Höstföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ni tänkt berätta på nått särskilt sätt?
Vi ska ha kalas 17/2 (Mina föräldrar, syskon+ respektive) då vi planerat att berätta. Vi ska fira min svåger samt andra syster då. Eftersom de precis fått bäbisen då (hoppas att allt går väl där) så tänkte jag att bäbisen också kan få ett paket. Tänkte mig en body där det står typ "Jag ska få en kusin i höst" :)
 
Får se om jag kommer försöka få ett tidigare UL eller inte, har inte varit något mer här alls och det lilla som var var alldeles för lite för ett missfall. Och idag har jag mått så illa att jag kräkts. Typiskt gravidsymptom helt enkelt. Hoppas att allt är bra.

Verkar vara lite olika hur man tänker angående att berätta om graviditeten. Förra gången var vi mig ganska hemlighetsfulla och avslöjade på ett lite speciellt sätt. Denna gång känns det inte lika viktigt faktiskt, men om allt ser bra ut på ultraljudet om två veckor så kan vi nog tänka oss att berätta för de närmaste då. I alla fall för svärmor som brukar ställa upp som barnvakt åt sonen. Skulle vara skönt att slippa ljuga för henne om jag behöver barnvakt pga att jag mår dåligt eller så. Vi har också funderat lite på att inte berätta något utan att helt enkelt vänta in folks reaktioner när det börjar synas, men det kanske är lite taskigt ;)
Troligen får sonen en tröja där det står "Storebror" och så sätter vi väl på honom den vid väl valt tillfälle. Då går det nog fram ;)
 
Jag tänkte berätta för min chef ungefär när jag är i vecka 15 eftersom jag verkar bli sjukskriven på deltid när jag börjar jobba igen några veckor senare. Annars hade jag väntat med att informera på arbetet tills det inte gick att dölja längre. En kompis till mig frågade rakt ut om jag var gravid för några dagar sedan och då har jag så svårt att säga något annat än sanningen. Klarar ni av att hålla masken i en sån situation?
 
Jag tänkte berätta för min chef ungefär när jag är i vecka 15 eftersom jag verkar bli sjukskriven på deltid när jag börjar jobba igen några veckor senare. Annars hade jag väntat med att informera på arbetet tills det inte gick att dölja längre. En kompis till mig frågade rakt ut om jag var gravid för några dagar sedan och då har jag så svårt att säga något annat än sanningen. Klarar ni av att hålla masken i en sån situation?

Jag skulle nog ha svårt att hitta på något annat svar snabbt nog i en sån situation. Även om jag skulle vilja. Jag skulle nog kanske bli lite stött om någon frågade så rakt ut om det inte var näst intill uppenbart. Jag tycker nästan att det är lite ohyfsat om jag ska vara ärlig. Tycker att det är upp till föräldrarna när de vill berätta, så jag skulle nog hålla tyst även om jag misstänkte något. Det finns ju dock tillfällen då en sådan fråga är nästan oundviklig. T ex så ska jag till svärmor imorgon och om jag plötsligt börjar må så illa som idag, så att jag mitt i allt måste springa och kräkas, då förstår jag om hon skulle ställa frågan ;)

@Höstbebis18
Den blir kanske lite skillnad om det är första eller andra barnet också, hur viktigt berättandet är :).

Ja, så kan det ju vara. När man har barn sedan tidigare så är man ju redan förälder, så förändringen blir inte riktigt på samma sätt som det blev första gången.

Jag märker på mig själv att jag är mycket mer chill denna graviditet, läser inte på lika mycket som då och fixar inte lika mycket rent praktiskt som då. Detta är ju inte så konstigt då jag nu redan har vissa kunskaper om graviditet och barn som jag inte hade då, behöver alltså inte läsa på om allt nu, och då vi redan har t ex ett barnanpassat hem numera. Jag behöver inte köpa typ nåt. Samtidigt blir jag lite ledsen av det hela. Tycker att många i min bekantskapskrets verkar tycka att det inte är en så stor grej att få sitt andra barn. Detta gör mig ledsen. Detta barn är redan nu så älskat av mig, jag vill att hens ankomst ska vara en lika glädjefylld och fantastisk grej som det var med storebror. På det viset ska det inte vara mindre speciellt bara för att vi redan har ett barn. Är dock glad över att jag kan vara lite lugnare denna gång, jäklar vad jag oroade mig konstant sist :down: Känner jag mig själv rätt så kommer jag oroa mig en del nu också, men kanske inte lika mycket.
 
Vecka 8+0 idag då och bara två dagar kvar till UL. Igår mådde jag så illa att jag faktiskt grät på kvällen när sonen somnat. Maken var iväg på en spelning och det var inte helt lätt att sitta i soffan med sonen, se på film och prata utan att avslöja hur jag mådde. Det kändes som om en spya låg och väntade hela tiden. Det känns tyvärr inte det minsta bättre idag, men jag ska snart ut med en löpargrupp och springa ett pass, hoppas att det lättar då.

Nåväl, det här är ju bara en fas och jag räknar med att det går över inom några veckor. Härligt att gå in i vecka 9 iaf!
 
@Höstbebis18 Det var just en sån situation som du beskriver där jag sprang från bordet för att kräkas som min kompis frågade. annars tycker jag också det är ohyfsat att fråga rakt ut och tror inte hon hade gjort det om det inte hade varit övertydligt. :)

Jag tycker för övrigt att det är toppen att vara gravid med andra barnet och känner mig mindre rädd än sist. Även om jag är rädd för missfall tar det inte upp varenda tanke som det gjorde förra gången. Min stora oro är att jag vet att illamåendet och kräkningarna inte gick över sist och jag slipper gärna känna mig magsjuk i 40 veckor till. :down: Och här hemma tycker vi att detta lika kul med andra barnet, både vårt och våra vänners. :bump:

@Okeydokey Stackars dig! Det är verkligen värdelöst att må så illa. Har du hittat några knep för att må bättre? För mig lindrar det att dricka kolsyrat vatten och jag mår lite extra illa när jag fått i mig mycket mjöl och socker men det där är nog väldigt individuellt. Hoppas träningen funkar idag, jag vill gärna träna men är rädd för att behöva kräkas på gymtoan. :D
 
@Okeydokey: gillar inte d där me illamåendet, men skönt med det andra! Vad är det för UL du ska göra? Låter jättejobbigt med d där illamåendet, hoppas d ger sig snart. Skönt att du kan få må bra när du tränar, får du samma effekt av t.ex. promenader?

Jag verkar vara trött, sov 12 tim i natt :p va å åkte längdskidor typ 15 km igår, tränar lite inför tjejvasan om en månad. Jag tycker att min kropp känns trött å inte riktigt svarar på träning, känns trögt men hoppas att d bara är en fas som går över snart!
 
@Samsas Ja, det blir ju lite extra jobbigt eftersom jag "måste" dölja det i närheten av sonen. Mår lite bättre av att äta gelégodis, men det kan jag ju inte småäta framför en tolvåring heller :D.

@maybebaby Jag har bokat in ett privat UL på tisdag, vill gärna ha bekräftat att det finns någonting där. Vad kul med längdskidor! Inte direkt väder för det i den här delen av landet...

Promenader ger tyvärr inte alls samma effekt, även om det är skönt med frisk luft. Oh, 12 timmar, vilken dröm! Haha, är trött konstant men sover aldrig mer än 7 timmar. Skulle nog behövas. Det är intressant nog så att kroppen känns som ett tungt, slappt stycke dött kött hela tiden, utom när jag springer för då känns kroppen nästan som vanligt. Ska nog passa på att njuta av den känslan :laugh:.
 
Tillbaka på heltid idag, har sett till att förlägga så mkt arbete som möjligt hemma den kommande veckan. Och i morgon är det ultraljud... Åh, ser fram emot det med skräckblandad förtjusning. Så underbart de vore att få se en liten "bebis" med lockande hjärta.

Någon av er som har inskrivning snart? Inser ju att det börjar bli dags att ringa MVC för att få en tid om allting ser bra ut i morgon.
 
@Okeydokey Va roligt och spännande med ultraljud, hoppas allt ser bra ut! :)

Jag är inskriven sedan några veckor och har också träffat läkare på mvc. Blev extra tidig inskrivning på grund av bland annat tidigare graviditetsdiabetes. Sockret såg bra ut så jag fortsätter tänka på kosten och motionera. :)
 
Tillbaka på heltid idag, har sett till att förlägga så mkt arbete som möjligt hemma den kommande veckan. Och i morgon är det ultraljud... Åh, ser fram emot det med skräckblandad förtjusning. Så underbart de vore att få se en liten "bebis" med lockande hjärta.

Någon av er som har inskrivning snart? Inser ju att det börjar bli dags att ringa MVC för att få en tid om allting ser bra ut i morgon.

Spännande med ultraljud, hoppas att allt ser bra ut!

Jag har inskrivning om precis en vecka, ska bli skönt, tror att det kommer att kännas mer verkligt då. Här vill de att man ringer så fort man får veta att man är gravid så att de kan boka in tider och ultraljud direkt. Jag har ultraljud precis en vecka efter inskrivningen. Hoppas att allt ser bra ut. Ingen mer blödning och har ju inte haft någon smärta så jag hoppas att allt är okej. Letade upp gamla anteckningar från när jag var gravid med sonen och det visade sig att det var nästan exakt samma dag av graviditeten som jag blödde då. Känns lite skönt att veta.
 
En perfekt 18,8 mm lång bebis, motsvarande 8+3 veckor ligger i min mage! Fascinerande och fantastiskt :love:. Tänk att man kan se navelsträngen, fosterhinna och gulekropp så tydligt med vanligt ultraljud redan i nionde veckan. I kväll ska vi fira! Eh ja, med något jag kan tänka mig att äta då, som gelégodis eller cashewnötter :angel:.
 
Alltså, det är svååårt att fokusera på annat än graviditeten!
Jag känner att jag kastas lite mellan hopp och förtvivlan, i ena stunden känner jag att det nog är okej och att jag kan avvakta och i nästa känner jag mig helt förstörd och är säker på att allt inte står rätt till. Tog till slut tag i det och ringde och pratade med min BM och förklarade min oro och hon bokade in mig på ett tidigt ultraljud på måndag. Bara 5 dagar kvar alltså! Är så nervös, hoppas så extremt mycket på att allt ser bra ut!
 
Förstår dig till 100% @Höstbebis18! Nu efter ultraljudet känns det lugnare. Barnmorskan var jättebra och så att när allting såg så fint ut och fostret var precis så stort som det skulle så är missfallsrisken under en procent. Nu måste jag i stället börja inse att det här är på riktigt :eek:!

Håller tummar och tår för att även du får ett positivt besked på ditt UL!
 
Hu... varför, varför googlar jag så mycket? Hade allvarlig hepatos (ICP, leverklåda) vid min första graviditet och visste sedan tidigare att risken att få hepatos vid en senare graviditet är hög (upp emot 70%). Jahapp, satt mig för att söka lite om det och ramlar naturligtvis in på information som visar att kvinnor som drabbas av hepatos löper betydligt större risk än andra för flera sorters cancer, förutom att hepatosen under graviditeten ökar risken för havandeskapsförgiftning, för tidig födsel och graviditetsdiabetes (drabbas dock inte av något av detta under min första graviditet). Inser att jag nog borde ringa MVC för inskrivningssamtal nu, för det kan vara skönt att få prata igenom riskerna och ta prov för hepatit c (risken för att drabbas av det är också betydligt högre...). Usch... Det är nog bara att hålla tummarna att jag tillhör minoriteten som inte får hepatos igen, vilket dock inte verkar så troligt då jag tillhörde de 20% av hepatosdrabbade som får den allvarligaste formen av hepatos och fick sättas igång tre veckor innan BF förra gången.
 
Jag blöder . 6+1 idag. Vaknade nyss. Tyckte att jag kände mig lite blöt och gick på toa och märkte tunt (mycket tunnare än min mens) blod. Lite bubblig och så i magen, men det har jag varit fram och tillbaka. Fan, det här kan ju aldrig gå väl...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 966
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
114 334
Senast: Emtherlia
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
78 318
Senast: turbofling
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart September 1/9...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
102 887
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp