Bukefalos 28 år!

Hööks vår och sommar 2015

Blev ett grön allroundschabrak "Clifton" och matchande skydd till, reflexspray och en grön "hanhen" tröja åt mig :) Var väldigt urplockat i butik, så det blev bara sprayen jag köpte där, resten beställde jag (skydden fanns i butik, men inte schabraket, så köpte det på nätet istället).
 
Hittade två par strumpor och en tröja på rean, det var väldigt utplockat. Däremot blev det en del annat, bla ett svart hunterträns med anatomiskt nackstycke, bromsblocker och grimskaft.
 
Hittade två par strumpor och en tröja på rean, det var väldigt utplockat. Däremot blev det en del annat, bla ett svart hunterträns med anatomiskt nackstycke, bromsblocker och grimskaft.
DSC_0073.jpg
 
jag impulsköpte både en kavaj och padd-schabrak. Marinblå båda två, sen när jag kom hem insåg jag att paddschabraket kansek inte alls är så skönt för hästen med skarven mitt på ryggen, men det var ju lite sent då. Vet ni hur det är med dem? tänkte ha i alla ilägg eller det tjocka, i alla fyra fickor. märks skarven av då eller är det ingen fara?
 
Angående frågan om hur det ser ut i PS fabrikerna så kanske ni ska ta er en funderare på hur det ser ut i fabrikerna där Hööks produkter produceras.
Jag tvivlar nämligen på att det ser mycket bättre ut i dessa..
En lärare på gymnasiet pratade om hur kor på väg till slakt i Indien behandlas, efter det bestämde jag mig för att inte köpa billiga läderprodukter... För det vill inte jag vara en del av.
 
En lärare på gymnasiet pratade om hur kor på väg till slakt i Indien behandlas, efter det bestämde jag mig för att inte köpa billiga läderprodukter... För det vill inte jag vara en del av.

Dessvärre använder många dyra märken indiskt läder med.
Förr så det indiska lädret höll dålig kvalitet och var just billigt. Nu finns alla kvalitetsklasser, och alla prisklasser. Så det dyra lädret kan vara indiskt med. T ex Perfect Sit of Sweden använder indiskt läder. Vegetabiliskt garvat men likväl indiskt. Delar av Dyons sortiment är indiskt läder osv.
 
Dessvärre använder många dyra märken indiskt läder med.
Förr så det indiska lädret höll dålig kvalitet och var just billigt. Nu finns alla kvalitetsklasser, och alla prisklasser. Så det dyra lädret kan vara indiskt med. T ex Perfect Sit of Sweden använder indiskt läder. Vegetabiliskt garvat men likväl indiskt. Delar av Dyons sortiment är indiskt läder osv.
Tror att vi konsumenter behöver bli kräsnare när det kommer till vad för utrustning vi köper. Skall erkänna att jag gärna också köper billig utrustning, men ska bli ännu mera kräsen nästa gång det skall köpas läderutrustning.

Sen funderar jag på hur mycket utrustning en häst behöver, jag har tex köpt ett träns under de tio år som hästägare (fick med ett träns när vi köpte henne). Jag behöver absolut inte fler träns.
 
Det tränset är jag också sugen på
Jag är jättenöjd! Mjukt läder, särskilt i nackstycket som är fint format. Jag plockade bort snokremmen som är helt löstagbar och kommer även ta bort käkremmen eftersom jag tycker att min häst (islandshäst) passar bättre utan. Jag köpte det i stort sett bara för den riktigt breda och platta nosgrimman! Och så gillar jag nackstycket och hakarna till bettet som bonus.
 
KL

Fyndade en antislipvojlock och ett par strumpor, köpte också en förbygel och gummiboots som inte var på rea.

Hade jag varit lite flashig så var det halva priset på de röda bootsen, men det är jag inte. :P
 
Ska man gå efter skostorlek så har jag L till min nordis med stl 2-3 på skor. På varmbloden har jag haft M normalt sett. De har haft 0-2 i skostorlek.
 
Ska man gå efter skostorlek så har jag L till min nordis med stl 2-3 på skor. På varmbloden har jag haft M normalt sett. De har haft 0-2 i skostorlek.

Tror tyvärr inte man kan tänka så ang skostorlek. Min ena med storl 0-1 i skor hade S i boots, den andra med samma skostorlek hade M.
 
Funderar på att köpa boots till min häst, men hur vet man vilken storlek man ska köpa?

du får mäta runt karleden och sen mäta bootsen och se vilken storlek som har passade mått.
Att gå på skostorlek är svårt då det finns olika märken på skor där storlekarna är olika. Tror det står 00 på min häst skor och han är ett varmblod på 152cm.. och 00 brukar vara mindre ponny skor.
 
du får mäta runt karleden och sen mäta bootsen och se vilken storlek som har passade mått.
Att gå på skostorlek är svårt då det finns olika märken på skor där storlekarna är olika. Tror det står 00 på min häst skor och han är ett varmblod på 152cm.. och 00 brukar vara mindre ponny skor.

Mät även höjden, ibland så den storlek som blir bra runt karleden blir ändå för hög (tar i marken och trycks upp i karleden)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Klockan är inte ens 22, och det är kolsvart ute. Jag insåg att det bara är två veckor kvar, sedan kommer det vara solnedgång lagom tills...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 863
Senast: Therese1988
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
19 923
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
543
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
739
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp