Höstföräldrar 2016 del 2 (bebisarna kommer)

Sexet har vi ännu inte fått till.. Jag har knappt någon sexlust och tösen kan inte ligga själv och sova. Vet inte hur vi ska få till det.

Samma här, bebis vaknar så fort jag inte ligger bredvid. Men hon börjar kunna ligga och vara nöjd för sig själv t ex i babygymet eller spjälsängen så snart kanske vi lyckas få till det... Jag börjar faktiskt få tillbaka lite lust efter att ha varit på noll under hela graviditeten.
 
Undrar lite hur era små sover dagtid (eller över dygnet?) vi går och lägger oss runt 22 och han somnar någon gång mellan 22:30-00 och vaknar mellan 6-8 med några nattmål. Sedan en tupplur från 10/11-14/15 och så om vi har tur en lur runt 18.

Förmiddagsluren kräver ofta en promenad och på eftermiddagen brukar han somna om vi åker till stallet. Nu har han tydligen tagit sovmorgon idag, sover ännu utan promenad

Det varierar rätt mycket här. Men vi brukar lägga oss för natten vid 22 plus minus någon timma. Går upp för dagen mellan 8-10 beroende på när vi somnar. Lillan vill gärna amma vid 03 och sedan varannan timme tills vi går upp (dvs 05, 07, 09). Tar någon tupplur på dagen runt lunch, sedan igen vid 16-tiden, sedan igen vid 19. Sover kanske någon timma i taget vid de tillfällena. Men det kan variera. I förrgår var hon supertrött och sov hela eftermiddagen med något avbrott för mat. Och någon gång vill hon äta varannan timme natten igenom. Men jag sover nästan när hon äter så det går bra tycker jag.
 
Samma här, bebis vaknar så fort jag inte ligger bredvid. Men hon börjar kunna ligga och vara nöjd för sig själv t ex i babygymet eller spjälsängen så snart kanske vi lyckas få till det... Jag börjar faktiskt få tillbaka lite lust efter att ha varit på noll under hela graviditeten.

Jag hade inte heller direkt någon lust under graviditeten.
Hilda kan ju faktiskt också ligga nöjd i babygymet en stund ibland, så det finns väl hopp för oss med :)! Skönt att veta att man inte är ensam!
 
Vi ger en smakportion gröt vid 21 och ammar sedan ca 21:30, då somnar han och sover sedan 4-5h i sträck, vaknar för amning och sover sedan lika länge igen. Fortfarande själv i egen säng! Innan vi började med gröten vaknade han också väldigt ofta för amning, ibland varje timme, så det kanske är en fas eller så hjälper gröten (eller både och). Han blir 5 mån på tisdag, det är helt sjukt vad fort tiden går!

Jag har inte haft någon lust att ligga alls och innan han började sova i egen säng har tillfällena då möjlighet ges dessutom varit få. Tyvärr har jag fått ngn inflammerad ärrvävnad(?) vid ett av stygnen så bara man trycker lite gör det jätteont, så vi lär vänta ett tag till. Men vi resonerar som så att det finns fler sätt att visa kärlek på än just penetration och dessutom har vi förhoppningsvis hela livet framför oss att ligga sen :p

Här är det för övrigt fullt ös med prat hela dagarna nu och mer olika ljud, man märker att han upptäcker hur man kommunicerar vilket är jättehäftigt. Han vänder från rygg till mage och från mage till rygg, trycker sig själv bakåt när han ligger på mage så han kan förflytta sig bakåt, snurrar och vrider sig, så nu börjar man behöva hålla mer koll på honom, rätt som det är kryper han väl :nailbiting:
 
Inatt sov jag borta utan bebis första gången. Jobbade sovande natt och de gick så bra! Stärker min tro att de är mitt fel att hon vaknar på natten.. Hon brukar vakna ca 2 gånger och vilja ha nappen. Sen amning nån gång mellan 04-06. Inatt när bebis och pappa var själva sov hon till 6.10 och ville då ha mat.
Han vaknar inte av de småljuden hon gör, ibland i sömnen, som jag vaknar av så då somnade hon om själv antagligen.
Ska prova inatt att sova i gästsängen tänkte jag. Se om de fungerar med bröstmjölk på kvällen också eller om hon blev lite extra trött pga ersättningen.
Fungerar det får hon antagligen flytta till sitt rum sen. Behöver ju inte vara för alltid, kommer ju faser och sånt senare, men om vi kan sova bättre just nu, så vore det super.
 
  • Gilla
Reactions: Is
Undrar lite hur era små sover dagtid (eller över dygnet?) vi går och lägger oss runt 22 och han somnar någon gång mellan 22:30-00 och vaknar mellan 6-8 med några nattmål. Sedan en tupplur från 10/11-14/15 och så om vi har tur en lur runt 18.

Förmiddagsluren kräver ofta en promenad och på eftermiddagen brukar han somna om vi åker till stallet. Nu har han tydligen tagit sovmorgon idag, sover ännu utan promenad

Vi somnar runt 22 och normalt vaknar hon mellan 01-03 för mat första gången. Sen 05-06 andra gången och då brukar hon även vara bajsnödig så vi går upp på toa en sväng. Somnar sen om direkt och sover oftast till 9.30 och då kan hon äta någon gång till den perioden.
 
Verkar som hon kan sova i vårat rum ett tag till. Nu när jag "fattat" att hon somnar om själv om jag låtsas sova så vaknar jag bara till några sekunder innan sömnen tar mig igen. :D tror jag vaknade till 1 gång inatt men var så kort så är inte säker.
Gröten hon äter på kvällen hjälper säkert till också. Hon är lite dålig på att äta ordentligt från mig men om jag erbjuder mjölk först, sen gröt och pjamas. Så äter hon ännu mer mjölk sen. Tror hon blir törstig av gröten. Sen är hon proppmätt och sover 9-10 timmar :up::love:
 
Verkar som hon kan sova i vårat rum ett tag till. Nu när jag "fattat" att hon somnar om själv om jag låtsas sova så vaknar jag bara till några sekunder innan sömnen tar mig igen. :D tror jag vaknade till 1 gång inatt men var så kort så är inte säker.
Gröten hon äter på kvällen hjälper säkert till också. Hon är lite dålig på att äta ordentligt från mig men om jag erbjuder mjölk först, sen gröt och pjamas. Så äter hon ännu mer mjölk sen. Tror hon blir törstig av gröten. Sen är hon proppmätt och sover 9-10 timmar :up::love:
Vad härligt! Längtar tills man får sova så bra :)
 
Verkar som hon kan sova i vårat rum ett tag till. Nu när jag "fattat" att hon somnar om själv om jag låtsas sova så vaknar jag bara till några sekunder innan sömnen tar mig igen. :D tror jag vaknade till 1 gång inatt men var så kort så är inte säker.
Gröten hon äter på kvällen hjälper säkert till också. Hon är lite dålig på att äta ordentligt från mig men om jag erbjuder mjölk först, sen gröt och pjamas. Så äter hon ännu mer mjölk sen. Tror hon blir törstig av gröten. Sen är hon proppmätt och sover 9-10 timmar :up::love:
Hur många veckor är er knodd nu?
Jag hade velat prova gröt här också eftersom jag numera får 0 och ingen sömn och jag tror verkligen inte att han är riktigt mätt. Han åt ganska lite nu på kvällen, först från ena bröstet och 45 min senare från det andra. jag hade sedan tänkt pumpa ur lite så det skulle finnas i kylen men fick ur extremt lite. brösten va tom- jag har haft jätte lätt att pumpa förut.
 
Pixie har fått en tand! :eek: Vi blev jätteförvånade men jovisst är det så, och en till är på väg precis bredvid! Så nu är det lite gnälligt här hemma :p men hon sover fortfarande hela nätterna så jag är glad för det. Men ja, första tanden vid 2,5 månader alltså - tur att jag inte ammar!
 
Sista 2 nätterna har lilleman sovit mellan 20 och 6-7.. hoppas de håller i sig. :D
5 månader idag och BVC dags. Ligger lite under normalkurvan på vikten, men följer sin egen kurva så det är ändå helt ok. Sprutorna gick bättre idag med. Lite ledsen precis vid sticken men blev glad ganska snabbt igen.
Fegade ur sist vi var på BVC men idag bad jag faktiskt om hjälp med mitt mående. Hade en ny sköterska idag då vår gamla tyvärr bytt jobb, så hon var inte helt säker på var vi skulle vända oss, men hon skulle kolla upp det och återkomma.
 
Hur många veckor är er knodd nu?
Jag hade velat prova gröt här också eftersom jag numera får 0 och ingen sömn och jag tror verkligen inte att han är riktigt mätt. Han åt ganska lite nu på kvällen, först från ena bröstet och 45 min senare från det andra. jag hade sedan tänkt pumpa ur lite så det skulle finnas i kylen men fick ur extremt lite. brösten va tom- jag har haft jätte lätt att pumpa förut.

Blev fem månader i förrgår.
Bara man går långsamt fram och i barnets och magens takt så prova. Bella äter allt just nu.. så passar väldigt bra att prova olika mat. Nu äter hon 1/2 portion gröt och aprikos- och katrinplommonpure på kvällen och smakar på våran mat annars.
Jag är inte orolig för mängden i mina bröst, men hon är oftast inte intresserad av att amma på dagen så känns inte som de går ner så mycket. Efter gröten däremot kan hon amma igen. :D
Jag kan inte heller pumpa på kvällen om hon har ätit under dagen. Men de dagarna jag pluggar kan jag pumpa ut massa under dagen. Tror kroppen har ställt in sig på hur mycket som behövs.

Har du sparat mjölk i frysen (alt. ersättning )kan du ju prova om han vill ha det efter du ammat på kvällen.
Tar ju ett tag att komma upp i sån mängd gröt att de mättar men sen är de skönt. :)
 
Våran unge gillar inte gröt alls. Eller ja. Han gillar typ inget han har fått smaka på. :p Verkar vara jättesugen, men när han väl får prova att slicka på något kväljer han eller vänder bort huvudet och kniper med munnen. :cool:
Det enda som har varit ok än sålänge är en gurkstav som han fick suga lite på. Det var tydligen smaskens. :D
Men det ger sig nog. Han är ju bara 5 månader. Det vore ju dock skönt om han gick med på något annat än bröstet så man kunde lämna honom någon längre stund ibland och rida ut lite längre eller så. Storasyster fullkomligt älskade all mat så henne kunde man ju mata med gröt till kvällsmat ganska tidigt. Lite roligt att dom är så totalt olika i allt. Förutom utseendet. Det syns tydligt att dom är syskon. :D:love:
 
Tror de blev lite mycket gröt för idag är han jätte lös i magen (har bytt 5bajsblöjor och har tidigare bytt en iveckan).
Provade ersättning men han får inte alls till tekniken med nappflaskan (har provat med urpumpad mjölk flera gånger också) . Han vill jättegjärna men han bara tuggar och tuggar på den tills han somnar men det minkar inget i flaskan. Så vi kör på med gröt. Den här killen äter allt och är matilsken som tusan när han inte får som han vill. Förra veckan "sloggs" vi både över en sked med potatis och en hel banan :angel:
Allt ska in i munnen (han är förvånansvärt pricksäcker när man ger saker på sked) så BVC sa att det nog heltänkelt är dags att börja ge lite mer mat.
 
Jahopp.. Då var man tillbaka på BB. :o

Fick synbortfall på ena ögat tidigare idag och läkarna vill utesluta att det är nån form av propp eller liknande så fick inte åka hem. Jag tror väl iofs inte att det är så allvarligt men vad vet jag.
Var fullt på alla avdelningar med enkelrum tydligen men det fanns plats på BB så vi fick ett rum där jag och lilleman. Känns lite fel att ligga på BB med en 5 månaders bebis som inte ens får plats med hela benen i den där lilla sovbaljan, men vad gör man. :D
 
Jahopp.. Då var man tillbaka på BB. :o

Fick synbortfall på ena ögat tidigare idag och läkarna vill utesluta att det är nån form av propp eller liknande så fick inte åka hem. Jag tror väl iofs inte att det är så allvarligt men vad vet jag.
Var fullt på alla avdelningar med enkelrum tydligen men det fanns plats på BB så vi fick ett rum där jag och lilleman. Känns lite fel att ligga på BB med en 5 månaders bebis som inte ens får plats med hela benen i den där lilla sovbaljan, men vad gör man. :D

Hoppas det inte är något allvarligt.
Lite skillnad, i september när vi födde skämtade de med att det var ståplats på BB.
 
Hoppas det inte är något allvarligt.
Lite skillnad, i september när vi födde skämtade de med att det var ståplats på BB.

Haha ja lite skillnad. Verkar vara ganska lugnt här. Jag födde ju på ett annat sjukhus så nu har vi provat BB i hemstaden också. :D
Ska på röntgen om nån timme så hoppas det ser bra ut så vi får åka hem. Sämsta möjliga timing på detta då mina föräldrar åkte till Thailand i måndags så jag har ju egentligen hand om våra 4 hästar (har eget stall =alla fodringar, in och utsläpp plus mockning) och deras hund och katt. Hunden o katten kan ju maken ta hand om men han är inte hästvan så han klarar inte riktigt att ta in och ut hästarna ensam. Även fast dom är snälla.
 
Pixie har fått en tand! :eek: Vi blev jätteförvånade men jovisst är det så, och en till är på väg precis bredvid! Så nu är det lite gnälligt här hemma :p men hon sover fortfarande hela nätterna så jag är glad för det. Men ja, första tanden vid 2,5 månader alltså - tur att jag inte ammar!
Min har med fått en tand, kanske, eller emaljpärlor.. Men de visar sig lyckligtvis är det en kindtand så han bits inte med den, men jäklar vad han kan bitas även utan tänder!

Oliver sover på mage, med andningslarm. Min sambo hade rn lillasyster som dog i psd så vi har haft det till alla tre, dock är O den första som fått sova på mage -och den första som sover på nätterna, ofta 7 timmar i sträck -det förtjänar jag efter två ickkesovare :p
Hämtade hem dopklänningen idag, sitter rätt tajt redan nu och är tre veckor kvar så blir spännande hur vi löser det.. Får väl svepa in honom i ett lakan med en klädnypa i ryggen haha
 
Jahopp.. Då var man tillbaka på BB. :o

Fick synbortfall på ena ögat tidigare idag och läkarna vill utesluta att det är nån form av propp eller liknande så fick inte åka hem. Jag tror väl iofs inte att det är så allvarligt men vad vet jag.
Var fullt på alla avdelningar med enkelrum tydligen men det fanns plats på BB så vi fick ett rum där jag och lilleman. Känns lite fel att ligga på BB med en 5 månaders bebis som inte ens får plats med hela benen i den där lilla sovbaljan, men vad gör man. :D
Hoppas det inte är nån fara med dig!
 
Tack för omtanken. :)
Fick komma hem igår. Efter en himla massa undersökningar, röntgen av huvudet och ultraljud av hjärta och halskärl och allt möjligt så konstaterades det att det inte fanns några fel. :up:
Ska tydligen få en kallelse för att göra ett 24 timmars EKG med men det får jag göra hemma. :)
Det dom var oroliga för var tydligen att det skulle vara en propp eller så efter graviditeterna.
Troligtvis berodde det på stress i kombination med typ ögonmigrän.
Skönt att dom tar en på allvar ändå även fast dom var mer bekymrade än mig. Jag ville mest åka hem igen. :D
Personalen på bb verkade tycka det var roligt med en lite större bebis på besök. Det skojades och busades mest hela tiden och lilleman var inte sen att hänga på. :D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 710
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 369
Senast: Rie
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 550
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp