Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter min första förlossning hafe jag träningsvärk i precis varenda muskel i kroppen. Det har jag inte haftcsen men jag kanske kunde slappna av bättre då.
 
Till alla som funderar på hur det kommer sig att jag fick träningsvärk :D Jag blev lite värksvag på slutet (trots endast lustgas som jag fick lägga undan) och lilltösen hade navelsträngen runt halsen så det blev bråttom att få ut henne. Därför fick jag hålla i ett handtag på ena sidan och makens hand på andra sidan och spänna hela kroppen när värkarna kom, samtidigt som en bm hjälpte till extra genom att trycka på magen. Var så spänd efteråt i musklerna att jag fortfarande skakade som om jag hade parkingson efter 7-8 h. Jag kände mig lite bättre efter att de satt in dropp.

Apropå andningen efteråt. Första gången jag skulle försöka ställa mig upp så utbrast jag att det är så obehagligt för det är alldeles för lätt att andas och jag blir yr av det :D
 
Till alla som funderar på hur det kommer sig att jag fick träningsvärk :D Jag blev lite värksvag på slutet (trots endast lustgas som jag fick lägga undan) och lilltösen hade navelsträngen runt halsen så det blev bråttom att få ut henne. Därför fick jag hålla i ett handtag på ena sidan och makens hand på andra sidan och spänna hela kroppen när värkarna kom, samtidigt som en bm hjälpte till extra genom att trycka på magen. Var så spänd efteråt i musklerna att jag fortfarande skakade som om jag hade parkingson efter 7-8 h. Jag kände mig lite bättre efter att de satt in dropp.

Apropå andningen efteråt. Första gången jag skulle försöka ställa mig upp så utbrast jag att det är så obehagligt för det är alldeles för lätt att andas och jag blir yr av det :D

Låter som bra armträning :D

Nej men allvarligt talat så låter det ju inte som en alltför angenäm upplevelse. Skönt att det gick bra till slut. Hur mår du nu?
 
Till alla som funderar på hur det kommer sig att jag fick träningsvärk :D Jag blev lite värksvag på slutet (trots endast lustgas som jag fick lägga undan) och lilltösen hade navelsträngen runt halsen så det blev bråttom att få ut henne. Därför fick jag hålla i ett handtag på ena sidan och makens hand på andra sidan och spänna hela kroppen när värkarna kom, samtidigt som en bm hjälpte till extra genom att trycka på magen. Var så spänd efteråt i musklerna att jag fortfarande skakade som om jag hade parkingson efter 7-8 h. Jag kände mig lite bättre efter att de satt in dropp.

Apropå andningen efteråt. Första gången jag skulle försöka ställa mig upp så utbrast jag att det är så obehagligt för det är alldeles för lätt att andas och jag blir yr av det :D
Gillar biten med att det var lätt att ställa sig upp, det längtar jag efter! :D

Det andra lät jobbigare men skönt att allt verkar gått bra ändå? :)
 
Låter som bra armträning :D

Nej men allvarligt talat så låter det ju inte som en alltför angenäm upplevelse. Skönt att det gick bra till slut. Hur mår du nu?

Det tänkte faktiskt jag också när jag kände träningsvärk hela vägen från nacken till handlederna :rofl:

Fick frågan (efter E kommit ut) av bm som tryckt på magen om hur jag upplevt det. Jag tyckte faktiskt det var skönt att få hjälp och blev förvånad över att det inte existerade någon som helst ömhet i magen efteråt.

Nu mår jag bättre men har svårt att sitta (blev klippt och sydd). Men även det blir bättre för varje dag som går :) Nu ska bara mjölken rinna till också :p
 
Gillar biten med att det var lätt att ställa sig upp, det längtar jag efter! :D

Det andra lät jobbigare men skönt att allt verkar gått bra ändå? :)

Fick dock avbryta försöket att ställa mig upp då jag blev så yr att jag höll på att svimma, men det berodde nog till störst del på överansträngningen.

Det gick bra och jag är på det stora hela nöjd med förlossningen även om jag någon timma efteråt skämtade om att det lär krävas något år av förträngning innan jag ger mig in på det igen :angel: (Kan dock säga att jag redan "glömt bort" de jobbigaste delarna :up:).
 
Augusti
20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram
30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475 gram (BF 14/9)

September
3 - Bedott, första barnet
14 - queeniida, andra barnet
16 - Madl - flicka på 51 cm och 4100 gram
18 - Nixehen - pojke, 53cm och 4205g :heart
20 - Pulkaskurk - pojke, 50cm och 3008 gram
25 - Lakritsnapp - flicka, 50 cm och 3290 gram
24 - Lovise, första barnet - Vårgårda
29 - Guldaskig, första barnet

Oktober

11 - Turbofling, fjärde barnet (Storasystrar födda 2009, 2010, 2014), Innsbruck, Österrike
17 - Imogen, andra barnet
23 - Ainon, första barnet -Piteå

November

1 - Riru, andra barnet
16 - Jordgubblime, första barnet, Skåne
18 - Hogstorp, första barnet, Alingsås, strax norr om Göteborg
 
Augusti
20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram
30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475 gram (BF 14/9)

September
3 - Bedott, första barnet
14 - queeniida, andra barnet
16 - Madl - flicka på 51 cm och 4100 gram
18 - Nixehen - pojke, 53cm och 4205g :heart
20 - Pulkaskurk - pojke, 50cm och 3008 gram
25 - Lakritsnapp - flicka, 50 cm och 3290 gram
24 - Lovise, första barnet - Vårgårda
29 - Guldaskig, första barnet

Oktober

11 - Turbofling, fjärde barnet (Storasystrar födda 2009, 2010, 2014), Innsbruck, Österrike
17 - Imogen, andra barnet
23 - Ainon, första barnet -Piteå

November

1 - Riru, andra barnet
16 - Jordgubblime, första barnet, Skåne
18 - Hogstorp, första barnet, Alingsås, strax norr om Göteborg
Jag gillar att de flesta födelsevikter hittills ligger närmare 3000 g än 4000 g, så får det gärna vara när det är min tur också:angel:
 
Augusti
20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram
30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475 gram (BF 14/9)

September
3 - Bedott, första barnet
14 - queeniida, andra barnet
16 - Madl - flicka på 51 cm och 4100 gram
18 - Nixehen - pojke, 53cm och 4205g :heart
20 - Pulkaskurk - pojke, 50cm och 3008 gram
25 - Lakritsnapp - flicka, 50 cm och 3290 gram
25 - Lovise - Vårgårda - pojke, 52 cm, och 3620 gram
29 - Guldaskig, första barnet

Oktober

11 - Turbofling, fjärde barnet (Storasystrar födda 2009, 2010, 2014), Innsbruck, Österrike
17 - Imogen, andra barnet
23 - Ainon, första barnet -Piteå

November

1 - Riru, andra barnet
16 - Jordgubblime, första barnet, Skåne
18 - Hogstorp, första barnet, Alingsås, strax norr om Göteborg
 
Här kommer min förlossningsberättelse om ni vill läsa :)

Det hela började lite smått under natten till måndagen då jag började få lite mer "riktiga" förvärkar jämfört med de sporadiska sammandragningarna jag haft tidigare, dock inte oftare än en gång på 1.5-2h så jag somnade gott däremellan och tänkte inte så mkt mer på det. Min man gick upp vid sju och jag låg kvar och halvsov och vid halv åtta gick vattnet. Ännu inte så mkt mer värkar så jag duschade och åt frukost i godan ro (och mannen lät bli att åka till jobbet). Ringde sen förlossningen och fick en undersökningstid kl. 10.00. I bilen på vägen dit (4 mil) drog värkarna igång och blev starkare och mer regelbundna hela tiden. Väl framme kollades jag med CTG på magen i 30min och det registrerades en hel del värkar. Efter en koll var jag öppen 4cm så vi blev inskrivna på förlossningen efter undersökningen (ca kl 11). Efter detta rullade det på och jag provade värmedyna på magen och ett varm skönt (!) bad innan jag tyckte det var dags för lustgas. Blev undersökt strax innan detta (klockan var nu 13) och jag var öppen 8cm och huvudets placering dubbelkollades med ultraljud. Sen gick det sista väldigt snabbt, 13.59 var vår kille ute!

Överlag en väldigt bra upplevelse och helt fantastisk personal! Vi blev sen förflyttade till BB-hotellet vid sextiden på kvällen och fick komma hem i går. Vi blev kvar en dag extra för han hade ett blåsljud på hjärtat som de ville ha lite koll på (det försvann av sig självt tills igår) och han var även lite seg på att komma igång med att suga. Men sen igår är vi alltså hemma! En himla snäll och söt och underbar liten bebis :heart
 
Det tänkte faktiskt jag också när jag kände träningsvärk hela vägen från nacken till handlederna :rofl:

Fick frågan (efter E kommit ut) av bm som tryckt på magen om hur jag upplevt det. Jag tyckte faktiskt det var skönt att få hjälp och blev förvånad över att det inte existerade någon som helst ömhet i magen efteråt.

Nu mår jag bättre men har svårt att sitta (blev klippt och sydd). Men även det blir bättre för varje dag som går :) Nu ska bara mjölken rinna till också :p

Vad skönt att det ändå var en "bra" upplevelse trots att du fick stå ut med en hel del.

Det där med hur man mår blir rätt relativt efter en förlossning :p Man hade nog inte haft riktigt samma referensramar en helt vanlig dag liksom :p
 
Det gick bra och jag är på det stora hela nöjd med förlossningen även om jag någon timma efteråt skämtade om att det lär krävas något år av förträngning innan jag ger mig in på det igen :angel: (Kan dock säga att jag redan "glömt bort" de jobbigaste delarna :up:).

Haha jag kommer ihåg att jag under förra förlossningen tänkte att det gjorde mycket ondare än jag hade kunnat föreställa mig och vad jag trodde.

Ändå tänker jag nu att "det var väl ändå inte så farligt förra gången" och "jag är ju ändå rätt smärttålig" :angel:
 
Kanske dum fråga, men går en förlossning snabbare om bebis redan ligger väldigt lågt/är fixerad?
Var på mvc häromdagen och de kollade om jag var öppen eller stängd. Läksren sa då att hon kunde känna bebis huvud där nere och att hen var väldigt långt ner.
Så jag funderade på om det kommer gå av raketfart denna gången då sist så var sonen inte ens fixerad, jag var förstföderska och det gick undan ändå.

Och trots dubbel dos järntabletter så fortsätter värdet neråt.. :meh:
 
Kanske dum fråga, men går en förlossning snabbare om bebis redan ligger väldigt lågt/är fixerad?
Var på mvc häromdagen och de kollade om jag var öppen eller stängd. Läksren sa då att hon kunde känna bebis huvud där nere och att hen var väldigt långt ner.
Så jag funderade på om det kommer gå av raketfart denna gången då sist så var sonen inte ens fixerad, jag var förstföderska och det gick undan ändå.

Och trots dubbel dos järntabletter så fortsätter värdet neråt.. :meh:

Ingen aning. Men låter ju isf lite oroväckande eftersom jag sist krystade i totalt 7 minuter och då var sonen inte fixerad innan :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
544
Senast: Mineur
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 670
Senast: Shixle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 379
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
72 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp med fundering
  • Vilken ras passar mig?
  • Allergiutredning

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp