Bukefalos 28 år!

Högskoleprovet

Hm, har de höjt anmälningsavgiften med 100 kr? :cautious:
Jag ska anmäla mig nästa vecka! Supertaggad! Fick 1,3 i höstas, siktar på minst 1,5 nu. Tränar med HP-guiden, lite varje dag!

Ja tyvärr :( bara betala och tänka på nå' annat :p Då sitter vi i samma båt har också 1.3 och siktar på 1.5 :) men tveksamt på om man kommer lyckas denna gång :/ Lycka Till iallafall! :)
 
Ja tyvärr :( bara betala och tänka på nå' annat :p Då sitter vi i samma båt har också 1.3 och siktar på 1.5 :) men tveksamt på om man kommer lyckas denna gång :/ Lycka Till iallafall! :)

Jag funderar på att anmäla mig till vårens tillfälle, men jag är verkligen urkass på matematik och jag har inte pluggat sedan något år tillbaka. Vad händer om man får alla fel på mattedelen men hyffsat på de andra delarna? Jag har inga höga krav, fick väldigt dåligt när jag gjorde mitt för 5 år sedan, så målet är väl samma eller bättre.
 
Jag funderar på att anmäla mig till vårens tillfälle, men jag är verkligen urkass på matematik och jag har inte pluggat sedan något år tillbaka. Vad händer om man får alla fel på mattedelen men hyffsat på de andra delarna? Jag har inga höga krav, fick väldigt dåligt när jag gjorde mitt för 5 år sedan, så målet är väl samma eller bättre.

Får man riktigt dåligt på ena delen tex matten så drar det ju ner slutpoängen. Men annars händer det inget. Första gången jag skrev chansade jag i princip på all matte förutom statistiken och fick därav vääldigt dåligt på den delen vilket ju drog ner slutresultatet, jag mindes verkligen inte mycket sedan gymnasiet, ett bättre resultat på verbala vägde dock upp det rätt bra så mycket beror ju på hur den andra delen går också :) lycka till alltid värt att skriva oavsett ;)
 
Får man riktigt dåligt på ena delen tex matten så drar det ju ner slutpoängen. Men annars händer det inget. Första gången jag skrev chansade jag i princip på all matte förutom statistiken och fick därav vääldigt dåligt på den delen vilket ju drog ner slutresultatet, jag mindes verkligen inte mycket sedan gymnasiet, ett bättre resultat på verbala vägde dock upp det rätt bra så mycket beror ju på hur den andra delen går också :) lycka till alltid värt att skriva oavsett ;)

Ja, jag tänker att det kan vara värt att skriva och hoppas på det bästa! I dagsläget känner jag att jag inte ens har koll på olika begrepp inom matematiken, men det är väl något jag kan läsa på om inte annat. Jag tänkte att det kunde vara bra att göra eftersom mitt nuvarande går ut den här vårterminen (eller om det var förra :eek:).
 
Tack!!! aaah nu ser ja va jag gjorde för fel. missar de där med sista att två av en är en.
(katastrooooof på mig med tanke på att ja ska läsa upp matte c nu på några veckor, bäst jag går igenom matte A först och lär mig alla regler:idea:)
 
Tack!!! aaah nu ser ja va jag gjorde för fel. missar de där med sista att två av en är en.
(katastrooooof på mig med tanke på att ja ska läsa upp matte c nu på några veckor, bäst jag går igenom matte A först och lär mig alla regler:idea:)

Jag minns att jag hade samma problem när jag pluggade inför HP, de svårare sakerna kunde jag gräva fram ganska lätt men alla de där riktigt grundläggande sakerna som man lär sig kanske i mellan- eller högstadiet var fan som bortblåsta. :D
 
@zoller Ja grundläggande regler, ffa med bråk, är mycket bra att kunna framlänges och baklänges så sparar man mycket tid och oro. Dessutom hjälpte det mig mycket när jag insåg hur "enkel" matten var egentligen, bara det att det är framställt så det ser svårt ut. Jag höjde mig jättemycket på mattedelen när jag höll mig till enkla regler och inte snurrade in mig i avancerade uträkningar. Jag gick in i alla mattetal med mantrat "det är enkelt, jag ser det bara inte än" och det hjälpte i alla fall mig massor :)
 
@zoller Ja grundläggande regler, ffa med bråk, är mycket bra att kunna framlänges och baklänges så sparar man mycket tid och oro. Dessutom hjälpte det mig mycket när jag insåg hur "enkel" matten var egentligen, bara det att det är framställt så det ser svårt ut. Jag höjde mig jättemycket på mattedelen när jag höll mig till enkla regler och inte snurrade in mig i avancerade uträkningar. Jag gick in i alla mattetal med mantrat "det är enkelt, jag ser det bara inte än" och det hjälpte i alla fall mig massor :)
Jaa, nu så sitter jag och försöker skriva ner och lära mig alla grunder. Tror allt kommer att lossna så fort jag fått in reglerna. :)
 
Nu har jag en underbar fråga igen och jag får svaret hur jag än gör till 26. Men det korrekta svaret ska vara 24.
Lös ekvationen:
20 + x/6 = x (x ska stå ovanför 6an men svårt att göra de på en rad)
 
Nu har jag en underbar fråga igen och jag får svaret hur jag än gör till 26. Men det korrekta svaret ska vara 24.
Lös ekvationen:
20 + x/6 = x (x ska stå ovanför 6an men svårt att göra de på en rad)

Visa upp hur du räknat också så är det lätt att se var det blir fel!

Jag räknade såhär (obs inte säkert att det är lättaste sättet):

20+x/6=x

120/6+x/6=x

120+x=6x

120=5x

120/5=24
 
Två år sedan jag gjorde provet senast och har suttit och tränat på lite gamla prov nu och känner mest "hur ska detta gå:nailbiting:"
Jag är egentligen ganska kass på matematik får jag väl lov och erkänna, men läser just nu matte 2b och det går ganska bra men när jag tittar på uppgifterna på högskoleprovet förstår jag typ ingenting! Ligger verkligen matten på A/ 1 nivå? För isådanafall måste det vara något jag missar i sättet kring att tänka kring mattedelen:(
 
Två år sedan jag gjorde provet senast och har suttit och tränat på lite gamla prov nu och känner mest "hur ska detta gå:nailbiting:"
Jag är egentligen ganska kass på matematik får jag väl lov och erkänna, men läser just nu matte 2b och det går ganska bra men när jag tittar på uppgifterna på högskoleprovet förstår jag typ ingenting! Ligger verkligen matten på A/ 1 nivå? För isådanafall måste det vara något jag missar i sättet kring att tänka kring mattedelen:(

Jag tror att visa tal är från matte 2 också. Grejen är ju att de gör det så att det ska se så svårt ut som möjligt och lurar en, det ser ju ut som rena latinet tycker man, tänker på XYZ och kvant, NOG är ju ganska speciellt bara för HP. Hade det bara vart vanliga tydliga matte 1 frågor som i en mattebok hade det vart mycket enklare :(
 
Visa upp hur du räknat också så är det lätt att se var det blir fel!

Jag räknade såhär (obs inte säkert att det är lättaste sättet):

20+x/6=x

120/6+x/6=x

120+x=6x

120=5x

120/5=24

fel av mig.. jag gjorde precis som dig men verkar ha lite problem med huvudräkningen. Slarvfel. Men ditt svar hjälpte mig en del för bokens exempel är inte så "uppenbara". Tack för hjälpen! Har löst det nu att jag ska ta mattelektioner av en gammal klasskompis som är riktigt duktig på att förklara.
 
Jag tror att visa tal är från matte 2 också. Grejen är ju att de gör det så att det ska se så svårt ut som möjligt och lurar en, det ser ju ut som rena latinet tycker man, tänker på XYZ och kvant, NOG är ju ganska speciellt bara för HP. Hade det bara vart vanliga tydliga matte 1 frågor som i en mattebok hade det vart mycket enklare :(
Hm så det gäller att försöka lära sig att se igenom "fasaden" av talet och försöka intala sig att det är enklare än vad det ser ut?:D Har väldigt lätt för att slå knut på mig egna hjärna och tro att allt är mycket svårare än vad det är, kanske det som är mitt problem!
Eller så kanske man borde skicka ett brev till dem och be att de gör om proven lite och det blir mer " 1+1= " tal :angel:
 

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
1 309
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 506
Senast: zassoo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 396
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Inspirerad av tråden om karriärbyte slänger jag ut frågan till allvetande buke; Vilket jobb skulle passa mig? Lite "kort" info om min...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp