honom. Hans forsta svar var for att vi da var i samma land. Och nar jag kravde ett nytt svar (tillsammans med en ogonrullning :cautious:) blev svaret att det innebar att vi hade mycket mer tid for varandra och barnen.
Nar jag jobbade hade jag en hel del sena kvallar och kunde aldrig folja med pa resor, sa fordelen med att jag var hemma var att vi hade mer tid for varandra ... aven nar det innebar att vi stadade tillsammans.:p
Och jag hade ALDRIG maten fardig vid nagon viss tid ... och Maken stadade ALLTID koket efter att jag lagat mat och det ar fortfarande var uppdelning. :)
Men holy crap! Det fina med att du inte jobbade var att då hade ni mer tid för varann när han kom hem från jobbet?

En annan variant hade ju faktiskt kunnat vara att ni båda frigjort tid för att kunna vara tillsammans.
 
Att ta hand om ett hem på heltid, ser jag som en väldigt underlig och meningslös syssla. Så mycket tid tar det ju helt enkelt inte. Jag tycker att det finns goda skäl att kräva mer än så av sig själv.

Nej, det kan knappast ta så mycket tid. Det måste ju vara därför som hemmafruar ofta berättar om alla intressanta kurser de läst och hur de kunnat odla sina 43 intressen. Det fyller tiden, helt enkelt. Fast jag tycker nog att vuxenlivet ska kräva mer motstånd än så. Och skulle hemarbetet fylla uppemot en heltid, då tycker jag att man bör ha avlönad anställning som hushållerska.
 
Vid någon gräns pratar vi ju inte om en hemmafru, utan snarare om en kvinnlig jordbrukare. Jag har aldrig hört någon omtala manliga jordbrukare som hemmamän. Om sedan jordbruket lönar sig eller inte, är ju samma sak som huruvida andra verksamheter fungerar ekonomiskt eller inte. Detsamma gäller ju för arbetstiden. Att arbeta hela tidennoch ändå inte försörja sig själv, låter som en lågavlönad (eller livegen), inte som en hemmafru.

Om den sk hemmafrun i själva verket är oavlönad alltiallo på sin mans företag, är mannen en riktigt dålig arbetsgivare vars företag uppenbarligen bygger på att hans fru jobbar svart i det.

Svart är väl fel begrepp ändå? Det brukar avse när man gör något utanför lagens gränser.
 
Handlar detta inte om två saker:
Är det tillfreddställande att inte förvärvsarbeta och fylla sina dagar m hushållsarbete och andra icke-inkomsbringande aktiviteter?
Vill man vara ekonomiskt beroende av sin partner?
För min del har alltid och är fortfarande svaret på den andra frågan 'nej' På den första har nog svaret varierat över tid. När jag var yngre var svartet absolut 'nej' då var jobbet viktigt i sig. Idag börjar jag tröttna så smått och skulle nog sluta jobba ( eller jobba deltid) om jag fick samma inkomst som jag har ändå ...
Jag vill nämligen kunna unna mig saker i livet och det jag vill göra kostar lite och utan hyfsat m pengar vore det nog trist i längden... Hade jag inte jobbat så hade jag t ex varit på EM hela veckan, köpt bra biljetter och bott på bra hotell, men det kostar ju lite ...Min man hade fått klara sig själv helt klart!
 
Faktiskt en bättre beskrivning. Lagligt frivilligt slaveri.
Ja, jag vet inte vilket lagrum det hela skulle falla under. Men jag menar att skillnaden mellan pizzerian som exempel och hemmet/gården som exempel är marginella. Och jag befarar att antaganden om var i landet det hela äger rum samt antaganden om etnicitet, lyfter fram min poäng i det ena fallet och skyler över den i det andra.
 
Ja, jag vet inte vilket lagrum det hela skulle falla under. Men jag menar att skillnaden mellan pizzerian som exempel och hemmet/gården som exempel är marginella. Och jag befarar att antaganden om var i landet det hela äger rum samt antaganden om etnicitet, lyfter fram min poäng i det ena fallet och skyler över den i det andra.

Är det inte så i båda fallen att det vanliga är att man äger och driver gemensamt ? Sedan är det grymt olyckligt om bara en part tar ut lön, särskilt om det inte ens är den part som lägger mest tid på driften .
 
Är det inte så i båda fallen att det vanliga är att man äger och driver gemensamt ? Sedan är det grymt olyckligt om bara en part tar ut lön, särskilt om det inte ens är den part som lägger mest tid på driften .
Hur det oftast är vet jag inte.

Här tänkte jag mest på hemmafrun, som tycks mig passera fint och lugnt som hemmafru i det ena fallet men inte alls i det andra. Det jag vill är ju att problematisera hela idén om hemmafruar. Kvinnor kan liksom arbeta hela tiden utan att det räknas som arbete värt lön.
 
Ja, jag vet inte vilket lagrum det hela skulle falla under. Men jag menar att skillnaden mellan pizzerian som exempel och hemmet/gården som exempel är marginella. Och jag befarar att antaganden om var i landet det hela äger rum samt antaganden om etnicitet, lyfter fram min poäng i det ena fallet och skyler över den i det andra.

Du menar alltså seriöst att om man tex diskar och städar hemma så utför man svartarbete? Alla måste väl för sjutton ta hand om hemmet oavsett om man jobbar eller inte, spela roll om man har ett jobb att gå till? Är arbetslösa också svartarbetare om dom sköter hemmet som man bör?
Och har man några pallkragar eller växthus att odla i för att man tycker det är kul och slipper köpa besprutade jordgubbar, eller har några höns för att man tycker det är trevliga djur och har möjligheten att få ägg så är man en svartarbetande jordbrukare, alt. slav?

Det är ju inte riktigt klokt vad det mals på med bullshit i den här diskussionen. Börjar nästan tro jag med att det handlar om bittra, avundsjuka människor som själva är missnöjda med sitt liv som håller på och hackar på hemmafruar såhär, som försöker tala om en "sanning" om hur en hemmafru minsann lever och hur de är sin makes piga och bara lallar runt i hemmet med meningslösa uppgifter oavsett om det stämmer eller inte.
Sen att ett intresse eller kurs nivå av motstånd handlar om ifall man har ett arbete eller är hemmafru att göra visste jag inte heller.

Tråden handlade ju ursprungligen om vad hemmafruar gör om dagarna och man ville ha tips. Och trots att flera hemmafruar kommit hit och berättat så slås det bara bort för att ersättas med någon stenåldersbild av hur hemmafrun ska vara från folk som inte vet något.

:meh:
Vilken :turd:diskussion det blev.
 
Du menar alltså seriöst att om man tex diskar och städar hemma så utför man svartarbete? Alla måste väl för sjutton ta hand om hemmet oavsett om man jobbar eller inte, spela roll om man har ett jobb att gå till? Är arbetslösa också svartarbetare om dom sköter hemmet som man bör?
Och har man några pallkragar eller växthus att odla i för att man tycker det är kul och slipper köpa besprutade jordgubbar, eller har några höns för att man tycker det är trevliga djur och har möjligheten att få ägg så är man en svartarbetande jordbrukare, alt. slav?

Det är ju inte riktigt klokt vad det mals på med bullshit i den här diskussionen. Börjar nästan tro jag med att det handlar om bittra, avundsjuka människor som själva är missnöjda med sitt liv som håller på och hackar på hemmafruar såhär, som försöker tala om en "sanning" om hur en hemmafru minsann lever och hur de är sin makes piga och bara lallar runt i hemmet med meningslösa uppgifter oavsett om det stämmer eller inte.
Sen att ett intresse eller kurs nivå av motstånd handlar om ifall man har ett arbete eller är hemmafru att göra visste jag inte heller.

Tråden handlade ju ursprungligen om vad hemmafruar gör om dagarna och man ville ha tips. Och trots att flera hemmafruar kommit hit och berättat så slås det bara bort för att ersättas med någon stenåldersbild av hur hemmafrun ska vara från folk som inte vet något.

:meh:
Vilken :turd:diskussion det blev.

Det är ett enormt samhällsproblem att inte kvinnor och män har samma löner. Att arbeta utan lön är enormt dåligt för egna ekonomin. Ffa på sikt och med tanke på skydd vid problem.
 

Liknande trådar

Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
21 643
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
680
Senast: Ramona
·
Kultur Om man vill åka till Stockholm över dagen med ett barn, vad gör man då? Barnet i fråga är 7 år. Gärna relativt nära station, alt smidigt...
Svar
15
· Visningar
815
Senast: Blyger
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 024
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp