Hjälp mig någon?!!!!!

E

Ello_nr_1

Jag behöver hjälp med att få veta hur man lindar med ben lindor?
Vilket slags matrial ska det vara?
Till olika tillfällen ska det vara ett visst matrial, tex när man ska rida eller om den har stukat foten/benet?
Tacksam för många bra svar!

--------------------
I Love Ello!!!
 
ridning.- elastiska ridlindor med padd under, lindas med jämnt tryck.
stallbandage-för att tex hålla värmen efter linimentering eller för att hästen är svullen ..brukar man ha fleece och padd (ev annat material tex ylle.)
Be någon visa hur man lindar så att det inte blir fel,. ;)
 
Tack för ditt underbara svar! ;)
Jo jag undrar också om man måste linda benen hela tiden om man har ridit med det en gång redan, men visst ska man väl inte behöva det?
Och visst ska man väl inte behöva linda benen efter att dom blivit friska?
Eller? :crazy:
Tack på förhand! :)
 
hej.. om du ridit med benlindor på hästen en gång innebär det inte att du alltid behöver rida med benlindor på hästen. Det finns ju de som använder benlindor tex. på uppvisningar för att det är fint, andra lindar benen tillfälligt för att benet är skadat osv.

Ett tips är att träna linda ben när någon kunnig är med därför att hästen kan ta mer skada än nytta av ett felaktig lindat stall/ridbandage. Du kan alltså skada leder etc. om du gör fel. Lindar du ridbandage är det viktigt att det lindas korrekt så att om de går upp så ska risken för att hästen snubblar minimeras.

Lycka till // jenny
 
jag ska fråga carina om hon kan lära mej! du kan ju va me då!! usch jag har fortfarande ont i baken :D :rofl:
 
det är tyvärr alldeles för vanligt med felakig bandagering. vet du inte hur man gör och har nån som kan kontrollera så att det är rätt är det bättre att låta bli. de flesta använder lindor istället för bandagetter och/eller strykskydd. men visst ser det tjusigt ut med vita lindor vid en uppvisning!

stallbandage ska ha en padd som är längre och som ska sticka ut en liten bit. viktigt om du lägger ett långt att det inte kan komma in skitig halm vid karleden samt att du inte lindar för hårt. det ska närmast läggas på benet. materialet får inte heller vara elastiskt.

stödbandage vid skada är ngt helt annat och då är det bäst att vet visar hur man gör. viktigt är bomull bomull bomull, gasbinda och till sist stallbandage eller wetwrap.

transportbandage påminner om stallbandage men är längre och ska avslutas mitt på hoven med ett hårt varv.

ridbandaget lindas lite hårdare med en kortare padd som inte får synas. här är det lite mer fritt fram att välja material, men allra snyggast blir det med en bomullslinda med knytsnören där knuten döljs.

men som sagt; bandagering är en halv vetenskap och det är viktigt att du vet vad du gör då det felaktigt utfört kan skada din häst för livet.
 
cillamuffins!! hur fan ser det ut när du har lindat transportbandage?!
hahahaha.... :D
 
andvänder tråden lite!
Vad kan man ha för olika matreal i paddarna? :confused:
 
man avslutar inte med ett hårt varv på hoven!!
man avslutar mitt på benet. :mad:
 
man kan visst avsluta på hoven, det är svårt att få tag på lindor som är tillräckligt långa. men visst, man kan ha ett kort stallbandage också när man transporterar.

ang att sista varvet på hoven ska vara hårt så beror det på att bandaget inte ska kunna kasa, + att det ska skydda kronranden och ballarna.

var har du lärt dig linda?
 
ja jag jobbar ju som sagt med travhästar och lindar en hel del transport bandage i veckan!
Bak: jag har cabejo eller JN paddar och lindar mitt på benet ner runt kotan och upp över halva hasen
ELLER om hästarna trampar mycket så lindar jag runt hoven i karleden och upp till mitten igen och låser där!! inte på hoven?! eller hur var det DU sa??
FRAM: lindar jag från mitten ner runt kotan och upp över knät eller ner runt hoven beror lite på vilken häst som sagt :smirk:
 
jag lindar likadant fram och bak. uppe från hasleden eller karpalleden, ner över kotan, drar åt ordentligt sista varvet och fäster på utsidan av hoven. om du lindar uppåt igen, hur får du till det med snävheten runt hoven?

padden ska sticka upp minst 10 cm fram och 15 cm bak, för att skydda framsidan av karpalleden och hasspetsen, men jag lindar aldrig upp på själva leden.
 
om du lindar jämnhårt hela vägen så hasar dom inte ner..
du behöver alltså inte dra åt hårt runt hoven om du har samma tryck på hela banet! det behöver inte dras så hårt men lite hårdare än ett stallbandage... tekninken kommer med tiden.. :)
 
om du visste hur många hästar som fått sina ben förstörda för all framtid pga för hårt lindade transportbandage...
 
ooo jag vet!!! särskillt om dom är lindade av ridfolk!
jag har även jobbat på kliniken som vet.assistent så jag lindar inte för hårt...
men är man ovan så är det lätt hänt att man drar som bara denn för at det ska sitta!!
men du för nog ändra teknink tycker jag ;)
 
OBS!!!!
tänk alltid på att ni SKA ha en pad, hellst gummi eller klädd skummgummi under ``ridbandagen`` + att ni inte ska stasa benen bara för att det inte ska lossna!!
är det snören så kan ni ta eltejp utanpå knuten så håller det sig! :cool:
 
Hejsan.
Vill bara varna lite för det du skrev om att underlägget ska sticka ut lite... det kan bli allvarliga senskador om hästen får tag i fliken och drar till... :(

Annars är jag impad av hur bra du beskriver.. :bow: :bow:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag föll i hagen igår kväll och skadade knät allvarligt. Jag halkade ner för en bergshäll och la all vikt på knät. Vrålade rakt ut...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 569
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag och sambon vill skriva testamente för att "reda ut" ett par saker. Men vi har ju absolut inte råd att ta hjälp av någon att skriva...
2
Svar
25
· Visningar
896
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 942
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp