Bukefalos 28 år!

HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

nej jag gör mig inte av med henne... hon är inte tokig... kan inte alla bara sluta säga det -_- .. hon är ett djur, ingen maskin som vi människor bara kan plåga runt med och tro att det aldrig ska hända ngt! även den snällaste hästen kan ju skada en.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Precis Poisonous, du förstår hur jag menar :)
skulle aldrig komma på tanken att avliva för en en gångsgrej.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Men snälla du.... ha detta då i tanken nästa gång som din pålle exploderar utan till synes orsak.... Jag måste faktiskt hålla med de flesta i denna tråden... en häst som gör så här är oberäknelig och skum.... du vet aldrig när det smäller, hon har ju tydligt å klart deklarerat tidigare åt dig att hon inte är att lita på...eller hur??? genom att resa sig etc... lyssna på de som kan din hästs linjer, dom sitter med värdefull information som du kan komma å behöva.... alla hästar kan testa... MEN det är stor skillnad på att bli småsur och less än å rent hugga.... se dig över axeln jämt flicka lilla.... det är bara av omtanke jag skriver...
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

nej jag tycker inte dem har rätt.. bara för att dem anser att deras linjer är en galen släkt.. nejdu. världens snällaste häst kan väl bli en monster om den väl protesterar. och hon har aldrig gjort såhär och det var endast då vid backningen.. man kan göra i princip vad man vill med henne och hon lunkar med som en gammal ardenner. Så nej jag tänker inte göra mig av med henne.. ska ja sälja henne menar du till någon som kan tillrättavisa henne med stryk.. nä aldrig i livet. då sätter jag helldre mitt liv på spel än att göra mig av med henne. och jag gillar inte min häst, jag ÄLSKAR henne.. och om ni skulle sitta i min siuation och verkligen ÄLSKA en häst , så gör man sig INTE av med den det första man gör. herregud.. vissa kan man ju undra om de verkligen älskar sina hästar.. och jag bad inte om sådana här råd...

jag bad om råd som kan förbättra ledarskapen. INTE råd som"skjut hästen, gör dig av med den, den e tokig, akta barnen och blabla.." jag tänker i fortsättningen inte svara helt enkelt på sådana "tips" om att göra mig av med henne... för det är inte det jag söker.. och jag hoppas jag sagt det klart och tydligt nu. och ja jag är rädd om mig själv, och jag kan läsa av hästar, men ingen är expert , det går inte helt felfritt för någon.. jag är ung och har mycket kvar att lära och det är sådana tips jag ber om.. har nu skaffat mig hjälp som sagt av tips jag fått av dem som verkligen förstår vad jag menar och syftar på här.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Ni får ursäkta om jag brusar upp här lite.. men jag blir bara så trött på att ständigt besvara samma eviga fråga.. att jag inte tänker göra mig av med henne. :)
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

ja det ska jag, man ska ju vara försiktig i all hantering. så jag förstår hur du menar :)
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

nej jag gör mig inte av med henne... hon är inte tokig... kan inte alla bara sluta säga det -_- .. hon är ett djur, ingen maskin som vi människor bara kan plåga runt med och tro att det aldrig ska hända ngt! även den snällaste hästen kan ju skada en.

MEN DU!
Nu får du väl ändå rycka upp dig!?
Kan du inte inse att du har en häst som är jäkligt skarp?
Du kan du lika gärna göra processen kort och hoppas på att det går fort.
För dig, alltså.
Annars skärper du till dig NU och börjar inse fakta.

Det är det 1:a du måste göra för att övht kunna påbörja någonting i rätt riktning där målet är en så sund och säker hästhantering som möjligt.
För främst dig och även för hästen, om det känns lite lättare att ta till sig då.
I framtiden kanske du behöver hjälp någon gång med dina hästar?
Du kanske blir sjuk och är så illa tvungen.
Då vore det väl bra att ha en hanterbar häst där du inte behöver våndas över att hjälpen ligger söndersparkad i stallgången pga hästens låga tolerans- nivå? Tänk framåt för guds skull:crazy: Så nu när du har insett fakta så är du rädd om dig, använder hjälm och väst. Var uppmärksam på hur du och hästen interagerar med varandra under tiden som du söker kvalificerad hjälp.
Struts-metoden hjälper ingen och det var väl hjälp du sökte här?

/J.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

världens snällaste häst kan väl bli en monster om den väl protesterar

Nej. Där har du faktiskt fel - och det är det som du inte verkar vilja ta till dig. "Alla" hästar gör inte så.

ska ja sälja henne menar du till någon som kan tillrättavisa henne med stryk.. nä aldrig i livet.

Vem har sagt det? Sälj henne till någon som fixar att hantera svåra hästar utan att behöva be Buke om tips....

då sätter jag helldre mitt liv på spel än att göra mig av med henne

Det är nog det du gör :(

Ja jag säger då inget mer, lycka till med din (i dina ord) "attackerande häst". Jag hoppas verkligen att jag slipper läsa om er i kvällstidningarna.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

skönt det då , det tror jag inte du behöver oroa dig för :)
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

skönt det då , det tror jag inte du behöver oroa dig för :)
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

MEN DU!
Nu får du väl ändå rycka upp dig!?
Kan du inte inse att du har en häst som är jäkligt skarp?
Du kan du lika gärna göra processen kort och hoppas på att det går fort.
För dig, alltså.
Annars skärper du till dig NU och börjar inse fakta.

Det är det 1:a du måste göra för att övht kunna påbörja någonting i rätt riktning där målet är en så sund och säker hästhantering som möjligt.
För främst dig och även för hästen, om det känns lite lättare att ta till sig då.
I framtiden kanske du behöver hjälp någon gång med dina hästar?
Du kanske blir sjuk och är så illa tvungen.
Då vore det väl bra att ha en hanterbar häst där du inte behöver våndas över att hjälpen ligger söndersparkad i stallgången pga hästens låga tolerans- nivå? Tänk framåt för guds skull:crazy: Så nu när du har insett fakta så är du rädd om dig, använder hjälm och väst. Var uppmärksam på hur du och hästen interagerar med varandra under tiden som du söker kvalificerad hjälp.
Struts-metoden hjälper ingen och det var väl hjälp du sökte här?

/J.


Struts-metoden? .. Det är redan folk som tar hand om min häst ex. nu min syster och min pappa. Pappa är inte så erfaren och han leder, tar på täcke och grejjar och har sig.. hon har ganska hög tolerans nivå i övrig hantering och det var just vid Backningen som hon gjorde sådär. och jag fick som svar här att det är en väldigt dominant rörelse. och ni har vi tagigt hjälp och det visade sig att hon blev väldigt osäker, det var inte meningen att egenteligen göra illa mig, hon skulle "hugga i luften" som man säger.. och problemet är just när hon blir osäker på sin ledare. och vi har arbetat med det nu i några dagar.. hon gör ingenting alls.. och det kommer ta sitt lilla tag.

Hon har aldrig gjort någon eller något illa med flit, i övrigt.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Struts-metoden? .. Det är redan folk som tar hand om min häst ex. nu min syster och min pappa. Pappa är inte så erfaren och han leder, tar på täcke och grejjar och har sig.. hon har ganska hög tolerans nivå i övrig hantering och det var just vid Backningen som hon gjorde sådär. och jag fick som svar här att det är en väldigt dominant rörelse. och ni har vi tagigt hjälp och det visade sig att hon blev väldigt osäker, det var inte meningen att egenteligen göra illa mig, hon skulle "hugga i luften" som man säger.. och problemet är just när hon blir osäker på sin ledare. och vi har arbetat med det nu i några dagar.. hon gör ingenting alls.. och det kommer ta sitt lilla tag.

Hon har aldrig gjort någon eller något illa med flit, i övrigt.

Va? :confused:
Låter som ni tog ut en hästpratare, stämmer det?
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Va? :confused:
Låter som ni tog ut en hästpratare, stämmer det?

Nej, vi har inte tagigt ut någon. Utan jag har via personer i bekantskap som läser mycket och håller på med NH och hästsspråk. :)
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

kl

Orkar inte klippa och klistra inlägg.

Och skriver det sista nu.

Jag hoppas TS är gammal nog att ta ansvar för om hästen "tar" någon annan.
Att hon eventuellt får betala det det kostar då någon har råkat illa ut.
(en annan av dessa i stammen, högg tag i en arm på en besökare och släpade honom tvärs över en hage...) Detta trots varningsskyltar.

Och jag hoppas för hennes skull, att om hon själv blir huggen, inte viker sig en enda tum eller backar.

För backar man en centimeter så kan man vara riktigt illa ute.

Och jag säger det igen, trots att hon vägrar inse det, hästen hon har är inte en avlad sällskaps eller promenadhäst.

Hon har i sin hand en mycket aktiv, intelligent och skarp märr som aldrig någonsin, någon skall backa för.


Amen.

AM
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Ja jag skulle inte säga mer men jag kan inte låta bli.

Denna föklaringen har man nu tutat i dig:

det visade sig att hon blev väldigt osäker, det var inte meningen att egenteligen göra illa mig, hon skulle "hugga i luften" som man säger.. och problemet är just när hon blir osäker på sin ledare.

Detta skrev du i ditt första inlägg:

Först:
testade att backa henne då och allt gick super... Plötsligt får hon något ryck och biter mig i armen

Sen:

...attackerar hon mig och typ kasta iväg mig ..

Och vidare:

försökte igen och hon strök örona bakåt och var riktigt anfallande.

Följt av:

stampade till och höjde rösten ( inte skrek!!!) när hon stegrade och bet mot mig.

Så avrundade din häst det hela finfint med:

Då tar hon världens sats och attackerar igen... får tag i mitt finger..jaa hinner precis slita ut det innan senan gick på mig... och jag ramlar ihop..

Menar du att du går på att alltihop var ett missförstånd? Och att hon inte menade att göra illa dig?

Som sagt, lycka till, men köp inte vilka förklaringar som helst :eek::eek:
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Nej, vi har inte tagigt ut någon. Utan jag har via personer i bekantskap som läser mycket och håller på med NH och hästsspråk. :)

Du kanske ska ta och läsa igenom hur du själv beskrivit händelseförloppet och sen beskriva det för dina bekantskaper och se om de fortfarande anser att hon skulle hugga i luften och inte alls ansåg att skada dig.. :crazy:

Tussinussen har gjort en sammanfattning ser jag!
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Du kanske ska ta och läsa igenom hur du själv beskrivit händelseförloppet och sen beskriva det för dina bekantskaper och se om de fortfarande anser att hon skulle hugga i luften och inte alls ansåg att skada dig.. :crazy:

Tussinussen har gjort en sammanfattning ser jag!

jag har redan gjort det.. och det handlar om osäkerhet i ledarskapen.. som sagt. så att hon är en skarp häst visst, men inte tokig och elak.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Ja jag skulle inte säga mer men jag kan inte låta bli.

Denna föklaringen har man nu tutat i dig:



Detta skrev du i ditt första inlägg:

Först:


Sen:



Och vidare:



Följt av:



Så avrundade din häst det hela finfint med:



Menar du att du går på att alltihop var ett missförstånd? Och att hon inte menade att göra illa dig?

Som sagt, lycka till, men köp inte vilka förklaringar som helst :eek::eek:



men jag menade inte så att hon inte menade det.. jag orkar inte lägga ner mer energi och diskutera att hon är tokig, för hon är inte tokig och elak.. bara skarp som bli osäker vid ledarskapet. jag anser såhär för att en häst ska vara galen och tokig, så ska den vara elak vid uppställning, ledning, ridning ex. hon gör aldrig något.. förutom den här gången.. och visa tedens till det flera gånger.. det har hon inte ...

de med att hon små stegrat vid ridningen var aldelles i början jag fick hem henne. så hon gör inte så längre.. så hon gör ingenting, mer än vad som hände denna gången. :)
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

kl

Orkar inte klippa och klistra inlägg.

Och skriver det sista nu.

Jag hoppas TS är gammal nog att ta ansvar för om hästen "tar" någon annan.
Att hon eventuellt får betala det det kostar då någon har råkat illa ut.
(en annan av dessa i stammen, högg tag i en arm på en besökare och släpade honom tvärs över en hage...) Detta trots varningsskyltar.

Och jag hoppas för hennes skull, att om hon själv blir huggen, inte viker sig en enda tum eller backar.

För backar man en centimeter så kan man vara riktigt illa ute.

Och jag säger det igen, trots att hon vägrar inse det, hästen hon har är inte en avlad sällskaps eller promenadhäst.

Hon har i sin hand en mycket aktiv, intelligent och skarp märr som aldrig någonsin, någon skall backa för.


Amen.

AM


.. hon gör aldrig någonting mot någon. förutom den här gången.. hon har ju en far sida också.. så hon kanske inte är lika intensiv.. och nej jag är inte rädd för henne, inte ett dugg nu när jag vet hur jag ska gå till väga.. så nä ja backar inte om hon försöker. jag vet vad jag ska göra om detta händer igen. så jag tror precis som du säger att hon är skarp , du förklarar de bättre än de andra som påstår hon är tokig, för de är hon absolut inte. till och med barn i 11-12-13 års åldern har hållt på med henne och hon bara står och njuter av att bli klappad och ompysslad.. och jag tror inte att hon skulle vara tokig om hon stått på en stor naturbruksskola, där folk dagligen håller på med henne . :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 950
Senast: lilstar
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 569
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 896
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 607
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp