Högskolestudier HT 2014

Kommer jag in på programmet en vecka efter de börjat ska jag kräva att få vara med på nästa års nollning, sådeså! :mad: ;)

Haha, hemskt gärna! :D
Nollningen lär pågå längre än en vecka ;)
På mitt program håller den på i tre veckor, du får försöka nästla dig in där ;)
 
Vi har vår första sittning den 29de. Läskigt värre! Hur går en sån till?!
Temat är dessutom "bil"... vad tar man på sig då? O_o

Lär inte behöva köpa ett endaste kollegieblock till i alla fall. Rensade ur lådor i förrådet idag. Jag har kollegieblock för resten av mitt liv.

Haha, vilket konstigt tema :D
Vi har första sittningen 22:e! :eek: :D Temat där är "färgglatt". Min garderob är svart och går i gråskala, så det ska bli spännande det här. ;)

Edit: Ja, alltså, innehållet i garderoben. Själva garderoben är vit, och alldeles för tung att använda som klädesplagg. ;)
 
Woohoo, har hittat två (möjligen tre) kurslitteraturer gratis på nätet :devil::banana: Tyvärr inte till första delkursen så man får väl pallra sig till universitetet ändå snart :grin: Och så ingår det en dvd i litteraturlistan, kul! :D
 
Står som reserv till allt jag valt och de sena ansökningarna är inte ens handlagda :(
Jag som hade så tydligt i min tanke att det blir plugg även i höst.
Har bokat ett möte en en syo på skolan på måndag. Hoppas på mirakel...


JAG KOM IN!!!!
Jag var heeeeelt säker på att det skulle bli jakt på timmar i bemanningen för mig i höst så fick jag ett mail i fredags om att jag kommit in :banana:

Fått schema och litteraturlista, en del kan jag få tag på begagnat då en kompis gick ur samma program innan sommarn.
Vill börja typ nu!! Samtidigt som det känns sjuuuukt läskigt. Jag på högskola lixom?! :nailbiting:
Måste man ha all litteratur innan terminstart? Eller får man info allt eftersom vad som behövs?
Andra bra tips från er högskole-veteraner?

Gör min sista natt på sommarjobbet inatt sen ska jag ägna veckan till att ladda inför skolstarten nästa måndag. :bump::banana:
 
JAG KOM IN!!!!
Jag var heeeeelt säker på att det skulle bli jakt på timmar i bemanningen för mig i höst så fick jag ett mail i fredags om att jag kommit in :banana:

Fått schema och litteraturlista, en del kan jag få tag på begagnat då en kompis gick ur samma program innan sommarn.
Vill börja typ nu!! Samtidigt som det känns sjuuuukt läskigt. Jag på högskola lixom?! :nailbiting:
Måste man ha all litteratur innan terminstart? Eller får man info allt eftersom vad som behövs?
Andra bra tips från er högskole-veteraner?

Gör min sista natt på sommarjobbet inatt sen ska jag ägna veckan till att ladda inför skolstarten nästa måndag. :bump::banana:
Det beror mycket på vilket ämne du läser. Jag har läst matte på full fart, då vill du inte hamna efter. Och andra 7.5hp har vi haft 4-7 små tentor, då måste man ha den direkt med. Mesans ekonomikursen köpte jag inte ens bok till.

Börja plugga i tid! Det lärde jag mig aldrig. :angel: Men det gick bra ändå. ;)

Lycka till!
 
Imorgon börjar min nollning. Nervöst värre.

Och så en fråga: hur finklädd ska en vara på sin välkomstsittning? Vi har temat "blått är flott" och det enda blå jag äger är en kjol, men den är liksom mer vardag än fin middag? Kan det funka om en klär upp den med finare smycken?
 
Det beror mycket på vilket ämne du läser. Jag har läst matte på full fart, då vill du inte hamna efter. Och andra 7.5hp har vi haft 4-7 små tentor, då måste man ha den direkt med. Mesans ekonomikursen köpte jag inte ens bok till.

Börja plugga i tid! Det lärde jag mig aldrig. :angel: Men det gick bra ändå. ;)

Lycka till!

Misstänkte att det var så.
Här ska köpas böcker i veckan
 
Vi har vår första sittning den 29de. Läskigt värre! Hur går en sån till?!
Temat är dessutom "bil"... vad tar man på sig då? O_o

Åh, sittning har varit det roligaste under hela nollningen hittills! :love:
På min skola är det ganska lite fokus på mat och ganska mycket på öl. Väldigt mycket lekar och spex. Apkul! Längtar redan till nästa gång.

/Lillelorden som har en vecka av tre down, ett gäng dagtidsfyllor innanför västen, är nära att tappa rösten, har lite träningsvärk av allt dansande samt är hjärntvättad till att tänka och säga allt i ramsor.
Nollning, *klapp klapp klapp*! :up:
 
Är det nån som har några bra tips för hur man ska hantera studiestress? Jag trodde att jag hade det här under kontroll men alltså så är det verkligen inte.

Jag blir som blockerad bara jag tänker på mina studier och idag satt jag och gick igenom schema mm för att titta på flyg och jag får sån jävla ångest att jag mår illa :(. Bara tanken på att börja känns som ett oöverstigligt berg och även fast jag försöker dela upp mina uppgifter (1. hitta intressant ämne <check>, 2) konkretisera, 3) välj teori etc) så rusar tankarna i hundraåttio och slutar alltid i "fan, jag klarar inte det här" :(. Uppfattningen att jag inte klarar av det här är så djupt rotad att det är svårt att tänka om, det har blivit en sån sanning för mig.
 
Är det nån som har några bra tips för hur man ska hantera studiestress? Jag trodde att jag hade det här under kontroll men alltså så är det verkligen inte.

Jag blir som blockerad bara jag tänker på mina studier och idag satt jag och gick igenom schema mm för att titta på flyg och jag får sån jävla ångest att jag mår illa :(. Bara tanken på att börja känns som ett oöverstigligt berg och även fast jag försöker dela upp mina uppgifter (1. hitta intressant ämne <check>, 2) konkretisera, 3) välj teori etc) så rusar tankarna i hundraåttio och slutar alltid i "fan, jag klarar inte det här" :(. Uppfattningen att jag inte klarar av det här är så djupt rotad att det är svårt att tänka om, det har blivit en sån sanning för mig.

Jag lider väl inte direkt av någon extrem studiestress, men arbetar förebyggande med vissa metoder för att inte bli stressad och fastna i negativa tankegångar vid hemtenta/uppsatser. Mina tips är väl främst för att få ett bra flow och ge mig själv uppgifter som inte känns för stora eller oövervinnliga:

  • Dela upp allt i minsta lilla beståndsdel så att du har en lista att checka av. Gör frågor av de här beståndsdelarna och ägna dig åt en fråga i taget, skriv den ensamt på en tom sida och fokusera endast på den. Tänk inte på uppsatsen i helhet (i tanken att se det som ett oöverstigligt berg) utan fokusera på de små kullarna istället du kan ta dig över.
  • Om du får en tanke: SKRIV. Även om meningen eller tankegången inte avslutas. Skriv alltid ner det ändå. Är mycket användbart och gör det även lättare att påbörja nästa dag när du ska skriva igen, du börjar liksom mitt i.
  • Om du fastnar i en alltför negativ tankegång, gå ifrån datorn och lyssna på en peppig podcast/låt/whatever.
  • Ha mycket (!) kontakt med kursansvarig/handledare och fråga mycket frågor.
  • Bolla med utomstående! Sambo/vänner/familj/random brud på stan. De kan ofta komma med nya tankegångar då de inte är lika inne i ämnet som du.
Det här var vad min mosiga helgjobbshjärna kunde komma på nu iallafall. Försök upprepa positiva och peppande tankegångar för dig själv. Hör av dig om du vill ha bollplank! Och heja dig, du kan klara det!
 
Åh, sittning har varit det roligaste under hela nollningen hittills! :love:
På min skola är det ganska lite fokus på mat och ganska mycket på öl. Väldigt mycket lekar och spex. Apkul! Längtar redan till nästa gång.

/Lillelorden som har en vecka av tre down, ett gäng dagtidsfyllor innanför västen, är nära att tappa rösten, har lite träningsvärk av allt dansande samt är hjärntvättad till att tänka och säga allt i ramsor.
Nollning, *klapp klapp klapp*! :up:
Köpte biljett idag :D
Vi hade start på både studier och nollning idag. Nu är jag så slut i huvudet att jag inte vet hur jag ska orka köra hem sista biten. Är inte vid bilen förrän strax efter kl 21 :(
 
@Stalone Jättetack för dina tips :bow: :love:!

Jag tror att denna punkten:

  • Ha mycket (!) kontakt med kursansvarig/handledare och fråga mycket frågor
Är bland det som gör det tufft för mig just nu. Jag börjar ju inte förrän i november egentligen och har därför inte någon att bolla med förrän då, vilket gör att det just nu känns övermäktigt. Kanske känns det bättre när jag börjar på riktigt och har någon att hjälp av?

Blir så matt på mig själv, börjar i SÅ god tid och ändå stressar jag som en idiot :arghh:. Förhoppningsvis blir det bättre om jag följer dina tips och får lite bättre rutiner :).
 
@Stalone Jättetack för dina tips :bow: :love:!

Jag tror att denna punkten:

  • Ha mycket (!) kontakt med kursansvarig/handledare och fråga mycket frågor
Är bland det som gör det tufft för mig just nu. Jag börjar ju inte förrän i november egentligen och har därför inte någon att bolla med förrän då, vilket gör att det just nu känns övermäktigt. Kanske känns det bättre när jag börjar på riktigt och har någon att hjälp av?

Blir så matt på mig själv, börjar i SÅ god tid och ändå stressar jag som en idiot :arghh:. Förhoppningsvis blir det bättre om jag följer dina tips och får lite bättre rutiner :).

Nu har jag aldrig haft sådan studiestress att det blivit nån slags katastrof så jag kanske inte är rätt person att svara, men jag kan ju alltid bidra med sånt som brukar funka för mig när jag skriver uppsatser (har skrivit C- och D-uppsats i ett ämne och håller nu på med C-uppsats i ett annat:p).

När jag kör fast med att komma på syfte och frågeställningar brukar jag gräva ner mig ännu mer i litteraturen i ämnet och bara läsa och läsa. Trots att jag helst bara vill komma igång och få ned något på papper. Till slut brukar det då ge sig självt nästan. Man hittar nya vinklar etc.

En annan sak är att "lära känna sig själv" eller hur man ska uttrycka det. Jag är till exempel morgonmänniska och vet att jag får saker gjorda på förmiddagen. Alltså är det ingen idé att sitta på kvällen och kämpa med studier om jag inte absolut måste. Så jag försöker anpassa studierna efter hur jag funkar som person. Kanske en självklarhet, men det tog mig en tids studier att komma på det:o.

Jag är lite av en perfektionist och tenderar då att lägga lite väl mycket press på mig själv, vilket kan göra att det låser sig helt istället. Något som kan vara bra då är att läsa andras uppsatser och se att, nä, det behöver inte vara så himla perfekt för att bli godkänt.

Sedan tror jag det kommer kännas mycket bättre när du får en handledare att diskutera med. Jag kan gå till mina handledningar och känna att allt är skit och sedan gå därifrån och vara jätteoptimistisk. Det är sååå mycket värt att ha någon att diskutera med:). Om du vet redan nu vem som är kursansvarig/trolig handledare så kanske du genom denne kan få kontakt med någon student som skrivit om något liknande ämne/gått samma kurs eller program?
 
@Yukionna Tack för tipsen :bow:

När jag kör fast med att komma på syfte och frågeställningar brukar jag gräva ner mig ännu mer i litteraturen i ämnet och bara läsa och läsa.
Jag har ju dock inte kommit så långt att jag har litteratur att ens gräva ner mig i. Sitter fortfarande och försöker konkretisera exakt vad jag vill göra och allt känns så stort och luddigt.

Om du vet redan nu vem som är kursansvarig/trolig handledare så kanske du genom denne kan få kontakt med någon student som skrivit om något liknande ämne/gått samma kurs eller program?
Jag känner jättemånga som gått kursen eftersom jag redan läst den en gång. Så jag har många gamla kursare att prata med (vänner) :). Dock blir jag mest bara stressad, vill ha kommit igång innan jag sätter mig och diskuterar med andra.
 
Jag har ju dock inte kommit så långt att jag har litteratur att ens gräva ner mig i. Sitter fortfarande och försöker konkretisera exakt vad jag vill göra och allt känns så stort och luddigt.

Just den fasen tycker jag brukar vara allra jobbigast. Sedan när man väl kommer över den brukar allt kännas lättare :). Det är inte så att du har ett övergripande ämne/tema åtminstone som du är lite mer inne på? När jag börjar läsa litteratur har jag sällan klart för mig vad jag ska skriva om exakt utan jag har ett stort övergripande ämne som jag tycker är intressant och så söker jag på det. Visserligen får jag ju miljoner träffar, men då får man även ett hum om vad som finns inom det ämnet. Något som brukar vara till hjälp också är att komma på olika nyckelord som jag skriver upp allteftersom och sedan söker på i databaserna.
 
@Yukionna

Just den fasen tycker jag brukar vara allra jobbigast.
Ja, jag avskyr den!

Det är inte så att du har ett övergripande ämne/tema åtminstone som du är lite mer inne på?
Jo, det har jag :). Men när jag försöker läsa om det för att kunna smalna av det så blir jag så jädra stressad, jag kan alltså inte riktigt fokusera. Men jag ska försöka läsa mer och liksom drunkna i det.

Något som brukar vara till hjälp också är att komma på olika nyckelord som jag skriver upp allteftersom och sedan söker på i databaserna.
Tack för tipset! :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 989
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 743
Senast: Pudlan
·
R
Skola & Jobb Skulle gärna ringa CSN men det kostar en förmögenhet härifrån med tanke på köerna. Hoppas på hjälp här, som jag sedan kan dubbelkolla...
Svar
6
· Visningar
987
Senast: Raderad medlem 6459
·
Skola & Jobb Okej, jag läser just nu ett program, heltid. Ska hoppa av utbildningen efter att den här sista kursen är klar (dvs på fredag). Skriver...
Svar
4
· Visningar
839
Senast: sky_fly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp