Hemmafruar utan barn?

I början av tråden så var det några som framhöll att de definitivt inte servade någon man alls utan var fria att göra vad de ville om dagarna.

Bara för att man inte servar sin man så betyder det inte att man spenderar dagarna på museer och fikar med vänner. Herregud.
 
Nu är ju inte familjer företag, varför vi alltså ändå har att göra med en person som försörjer både sig själv och partner (samt ev barn). Och alltså en som blir försörjd. Det ändrar sig inte magiskt av att man "ser" familjen som ett företag.

Nej, det håller jag med om. Jag spann vidare på @Inte_Ung s företagskoppling.
 
Nej, det håller jag med om. Jag spann vidare på @Inte_Ung s företagskoppling.
Ok. Jag uppfattade det som att @Inte_Ung pratade om ett faktiskt företag. Då vill man ju tro att de som arbetar i företaget också är de som får sin försörjning från det (helt eller delvis).

Den där idén om att familjen är (som) ett företag, Familjen AB och liknande, möter man ju ibland. Jag tycker så himla illa om det att jag inte kan låta bli att reagera.
 
Ok. Jag uppfattade det som att @Inte_Ung pratade om ett faktiskt företag. Då vill man ju tro att de som arbetar i företaget också är de som får sin försörjning från det (helt eller delvis).

Den där idén om att familjen är (som) ett företag, Familjen AB och liknande, möter man ju ibland. Jag tycker så himla illa om det att jag inte kan låta bli att reagera.

Nja, hen svarade väl på @Ramona s text om att det för henne är främmande att se människor som produktionsenheter.

Jag tycker både bra och dåligt om fenomenet Familjen AB, jag har nog inte kommit fram till ännu om jag är för eller emot :) Det beror på lite i vilken situation tror jag-
 
Var har jag pratat om "kravlös ledighet"?
Nej, jag har inget eget företag. Det är sambons företag.
Jag var hemmafru. Jag kan inte kasta om etiketter så fort jag råkar göra något som sker utanför "hemarbete" eller utanför hemmet.
Du sköter bokföringen i företaget och nu så får du lön från företaget.
Det jag ser är ett arbete mot lön.
 
Bara för att man inte servar sin man så betyder det inte att man spenderar dagarna på museer och fikar med vänner. Herregud.
Om man sköter markservicen för att mannen skall kunna arbeta mera så servar man ju sin man.
I början av tråden så beskrev några hur de spenderade sina hemmafrudagar och det var vad jag refererade till.
Den beskrivningen går ju inte ihop med att tillhandahålla markservice.
 
Nu är ju inte familjer företag, varför vi alltså ändå har att göra med en person som försörjer både sig själv och partner (samt ev barn). Och alltså en som blir försörjd. Det ändrar sig inte magiskt av att man "ser" familjen som ett företag.
Nej men samhällsnyttan av insatsen kan ses i ett annat ljus.
Familjen som lönsam produktionsenhet i stället för individen.
 
Du sköter bokföringen i företaget och nu så får du lön från företaget.
Det jag ser är ett arbete mot lön.

Ja, NU ja. Jag är inte hemmafru längre. Jag är heltidsstudent som tar ut lön från firman för att jag sköter bokföringen. Det har jag ju nämnt ett flertal gånger. Men i början av nuvarande förhållandet var jag helt oavlönad utan några andra anställningar eller aktiviteter = hemmafru.

Nu så tar du ju ut lön.
Så du får ju betalt om än i efterhand.

Och vad spelar det för roll? Jag var fortfarande hemmafru innan jag började studera. Det är ju som att säga "ja, du var ju hemma i tio år, men du jobbar ju nu så du får ju in lön i efterhand". Jättekonstigt resonemang.
 
Om man sköter markservicen för att mannen skall kunna arbeta mera så servar man ju sin man.
I början av tråden så beskrev några hur de spenderade sina hemmafrudagar och det var vad jag refererade till.
Den beskrivningen går ju inte ihop med att tillhandahålla markservice.

Alltså, återigen - du verkar ha så väldigt svårt att föreställa dig andras liv och möjligheter. Att man sköter markservicen innebär inte att man är fast i hemmet eller inte har några intressen eller hobbys. Men i dina ögon blir den kombinationen omöjlig, för din definition av "hemmafru" är en isolerad varelse som sitter fast i köket.
 
Nej det är faktiskt helt din egen tolkning.

Möjligt, men det är det intryck du ger när du ställer dig helt oförstående till hur det är möjligt att sköta markservicen och samtidigt ha ett eget liv med egna intressen.

Beskriv gärna vad det innebär.
Om du nu anser att jag har fått det hela om bakfoten.

"Vad det innebär"? Det innebär inget annat än att jag inte hade några problem med att ta större delen av hushållet men ändå lägga tid på egna intressen och hitta på annat när jag ville/behövde. Det är liksom inte svårare än så.
 
Du tror en hel del och har väldigt snäva definitioner - då blir det svårt att räkna med att nå andra i en diskussion.
Jag får inga svar på mina frågor utan bara en massa stönanden över att jag inget förstår.
Om jag då försöker igen.
Hur ser en dag för en hemmafru ut?
 
Att man sköter markservicen innebär inte att man är fast i hemmet eller inte har några intressen eller hobbys. Men i dina ögon blir den kombinationen omöjlig,
Det har jag aldrig påstått.
Men det är andra här i tråden som påstår att de då rakt inte servar någon man för de gör minsann en massa annat.
För min egen del så är jag övertygad om att man BÅDE kan serva en man och göra en massa annat.
Att det så att säga inte alls är några exkluderande aktiviteter.
 

Liknande trådar

Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 325
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
581
Senast: Ramona
·
Kultur Om man vill åka till Stockholm över dagen med ett barn, vad gör man då? Barnet i fråga är 7 år. Gärna relativt nära station, alt smidigt...
Svar
15
· Visningar
774
Senast: Blyger
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
973
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp