Resa/flyga för första gången, hjälp!

moster

Trådstartare
Jag har fått möjlighet att resa på 5 jobbrelaterade resor kommande månaderna. 2 av dom är med flyg utomlands, inom EU.
När jag fick erbjudandet tackade jag Ja på engång, eftersom det egentligen är en stor möjlighet för mig. Nu har jag panik! Jag har aldrig flugit, jag har typ aldrig varit utomlands - Finland och Norge är det jag varit i så det känns inte riktigt som att det räknas...

Passet är fixat, fick hjälp med det i min andra tråd :p. Jobbet fixar biljetter och hotell (hoppas jag så har jag förstått det på mejlen iaf, måste dubbelkolla med min chef känner jag nu!) Jag åker med 2 andra "kollegor" - mina chefer.
Jag har allvarligt funderat på att sjukskriva mig.
Hur gör man? Hur går det till på flygplatsen? Hur går det till på flyget?
Första resan är det bara handbagage, hur fungerar det?
Andra resan kan man ha med sig större väska.
Vad får jag ha med mig i väskan/väskorna? Vad ska man undvika att ha på sig?
Min första tanke är att undvika BH med bygel eftersom anstalternas metalldetektorer ibland reagerar på såna (inser att mitt liv är lite udda när jag aldrig varit utomlands men varit på besök på en anstalt :p).
Inte behöver jag ha visum inom EU? Fixar jag det då, eller jobbet?

Snälla buke, HJÄLP!
 
Ta det lugnt! Allt kommer gå bra!

Jag brukar alltid resa med handbagage. Du får med dig rätt mkt ändå om du packar smart! Kolla så att alla kläder passar ihop, välj ut ett par outfits i förväg.
Jag brukar köra en rullväska som är godkänd som cabinväska. Du kan också ha en handväska till.

Tänkt på att du får ha max 100 ml vätska med dig, per behållare. Du kan alltså ha flera behållare men ingen får överskrida 100 ml. Jag brukar ha rese-förpackningar med typ hudcreme, hårspraj osv. Om du är smart lägger du alla vätskor på ett speciellt ställe/i en plastpåse så går det smidigt om du måste ta fram dessa i säkerhetskontrollen. På hotellet finns det shampo och balsam och duschcreme osv så det behöver du inte ta med om du inte absolut måste ha ngn speciell sort.

Fråga gärna om det är ngt, jag reser mycket!
 
Ta det lugnt! Allt kommer gå bra!

Jag brukar alltid resa med handbabgage. Du får med dig rätt mkt ändå om du packar smart! Kolla så att alla kläder passar ihop, välj ut ett par outfits i förväg.
Jag brukar köra en rullväska som är godkänd som cabinväska. Du kan också ha en handväska till.

Tänkt på att du får ha max 100 ml vätska med dig, per behållare. Du kan alltså ha flera behållare men ingen får överskrida 100 ml. Jag brukar ha rese-förpackningar med typ hudcreme, hårspraj osv. Om du är smart lägger du alla vätskor på ett speciellt ställe/i en plastpåse så går det smidigt om du måste ta fram dessa i säkerhetskontrollen. På hotellet finns det shampo och balsam och duschcreme osv så det behöver du inte ta med om du inte absolut måste ha ngn speciell sort.

Fråga gärna om det är ngt, jag reser mycket!

Tusen tack! :love:
Hur går det till på flygplatsen? Alltså är det som på film att man liksom ska lägga väskan på band, och man själv ska igenom någon typ metalldetektor?
Hur är det med mediciner?

*Alltså det känns så sjukt pinsamt att ställa dessa frågor*
 
Ta ett djup andetag :)
Jag var inte så van resenär men med mitt jobb så får jag resa en del, mest inom EU men även USA.
Vad du får ha i handbagaget kan du läsa om på t.ex. Arlandas hemsida, där kan du också läsa om hur det går till praktiskt på flygplatsen. Det finns även massor med trevlig och hjälpsam personal på plats som finns till för att be om hjälp :)
Visum kan behövas ibland för resor och det löser man oftast själv eftersom du måste ansöka med någon form av ID, lättast är att gå in på t.ex. ambassadens hemsida dit du ska resa och kolla om du behöver ett visum och hur du ansöker. Tänk på att göra det i god tid, vänta inte till sista sekund ifall något krånglar.
Samma sak med tid på flygplatsen, de första gångerna som jag reste ensam så tog jag i med tid på flygplatsen för att känna mig lugn, sen efter ett tag så får man en bättre känsla för hur lång tid det tar på olika flygplatser och gater, tiden du absolut måste vara där framgår oftast på din flygbiljett annars kan du också gå in på flygplatsens hemsida och läsa dig till det, det skiljer lite mellan resmål.
Det känns alltid värre när man inte vet vad man kan vänta sig så för mig hjälper det mig att vara påläst och förberedd!
 
Klart du inte ska sjukskriva dig! Se det som en ny erfarenhet :)

Kan inte dina chefer som du reser med hjälpa dig på flygplatsen? Att ni möts upp där?
Bh är lugnt, annars skulle väl var och varannan behöva ta av sig sin.
Flaskor och sånt är det petigt med i handbagagen, mängd osv.

Ha en trevlig jobbresa :)!
 
Jag har fått möjlighet att resa på 5 jobbrelaterade resor kommande månaderna. 2 av dom är med flyg utomlands, inom EU.
När jag fick erbjudandet tackade jag Ja på engång, eftersom det egentligen är en stor möjlighet för mig. Nu har jag panik! Jag har aldrig flugit, jag har typ aldrig varit utomlands - Finland och Norge är det jag varit i så det känns inte riktigt som att det räknas...

Passet är fixat, fick hjälp med det i min andra tråd :p. Jobbet fixar biljetter och hotell (hoppas jag så har jag förstått det på mejlen iaf, måste dubbelkolla med min chef känner jag nu!) Jag åker med 2 andra "kollegor" - mina chefer.
Jag har allvarligt funderat på att sjukskriva mig.
Hur gör man? Hur går det till på flygplatsen? Hur går det till på flyget?
Första resan är det bara handbagage, hur fungerar det?
Andra resan kan man ha med sig större väska.
Vad får jag ha med mig i väskan/väskorna? Vad ska man undvika att ha på sig?
Min första tanke är att undvika BH med bygel eftersom anstalternas metalldetektorer ibland reagerar på såna (inser att mitt liv är lite udda när jag aldrig varit utomlands men varit på besök på en anstalt :p).
Inte behöver jag ha visum inom EU? Fixar jag det då, eller jobbet?

Snälla buke, HJÄLP!

Jag undviker att ha på mig smycken, klocka och skärp. (Även om de är väldigt överseende med smycken)
Har man skor med klack brukar dom vilja köra de genom röntgen med.

Handbagage får inte väga mer än 7kg. Vissa har upp till 10kg.
Det finns mått på hur stor väskan får vara med, finns på flygbolagets hemsida.

Jag har alltid mitt pass som ID om de vill se det, beror på vilket land.

Inga vätskor över 150ml i hanbagaget och de ska förvaras i genomskinlig påse som oftast finns på flygplats. Går att köpa på hm, clas olsdon mm annars. Olika regler alltid med vätskor då vissa tillåter mer nu men andra inte. Ta säkra före de osäkra.

Du kommer dit 1-2h innan avgång, checka in i ditt flygbolags incheckningsdisk, dom ger dig biljetterna.
Gå till säkerhetskontroll.
Efter den hittar du din gate som står på biljetten.
Ombordstigning brukar börja 20-30 min innan avgång.

Är du nervös så se till att ha god tid på dig och jag tycker du bör tala om för ditt resesällskap att det är första gången så kommer de hjälpa dig med.

Behöver du hjälp kan du alltid fråga vem som helst på flygplatsen, det finns oftast värdar och värdinnor överallt!

Ha kul!
 
Tusen tack! :love:
Hur går det till på flygplatsen? Alltså är det som på film att man liksom ska lägga väskan på band, och man själv ska igenom någon typ metalldetektor?
Hur är det med mediciner?

*Alltså det känns så sjukt pinsamt att ställa dessa frågor*

Ingen fara, det är bara att fråga på! :)

Du lägger väskan på bandet, har du vätskor så lägger du dom utanför (därför är det smart att redan innan lägga vätskorna separat i väskan). På flygplatsen finns också innan säkerhetskontrollen plastpåsar du kan lägga dina vätskor i. Har du dator eller likn tar du ut den från väskan också. Sen lägger du allt på banden i en plastlåda. Ta även av dig metallgrejer, typ klocka, större smycken, bälte om det har stort metallspänne osv. Ibland kan du behöva ta av dig skorna (jag som alltid har högklackat brukar åka på det då det är metall i sulan, så jag tar oftast av dom per automatik :p ) Sen går du genom den där bågen. Ger det utslag kan det vara metaller som den reagerar på, men har du tagit av dig det jag nyss räknade upp så är det oftast lugnt.
Ibland kan de känna igenom dig, men det är lugnt, det är rutin. Ibland kan man bli slumpmässigt utvald.
 
Jag har fått möjlighet att resa på 5 jobbrelaterade resor kommande månaderna. 2 av dom är med flyg utomlands, inom EU.
När jag fick erbjudandet tackade jag Ja på engång, eftersom det egentligen är en stor möjlighet för mig. Nu har jag panik! Jag har aldrig flugit, jag har typ aldrig varit utomlands - Finland och Norge är det jag varit i så det känns inte riktigt som att det räknas...

Passet är fixat, fick hjälp med det i min andra tråd :p. Jobbet fixar biljetter och hotell (hoppas jag så har jag förstått det på mejlen iaf, måste dubbelkolla med min chef känner jag nu!) Jag åker med 2 andra "kollegor" - mina chefer.
Jag har allvarligt funderat på att sjukskriva mig.
Hur gör man? Hur går det till på flygplatsen? Hur går det till på flyget?
Första resan är det bara handbagage, hur fungerar det?
Andra resan kan man ha med sig större väska.
Vad får jag ha med mig i väskan/väskorna? Vad ska man undvika att ha på sig?
Min första tanke är att undvika BH med bygel eftersom anstalternas metalldetektorer ibland reagerar på såna (inser att mitt liv är lite udda när jag aldrig varit utomlands men varit på besök på en anstalt :p).
Inte behöver jag ha visum inom EU? Fixar jag det då, eller jobbet?

Snälla buke, HJÄLP!

Man foljer skyltarna, och travar vackert dit de pekar :)
Flygplatser ar otroligt val skyltade, sa att hitta ar sallan nagot problem.
Nar du har kopt din biljett maste du forst checka in. Detta kan oftast goras fran 24h innan avgang och kan goras pa natet, via mobilen (app) eller vid en maskin eller disk pa flygplatsen.
Om du checkar in online sa far du ett boarding kort som du skriver ut och tar med dig till flygplatsen. Du kan ocksa fa detta boardingkort i mobilen, eller utskrivet pa flygplatsen om du checkar in dar. Beroende pa vilken biljett ditt jobb har bokat sa brukar man fa valja sate nar man checkar in - darfor kan det vara bra att gora detta sa tidigt som mojligt, sa att urvalet ar storre.
Jag tycker om fonstersaten, dels for att man kan titta ut, men ocksa for att man latt kan luta sig bort fran ovriga passagerare.

Nar du har ditt boardingkort sa gar du till sakerhetskontrollen och koar. Din vaska maste genom en scanner, och du maste aven ta fram laptop/ipad och alla vatskor (som maste fa plats i en 1liters plastpaste - dessa finns att ta gatis pa flygplatsen) och lagga dessa i en separat lada att ga igenom scannern.
Sedan gar du sjalv genom en metalldetektor. Denna reagerar inte pa bygelbhar, men kan ibland tjuta av skor med metalldekoreringar. Jag brukar ha slata skor (har du stovlar maste du ofta ta av dessa) och en relativt enkel outfit, utan massa smycken och grejer, eftersom du annars maste joxa med dessa ocksa vid sakerhetskontrollen.

Sen plockar du upp dina grejer igen och lagger laptopen i vaskan igen - du ar nu i taxfree omradet. Har finns det massor med butiken, cafeer och satt o fordriva tiden. Det finns ocksa stora skarmar med alla avgangar pa - ca 40-60 min innan avgang sa annonseras den gate som ditt flyg kommer att avga fran. Du hittar din gate genom att folja stora skyltar, och val framme vid din gate sa skannar personalen ditt pass och boardingkort och du far stiga pa planet.
Val pa plats sa ar det inte sa mycket att gora annat an att satta pa baltet och ta fram en podcast eller netflix eller likande och bara slappna av - nu far du lamna over till piloten :)

Lycka till!
 
Just det, ang mediciner har jag aldrig haft problem med det! Jag har oftast med mig ett rätt omfattande reseapotek om jag reser till tropiska länder. Reser också alltid med p-piller tex. Har aldrig varit några problem. Men har du narkotikaklassade tabletter med dig så ta med receptet!
 
Handbagage får inte väga mer än 7kg. Vissa har upp till 10kg.
Det finns mått på hur stor väskan får vara med, finns på flygbolagets hemsida.

Jag har bara varit med om att kabinvaskor vagts en enda gang - detta ar val inte sa vanligt?
Daremot incheckade vaskor vags ju alla automatiskt.
 
Jag har bara varit med om att kabinvaskor vagts en enda gang - detta ar val inte sa vanligt?
Daremot incheckade vaskor vags ju alla automatiskt.

Jag har varit med om det. Mest vanligt hos de billigare flygbolagen som tex Ryan air.

Det hotas med böter men har nog aldrig hört om någon som fått betala men de blir tvugna att skicka in sina väskor under planet.

Det är även vanligt att kineser har 3-4 väskor var och där har jag sett att det uppstått konflikt vid gaten
 
Jag har bara varit med om att kabinvaskor vagts en enda gang - detta ar val inte sa vanligt?
Daremot incheckade vaskor vags ju alla automatiskt.

Jag har aldrig varit med om det heller! Och då har jag rest ofta både inom och utom EU med handbagage.
 
Jag har bara varit med om att kabinvaskor vagts en enda gang - detta ar val inte sa vanligt?
Daremot incheckade vaskor vags ju alla automatiskt.
Jag har fått det vägt både i Indien (Emirates) och London(SAS) :) I London vägde de precis vid gaten när man skulle boarda. I Hyderabad vägde de vid incheckningen.
 
Väldigt mycket information finns på biljetten (=e-post/SMS) och länkar därifrån. Där står t ex regler för hur stort handbagaget får vara/hur mycket det får väga, vilken terminal du ska åka från/till etc. Många flygplatser har på sina hemsidor bra information om hur flygplatsen ser ut, råd om tid i förväg etc. En del har också bra filmer som visar hur man tar sig mellan olika terminaler etc. Bra om man vill kunna förbereda sig om man ska byta på kort tid eller om man bara vill känna igen sig när man väl kommer dit. Även i övrigt finns det bra info både på flygbolagens och flygplatsernas hemsidor. Men om du reser med kollegor som är resvana så kan du väl luta dig mot dem också?
 
Var i tid, fråga om du är osäker. Kolla hur ni gör med utlägg på ditt företag, om du får traktamente eller om du ska spara alla kvitton på de utlägg du gör. Även om du får traktamente ska du spara kvitton för tex taxi så du kan få ersättning för dem. Tänk på att det fortfarande inte finns kortbetalning i taxibilar en del länder så ta med lokal valuta eller ta ut på flygplatsen när du landar. Man måste ofta även be om kvitto, det får man inte automatiskt.
 
På hotellet finns det shampo och balsam och duschcreme osv så det behöver du inte ta med om du inte absolut måste ha ngn speciell sort.
På europeiska hotell (svenska är sämst!) tycker jag att det är lite sisådär med balsam. Fortfarande tycks man tänka att en affärsresenär är en man med snaggat hår. Så just balsam skulle jag ta med. Finns små flaskor på t ex apoteket att fylla över på. Finns också resekit med småflaskor av många märken.
 
Handbagage (utom handväska/laptopväska) lägger man upp i hyllor ovanför sätena, där lägger man även ytterkläderna. Detta är också en anledning till att inte ha så tungt i handbagaget om man är kort och/eller svag i armarna. Sådant man vill ha lättillgängligt under flygningen (dator, bok, sjal, plånbok, telefon etc) har man under stolen framför sig. När det är fullbokat förekommer det att de vill lägga även handbagage i lastrummet, i så fall kontaktar personalen en vid gaten. Det kostar förstås inget, men det är bra att ha värdesaker i en mindre handväska motsv. så man kan lämna ifrån sig hanbagage-väskan.
Mobil ska normalt vara i flight-mode under flygningen, men lyssna vad de säger, olika flygbolag kan ha lite olika regler. Eller stäng av den helt så slipper du bry dig.
 
Rekommenderar earplanes! Det är öronproppar som är jättebra för att slippa få ont i öronen vid start och landning. De finns på apotek och apotea (där de dessutom är billigare) och sätts in i öronen ca 30-60 min innan man går på planet. De jämnar ut trycket i öronen når lufttrycket ändras :up: Man har de sedan i hela resan och tar ur de när man gått av planet, man slipper värk och lock i öronen. Går hyfsat bra att höra med dem i också.

För mig som inte ens kan gå ut när det blåser utan att få ont så var de perfekta! Kände ingenting vid varken start eller landning när vi flög till London, fick lite känningar på hemresan men det släppte lika fort igen. Men då var jag otroligt förkyld också så det påverkade säkert.
 
Sen kan du ladda ner flygbolagets app och skriva in resan. Då kan du checka in med telefonen och få all info om gate osv rakt u telefonen smidigt.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 556
Senast: Paddington
·
Äldre Hjälp en newbie :p På söndag ska jag flyga ensam från frösön till Landvetter. .. Jag har aldrig i mitt liv flugit inrikes och vid de...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 876
Senast: Piek
·
Äldre I september ska vår vän gifta sig i Taipei, så vi måste självklart resa dit :) Och eftersom vi typ aldrig reser så tänkte vi passa på...
Svar
10
· Visningar
871
Senast: ASKAPLASKA
·
Kropp & Själ Seabaz flyttar till Australien. I can and I will. End of story! Efter att jag tog bort min älskade Vit i början på juni i år så har ju...
2
Svar
31
· Visningar
3 044
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp