Bukefalos 28 år!

Hökenesåsritten 10 maj!

Sv: Hökenesåsritten 10 maj!

kl

hur gick det för alla?

T50 KM
1:a
Nr: 33, Karin Andersson & Goda Bank (Jag är inte 100% säker, men nästan!)
2:a
Nr: 29, Ingela Brinkefeldt & Dijanah (Säker)
3:a
Nr: 27, Alexandra Norberg & El Sobra (Säker)
4:a
Nr: 38, Ellen Sveningsson & Zambo (Säker)
5:a
Nr: ?
6:a
Nr: 37, Gunilla Carlson & Martec (Säker)

/Camilla
 
Sv: Hökenesåsritten 10 maj!

Jösses. Vad många som blev uteslutna pga överskriden tid till pulsning.

Vad beror det på, tro? Dålig information?
 
Sv: Hökenesåsritten 10 maj!

Jösses. Vad många som blev uteslutna pga överskriden tid till pulsning.

Vad beror det på, tro? Dålig information?

Det tror jag inte, jag tyckte det var bra infromation om att tiden var väldigt viktig..
Kan ju vart så att tiden bara rann iväg och att endel helt enklt väntade för länge..det är synd:crazy:
 
Sv: Hökenesåsritten 10 maj!

Jösses. Vad många som blev uteslutna pga överskriden tid till pulsning.

Vad beror det på, tro? Dålig information?

Varmt väder måste det väl bero på.

Var själv på en hoppträning där en häst inte kunde ta sig över hindren pga sin ponnypäls som inte släppt helt ännu.

Roligt att se Josefin vinna, och rida en så god fart i det varma vädret.

Fast intressant att se att det inte går så fort. Är det jag som inbillar mig eller håller farterna på att gå nedåt?

Känner att jag verkligen tappat kontakt med distansvärlden, när halva startfältet på 8 milen har jag aldrig hört talas om.

Hälsning Maja
 
Sv: Hökenesåsritten 10 maj!

Jag är nog på Majas linje, det var väldigt varmt, och det är en krävande bana, upp och ner för backarna hela tiden.
Jag vet fler som hade svårt att få ner sina hästar i puls.

För övrigt är jag såklart kanonnöjd med dagen!
Jag kunde inte vara mer nöjd med min fina häst, som avklarade de två första slingorna på ungeför 15,2 -15,3 km/h, för att på sista slingan kunna öka upp till 18-tempo. Det kändes jättebra.
William är så jäkla kul att tävla, alltid örona framåt ute på banan och klagar aldrig över något. En riktig pussgurka!

Som alltid välarrangerat, med bara trevliga funktionärer.

williammal.jpg


Fler bilder kommer på NDRK's hemsida senare under veckan.

Grattis till Pia och Pamiros, som tog hem priset för Best Condition! Han såg jättefin ut.

Och ett stort grattis till Ingela och Dijanah som tog hem andraplaceringen i femmilaren, på Dijanahs 21-årsdag!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hökenesåsritten 10 maj!

Tänkte mer på personliga referat.

Nöjda osv...;)

Missuppfattning!:angel:


Här kommer min personliga upplevelse:

Jag var där som hinknisse till startnummer 27, T50 km. Dagen resulterade i en 3:e placering. :bump:

Jag tycker att allt var bra arrangerat förutom vägbeskrivningarna till hinkplatserna, men det har jag framfört till arrangörerna och de tog åt sig av kritiken på ett positivt sätt och skulle tänka på det till nästa tillfälle.

Omgivningen och vädret var toppen! Lite varmt kanske, men man får lov att anpassa ridningen därefter.

Tusen tack till er som ordnat Hökensåsritten!:bow:

/Camilla
 
Sv: Hökenesåsritten 10 maj!

Jösses. Vad många som blev uteslutna pga överskriden tid till pulsning.

Vad beror det på, tro? Dålig information?

Jag tror heller inte att det beror på dålig information?

När jag lämnade tillbaka nummerlappen så hörde jag något om något ekipage som med flit överskred tiden?
Kan det vara ett alternativ för en del startande om man av någon orsak inte vill fortsätta eller misstänker att hästen av olika orsaker inte klarar besiktningen?
Det ser kanske bättre ut att ha blivit utesluten för överskriden tid istället för exempelvis hög puls?
/Camilla
 
Sv: Hökenesåsritten 10 maj!

Jösses. Vad många som blev uteslutna pga överskriden tid till pulsning.

Vad beror det på, tro? Dålig information?

För det första var det väldigt varmt, och jag samt de två som blev kvar när vi kom in i första grinden fick informationen att vi hade 20 minuter på oss till pulsning (vi kom in vid 14.54 och senast 15.00 skulle pulsning vara klar) vilket vi såklart gladdes åt. Det blev alltså en liten missuppfattning från deras sida som det verkade. Detta var vår första CR så det var om inte annat mycket bra miljöträning. Hur som helst, när vi satt och var färdiga med pulsning som gick bra fick vi reda på att vi inte fick fortsätta, tyvärr. Fast å andra sidan var det ganska skönt då jag mådde rätt kass. Balansen mellan mat och vatten den dagen fungerade inte riktigt. Fint var det i alla fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Hökenesåsritten 10 maj!

Aha.
Det var alltså så att ni hade så lång ridtid så ni inte hann med att pulsa in? Inte att ni hade mer än 20 minuter till pulsning?

Då tycker man ju att överskriden maxtid är en bättre uteslutningsorsak i ert fall, än "för lång tid att presentera hästen"

När jag läste resutlatet så fick man ju uppfattningen att alla de som var uteslutna hade glömt bort klockan i grinden.
 
Sv: Hökenesåsritten 10 maj!

Jag hade nog inte vågat tävla idag, min kuse har inte tappat sin vinterpäls än... man hade väl kunnat raka honom men jag tycker det ser så fult ut :D

men jag tror absolut att det är vädrets "fel" att så många blev uteslutna...
 
Sv: Hökenesåsritten 10 maj!

Nu måste jag få klarhet i det här med maxtid på delstäckorna.
Enligt TR så är det ju "max eller min-ANKOMSTtid" som man kan ha.

Det tolkar jag som att man ska komma till ANKOMST senast en tid.
Inte att man ska pulsa in senast ett visst klockslag.

Med mitt sätt att tolka saken så har man, om man klarat ankomststiden, ändå alltid 20 minuter på sig att göra klart hästen för pulsning och veterinärbesiktning.

Hur tolkar domarna det?
 
Sv: Hökenesåsritten 10 maj!

Ingen aning... vet bara att tre ekipag blev uteslutna av den anledningen som deathslynan skrev... det blev att åka hem men nöjda glada ryttare i alla fall. Hinknisse för dagen så jag var inte med på bangenomgången så vet inte vad om sades där.
Hästarna hade i princip bara 0or rakt igenom och någon etta tror jag det var på typ hudturgor så hästarna var väldigt fina. En erfarenhet för både ryttare och goomar blev det och det var en kanondag hur som.
Lite väl långsamt blev det kanske...men heldre det än tjofräs hela vägen tycker jag i alla fall på CRnivå.
 
Senast ändrad:
Sv: Hökenesåsritten 10 maj!

Var med och hinkade i T50-klassen, lyssnade därför på den bangenomgången. Det bör ha varit samma regler för CR angående just detta, skulle jag tro. Det sades klart och tydligt att det var IN-tiden som hade en "senaste tid" (i T50 klassen var det kl.14.00 och i CR50 bör det ha varit 15.00). Om samma regler gällde för CR skulle det alltså ha varit OK att ha ANKOMST-tid 14.54 om man hann att begära IN-tid senast kl.15.00. Rätt eller fel enligt TR? Det vet jag inte, men så var iaf tolkningen av reglerna på denna tävling.

/Anne som för övrigt vill passa på att "Gratta":

Josefin som vann T80 och "mitt ekipage" som kom 3:a i T50 och förstås Gimmicks halvsyster som kom 2:a i T50 på sin 21-årsdag!
 
Senast ändrad:
Sv: Hökenesåsritten 10 maj!

Misstänkte att det var så.

Men om det nu ska vara så reglerna ska vara så röstar jag för att TR omgående skrivs om, och "ankomst-tid" ändras till "in-tid".

Hur i hela friden ska man kunna lära sig om distansrittens invecklade regler som nybörjare, om TR är så luddigt?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 250
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 241
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 774
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Gammal användare, men då inget är helt klart får det bli såhär. Jag har i princip bestämt mig för att säga upp mig från jobbet. Har...
Svar
2
· Visningar
1 283
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp