Hönstråden 2015

Hua, kallt, kallt, kallt! Inatt har det varit -21 grader som kallast. Jag tillbringade kvällen i soffan med eld i kaminen och värmepupen i full gång innan det var dags för sängen, öppnade sovrumsdörren och konstaterade att det bara var 2,2 grader där så jag lät dörren vara öppen ett tag för visserligen gillar jag att sova i kalla rum men även jag har en gräns nånstans.

Jag bar ut täckena till soffan och kollade varje gång jag passerade fönstret att det lös hos hönsen. När det väl var dags att lägga mig hann jag knappt krypa ner i sängen innan strömmen gick! :nailbiting: Svart hos grannarna, inga säkringar som gått och via mobilen kunde jag se att det var strömavbrott och beräknad återinkoppling skulle ske om tre timmar ... Ett tag funderade jag faktiskt på om jag skulle bära in hönsen. :D

Jag stängde sovrummet igen och bäddade ner mig i soffan, tände ljuskronan och försökte sova utan större framgång. Kollade mobilen igen och prognosen var skjuten ytterligare två timmar ... gav upp soffan och gick och la mig i sängen igen och vaknade av att sänglampan tändes efter fyra timmars strömavbrott. Snabb koll och värmelampan var på hos hönsen med.

Idag har jag varit till dem med vattenkokare och en hink ljummet vatten + lite godis. Fyllt på foderautomaten och sedan mha kokhett vatten tinade jag upp vattenautomaten och kunde ta isär den och tömma den på is. Fyllde på med ljummet vatten och ställde in till de törstiga små. Fem ägg fick jag idag, igår kom det åtta. :)

Hur går det för era höns i kylan? Mina har inte fått komma ut på ett par dar nu. :p
 
Hua, kallt, kallt, kallt! Inatt har det varit -21 grader som kallast. Jag tillbringade kvällen i soffan med eld i kaminen och värmepupen i full gång innan det var dags för sängen, öppnade sovrumsdörren och konstaterade att det bara var 2,2 grader där så jag lät dörren vara öppen ett tag för visserligen gillar jag att sova i kalla rum men även jag har en gräns nånstans.

Jag bar ut täckena till soffan och kollade varje gång jag passerade fönstret att det lös hos hönsen. När det väl var dags att lägga mig hann jag knappt krypa ner i sängen innan strömmen gick! :nailbiting: Svart hos grannarna, inga säkringar som gått och via mobilen kunde jag se att det var strömavbrott och beräknad återinkoppling skulle ske om tre timmar ... Ett tag funderade jag faktiskt på om jag skulle bära in hönsen. :D

Jag stängde sovrummet igen och bäddade ner mig i soffan, tände ljuskronan och försökte sova utan större framgång. Kollade mobilen igen och prognosen var skjuten ytterligare två timmar ... gav upp soffan och gick och la mig i sängen igen och vaknade av att sänglampan tändes efter fyra timmars strömavbrott. Snabb koll och värmelampan var på hos hönsen med.

Idag har jag varit till dem med vattenkokare och en hink ljummet vatten + lite godis. Fyllt på foderautomaten och sedan mha kokhett vatten tinade jag upp vattenautomaten och kunde ta isär den och tömma den på is. Fyllde på med ljummet vatten och ställde in till de törstiga små. Fem ägg fick jag idag, igår kom det åtta. :)

Hur går det för era höns i kylan? Mina har inte fått komma ut på ett par dar nu. :p
Mina vill inte gå ut, men dom har blivit lite bortskämda. Kan pilla och sprätta och ha sig i stallet utan att behöva gå ut :).

Inatt hade vattnet frusit trots värmelampa, -18 grader hade vi på höglandet. Men hönsen är glada och pigga! Har några kycklingar i källaren som väntar på lite mildare väder innan dom ska introduceras till flocken.
Idag är det storstädning på schemat :)
 
Mina stannar i dörren varenda morgon och är upprörda över det vita. Lilla silkisen Puffan kollar luckan ofta men utan framgång...det vita ligger ju kvar! ;)

Nu i den stränga kylan fick inte mina gå ut, dom verkade inte sakna det heller. Jag kommer dock bygga ett eget litet hönshus framöver till mina för att slippa ha dom i den byggnaden jag har dom nu eftersom jag märkt mögel i väggar och tak och dessutom är ventilationen obefintlig och dom andra hönsen( inte mina) har benkvalster :down: och jag får inte mina fria så länge jag har dom där oavsett hur mycket jag behandlar :(
Nu ska jag bara komma på hur jag ska bygga också! Jag har 10 höns totalt. Dv kochin och dv silke och tanken är ett litet hus med inhägnad rastgård i anslutning men tyvärr blir det inte lika stort som dom har nu för det kan jag omöjligt bygga. Förslag på enkla passade små hönshus tas tacksamt emot! :)
 
Har nackat 3 övertaliga tuppar och en sjuk höna idag. Imorgon ska det klippas klor och smörjas fossingar för en del gamlingar behöver lite pedikyr nu när dom inte sprätter ute. Kylan är ju bara ett problem för vattentillgången. Är det bara torrt och inte drar mår hönorna bra även i minus.
 
För ett par veckor sedan hände något underligt med en av hönorna. Hönan verkade helt frisk under dagen, flög upp på sittpinnen nästan två meter upp på kvällen för att sedan ligga helt utslagen på sidan på golvet några timmar senare när jag tittade till dem, orkade inte röra vare sig ben eller vingar och andades flämtande men utan hinder i luftvägarna. Jag tog in henne och morgonen efter var hon något bättre, med lite rörelseförmåga i ben och vingar men inte i närheten av att kunna stå, kunde knappt ligga upprätt ens men andningen var mindre forcerad.

Under de närmaste dagarna blev hon gradvis starkare och starkare och efter en sådär fyra dagarna var hon helt återställd. Inga tecken luftvägsinfektion och ingen av de andra har blivit sjuka.

Någon som har en aning om vad det kan ha varit? Det enda jag kan komma på är hon av någon anledning i mörkret flugit ned från sittpinnen, slagit emot huvudet och fått hjärnskakning?
 
Nån som vet hur färger nedärvs? Tänker på den sparade tuppen vi har. Mamma är uppenbart en djungelhöna, han ser ut precis som en djungeltupp. Jag gissar på att pappan är en sussex blandis men det funkar ju inte om den här röda typiska tuppfärgen är dominant?
PzvHNwk.png
Den där färgen har de flesta av min mammas tuppar haft. Hon har flest blandisar av olika slag (omplaceringar) och har även haft blommehöns och åsbohöns med den teckningen.
 
5 kycklingar rikare idag :)
Satte för 21 dagar sedan 6 avelsägg jag köpt under en av mina dvärgkochinhönor som låg och ruvade och idag kläcktes tre små blommekycklingar och 2 marankycklingar :heart Den tredje marankycklingen tog sig tyvärr inte ut ur ägghinnan utan var död när jag flyttade redet till "kycklingburen". Kändes iaf alldeles fantastiskt med fem kycklingar som klarade sig efter denna köldknäpp, lilla hönan är verkligen värd sin vikt i guld :love:

Så spännande att se om alla 5 klarar sig, vilka färger de blir och om det blir några höns att spara eller bara tuppar till grytan :bump:
 
5 kycklingar rikare idag :)
Satte för 21 dagar sedan 6 avelsägg jag köpt under en av mina dvärgkochinhönor som låg och ruvade och idag kläcktes tre små blommekycklingar och 2 marankycklingar :heart Den tredje marankycklingen tog sig tyvärr inte ut ur ägghinnan utan var död när jag flyttade redet till "kycklingburen". Kändes iaf alldeles fantastiskt med fem kycklingar som klarade sig efter denna köldknäpp, lilla hönan är verkligen värd sin vikt i guld :love:

Så spännande att se om alla 5 klarar sig, vilka färger de blir och om det blir några höns att spara eller bara tuppar till grytan :bump:
Oj, jag hade aldrig vågat försöka kläcka några så här års! Håller tummarna att det går bra. :up:
 
Jag har nu 4 hönor som surar :meh:
2 stycken har redan legat i snart 5 veckor! Snart får dom ägg för hur jag än gör så vägrar dom sluta sura :banghead:
 
Mina värper som bara den, jag trodde de skulle sluta över vintern? :confused: Jag har 12 Hedemoror, igår fick jag 10 ägg och idag 8, som minst är det 5. Tur att mina grannar gillar ägg för jag skulle ha fullt sjå att hinna äta upp allt själv annars! :laugh:

Ytterligare någon av tupparna måste dock bort, en del av hönsen är rätt luggade nu. :(
 
Har inte sett ägg i sikte på flera månader, de vilar verkligen ut. Men de flesta av tupparna ska slaktas av så blir mer mat åt alla. Förhoppningsvis kan de få igång äggproduktionen en liten aning. Har sett en parning, men det är kanske obetydligt för äggläggningen om de haft en äggvila?
 
Den tog sig in i hönsgården och jag tror kanske att dörren till hönshuset inte var ordentligt stängd. Var bara den ena gruppen som blivit drabbad. Alla hål är lagade nu och säkerheten har höjts.
Väldigt tråkigt, hade den grävt sig in? Jag nojar lite för mina när jag ser rävspår utanför tomten men de har betongplatta som golv och jag stänger ordentligt när jag lämnar dem så de enda som tar sig in är diverse gnagare.
 
Någon av mina hönor är lite skum. Hon lägger ljusare ägg än de andra, gulan är väldigt blek och går lätt sönder och skalen är inte lika hårda som på de andra äggen. De övriga äggen har mörkgul seg gula, stenhårda skal och är mörkare ljusbruna. Det senaste jag tog in igår var skadat så jag gav det till varulven tillsammans med hans vanliga mat, men när jag skulle knäcka det kändes skalet mjukt. :confused:

Det är inga skinnägg, hon är antingen framkläckt av mig eller köpt som kyckling från samma ställe, hon får samma foder som de andra men jag undrar om hon har problem att tillgodogöra sig fodret lika bra? Jag ger dem vitaminer i vattnet, de får krossat skal i fodret för kalkens skull, frukt flera gånger i veckan och grönsaker om det blir över samt fullfoder köpt på Granngården. De blir ett år nu vid påsk.

Vad kan det vara? Jag vet inte vem det är, men ska jag sortera ut och få henne avlivad om det här gör att hon inte mår så bra eller går det att "laga"? Jag vill ju helst ha kvar henne, men det är synd med trasig ägg i redena och jag är rädd att de ska börja hacka och äta äggen. :nailbiting:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 893
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
25 299
Senast: Andromedae
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 786
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 355
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp