Bukefalos 28 år!

Hemmafruar utan barn?

Inte läst allt, orkade bara några sidor innan jag blev förbannad. Vart skrev TS nerklankande om någon annan? Man blir ta mig tusan mörkrädd.
 
Jag blir så sjukt provocerad av denna tråden. Den människosynen som råder i tråden är så galet fel. Jag trodde att majoriteten av människor ändå trodde på människors lika värde, men så är ju uppenbarligen inte fallet. Jag tänker på alla människor som inte monitärt drar sitt strå till stacken eller förverkligar sig själv - de måste ju känna sig enormt trackade i denna tråden. Aldrig sett så mycket fördomar och så många extremt nedvärderande kommentarer om människor i någon annan tråd på Bukefalos.

Allt är inte monitärt, allt handlar inte om att man måste bidra med pengar för att samhället ska bli bra. Och alla människor är inte gjorda för att förvärvsarbeta heltid. För mig är det så främmande att se människor som produktionsenheter i välfärldens framfart, istället för att se de som människor som älskar att leva och som är glada och skrattar. Ingen i denna tråden har sagt någon om att människor måste få vara lyckliga och leva de liven som de själva väljer att leva.

Så snackar man om att hemmafruar inte drar sitt strå till stacken. Men kära nån, det sitter hundratusentals människor i förorterna som aldrig kommer att bidra med någonting alls utan mest bara kosta pengar. Ser vi till så att alla arbetsföra på bidrag kan försörja sig själva istället för att klanka ner på de få kvinnor som väljer att inte arbeta när det inte behövs för ekonomin kommer nog Sveriges befolkning vara lite lyckligare. För i slutändan handlar det inte om att alla måste bidra, det handlar om att alla måste må så bra de kan. För människor som mår bra är friskare och kostar mindre i sjukvård, människor som mår bra sprider positiv energi runt omkring sig och det behövs verkligen.
 
Jag blir så sjukt provocerad av denna tråden. Den människosynen som råder i tråden är så galet fel. Jag trodde att majoriteten av människor ändå trodde på människors lika värde, men så är ju uppenbarligen inte fallet. Jag tänker på alla människor som inte monitärt drar sitt strå till stacken eller förverkligar sig själv - de måste ju känna sig enormt trackade i denna tråden. Aldrig sett så mycket fördomar och så många extremt nedvärderande kommentarer om människor i någon annan tråd på Bukefalos.

Allt är inte monitärt, allt handlar inte om att man måste bidra med pengar för att samhället ska bli bra. Och alla människor är inte gjorda för att förvärvsarbeta heltid. För mig är det så främmande att se människor som produktionsenheter i välfärldens framfart, istället för att se de som människor som älskar att leva och som är glada och skrattar. Ingen i denna tråden har sagt någon om att människor måste få vara lyckliga och leva de liven som de själva väljer att leva.

Så snackar man om att hemmafruar inte drar sitt strå till stacken. Men kära nån, det sitter hundratusentals människor i förorterna som aldrig kommer att bidra med någonting alls utan mest bara kosta pengar. Ser vi till så att alla arbetsföra på bidrag kan försörja sig själva istället för att klanka ner på de få kvinnor som väljer att inte arbeta när det inte behövs för ekonomin kommer nog Sveriges befolkning vara lite lyckligare. För i slutändan handlar det inte om att alla måste bidra, det handlar om att alla måste må så bra de kan. För människor som mår bra är friskare och kostar mindre i sjukvård, människor som mår bra sprider positiv energi runt omkring sig och det behövs verkligen.

:bow::bow::bow:
 
För mig är det så främmande att se människor som produktionsenheter i välfärldens framfart, istället för att se de som människor som älskar att leva och som är glada och skrattar.
Om man skall driva ett företag eller ett land så måste man tänka så.
Annars så går inte budgeten ihop.
I ett land så räknar man på det där, det kallas för hälsoekonomi.
Välbefinnande ges då ett värde som även det tas med,
I Sverige så är det Folkhälsomyndigheten som räknar på sådant.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/
 
Om man skall driva ett företag eller ett land så måste man tänka så.
Annars så går inte budgeten ihop.
I ett land så räknar man på det där, det kallas för hälsoekonomi.
Välbefinnande ges då ett värde som även det tas med,
I Sverige så är det Folkhälsomyndigheten som räknar på sådant.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/

Men ser man familjen som ett företag är det ju inte alls omöjligt att det blir mer framgångsrikt rent ekonomiskt om Person A är hemma och sköter markservice, för att Person B ska kunna dra in maximalt till företaget.
Alla på ett företag är viktiga, men det är ju rätt sällan som alla drar in pengar mer än indirekt.
Om man nu ska göra en företagskoppling.
 
Men ser man familjen som ett företag är det ju inte alls omöjligt att det blir mer framgångsrikt rent ekonomiskt om Person A är hemma och sköter markservice, för att Person B ska kunna dra in maximalt till företaget.
Alla på ett företag är viktiga, men det är ju rätt sällan som alla drar in pengar mer än indirekt.
Om man nu ska göra en företagskoppling.

Precis så startade vi vår elfirma. Sambon var ute i fält och kunde arbeta maximalt om dagarna, jag tog en kvällskurs i bokföring och var hemma. Det vinner jag på idag som slipper ta CSN-lån och istället tar ut lön från företaget, och kan plugga hur länge jag vill.
 
Jag blir så sjukt provocerad av denna tråden. Den människosynen som råder i tråden är så galet fel. Jag trodde att majoriteten av människor ändå trodde på människors lika värde, men så är ju uppenbarligen inte fallet. Jag tänker på alla människor som inte monitärt drar sitt strå till stacken eller förverkligar sig själv - de måste ju känna sig enormt trackade i denna tråden. Aldrig sett så mycket fördomar och så många extremt nedvärderande kommentarer om människor i någon annan tråd på Bukefalos.

Allt är inte monitärt, allt handlar inte om att man måste bidra med pengar för att samhället ska bli bra. Och alla människor är inte gjorda för att förvärvsarbeta heltid. För mig är det så främmande att se människor som produktionsenheter i välfärldens framfart, istället för att se de som människor som älskar att leva och som är glada och skrattar. Ingen i denna tråden har sagt någon om att människor måste få vara lyckliga och leva de liven som de själva väljer att leva.

Så snackar man om att hemmafruar inte drar sitt strå till stacken. Men kära nån, det sitter hundratusentals människor i förorterna som aldrig kommer att bidra med någonting alls utan mest bara kosta pengar. Ser vi till så att alla arbetsföra på bidrag kan försörja sig själva istället för att klanka ner på de få kvinnor som väljer att inte arbeta när det inte behövs för ekonomin kommer nog Sveriges befolkning vara lite lyckligare. För i slutändan handlar det inte om att alla måste bidra, det handlar om att alla måste må så bra de kan. För människor som mår bra är friskare och kostar mindre i sjukvård, människor som mår bra sprider positiv energi runt omkring sig och det behövs verkligen.

För mig är det milsvid skillnad på att välja bort att bidra mot att kämpa järnet för att bidra, men inte kunna till mer än en viss grad. Det är inte samma frågeställning.
 
Men ser man familjen som ett företag är det ju inte alls omöjligt att det blir mer framgångsrikt rent ekonomiskt om Person A är hemma och sköter markservice, för att Person B ska kunna dra in maximalt till företaget.
Jo men det är ju mycket långt från den där beskrivningen av en hemmafru som spenderar dagarna på museer och fikandes med vänner utan några krav alls från en man.
 
Precis så startade vi vår elfirma. Sambon var ute i fält och kunde arbeta maximalt om dagarna, jag tog en kvällskurs i bokföring och var hemma. Det vinner jag på idag som slipper ta CSN-lån och istället tar ut lön från företaget, och kan plugga hur länge jag vill.
Företagande kallas det - inte hemmafru.
Olika.

Och det är ju definitivt INTE en kravlös ledighet med en annan försörjare.
 
Jo men det är ju mycket långt från den där beskrivningen av en hemmafru som spenderar dagarna på museer och fikandes med vänner utan några krav alls från en man.

Tycker du?
Det är klart, om hemmafrun i fråga har nanny, städerska och kokerska kanske, men i Sverige är det nog inte så vanligt.
 
Tycker du?
Det är klart, om hemmafrun i fråga har nanny, städerska och kokerska kanske, men i Sverige är det nog inte så vanligt.
I början av tråden så var det några som framhöll att de definitivt inte servade någon man alls utan var fria att göra vad de ville om dagarna.
Den beskrivningen stämmer ju inte med att sköta markservice och ta hand om administrationen i ett företag.
 
Företagande kallas det - inte hemmafru.
Olika.

Och det är ju definitivt INTE en kravlös ledighet med en annan försörjare.

Var har jag pratat om "kravlös ledighet"?
Nej, jag har inget eget företag. Det är sambons företag.
Jag var hemmafru. Jag kan inte kasta om etiketter så fort jag råkar göra något som sker utanför "hemarbete" eller utanför hemmet.
 
I början av tråden så var det några som framhöll att de definitivt inte servade någon man alls utan var fria att göra vad de ville om dagarna.
Den beskrivningen stämmer ju inte med att sköta markservice och ta hand om administrationen i ett företag.

Jag har fattat det som att de flesta i tråden sköter markservice på dagtid, och när mannen är hemma så delar de på ansvaret. Typ maten efter jobbet, fixet på helgerna osv.
 
@Inte_Ung

Du har eget företag men förbereder dig inför en vinter som "lyxhustru" (enligt dina inlägg på sida 1 av denna tråd). Ändå får jag inte kalla mig hemmafru för att jag skötte administration ett par timmar i veckan oavlönad och gick hemma resten av tiden?

Hur ska du ha det egentligen?
 
I början av tråden så var det några som framhöll att de definitivt inte servade någon man alls utan var fria att göra vad de ville om dagarna.
Den beskrivningen stämmer ju inte med att sköta markservice och ta hand om administrationen i ett företag.
Du är verkligen fyrkantig i dina tankar och definitioner. Att jag sköter det mesta av städningen och matlagningen under veckorna är helt naturligt för mig eftersom jag har mer tid över till det. Det handlar inte om att jag servar honom eller att det är ett krav från hans sida. Man ställer inte KRAV på varandra, man roddar livet tillsammans.
 
Men ser man familjen som ett företag är det ju inte alls omöjligt att det blir mer framgångsrikt rent ekonomiskt om Person A är hemma och sköter markservice, för att Person B ska kunna dra in maximalt till företaget.
Alla på ett företag är viktiga, men det är ju rätt sällan som alla drar in pengar mer än indirekt.
Om man nu ska göra en företagskoppling.
Nu är ju inte familjer företag, varför vi alltså ändå har att göra med en person som försörjer både sig själv och partner (samt ev barn). Och alltså en som blir försörjd. Det ändrar sig inte magiskt av att man "ser" familjen som ett företag.
 

Liknande trådar

Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
21 486
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
666
Senast: Ramona
·
Kultur Om man vill åka till Stockholm över dagen med ett barn, vad gör man då? Barnet i fråga är 7 år. Gärna relativt nära station, alt smidigt...
Svar
15
· Visningar
814
Senast: Blyger
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 019
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp