Hjälp med handbagage!

marengo

Trådstartare
Jag ska flyga från Malmö till Stockholm på fredag och är inte en van flygare, så jag har inte riktigt koll på det här med handbagage. Jag ska inte ha något incheckat bagage utan bara handbagage. Så det jag undrar om någon kan svara på är om man får ha en väska som är max så stor som det anges på hemsidan, och får ha med en kameraväska också? Jag skulle vilja ha med min systemkamera men den får inte plats i handbagaget. På Malmö Aviations hemsida (som jag flyger dit med) står det:

Du får ta med dig ett (1) handbagage ombord.
Handbagaget ska kunna placeras under stolen framför dig.

50x40x25 cm 8kg

Nedanstående reseeffekter får medtas som handbagage kostnadsfritt i kabinen:

Bärbar dator
Damhandväska eller liknande
Ytterkläder
Paraply eller promenadkäpp
En liten kamera och/eller kikare
Rimlig mängd reslektyr
Babymat att konsumera under flygresan
Hjälpmedel som rörelsehindrad passagerare är beroende utav
Medicin, som alltid ska medtagas i handbagage om det är receptbelagt

Betyder detta att dessa saker får medtas utöver väskan man har med sig, eller har jag tolkat det fel? Det står att man får ha med en liten kamera, skulle en hel kameraväska innehållandes systemkamera + extra objektiv kunna gå an?

På Norwegians hemsida, som jag flyger hem med, står det:

Norwegian tillåter ett handbagage per passagerare (max 10 kg - 55 x 40 x 23 cm) och dessutom ett litet personligt föremål, t.ex. en liten pc väska eller en liten handväska. Det lilla, personliga föremålet skall lätt kunna placeras under sätet framför dig.

Så på hemvägen verkar det inte vara något problem med att ha med kameran (om inte jag misstolkar detta), men är fortfarande förvirrad om vägen dit.

Sen undrar jag om det är något annat jag bör tänka på? Har förstått det här med vätskor och att jag inte får ta med t.ex. rakhyvel. Är de väldigt stränga med detta eller går det att på något sätt få med sig den? :p Ska vara där i fyra dagar med en kille jag träffar så en rakhyvel lär jag behöva :o

Och så undrar jag om någon har tips på ansiktstvätt som finns i tillräckligt liten behållare för att man ska få ta med det i handbagaget? Den jag använder är en sådan som skummar sig när man trycker ut den ur behållaren, så kan tyvärr inte hälla över lite av den i en flaska och ta med. Annars får jag helt enkelt köpa det jag inte kan ta med i Stockholm, och slänga det som blir över när jag åker hem.
 
Sv: Hjälp med handbagage!

Jag skulle inte rekommendera att ta med rakhyveln, köp hellre engångshyvel väl framme i så fall.

Angående ansiktstvätten så finns ofta reseförpackningar, har för mig att jag har sett det bl.a. på apoteket.

Vikten på handbagaget behöver du troligen inte tänka så mycket på, har aldrig varit med om att något flygbolag vägt det. Du ska orka lyfta det själv och det ska få plats på hyllan ovanför stolen.
 
Sv: Hjälp med handbagage!

Rakhyvel bör inte vara någon fara. Gränsen för ett knivblad är 6 cm, kortare än så går bra.

Edit: oops jag hade fel. Rakblad räknas inte som kniv och får inte gå i handbagaget.

Enligt transportstyrelsen får du inte heller ha baseballträ, sabel eller någon form av yxa i handbagaget. No shit liksom :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med handbagage!

Rakhyveln lär du inte få några problem med, så packa ner den du!

Eller ja, det hade jag gjort, har aldrig stött på patrull pga det hos något av de flygbolag jag någonsin åkt med, varken före eller efter de strängare restriktionerna. Lösa rakblad får dock inte vara med i handbagaget, dvs sådana som är individuellt förpackade i små papperskuvert (används ju sällan numera tror jag..) Vissa bolag brukar benämna en vanlig rakhyvel (typ Gilette etc, sådana med inbygda blad som sitter fast i ett plasthölje) som säkerhetshyvel/safety razor.

Läs mer hos Transportstyrelsen, massa bra info där :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med handbagage!

Tack för alla svar! Då är kameran inget problem i alla fall! :)

Så det skulle kunna gå att ta med rakhyveln? Det värsta som kan hända är väl att jag får ta av rakbladet och lämna det. För själva rakhyveln är väl ändå inga problem?
 
Sv: Hjälp med handbagage!

Kom på en till fråga!

Jag har en väska som är 54x36x23, funkar det med de maxmått som flygbolagen har angett eller är de väldigt strikta med det? Min pappa påstår att han alltid använder denna väskan när han flyger och det har aldrig varit några problem, men jag vill inte riskera något.
 
Sv: Hjälp med handbagage!

Det tror jag absolut kommer vara okej, de mäter ju inte om de inte ser direkt "oj vilken stor väska". Grejen är ju som sagt att den ska få plats på hyllan.
Ang rakhyveln, om det skulle vara så att de tar den så brukar de ofta göra det så enkelt som möjligt och slänga allt... Så om du vill ha kvar själva rakhyveln är det nog dumt att ta risken.
 
Sv: Hjälp med handbagage!

vad gäller rakhyveln, det du inte får ta med dig är rakhyvlar som har riktiga gammeldags rakblad, med lösa rakblad, inte typ gillette-hyvlar med massa små blad.
m v h lilla_gubben, flygplatskontrollant till yrket
 
Sv: Hjälp med handbagage!

vad gäller rakhyveln, det du inte får ta med dig är rakhyvlar som har riktiga gammeldags rakblad, med lösa rakblad, inte typ gillette-hyvlar med massa små blad.
m v h lilla_gubben, flygplatskontrollant till yrket
Exakt så.

Jag har alltid vanliga blad med mig, spelar ingen som helst roll.

mvh niphredil, fd flygplatskontrollant :D
 

Liknande trådar

Fritid Kära Bukeorakel! :bow: Jag är inte så van vid att flyga, men nu ska jag till Berlin i veckan med min partner och vi har bara med oss...
2
Svar
26
· Visningar
3 666
Senast: Raderad medlem 6459
·
Äldre Jag har fått möjlighet att resa på 5 jobbrelaterade resor kommande månaderna. 2 av dom är med flyg utomlands, inom EU. När jag fick...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 450
Senast: moster
·
Äldre När man flyger så brukar det ofta vara att man bara får ha med sig en väska som handbagage. Frågan är, hur stor ska en väska vara för...
Svar
18
· Visningar
4 285
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 854
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp