Bukefalos 28 år!

Hemmafruar utan barn?

Ursprungsfrågan var ju vad man sysselsätter sig med . Jag skulle rida, läsa, träna, skaffa hund, gå ngn kul kurs, vara voluntär på ngt flyktingboende, hänga på Buke ...
Möjligen skull det bli ensamt eftersom jag inte har några hemmafrukompisar.
Skulle jag gilla det? Ett tag tror jag, men kanske inte i längden just för bristen på kompisar + att jag absolut inte vill bli försörjd av min man!
 
Även om man har en egen inkomst så kan det behövas att båda i ett förhållande drar in pengar
Kan ju också vara så att man kanske får rätta mun efter matsäcken, alla kan inte äga sommarstuga, båt, husvagn, hästar, hästtransporter och en fet dragbil till det och åka på utlandssemestrar mm.mm. samt hålla på med div lyxkonsumtion. Det är faktiskt inte så mycket mer man egentligen behöver än tak över huvudet, mat på bordet, varmt i stugan och kläder på kroppen.
 
För att påverka krävs det mer än att rösta. Det är ju allmänt känt att det är färre kvinnor på höga poster. Oavsett hög position i ett företag /myndighet krävs det att kvinnor syns och hörs även där. Där besluten fattas.

Men vad är det för enorm tankevurpa du gör nu? Tror du på riktigt att det påverkas av några enstaka hemmafruar? Sverige har ingen hemmafru-kultur. Belastar du arbetslösa, sjukskrivna, föräldralediga eller för den delen kassören på ICA på samma sätt? Snacka om förminskande.
 
Möjligen skull det bli ensamt eftersom jag inte har några hemmafrukompisar.
Skulle jag gilla det? Ett tag tror jag, men kanske inte i längden just för bristen på kompisar + att jag absolut inte vill bli försörjd av min man!

Ja när man blir hemmafru så måste man överge sina kompisar och skaffa sig hemmafrukompisar.. :rofl: ok.

Vet inte om inlägget ens var seriöst menat men nej, nu orkar jag inte med den här diskussionen mer.
 
Möjligen skull det bli ensamt eftersom jag inte har några hemmafrukompisar.
Skulle jag gilla det? Ett tag tror jag, men kanske inte i längden just för bristen på kompisar + att jag absolut inte vill bli försörjd av min man!

Men snälla nån.

Jag tror faktiskt att jag följer efter @Riru .
 
Men vad är det för enorm tankevurpa du gör nu? Tror du på riktigt att det påverkas av några enstaka hemmafruar? Sverige har ingen hemmafru-kultur. Belastar du arbetslösa, sjukskrivna, föräldralediga eller för den delen kassören på ICA på samma sätt? Snacka om förminskande.
Du måste tänka längre.
 
Även om man har en egen inkomst så kan det behövas att båda i ett förhållande drar in pengar, är de då ekonomiskt beroende utav varandra?
Ja, det är klart att de är! Jag skulle dock personligen ändå föredra upplägget med två lägre inkomster än en högre om jag levde i en relation, dels för att "sprida risken" om en blir arbetslös och dels för att var och en har enklare att klara sig själv om man skulle gå isär.
 
Är det orimligt att utbilda sig som hemmafru?
Inte alls, men även om man är högutbildad, så har man ju klart lägre värde på arbetsmarknaden om man under många år inte jobbat med det man är utbildad för. Ett eller två enstaka sabbatsår påverkar nog inte, dock...
 
Ja när man blir hemmafru så måste man överge sina kompisar och skaffa sig hemmafrukompisar.. :rofl: ok.

Vet inte om inlägget ens var seriöst menat men nej, nu orkar jag inte med den här diskussionen mer.
Jag menar allvar. I princip alla mina kompisar jobbar heltid 8-17 så om jag vill ha sällskap dagtid på vardagar så skulle jag ju behöva hitta nya kompisar som av ngn anledning inte är på jobbet 8-17. Jag kommer tillbaka till min första reflektion och undran - var finns dessa 'hemmafruar' ? - inte bland de jag känner i alla fall.
 
Även om man har en egen inkomst så kan det behövas att båda i ett förhållande drar in pengar, är de då ekonomiskt beroende utav varandra?
Men vad är du ute efter egentligen? :confused:

Om båda klarar sig ekonomiskt utan den andre så är ingen av dem beroende, skulle man t ex kunna säga. Du snurrar ju bara runt med orden?
 
Ja, när du börjar blanda in de som är ofrivilligt hemma och de som redan jobbar. När det redan finns problem med att kvinnor tar största delen av föräldraledigheten. När det troligen är kvinnor till höginkomsttagare män som kan vara hemmafru. Ju mer pengar ju mer makt. I dessa fall, män som är vana att kvinnan är hemma.

Det var du som började blanda in riksdagen i det hela. När du talar om att det behövs fler kvinnor i styrelser och dylikt, då riktar du inte bara en känga mot hemmafruar men en känga mot alla kvinnor som inte strävar efter att sitta i en styrelse. Fattar du inte det själv? Jag fattar inte ens vad du pratar om längre. "Män som är vana att kvinnan är hemma". Ja, det är väl givetvis ett problem. Ja, det är ett problem att föräldraledighet inte delas lika. Och detta belastar du hemmafruarna för? De som inte ens är medverkande på arbetsmarknaden? "Beslut tas inte i hemmet" - nej okej, så vi är alla dåliga feminister om vi inte satsar på en ministerpost? Helvridet resonemang. Du riktar en känga åt alla som inte vill jobba 100%, är arbetslösa, är sjukskrivna - de drar tydligen inte sitt strå i stacken, för de är inte där besluten tas.
 
Det var du som började blanda in riksdagen i det hela. När du talar om att det behövs fler kvinnor i styrelser och dylikt, då riktar du inte bara en känga mot hemmafruar men en känga mot alla kvinnor som inte strävar efter att sitta i en styrelse. Fattar du inte det själv? Jag fattar inte ens vad du pratar om längre. "Män som är vana att kvinnan är hemma". Ja, det är väl givetvis ett problem. Ja, det är ett problem att föräldraledighet inte delas lika. Och detta belastar du hemmafruarna för? De som inte ens är medverkande på arbetsmarknaden? "Beslut tas inte i hemmet" - nej okej, så vi är alla dåliga feminister om vi inte satsar på en ministerpost? Helvridet resonemang. Du riktar en känga åt alla som inte vill jobba 100%, är arbetslösa, är sjukskrivna - de drar tydligen inte sitt strå i stacken, för de är inte där besluten tas.
Som sagt. En myndighet är inte nödvändigtvis riksdagen. Beslut tas i fler led än i riksdagen, det behöver inte ens vara en myndighet. Det är här du måste tänka ett steg längre. För allt det du skriver i det inlägget visar att du inte förstår vart jag vill komma.
 
Som sagt. En myndighet är inte nödvändigtvis riksdagen. Beslut tas i fler led än i riksdagen. Det är här du måste tänka ett steg längre.

Nej, det är inte jag som behöver tänka ett steg längre i den diskussion du försöker skapa nu. Du villar bara bort dig själv i en argumentation som är enormt ansvarsbelastande och förminskande mot kvinnor som inte satsar på någon form av politisk karriär. Jag upprepar detta från första sidan:

Alltså, få saker irriterar mig så som när andra kvinnor riktar kängor åt andra kvinnor på det här sättet.

Och låter det sätta punkt för vidare diskussion för min del.
 
Nej, det är inte jag som behöver tänka ett steg längre i den diskussion du försöker skapa nu. Du villar bara bort dig själv i en argumentation som är enormt ansvarsbelastande och förminskande mot kvinnor som inte satsar på någon form av politisk karriär. Jag upprepar detta från första sidan:
Jag fattar faktiskt inte hur du kan få allt till att arbeta med politik.
Det är i arbetet du formar samhället - oavsett arbete.
 

Liknande trådar

Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
21 070
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
624
Senast: Ramona
·
Kultur Om man vill åka till Stockholm över dagen med ett barn, vad gör man då? Barnet i fråga är 7 år. Gärna relativt nära station, alt smidigt...
Svar
15
· Visningar
805
Senast: Blyger
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 003
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp