Bukefalos 28 år!

Höanalys 2013

Sv: Höanalys 2013

Tack för intressant läsning. Avgudar din kunskap att du vill dela med dig av den!:)

Räknade med att värdet på mitt hö var okej eftersom du inte sagt något om det med tanke på problematiken min häst har. :) alltid roligt att lära sig.
 
Sv: Höanalys 2013

*kl*

Ts 80%

G/kg Ts:
Smrp 55
MJ 10,3
Ca 3,1
P 2,6
Mg 1,2
K 19,4

NDF är 562

Kommentarer?
 
Sv: Höanalys 2013

Är det hö eller hösilage?

Fösta gången på länge jag ser en låg CaP-kvot men med lite lusern på det så blir det perfekt.
 
Sv: Höanalys 2013

Det är hösilage.
OK, det får bli en tur till Munka Lantmän imorgon för inköp av lucern :)
 
Senast ändrad:
Sv: Höanalys 2013

kl

Någon som vill uttala sig om mitt hösilage :)

Per kg TS
Smrp (g): 78
Omsättningsbar energi (MJ): 10,6
Socker (WSC) (g): 158

Per kg foder
Kalcium (Ca) (g): 3,3
Fosfor (P) (g): 2,0
Magnesium (Mg) (g): 1,0
Kalium (K) (g): 9,8

Jag fodrar SWB-hästar (dräktiga ston, unghästar) med detta hösilage, de går på fri tillgång. De äter ca 30 kg/häst/dag.
 
Sv: Höanalys 2013

är lat så frågar varför blandar du per kg ts och per kg foder i din fråga. :p Lägg allt i samma räknemått så ska jag svara utan att vara lat ;)
 
Sv: Höanalys 2013

Kl

Jag kan ingenting om detta och undrar om någon kan berätta för mig hur detta hö är för två tjockisar? Skriver rätt av från tabellen. (Per kg torrsubstans)

Råprotein (g) 69
Smältbart råprotein (g) 34
Omsättningsbar energi (g) 9,2
Kalcium (g) 4,3
Fosfor (g) 1,8
Magnesium (g) 1,4
Kalium (g) 11,5
 
Sv: Höanalys 2013

Då har jag ändrat till att ange per TS :)

Någon som vill uttala sig om mitt hösilage :)

Per kg TS
Smrp (g): 78
Omsättningsbar energi (MJ): 10,6
Socker (WSC) (g): 158

Kalcium (Ca) (g): 5,2
Fosfor (P) (g): 3,2
Magnesium (Mg) (g): 1,6
Kalium (K) (g): 15,6

Jag fodrar SWB-hästar (dräktiga ston, unghästar) med detta hösilage, de går på fri tillgång.
Räknade fel på vikt foder de stoppar i sig. Jag kör ju med stora balar nu. Så åtgången är ca 38 kg/häst/dag. Sen är det naturligtvis ett visst spill men de sopar ganska rent det som hamnar på backen så jag har inte räknat bort något för spillet.
 
Sv: Höanalys 2013

38kg/häst/dag??
Annars är väl smrp/energi-kvoten lite låg för dräktiga ston, kanske något proteintillskott?



KL

Kommer flytta till stall med denna analys, passar vår gamling bra! Men Ca/P-kvoten är lite hög, som jag tänkte balansera med vetekli. Kom gärna med synpunkter! :)
 
Sv: Höanalys 2013

Förra årets hö?

Förutom fosfor så borde du ge extra magnesium. Skönt att slippa ge proteintillskott i alla fall.
 
Sv: Höanalys 2013

:o Oj, det såg jag inte, måste fråga! Verkar konstigt..
 
Sv: Höanalys 2013

*kl*

Höet jag kommer att fodra med i vinter har värdena;

Ts 84%
39 g Smbrp/kg hö
8 MJ/kg hö
126 g socker/ kg TS
608 g NDF/kg TS

Har beställt tilläggsanalys på 10 mineraler. Hoppas de inte skiljer sig så mycket från i fjol då järnhalten var nästan acceptabel.
 
Sv: Höanalys 2013

Förra årets hö?

Förutom fosfor så borde du ge extra magnesium. Skönt att slippa ge proteintillskott i alla fall.

Japp, förra årets hö, de har gjort ny analys och enda skillnaden var att proteinet sjunkit från 72 till 70 gram.
Finns det något bra magnesiumtillskott här eller är det Polen som gäller?
 
Sv: Höanalys 2013

Ja.
Delvis kl
Finns det någon reell nackdel med fjolårshö, förutom att det "låter" gammalt??
 
Sv: Höanalys 2013

Nu blev jag lite förvirrad, och Planckboken har gömt sig någonstans, men du kanske vill hjälpa mig reda ut begreppen? Låg CaP-kvot? Vad innebär det, och vad bör jag göra åt det? (inlägg #362)
 
Sv: Höanalys 2013

Ja.
Delvis kl
Finns det någon reell nackdel med fjolårshö, förutom att det "låter" gammalt??

Om det förvarats torrt så det är fint hygieniskt så ser inte jag några problem. E-vitamin brukar man ju behöva komplettera med i vilket fall som.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 557
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 616
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 235
Foder & Strö Jahopp, nu har man fått analyssvar på årets hösilage. Ingen upplyftande läsning precis... Går det överhuvudtaget att fodra med detta...
Svar
3
· Visningar
734
Senast: Tillis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dagens naturupplevelse
  • Kyltäcke/ kylfilt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp