Hingstfunderingar inför 2017

Har eventuellt fått möjlighet att betäcka en väns sto och behöver lite hjälp med hingstvalet. Tanken är att fölis ska bli fälttävlanshäst, men viktigt med hoppkapacitet eftersom tilltänkt ryttare är intresserad av båda.

Stoet är 75% fullblod, mycket bra skritt och galopp och taktmässig men ordinär trav. Hoppar med mycket scoop och ffa fina bakben men har svag taxering och är inte så rädd om sig i hoppningen, det rör henne inte i ryggen om hon river sas. Exteriört korrekt, men något brant bog och rak hals, samt långa kotor fram.

Söker alltså en rätt så komplett hingst som kan förbättra främst taxering, försiktighet, front och traven utan att tumma på stoets goda sidor. Mod och arbetsvilja är också superviktigt. Det har visat sig vara en rätt så trixig uppgift, speciellt eftersom det är svårt att hitta info som t.ex. visar specifika hoppegenskaper. Vill helst undvika fryst (men öppen för alla förslag, finns den perfekta hingsten bara på fryst så kan jag tänka mig att överväga det) och vill inte ha en hingst som lämnar jättelitet eftersom tilltänkt ryttare är ca 180 cm. Har ett fåtal på min lista, men håller tummarna för fler kandidater eller bekräftelse på de jag rean funderat över.

Håller tummarna för massor av kloka tankar! :D
Gisborne har jag ett föl efter i år med fullblodsmamma.Hon har dock söker taxering .Incanto är en ung hingst men tycker jag ser otroligt ridbar ut.Canterbury är en komplett hingst med tycker jag
 
@Hopeful Det är viktigt att ta reda på positiva egenskaper och ännu viktigare de negativa egenskaperna hos den hästen som du vill linjeavla på i stamtavlan, inte bara hur tätt man kan linjeavla. Hingsten du frågar om är inte så kul att dubbla för tätt på,.....de är det Dobbis snällt försöker säga ..... :angel:
 
@Hopeful Det är viktigt att ta reda på positiva egenskaper och ännu viktigare de negativa egenskaperna hos den hästen som du vill linjeavla på i stamtavlan, inte bara hur tätt man kan linjeavla. Hingsten du frågar om är inte så kul att dubbla för tätt på,.....de är det Dobbis snällt försöker säga ..... :angel:

Som jag skrev i inlägget precis ovanför så har jag bokat hingst till mitt sto som inte är släkt med mitt sto på någotvis frågan var BARA om hur nära släkt dom kan vara. Är mycket väl medveten om att man inte vill varken avla eller linjeavla på en hingst med negativa egenskaper....
Jag ska alltså inte linjeavla på Landgraf
 
Senast ändrad:
Har eventuellt fått möjlighet att betäcka en väns sto och behöver lite hjälp med hingstvalet. Tanken är att fölis ska bli fälttävlanshäst, men viktigt med hoppkapacitet eftersom tilltänkt ryttare är intresserad av båda.

Stoet är 75% fullblod, mycket bra skritt och galopp och taktmässig men ordinär trav. Hoppar med mycket scoop och ffa fina bakben men har svag taxering och är inte så rädd om sig i hoppningen, det rör henne inte i ryggen om hon river sas. Exteriört korrekt, men något brant bog och rak hals, samt långa kotor fram.

Söker alltså en rätt så komplett hingst som kan förbättra främst taxering, försiktighet, front och traven utan att tumma på stoets goda sidor. Mod och arbetsvilja är också superviktigt. Det har visat sig vara en rätt så trixig uppgift, speciellt eftersom det är svårt att hitta info som t.ex. visar specifika hoppegenskaper. Vill helst undvika fryst (men öppen för alla förslag, finns den perfekta hingsten bara på fryst så kan jag tänka mig att överväga det) och vill inte ha en hingst som lämnar jättelitet eftersom tilltänkt ryttare är ca 180 cm. Har ett fåtal på min lista, men håller tummarna för fler kandidater eller bekräftelse på de jag rean funderat över.

Håller tummarna för massor av kloka tankar! :D
Jag säger också Fetcher, bra i huvudet och med riktigt fin ridbarhet.
Jag har haft en superfin som jag precis fått ta bort pga skada och jag vill absolut ha en igen.
Nästan inget fullblod i min men lätt och fin i typen ändå (trots att Fetcher själv är rätt rejäl), gick 130 som 6-åring med kap för betydligt mera och jag red honom upp till 100-klass i fälttävlan innan han blev skadad.
Rörde sig trevligt men ffa superskalle och gjorde alltid tummen upp.

Nu blev det här något anekdotiskt men när det kommer till fälttävlansavel så är det ju så att man måste lyssna runt lite.
 
Jag kollade lite på indexen och Fetcher N verkar komplettera på alla punkter @mandelblom

Han lämnar ffa mer försiktighet men även säker taxering. Kan också förbättra trav något. Lämnar inte litet (dock inte jättestort heller). Ligger också mer åt välvd hals och liggande bog än tvärtom och inte veka kotor.

Har en kompis med jättetrevlig avkomma, den har nu sedan den började 5-års säsongen 14 av 16 felfria rundor i 120-125 (inklusive felfri alla rundor på Breeders Trophy och SWB Trophy i Scandinavium) och var även felfri i debuten 130.
+ @mandelblom Min hade riktigt fin typ också, det kan @Görel intyga! ;)
 
Många bra förslag, tack! :D Ska försöka bemöta alla, risk att det blir långt..

Gisborne har jag definitivt missat, gillar både hur han rör sig och hoppningen. Det är en helt annan stam än det jag kikat på innan, har ofta landat på mycket Cor de la Bryere (Contender, Calido etc) med ett par undantag. Obekant med Gisbornes blod i annat än hoppsammanhang, kan man räkna med hyfsad säkerhet på nedärvning av gången?

Click and Cash har jag fått tips om innan, sett ett antal avkommor efter honom som varit fina, men i långsammaste laget, precis som jag upplever honom själv. Contant Q gillar jag inte typen på, men är kanske mest avigt inställd p.g.a. två rätt så träliga avkommor till honom..

Fetcher har jag funderat på tidigare, har sett honom mycket men han har egentligen aldrig lämnat något avtryck och det är nog därför jag lite har avfärdat honom. Indexen säger ju verkligen att han har allt jag behöver. Kul stam också, gillar de gamla svenska (så svenskt det nu blir..). Canterbury hamnar lite i samma fack, han har lämnat trevligt vad det verkar men tilltalas inte det minsta av honom som individ utöver att han är snygg att se på.

Mr Vain känns ev. lite för kort och hoppar med lite för dålig frambensteknik för att jag ska våga. Bättre trav än rätt många dressyrhästar dock. Dylan N känns som ett säkrare val om jag går på Diarado-lnjen.

Crelido är en klar favorit, Hip Hop har jag sett att många blivit tipsade om och jag har sett många mjuka, fina hästar efter honom. Lite orolig över storleken bara. Bravour nämndes också, honom har jag haft ett litet öga på ett tag och gillar både individen och stammen. Ska fördjupa mig lite i indexen där. Quattro B är en av mina all time favourites, verkar svårt att hitta honom närmare än på Bravour.. Tips?

Colmander har också seglat upp en bit på listan, vad tror ni om honom? Royaldik är en annan favorit, men osäker på hur krångligt det skulle vara att ta in på honom.Går det att hitta index/siffror på honom någonstans? Gillar honom som individ men vet inte vad han lämnar, stammen känns potentiellt osäker med avseende på hoppning?

Blir bara snurrigare och snurrigare detta, skäll gärna på mig om ni tycker att jag hänger upp mig på fel saker. ;) Behöver ärliga åsikter och en massa bollande med folk som har lite mer avelskoll än mina närmsta hästvänner.
 
Många bra förslag, tack! :D Ska försöka bemöta alla, risk att det blir långt..

Gisborne har jag definitivt missat, gillar både hur han rör sig och hoppningen. Det är en helt annan stam än det jag kikat på innan, har ofta landat på mycket Cor de la Bryere (Contender, Calido etc) med ett par undantag. Obekant med Gisbornes blod i annat än hoppsammanhang, kan man räkna med hyfsad säkerhet på nedärvning av gången?

Click and Cash har jag fått tips om innan, sett ett antal avkommor efter honom som varit fina, men i långsammaste laget, precis som jag upplever honom själv. Contant Q gillar jag inte typen på, men är kanske mest avigt inställd p.g.a. två rätt så träliga avkommor till honom..

Fetcher har jag funderat på tidigare, har sett honom mycket men han har egentligen aldrig lämnat något avtryck och det är nog därför jag lite har avfärdat honom. Indexen säger ju verkligen att han har allt jag behöver. Kul stam också, gillar de gamla svenska (så svenskt det nu blir..). Canterbury hamnar lite i samma fack, han har lämnat trevligt vad det verkar men tilltalas inte det minsta av honom som individ utöver att han är snygg att se på.

Mr Vain känns ev. lite för kort och hoppar med lite för dålig frambensteknik för att jag ska våga. Bättre trav än rätt många dressyrhästar dock. Dylan N känns som ett säkrare val om jag går på Diarado-lnjen.

Crelido är en klar favorit, Hip Hop har jag sett att många blivit tipsade om och jag har sett många mjuka, fina hästar efter honom. Lite orolig över storleken bara. Bravour nämndes också, honom har jag haft ett litet öga på ett tag och gillar både individen och stammen. Ska fördjupa mig lite i indexen där. Quattro B är en av mina all time favourites, verkar svårt att hitta honom närmare än på Bravour.. Tips?

Colmander har också seglat upp en bit på listan, vad tror ni om honom? Royaldik är en annan favorit, men osäker på hur krångligt det skulle vara att ta in på honom.Går det att hitta index/siffror på honom någonstans? Gillar honom som individ men vet inte vad han lämnar, stammen känns potentiellt osäker med avseende på hoppning?

Blir bara snurrigare och snurrigare detta, skäll gärna på mig om ni tycker att jag hänger upp mig på fel saker. ;) Behöver ärliga åsikter och en massa bollande med folk som har lite mer avelskoll än mina närmsta hästvänner.
Kolla in Gisbornes möderne där har du Goodtimes.För mig han själv rör sig trevligt och jag har sett enstaka avk och de har rört sig bra.De bravour jag sett har haft mkt fin galopp men de andra gångarterna har jag inte lagt något särskilt till.Sen vet jag inte om jag är ute o cyklar men för mig att jag sett Firenze avk och Contendro avk i fälttävlan som gått bra
 
Många bra förslag, tack! :D Ska försöka bemöta alla, risk att det blir långt..

Gisborne har jag definitivt missat, gillar både hur han rör sig och hoppningen. Det är en helt annan stam än det jag kikat på innan, har ofta landat på mycket Cor de la Bryere (Contender, Calido etc) med ett par undantag. Obekant med Gisbornes blod i annat än hoppsammanhang, kan man räkna med hyfsad säkerhet på nedärvning av gången?

Click and Cash har jag fått tips om innan, sett ett antal avkommor efter honom som varit fina, men i långsammaste laget, precis som jag upplever honom själv. Contant Q gillar jag inte typen på, men är kanske mest avigt inställd p.g.a. två rätt så träliga avkommor till honom..

Fetcher har jag funderat på tidigare, har sett honom mycket men han har egentligen aldrig lämnat något avtryck och det är nog därför jag lite har avfärdat honom. Indexen säger ju verkligen att han har allt jag behöver. Kul stam också, gillar de gamla svenska (så svenskt det nu blir..). Canterbury hamnar lite i samma fack, han har lämnat trevligt vad det verkar men tilltalas inte det minsta av honom som individ utöver att han är snygg att se på.

Mr Vain känns ev. lite för kort och hoppar med lite för dålig frambensteknik för att jag ska våga. Bättre trav än rätt många dressyrhästar dock. Dylan N känns som ett säkrare val om jag går på Diarado-lnjen.

Crelido är en klar favorit, Hip Hop har jag sett att många blivit tipsade om och jag har sett många mjuka, fina hästar efter honom. Lite orolig över storleken bara. Bravour nämndes också, honom har jag haft ett litet öga på ett tag och gillar både individen och stammen. Ska fördjupa mig lite i indexen där. Quattro B är en av mina all time favourites, verkar svårt att hitta honom närmare än på Bravour.. Tips?

Colmander har också seglat upp en bit på listan, vad tror ni om honom? Royaldik är en annan favorit, men osäker på hur krångligt det skulle vara att ta in på honom.Går det att hitta index/siffror på honom någonstans? Gillar honom som individ men vet inte vad han lämnar, stammen känns potentiellt osäker med avseende på hoppning?

Blir bara snurrigare och snurrigare detta, skäll gärna på mig om ni tycker att jag hänger upp mig på fel saker. ;) Behöver ärliga åsikter och en massa bollande med folk som har lite mer avelskoll än mina närmsta hästvänner.

Jag har/har haft två Crelido-avkommor, verkligen superfina o trevliga hästar med bra typ som både hoppar och rör sig riktigt fint! En hade dock veka kotor, men prima hållbarhet, aldrig haft bekymmer med benen.

Colmander står på min lista som interessant för hopp/fälttävlansavel, tror absolut han skulle kunna bli bra på ett sto med mkt fullblod.

Royaldik lär nog ha dåliga index med tanke på stammen, men håller med om att det är en fin hingst! Finns en släktning som jag tycker är ännu finare men hittar inte namnet just nu.... Araldik, kanske? Ska kolla imorgon.
 
@mandelblom Några förslag till från mig
Chilli Morning , är nu pensionerad från fälttävlanssporten. Står på en EU-station i England.
Leprince Des Bois. gått 4 stjärningt. Står på en EU-station i England.
Grafenstolz , står i EU-station i Frankrike , är nr 11 i WBFSHs ranking över fälttävlanshingstar 2016.
 
Jag har fått upp ögonen för Hooch DK. Vilken trevlig hingst. Vad är era tankar om honom?

Nu står det mellan Hooch och Colmander.
 
Jag har fått upp ögonen för Hooch DK. Vilken trevlig hingst. Vad är era tankar om honom?

Nu står det mellan Hooch och Colmander.

Båda två är på långa listan för mitt sto med liten övervikt åt Hooch (för jag är så förtjust i Heartbreaker). Tror dock det blir en helt annan hingst i år.
 

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 833
Senast: tramp
·
Avel Hej! Min syster har ett sto som jag är lite sugen på att ta föl på men jag har tyvärr inte alls någon koll på vad för hingst som...
Svar
14
· Visningar
2 959
Senast: Biotin
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 772
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp