Resa/flyga för första gången, hjälp!

Jag vill tipsa om att ta med bankkort med kredit även om hotellet är betalt på förhand. Oavsett vill de alltid ha ett kort att dra pengar från om extra kostnader uppstår. Jag var i höstas med om att nästan nekas mitt hotellrum efter att ha bytt till Länsförsäkringar bank och inte fattat att deras standard bankkort var ett debetkort. Turligt nog hade jag ett gammalt kreditkort med mig så att jag kunde få mitt redan betalda hotellrum.
 
Ta det lugnt! Dina kollegor som du reser med kommer säkert hjälpa dig hitta rätt och visa dig hur man ska göra. Flygplatser är bra på att skylta med vart man ska gå. Det enda du behöver läsa på om i förväg är:
-Vad du får/inte får ha i handbagaget (t.ex. nagelfil i metall, sax, fickkniv är förbjudet men det finns listor på flygbolagen hemsidor). Begräsningar när det gäller vätskor.
-Hur stort ditt handbagage får vara (varierar mellan olika flygbolag)
-Hur mycket handbagaget får väga (varierar mellan olika flygbolag)
-Om du kan checka in i förväg hemifrån via internet/app (väldigt praktiskt tycker jag)

Jag köper alltid en 1 liters ziplock påse i vanlig affär och lägger alla vätskor i den. Småflaskor och burkar finns att köpa på t.ex. apotek. Både såna med innehåll och tomma som man själv kan fylla.

Jag ser alltid till att påsen med vätskor och all elektronik finns lättillgängligt i mitt handbagage så att det går snabbt och smidigt att ta upp det ur väskan vid säkerhetskontrollen.

Det kommer gå bra!
 
Just vätskor föredrar jag att ha helt klart i förväg. Man kan köpa enliters zip-påsar i mataffären. Den ska gå att stänga med alla vätskor i (även mascara mm ska i där). Undvik helst tryckflaskor (typ torrschampo, hårspray), de kan vara kinkiga med sånt på en del flygplatser. Det är ingen fara om man packar ngt som inte får vara med, det värsta som händer är att man får rota upp det och slänga. (Gäller inom EU, utanför får man tänka lite mer då en del "normala" saker är olagligt i vissa länder.)
 
Jag vill tipsa om att ta med bankkort med kredit även om hotellet är betalt på förhand. Oavsett vill de alltid ha ett kort att dra pengar från om extra kostnader uppstår. Jag var i höstas med om att nästan nekas mitt hotellrum efter att ha bytt till Länsförsäkringar bank och inte fattat att deras standard bankkort var ett debetkort. Turligt nog hade jag ett gammalt kreditkort med mig så att jag kunde få mitt redan betalda hotellrum.
Förutom i Danmark där det kostar en extra avgift att betala med ett kreditkort. Den avgiften finns inte på ett debetkort. Det går ju att använda kreditkortet men det blir ett påslag på typ 1,25% då.
 
Vet inte om andra redan svarat om bygelbehå men - jag har flugit med det i alla år, aldrig ett pip från säkerhetskontrollen.
Jag har helt motsatt erfarenhet. Ofta fastnat pga bygeln. Men det tar kanske 1-2 minuter längre tid, så det är ingen katastrof.

Jag äger endast bygel-bh och de flesta av samma märke.
 
Men jag har enbart metall i mina och har aldrig haft problem.

Ingen aning vad det kan bero på då. Men jag har som sagt upplevt många gånger att det pipit och att det hela endast kan härledas till bh:n. Sen händer det ibland att det inte piper också. Jag har inte koll på om det finns en koppling mellan vilken bh jag har på mig på vilken flygplats.
 
Ingen aning vad det kan bero på då.
Det är olika känslig utrustning på olika flygplatser. Det en släpper igenom utan problem piper en anan för. Även om man flyger fram och tillbaka över dagen och har precis samma på sig så ska man inte bli förvånad om det piper på hemvägen. Verkar som att Arlanda släpper genom mer metall än vissa andra flygplatser.
TS: Om det piper så gör det inget, de kan fråga om du t ex har nycklar i fickorna och de söker av med handhållen metallsökare. Ibland blir man ombedd att ta av sig skorna och gå igenom igen. Även om det inte piper kan man bli slumpvis utvald för extra koll. Inget att oroa sig över, bara rutin.
Om de ser något "misstänkt", t ex för mycket vätska, något organiskt eller något annat som de undrar över så ber de dig öppna väskan. Man får ha med organiskt material, men ibland vill de kolla in det (tips: proppa inte väskan full med choklad).
 
Angående mediciner som nämnts tidigare. För vissa räcker inte receptet/originalkartong. Till vissa behöver du en blankett från apoteket som dom fyller i åt dig och skriver under.
Detta har jag särskilt fått göra för narkotikaklassade mediciner. Jag har aldrig behövt visa pappret men kul att stå där den gången dom begär att få se det..
Det går väldigt snabbt att få det ordnat så bara gå till ett apotek, gärna en tid när det är mindre folk så kan dom fixa det på en gång. Passet måste vara med!
Här kan du läsa om det https://www.apoteket.se/om-lakemedel/resa/
 
Det här har egentligen inte med flyg att göra men om du inte redan har ett giltigt tänk på att beställa ett EU-kort från Försäkringskassan. Det är mycket bra att ha om man blir sjuk och behöver vård.
Hör också med din arbetsplats om de har något försäkringskort för er reseförsäkring.
 
@Michaelsdotter beställ ett EU-kort från Försäkringskassan, bra att ha när jag blev sjuk en gång utomlands och hade detta och sökte den allmänna vården i landet så skickade de räkningen direkt till Försäkringskassan. Nu hoppas jag inte att du blir sjuk såklart men är smidigt att ha med sig man vet ju aldrig vad som händer.

https://www.forsakringskassan.se/pr...rd_utomlands/resa_utomlands/bestall_eu-kort#/

Kolla upp din reseförsäkring, brukar ingå i hemförsäkringen. Om du ska vara borta längre än ett visst antal dagar (tror det är 45 dagar) så kan man behöva teckna en separat reseförsäkring. Om du ska till länder utanför EU/EES kolla upp då om du behöver en separat försäkring, nu ser jag ju att du har skrivit att du ska åka inom EU-länder men om du skulle bli mer ressugen framöver så kan det ju vara bra att veta, i vissa länder är det ju svindyrt att bli sjukt som USA t.ex.

Till sist glöm inte att njuta av resan även om det är arbete i första hand, det är kul att komma utomlands och få uppleva ett annat land! Och glöm inte att alla har rest för första gången nån gång och det finns inga dumma frågor!!
 
Förutom i Danmark där det kostar en extra avgift att betala med ett kreditkort. Den avgiften finns inte på ett debetkort. Det går ju att använda kreditkortet men det blir ett påslag på typ 1,25% då.

Man behöver dock inte betala med kreditkortet. De vill bara ha kreditkortsuppgifterna som en garanti för rummet. Skulle man ha dragit på sig kostnader utöver det förbetalda hotellrummet, som roomservice, frukost, osv., så kan man mycket väl betala det med ett debetkort.
 
Man behöver dock inte betala med kreditkortet. De vill bara ha kreditkortsuppgifterna som en garanti för rummet. Skulle man ha dragit på sig kostnader utöver det förbetalda hotellrummet, som roomservice, frukost, osv., så kan man mycket väl betala det med ett debetkort.
Det förstås :)
 
Jag vill tipsa om att ta med bankkort med kredit även om hotellet är betalt på förhand. Oavsett vill de alltid ha ett kort att dra pengar från om extra kostnader uppstår. Jag var i höstas med om att nästan nekas mitt hotellrum efter att ha bytt till Länsförsäkringar bank och inte fattat att deras standard bankkort var ett debetkort. Turligt nog hade jag ett gammalt kreditkort med mig så att jag kunde få mitt redan betalda hotellrum.

Vad konstigt jag har aldrig haft problem de har bara dragit mitt debetkort när jag kommit och aldrig efterfrågat kreditkort specifikt och sen har jag fått rummet. Jag har haft förbetalt rum vid de tillfällena. Men det kanske är olika i olika länder, detta har varit i Sverige.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 556
Senast: Paddington
·
Äldre Hjälp en newbie :p På söndag ska jag flyga ensam från frösön till Landvetter. .. Jag har aldrig i mitt liv flugit inrikes och vid de...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 876
Senast: Piek
·
Äldre I september ska vår vän gifta sig i Taipei, så vi måste självklart resa dit :) Och eftersom vi typ aldrig reser så tänkte vi passa på...
Svar
10
· Visningar
871
Senast: ASKAPLASKA
·
Kropp & Själ Seabaz flyttar till Australien. I can and I will. End of story! Efter att jag tog bort min älskade Vit i början på juni i år så har ju...
2
Svar
31
· Visningar
3 044
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp