Hemmafruar utan barn?

Men skojar du nu? Du har fått 40 sidor av både svar och diskussion. Du har fått svar från t ex @Riru, @MalinJ och @hastflicka om vad de fyller dagarna med. Läs om tråden om du inte minns inläggen.
Det är dessa inlägg som jag nu bemöter.
De slår totalt bakut angående att de skulle serva en man och tar i stället upp alla egna projekt som de har och att de minsann inte har några krav på sig att sköta hus och hem.
Så det hela spretar ganska så ordentligt.
 
Det är dessa inlägg som jag nu bemöter.
De slår totalt bakut angående att de skulle serva en man och tar i stället upp alla egna projekt som de har och att de minsann inte har några krav på sig att sköta hus och hem.
Så det hela spretar ganska så ordentligt.

Om du bemöter de inläggen - citera de inlägg du menar och tagga de användare du vänder dig till. Det blir smått omöjligt och bara förvirrande att föra någon form av allmän diskussion när du talar om specifika inlägg och specifika användare. Som när du ifrågasätter huruvida jag servade min man eller ej, när jag mig veterligen inte skrivit något om det. Det blir bara jätteförvirrande att du vänder dig till mina inlägg med frågor som du borde ställa till de som du menar "förnekar" det.
 
Har jag i något inlägg påstått motsatsen? :confused: Eller blandar du ihop mig med någon annan?
Nej andra har påstått det och jag ville bara klargöra hur jag ser på saken.
Just du har inte nekat till att du står för markservice och jag tackar för att du nu tydliggör det.
 
Nej andra har påstått det och jag ville bara klargöra hur jag ser på saken.
Just du har inte nekat till att du står för markservice och jag tackar för att du nu tydliggör det.

Om andra har påstått det så vänder du dig rimligen till de som påstått det, istället för att jag ska bli jätteförvirrad och undra var du får saker ifrån som jag mig veterligen inte skrivit.

Jag vill föra en gemensam diskussion och inte ett enskilt samtal med var och en.
Därav bristen på taggar.

Läs gärna hela inlägget. Som sagt, jag kan inte föra en diskussion med dig där du kräver att jag ska svara åt andra.


NEJ. Inte en enda, mig veterligen. Nu är du bara extremt snäv igen. Då får du faktiskt citera det inlägget också, jag köper inte att du ska få föra en diskussion där du kan hitta på saker utan att ens kunna föra fram beviset.
 
Jag har inget behov av att du skall köpa mina inlägg.
Så jag svarar som du:
Läs tidigare inlägg i tråden.

"Köpa"? Vad pratar du om ens? Rimligtvis är det så att om du för fram ett påstående, så är det också du som står för bevisföringen. Något annat går jag inte med på, oavsett diskussion. Du menar att någon har skrivit att det inte går att kombinera intressen med att ta större delen av ansvaret med hushållet - då får du också visa det inlägget så att det går att bemöta. Annars kan du ju sitta och hitta på precis vad som helst som du sen hävdar att någon annan i tråden har skrivit. Nej tack.
 
Det är dessa inlägg som jag nu bemöter.
De slår totalt bakut angående att de skulle serva en man och tar i stället upp alla egna projekt som de har och att de minsann inte har några krav på sig att sköta hus och hem.
Så det hela spretar ganska så ordentligt.

Jag har skrivit att vi delar på hemarbetet.
Jag har inga krav från maken att jag ska göra vissa grejer i hemmet, men känner jag för att ta tag i något istället för att vänta på vår gemensamma städdag eller åker och handlar själv för att jag föredrar att ha det gjort på förmiddagen istället för att vänta tills alla slutar jobbet och det är packat i affärerna, så gör jag det. Jag skulle dock inte kalla det jag gör att serva min man.
Och jag går heller inte hemma för att möjliggöra mer tid till arbetet för min make, han har inte ökat i arbetstid.
Jag tycker inte att det är att slå totalt bakut. :confused:
 
Det är dessa inlägg som jag nu bemöter.
De slår totalt bakut angående att de skulle serva en man och tar i stället upp alla egna projekt som de har och att de minsann inte har några krav på sig att sköta hus och hem.
Så det hela spretar ganska så ordentligt.
Men vänta här nu. För att det ska finnas ett krav måste det ju finnas någon som ställer kravet. Det har inte jag i alla fall. Det funkar inte så i ett bra förhållande. Man KRÄVER inte något av varandra.

Jag lagar oftast mat måndag till torsdag, mannen lagar oftast maten på helgen. Jag sköter oftast städningen, mannen sköter oftast tvätten. Han stryker sina skjortor, jag stryker mina. Städningen tar jag dagtid under veckan så att vi slipper på helgen, vilket vi annars kunde ha gjort. Eller anlitat städhjälp. Vem servar? Och vad är det som spretar här?
 
http://www.bukefalos.com/threads/hur-kompenserar-man-pensionsforlust.1445417/
Den tråden känns relevant här. Dessutom vill TS ha tips i den tråden.

Så länge det är i princip enbart kvinnor som går hemma och blir försörjda så har vi ett jämställdhetsproblem.

Oavsett om det är en kvinna eller man som lever helt på sin partner så har just det paret en ojämlikhet.
TS i den tråden har redan fått väldigt bra och exakta svar på sin väldigt specifika fråga. Jag vet inte hur vanligt det är att man avsätter till pensionen på det sättet. Vi gör det inte, och därför kändes det inte aktuellt för mig att svara där. Det förvånar mig inte att ingen annan från den här tråden gjort det heller, med tanke på de dryga kommentarerna med hänvisning till den här tråden.
 
TS i den tråden har redan fått väldigt bra och exakta svar på sin väldigt specifika fråga. Jag vet inte hur vanligt det är att man avsätter till pensionen på det sättet. Vi gör det inte, och därför kändes det inte aktuellt för mig att svara där. Det förvånar mig inte att ingen annan från den här tråden gjort det heller, med tanke på de dryga kommentarerna med hänvisning till den här tråden.

Vi har inte heller kompenserat den ena för att den andra tagit fler föräldradagar. Vet inte någon som gjort så faktiskt.
Förstår inte riktigt hur den tråden är relevant här.
 
Det verkar som om mångas uppfattning om hemmafrukonceptet baseras på vad som visas i tv (t.ex. Housewives Of Beverly Hills) :D
För att inte tala om männen som försörjer kvinnor (TS förra tråd). Där kunde man läsa att framgångsrika män föredrar kvinnor med lägre intellekt, ser frun som en ägodel och familjen som en accessoar. Dessutom är de så ointresserade av sina barn att de ber barnflickan om hjälp under tiden som frun gör sig i ordning för att visas upp.

Den tråden orkade jag inte ens kommentera i. Visste liksom inte var jag skulle börja.:crazy:
 
Men skojar du nu? Du har fått 40 sidor av både svar och diskussion. Du har fått svar från t ex @Riru, @MalinJ och @hastflicka om vad de fyller dagarna med. Läs om tråden om du inte minns inläggen.

Exact!

Det är dessa inlägg som jag nu bemöter.
De slår totalt bakut angående att de skulle serva en man och tar i stället upp alla egna projekt som de har och att de minsann inte har några krav på sig att sköta hus och hem.
Så det hela spretar ganska så ordentligt.

Jag finner det bade markligt och lite lojevackande hur du biter dig fast i att till varje pris forlojliga och nedvardera fenomenet hemmafru. Det har ar en diskussion som absolut inte kan leda nagonstans da du (och andra) inte ar villiga att lyssna pa de ni diskuterar med utan fortsatter att inte tro pa inlagg fran manniskor ni inte ens kanner. Det finns ingen som helst vilja att ens forsoka forsta for att se att det kanske finns fler satt att vara hemmafru an det man sjalv bestamt sig for att foreteelsen hemmafru handlar om.

Det finns ingen anledning att fortsatta den har diskussionen da allt som du sagt hittills ar att nedvardera de som oppet och frankt svarat pa dina fragor om hur de haft det som hemmafru. Det finns verkligen ingen anledning att hitta pa vad det innebar for oss att vara hemmafru, vilket du verkar tro.

Mitt sista inlagg da jag redan sa manga ganger sagt vad jag gor och verkligen inte gillar att bli misstankt for att komma med osanningar.

Maken vacker mig alltid med en kopp kaffe, numera innan han gar ut och gor sitt och forut innan han gick till jobbet. Jag dricker kaffet, sitter vid datorn en stund, tar hand om hundarnas morgonbestyr och startar dagen.
Under dagen kanske jag har pluggat pa mina hogst frivilliga amnen (som till min andra Master, eller Fema Disaster Assistant tex, aven om jag tog just Femas kurser som pensionar forra vintern) som aldrig haft nagon beroring med avlonat arbete, nagra timmar. Eller sa har jag varit ute och jobbat med hastar, agnat mig at att rida med Sheriffen's posse eller tranat hasten pa vad som kravs i "search and rescue" eller nagot annat jag ar/varit involverad i, eller "all of the above".

Da jag lagar mat handlar jag sa jag vet vad som finns hemma och samtidigt kan bestamma menyn de narmaste dagarna och jag handlar nar det behovs och nar jag anda ar ute och kor. Jag ater inte frukost, men Maken gor det sa han handlar sin frukost, (som regel pa vag hem fran jobbet eller nagon aktivitet) da han ju vet vad som haller pa att ta slut.
Jag lagar maten nar jag ar hemma i tid vilket jag oftast ar, annars tar Maken nagot ur frysen, eller koper sig "snabbmat" eller en macka pa vagen hem och jag ater antingen ute eller nar jag kommer hem. Vi brukar forsoka ga ut och ata nagon gang i veckan, sarskilt efter att barnen vaxte upp nar det ar lattare och finns mer tid. Jag lagar bara ett mal mat om dagen och da stadar Maken koket. Han plockar ur diskmaskinen pa morgonen medan han vantar pa att kaffet ska bli klart, vi plockar i den under dagen och Maken startar diskmaskinen pa kvallen.

Maken damsuger, jag skoter damning ungefar en gang i veckan men vi gor det inte alltid pa samma dag. Ibland har vi haft en hemhjalp nagon gang i veckan som gjort det. Jag skoter tvatten, har medel pa flackar och stoppar in i maskinen medan Maken plockar ur maskinerna och viker allt utom sadant jag vill ta hand om for att det ar krangligt. Vi stryker och lagger in var egen tvatt. Lakan och dylikt stryks/manglas inte.
Maken gillar att sangen ar baddad, sa han baddar da jag inte bryr mig. Jag fixar med gardiner, dukar och dylikt da han inte bryr sig.

Och nu ar kaffet uppdrucket och dagen startar. Maken ar och spelar golf och jag ska ut och trana mina hundar. "Have a good day" som vi sager har.
 

Liknande trådar

Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 287
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
581
Senast: Ramona
·
Kultur Om man vill åka till Stockholm över dagen med ett barn, vad gör man då? Barnet i fråga är 7 år. Gärna relativt nära station, alt smidigt...
Svar
15
· Visningar
774
Senast: Blyger
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
971
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp