Bukefalos 28 år!

Höanalys 2013

Sv: Höanalys 2013

Nu blev jag lite förvirrad, och Planckboken har gömt sig någonstans, men du kanske vill hjälpa mig reda ut begreppen? Låg CaP-kvot? Vad innebär det, och vad bör jag göra åt det? (inlägg #362)

Man säger att Ca/P-kvoten ska ligga mellan 1,2 och 1,8 och i ditt är kvoten 1,19 :) Lusern innehåller mycket kalcium och du kanske funderat på att komplettera med någon form av proteinfodermedel och med lusern då så hamnar du förmodligen mitt i prick.
 
Sv: Höanalys 2013

Delvis kl
Spinner vidare, vetekli innehåller ju både P och Mg, det borde räcka eller är jag inne i en tankevurpa?? :)
 
Sv: Höanalys 2013

38kg/häst/dag??
Annars är väl smrp/energi-kvoten lite låg för dräktiga ston, kanske något proteintillskott?

Hehe ja dom är duktiga till att äta ;)

Jag testade mata in i ett foderstatsprogram (hastsverige.se) och den sa "Du har onödigt mycket protein i foderstaten." och då hade jag bara lagt in grovfodret inte det kraftfoder som de äter :o enligt det foderstatsprogrammet så skulle hästarna inte ha något kraftfoder alls (de får Grov 125). När jag mata in även kraftfodret hjälpte det naturligtvis inte att få ner proteinbalansen :crazy: Känns som jag eldar lite för kråkorna eller?

Hästarna är blanka och fina och i gott hull. En är digivande och dräktig även hon är rund och fin :)
 
Sv: Höanalys 2013

Som MR skriver, nej inga problem om det lagrats bra. Tänkte mest på att jag såg att analysen var från 2012 så du inte fått fel analys :)
 
Sv: Höanalys 2013

Då så :) Får de i sig så mycket så bör ju proteinet vara tillräckligt :p
 
Sv: Höanalys 2013

Delvis kl
Spinner vidare, vetekli innehåller ju både P och Mg, det borde räcka eller är jag inne i en tankevurpa?? :)

Möjligt att det funkar med bara vetekli men jag tror inte det räcker. Spannex vetekli tex innehåller 4,6 g Mg/kg och 11 g P/kg.
 
Sv: Höanalys 2013

Men om man har mycket Ca i foderstaten är ju Vetekli inte så dumt, då den binder en del av Ca så man får ner den lite. :) Dessutom billigare än Fosforbalans om man behöver ge mycket så man kan ge lite av varje då man inte ska ge för mycket av vetekli. Och gott.
 
Sv: Höanalys 2013

Det var lite så jag tänkte :)

+ MR, Men finns det något bra Mg-tillskott annars?
 
Sv: Höanalys 2013

mm, jag har precis fått hem leverans fr Polen,... Blir dyrt för bara en mineral :(
 
Sv: Höanalys 2013

Immer bor ju inte så långt ifrån mig och häromkring är ofta eller nästan alltid Ca/P halten för låg. I alla fall för det grovfoder jag brukar köpa.
 
Sv: Höanalys 2013

Köp mer så lönar det sig. För mig lönar sig frakten även om jag köper lite då de svenska tillskotten är så sjukt dyra.

Ger du inte selen och e-vit? Det kan du ju köpa från polen å. :) Då har du ju iafl 4 mineraler/vitaminer att köpa. Och köp för ett helt år. Det är ju drygt så du behöver inte köpa så mycket men du tjänar på den på frakten.
 
Sv: Höanalys 2013

Knapplån!

Någon som har kunskap att hjälpa mig att tolka detta hö? Min amatörgissning säger att det är mkt energi i förhållande till protein sant?
(är kvoten, 4,4? borde ligga runt 6-7?)
Vad säger ni om sockret?

Torrsubstans 86 %
smältbart råprotein 37 g/kg foder
energi, foder 8,4
Ca 2.8
P 1.4
Mg 1.1
K 12,9
________________________________

Råprotein 79 g/kg torrsubstans
smältbart råprotein 43
Energi 9.8
socker (NIR) 163
NDF 561
Ca 3.3
P 1.6
Mg 1.2
K 14.9
Na < 0.5
S 1.2
 
Sv: Höanalys 2013

Tack, snälla! :bow:
Lucern köpte jag igår, så nu ska jag bara sätta mig ner och räkna på hur mycket jag behöver ge för att det ska bli perfekt.
 
Sv: Höanalys 2013

Kl

Jaha.. bara att inse att det är lika bra att ge upp tanken ett hitta ett hö med hyffsad kvot häromkring.. Min senaste analys:

Värden per kg foder:
TS 81
Smbrp 32
MJ 8
Ca 3,2
P 1,7
Mg 1

En liten tröst är att det i allafall är av kanonkvalitet, riktigt grönt och luktar ljuvligt..
 
Sv: Höanalys 2013

fast kvoten i sig är ju inte utslagsgivaren.

32 smrp och 8 mj /kg foder är inga katastrof värden som inte går att få en vettig nivå på med komplement.
 
Sv: Höanalys 2013

Nej, det är den ju inte. Men jag hade i önskat lite högre kvot eftersom jag har en stor ettåring som är lite svårfödd. Men det är ju i allafall betydligt bättre än mitt andra hö som hade en kvot på 1.. Och jag har lyckats få ihop en bra foderstat för både dressyrhästen och ettåringen med detta hö, även om det behövs kompletteras en hel del till ettåringen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 555
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 614
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 235
Foder & Strö Jahopp, nu har man fått analyssvar på årets hösilage. Ingen upplyftande läsning precis... Går det överhuvudtaget att fodra med detta...
Svar
3
· Visningar
734
Senast: Tillis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp