Höstföräldrar 2020 - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag firade vi Lillys 1-årsdag 🥰 alltså hallå, hur fort går det inte! Blev tårögd när jag tänkte tillbaka på morgonen när vi åkte in till förlossningen. Känner lite ångest över att bebistiden redan är förbi men samtidigt en lättnad över att hon blir lättare och roligare att umgås med.
Stackaren fick även 1-årskontroll på BVC idag med tillhörande vaccination. En mindre glad Lilly men lite Alvedon så har hon ändå varit pigg och ätit livets första tårta 🥰
Hon dippa lite i vikten, endast 8960 gram så vi ska följa upp om 3 mån. Läkaren tyckte jag skulle sluta amma då hon tror aptiten ökar då. Jag kände väl mest att ja, jag har ändå tänkt sluta amma snart då vi just nu bara ammar på ett bröst eftersom det andra krånglade så mycket. Ser lite lustigt ut när ett bröst fylls med mjölk 🙈 hoppas det rättar sig senare 😂😂
Grattis 😍😍😍
 
Och idag var det vår tur att fira ettårsdag. Slog in presenterna medan hon kröp under bordet och drog mig i benet. Paketen var inslagna i säkert 5 min och vilken tur att hon har två hjälpsamma bröder som både hjälpte till att öppna paketen då hon inte visste hur hon skulle göra OCH lekte med hennes "nya" leksaker (fyndat allt begagnat)
Grattis 🤩🤩🤩
 
Angående öppna förskolan så funderar jag på att gå dit imorgon. Elsa har bara träffat ett annat barn i samma ålder innan (som hon sprang över och var ganska intensiv så han blev ledsen.)

Sitter era barn stil och leker ibland? Elsa gör inte det utan springer runt hela tiden, känner mig lite orolig över det. Nu ska man ju inte jämföra barn men mamman till ovanstående barn berättade att barnet kan sitta och leka med klossar flera minuter.
 
Angående öppna förskolan så funderar jag på att gå dit imorgon. Elsa har bara träffat ett annat barn i samma ålder innan (som hon sprang över och var ganska intensiv så han blev ledsen.)

Sitter era barn stil och leker ibland? Elsa gör inte det utan springer runt hela tiden, känner mig lite orolig över det. Nu ska man ju inte jämföra barn men mamman till ovanstående barn berättade att barnet kan sitta och leka med klossar flera minuter.
Jo, hon kan sitta stilla ibland, men mest tar hon nåt och far iväg med det och återvänder sen och tar en ny grej.

Funderar för övrigt själv på att gå på öppna förskolan för första gången på nästan 1,5 år imorgon, dvs premiär för lillasyster. Känner att hon behöver se lite andra barn innan inskolning i januari. Som jag ännu inte hört nåt om vad var vi fått plats. Får nog ta och ringa nån dag :down: .

Tillägger: när vi tränade storebror på pottan (vid 8 månader började vi) så satt han lugnt kvar. Vi kunde läsa böcker, han kunde titta på tv osv. Lillasyster sitter två sekunder, ställer sig upp, sätter sig, vill krypa iväg. Osv osv. Helt annorlunda mot storebror där. Så tycker inte du behöver bara orolig över att din dotter far iväg. Storebror har alltid varit stillsam som liten (värre nu vid 3,5 :p).
 
Angående öppna förskolan så funderar jag på att gå dit imorgon. Elsa har bara träffat ett annat barn i samma ålder innan (som hon sprang över och var ganska intensiv så han blev ledsen.)

Sitter era barn stil och leker ibland? Elsa gör inte det utan springer runt hela tiden, känner mig lite orolig över det. Nu ska man ju inte jämföra barn men mamman till ovanstående barn berättade att barnet kan sitta och leka med klossar flera minuter.
Elsa gör det, men sonen sällan. Tänker att det är väldigt stor variation i den åldern, så tror inte att du behöver vara så orolig ❤️

Kul med öppna förskolan.
 
Angående öppna förskolan så funderar jag på att gå dit imorgon. Elsa har bara träffat ett annat barn i samma ålder innan (som hon sprang över och var ganska intensiv så han blev ledsen.)

Sitter era barn stil och leker ibland? Elsa gör inte det utan springer runt hela tiden, känner mig lite orolig över det. Nu ska man ju inte jämföra barn men mamman till ovanstående barn berättade att barnet kan sitta och leka med klossar flera minuter.
Gud nej, mina sitter aldrig still, har också känt mig lite orolig för det. Letar efter nån form av leksak som skulle kunna få dem att sitta still någon minut då och då men har hittills inte sett någon jag tror de skulle slösa mer än fem sekunder på. Mina har fortfarande inte lärt sig att sätta sig från krypande, de kan sätta sig på huk och hoppa lite upp och ner på knäna när de ser nåt roligt men sen kastar de sig iväg igen 🙈.
 
Ni som ammar/har ammat - kan era barn somna för natten utan bröstet om det är ni som lägger?
När pappa lägger här går det bra. Nu gav jag upp efter 10-15 min gråt och gnäll och gnöl och tog fram bröstet. Hon vet liksom att det finns där...vore skönt inför att sluta amma att vänja av vid det vid läggning tänker jag. Ska prova ha napp tillgänglig imorgon men tvivlar att hon kommer vara nöjd.
 
Ni som ammar/har ammat - kan era barn somna för natten utan bröstet om det är ni som lägger?
När pappa lägger här går det bra. Nu gav jag upp efter 10-15 min gråt och gnäll och gnöl och tog fram bröstet. Hon vet liksom att det finns där...vore skönt inför att sluta amma att vänja av vid det vid läggning tänker jag. Ska prova ha napp tillgänglig imorgon men tvivlar att hon kommer vara nöjd.
Ja, hon har nästan aldrig somnat vid bröstet (till skillnad från brorsan som jag alltid ammade till sömns) så jag fick tidigt fått hitta andra sätt att söva henne. Jag vågar knappt skriva att vi just nu lägger henne i spjälsängen och hon ligger i sitt rum och jollrar ett tag innan hon somnar. Ibland vill hon att vi kommer in och klappar lite på henne. Peppar, peppar så vore det ju fint om det höll i sig 😳

Med brorsan vill jag minnas att sambon tog nattningen ett tag när jag höll på att sluta amma.
 
Ni som ammar/har ammat - kan era barn somna för natten utan bröstet om det är ni som lägger?
När pappa lägger här går det bra. Nu gav jag upp efter 10-15 min gråt och gnäll och gnöl och tog fram bröstet. Hon vet liksom att det finns där...vore skönt inför att sluta amma att vänja av vid det vid läggning tänker jag. Ska prova ha napp tillgänglig imorgon men tvivlar att hon kommer vara nöjd.
Nej Elsa sommar bara vid bröstet. Jag tycker det är smidigt och mysigt så jag kör på det 🤩

Var på öppna förskolan idag. Elsa hade the time of her life, mamman var genomsvettig 😅
 
Ni som ammar/har ammat - kan era barn somna för natten utan bröstet om det är ni som lägger?
När pappa lägger här går det bra. Nu gav jag upp efter 10-15 min gråt och gnäll och gnöl och tog fram bröstet. Hon vet liksom att det finns där...vore skönt inför att sluta amma att vänja av vid det vid läggning tänker jag. Ska prova ha napp tillgänglig imorgon men tvivlar att hon kommer vara nöjd.

Hon somnar oftast inte vid bröstet.. men ibland (oftast på natten) är det de enda som funkar 🤷‍♀️ Storasyster somnade alltid vid bröstet… men lillan slutade rätt tidigt med det. Hon kan somna bredvid oss eller i famnen, ett tag somnade hon efter vi bara la ner henne i spjälsängen, saknar det 😅 var så smidigt, men minns inte ens längre när det slutade 😂
 
Nej Elsa sommar bara vid bröstet. Jag tycker det är smidigt och mysigt så jag kör på det 🤩

Var på öppna förskolan idag. Elsa hade the time of her life, mamman var genomsvettig 😅
Var också på öppna förskolan främst dag. M var lite skeptisk på en gång, men tinade upp rätt fort. Väldigt lugnt idag, totalt 5 ungar med mina två. Skönt :). M somnade (vid bröstet) innan vi åkte hem.
 
Ni som ammar/har ammat - kan era barn somna för natten utan bröstet om det är ni som lägger?
När pappa lägger här går det bra. Nu gav jag upp efter 10-15 min gråt och gnäll och gnöl och tog fram bröstet. Hon vet liksom att det finns där...vore skönt inför att sluta amma att vänja av vid det vid läggning tänker jag. Ska prova ha napp tillgänglig imorgon men tvivlar att hon kommer vara nöjd.

har aldrig ammar henne till sömns (men hon har somnat vid amning)

nu ammar vi bara morgon och kväll och ibland på natten. Men trots det somnar hon mycket lättare med mannen än med mig. Han bara lägger ner henne och ligger bredvid ett tag så sover hon, vi samsover ännu. Med mig bara bökar hon runt
 
Nja, han vill ha det perfekta huset och har svårt för förändringar, så är nog en kombination av det. Han är uppvuxen på landet och vill ha 2000 kvadratmeter tomt, nu blev det 400 😅.
Hehe, känner igen det där med att hitta det perfekta huset. Vi letade i nästan tre år innan vi kunde enas om att buda på ett. Som tur var ville ingen annan buda så vi fick det. Där och då var vi nöjda men ibland tänker jag att det hade varit skönt med ett mindre och mer lättskött hus. Vårt är 247 kvadrat och byggt på 60-talet med rätt stor tomt. Det är arkitektritat med halvtrappor. När vi var utan barn tyckte vi att det var så häftigt och kul med ett unikt hus. Med barnen not so much 🤣
 
Hehe, känner igen det där med att hitta det perfekta huset. Vi letade i nästan tre år innan vi kunde enas om att buda på ett. Som tur var ville ingen annan buda så vi fick det. Där och då var vi nöjda men ibland tänker jag att det hade varit skönt med ett mindre och mer lättskött hus. Vårt är 247 kvadrat och byggt på 60-talet med rätt stor tomt. Det är arkitektritat med halvtrappor. När vi var utan barn tyckte vi att det var så häftigt och kul med ett unikt hus. Med barnen not so much 🤣
Men gud vilket enormt hus 😅, kul att ni köpte ett så stort hus när ni bara var två 😂.
 
Men gud vilket enormt hus 😅, kul att ni köpte ett så stort hus när ni bara var två 😂.
Haha, ja. 2 personer behöver ju verkligen 5 sovrum 🙄 Men nu har barnen ju varsitt rum, vi ett sovrum och så har vi gästrum och kontor så nu känns det lagom. Vi kommer ju inte växa ut huset i alla fall. Vi ville ju ha 3-4 sovrum och många hus vi tittade på var för små eller för stora och hellre lite för stort än för litet 🙈
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
744
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 999
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
75 76 77
Svar
1 538
· Visningar
80 355
Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
5 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp