Hingstfunderingar inför 2017

Vi har en irländare som har placering i 140 hoppning och en underbar inställning till hoppning. Försökte betäcka med Bravour förra året men hans dåliga % och ett gammalt sto utan tidigare dräktighet var ingen bra kombo :(
Så igår åkte vi med henne till Hästak. Tittade på deras fina hingstar på visningen. Fanns många och de hoppade fint och hade bra ridbarhet och rätt inställning till att hoppa. Många var unga och brydde sig inte om dåligt väder och mycket publik utan gjorde sitt jobb strålande. Var även trevliga i stallet trots att de stod jämte varandra och många var och tittade på dem.
Till sist valde vi Casanova Hästak så nu håller vi tummarna att det ska lyckas i år.
 
Kommer troligtvis att låna ett sto i år, Hon är efter corlensky G och morfar är Hertigen. Enligt uppgift kan hon vara lite skarp, så behöver något med hög ridbarhet. Hon är själv 170 så hellre något som lämnar åt det mindre hållet. Förslag ngn?
 
Kommer troligtvis att låna ett sto i år, Hon är efter corlensky G och morfar är Hertigen. Enligt uppgift kan hon vara lite skarp, så behöver något med hög ridbarhet. Hon är själv 170 så hellre något som lämnar åt det mindre hållet. Förslag ngn?

Hip Hop låter som det givna svaret! Lämnar ridbara avkommor åt det mindre hållet som är okomplicerade att ha att göra med, korrekta i benen, och som dessutom både kan hoppa och röra sig.
 
Hip Hop låter som det givna svaret! Lämnar ridbara avkommor åt det mindre hållet som är okomplicerade att ha att göra med, korrekta i benen, och som dessutom både kan hoppa och röra sig.
Detta är helt klart en första tanke, men tänker också en plan b. Hon ska få ett föl efter honom nu i år och hoppas naturligtvis att den blir fin. Men känns som bra i magen att ha en plan b. Tack för ditt svar
 
Detta är helt klart en första tanke, men tänker också en plan b. Hon ska få ett föl efter honom nu i år och hoppas naturligtvis att den blir fin. Men känns som bra i magen att ha en plan b. Tack för ditt svar

Då tänkte jag rätt i alla fall :)
 
Kommer troligtvis att låna ett sto i år, Hon är efter corlensky G och morfar är Hertigen. Enligt uppgift kan hon vara lite skarp, så behöver något med hög ridbarhet. Hon är själv 170 så hellre något som lämnar åt det mindre hållet. Förslag ngn?

Min kollegas :)
 
Vi har en irländare som har placering i 140 hoppning och en underbar inställning till hoppning. Försökte betäcka med Bravour förra året men hans dåliga % och ett gammalt sto utan tidigare dräktighet var ingen bra kombo :(
Så igår åkte vi med henne till Hästak. Tittade på deras fina hingstar på visningen. Fanns många och de hoppade fint och hade bra ridbarhet och rätt inställning till att hoppa. Många var unga och brydde sig inte om dåligt väder och mycket publik utan gjorde sitt jobb strålande. Var även trevliga i stallet trots att de stod jämte varandra och många var och tittade på dem.
Till sist valde vi Casanova Hästak så nu håller vi tummarna att det ska lyckas i år.

Casanova hade iaf väldigt bra dräktighet förra året (97% på språngrulla, 40 ston), håller tummarna för er :)
 
Fick hem boken Hannoveraner Jahrbuch Hengste 2017 idag.
Nya hingstar som fått bra index på topplistorna inom förbundet är:
Foundation dressyr 148 exteriör 123 ben 132
Feedback dressyr 133 exteriör 98 ben 101
Rock Forever dressyr 121 hoppning 109 exteriör 89 ben 94
Levistano hoppning 126 exteriör 109 ben 105
Vitalis exteriör 125 ben 149 dressyr 109 hoppning 94
I morgon reser jag till Tyskland och på fredag blir det besök på Celle :banana:
 
Argh, For Emotion. Vi har seminerat med Franklin men FE är ju rent magisk. Snälla låt honom vara kvar nästa år så vi kan ta honom då, jag skiter i vilket sto det blir. Den hingsten, den talar till mig. Sällan har jag känt så starkt för en individ sedan Skovens Rafael gick Hingstekåring som 4-åring. Hans enda fel är att han inte är kort men jag kan tänka mig honom till det långa stoet också för att få till en riktigt jäkla bra häst.

Ångrar mig nästan lite med Franklin men det blir en bra häst är jag säker på.
 
Jag blir helt nedslagen när jag går in och läser om alla era dressyrhingstar -också sitter jag med en massa hoppston!! :cry::arghh: Planen framöver är att försöka återgå till mer dressyrorienterad avel igen och att utöka med ännu ett _bra_ dressyrsto, men de är inte helt lätta att hitta. Jag lägger ribban vid min nuvarande, och såna växer inte på träd..
 
Jag blir helt nedslagen när jag går in och läser om alla era dressyrhingstar -också sitter jag med en massa hoppston!! :cry::arghh: Planen framöver är att försöka återgå till mer dressyrorienterad avel igen och att utöka med ännu ett _bra_ dressyrsto, men de är inte helt lätta att hitta. Jag lägger ribban vid min nuvarande, och såna växer inte på träd..

Nyström har ju ett par till salu ;) Morsan vill hemskt gärna ha en 36:a men jag är mer lagd åt att köpa en bra tysk fölunge från en fin stostam. På t.ex. Hannoveraner-auktionen kan du göra riktiga klipp :)
 
Som spinn off.. hur definierar ni ett 'bra' avelssto? Eller vad är ett bra sto för er? Jag gissar att det kan skilja sig åt beroende vad man avlar för och hade varit spännande att höra vad ni värderar.
 
Som spinn off.. hur definierar ni ett 'bra' avelssto? Eller vad är ett bra sto för er? Jag gissar att det kan skilja sig åt beroende vad man avlar för och hade varit spännande att höra vad ni värderar.

Jag tycker att det är en så pass intressant fråga att den förtjänar en egen tråd! Gör gärna en.
 
Nyström har ju ett par till salu ;) Morsan vill hemskt gärna ha en 36:a men jag är mer lagd åt att köpa en bra tysk fölunge från en fin stostam. På t.ex. Hannoveraner-auktionen kan du göra riktiga klipp :)
Jag har faktiskt funderat på Tyskland! Men vill väldigt gärna ha hjälp från nån som är mer insatt, så att allt går rätt till. När är den auktionen?
 
@Fritidsryttare gräset är alltid grönare på andra sidanSjälv längtar jag efter ett hoppsto så jag får använda alla tusen fina hopphingstar som finns!

Jag velar än och nu har jag bara 7 dagar tills planerat besök på seminstationen. Står mellan Springbank och Dragon Welt. Alla jag rådfrågar tycker olika:( eg tror jag att Springbank passar bättre på mitt sto, framförallt storleksmässigt men också för att Dw är utåttåad precis som mitt sto. Men så tänker jag att man inget vet om Springbanks fertilitet? Mitt sto tog sig inte 2015, iofs bara ett försök på furst romancier (som verkar ha sådär fertilitet).
 

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 832
Senast: tramp
·
Avel Hej! Min syster har ett sto som jag är lite sugen på att ta föl på men jag har tyvärr inte alls någon koll på vad för hingst som...
Svar
14
· Visningar
2 958
Senast: Biotin
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 763
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp