Bukefalos 28 år!

Höanalys 2013

Sv: Höanalys 2013

Ja . Läs på och räkna på vad foderstaten behöver i fråga om protein . Det är väldigt lätt att lösa . Då förstår du även varför kraft i sig inte har ngt att göra med det du efterlyser ang protein i sig . Du blandar äpplen med bananer .

Havre finns inte ens i bilden utifrån det ?
 
Senast ändrad:
Sv: Höanalys 2013

Ja . Läs på och räkna på vad foderstaten behöver i fråga om protein . Det är väldigt lätt att lösa . Då förstår du även varför kraft i sig inte har ngt att göra med det du efterlyser ang protein i sig . Du blandar äpplen med bananer .

Havre finns inte ens i bilden utifrån det ?

Jag vet att det finna havrefria alternativ. Som jag redan sagt så får hon i dagsläget lucern. Jag ville där bara förtydliga att jag när jag skrev havrefri kraft menade pellets/müsli. Där jag inte har hittat något havrefritt alternativ med extra protein. Det är två olika saker och hon behöver inte få kraft (pellets/müsli) för sakens skull. Men det var det jag efterfrågade när jag skrev havrefri kraft. Så som du förstår jämför jag inte alls äpplen och bananer :)
 
Sv: Höanalys 2013

Då förstår jag inte vad du behöver råd om ? Utifrån grov fodret så räkna på extra behovet av protein i första hand som du efterlyser och krafft i fråga om kraft/pellets/osv förstod jag inte utöver det ? Förklara gärna hur du menar ?

Du har ju fått råd bl.a. I inlägg 321 men svarade då att det handlade om krafft /müsli ?
 
Senast ändrad:
Sv: Höanalys 2013

Mg är 16,0g antar att det är jättemycket?:nailbiting:

eller att analysföretaget har skrivit fel?

Detta är en så anmärkningsvärd siffra att analysföretaget ska göra om analysen när så orimliga värden förekommer. Vilket analysföretag har gjort analysen?

Om värdet verkligen stämmer så måste fodret (eller marken) vara kontaminerat.
 
Sv: Höanalys 2013

:o:o:o
My bad.. Har läst av lite tokigt, det är kalium det är 16g av
Är alltså även galet med Ca/P som ska vara:
Ca 4,6g
P 2,1
Mg 1,9
 
Sv: Höanalys 2013

*kl
Är inte van vid att fodra med hösilage, men om man räknar med foderstatsprogram som tycker att 6 kg är en bra giva, hur mycket motsvarar det kg i hösilage? Samma eller inte?
Jag är så förvirrad!

Vet att jag måste få upp proteinet ganska mycket, kan man då minska hösilagegivan och dryga ut med halmen dels för att få längre ättid samt få ner energin eftersom att alla proteinfoder innehåller en hel del MJ.

Postar bilden på analysen igen så man slipper bläddra bakåt.
 
Sv: Höanalys 2013

*knapp*

Fick resultatet idag. Skördat veckan efter midsommar, i Dalarna.

Ts 85 %
Rp 68
Smrp 37
MJ 7,9
Smrp/MJ = 4,7
Ca 1,7
P 1,3
MG 1,1
K 13,8
Ca/p = 1,3


Hade gärna haft bättre värden till mitt fullblod.. Bättre än förra årets dock!
 
Sv: Höanalys 2013

Ja, trodde ändå det skulle vara större skillnad efter som förra året var katastrof och jag fick köpa foder för tusentals kronor i månaden för att hålla hull på fullblodet. :( Vill ju helst komma undan med bara havre, betfor, hö men inser att det inte blir så i år heller. :/
 
Sv: Höanalys 2013

Nej tyvärr lär du få komplettera med massor med protein och säkert energi också på ditt fullblod .
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 557
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 616
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 235
Foder & Strö Jahopp, nu har man fått analyssvar på årets hösilage. Ingen upplyftande läsning precis... Går det överhuvudtaget att fodra med detta...
Svar
3
· Visningar
734
Senast: Tillis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dagens naturupplevelse
  • Kyltäcke/ kylfilt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp