Bukefalos 28 år!

Hon vill inte ta tillbaka hästen!

Sv: Hon vill inte ta tillbaka hästen!

En häst som uppför sig som beskrivs mår absolut inte bra. Den behöver betydligt mer vårdande insatser än den får. Jag blir verkligen illa till mods när jag läser att täcket gått sönder och det tydligen inte ersätts.

Att ta ansvar för en häst är ingen lek som man håller på med tills det inte är roligt längre. Det är ett ansvar förknippat med stora kostnader. Och faktiskt också straff om man inte tar ansvar.
 
Sv: Hon vill inte ta tillbaka hästen!

Jag instämmer med Lobelia och Lovisaleonora_. Vad ägaren säger eller har gjort tidigare, är inte relevant. Det är fodervärden som har ansvar för hästen så länge den är hos denne, och därmed fodervärdens ansvar att ta tag i problemet. När man har ansvar för djur, kan man aldrig skylla på någon annan. Att ha djur är inte alltid utan jobbiga/svåra situationer, och när de dyker upp gör man allt man kan för att lösa dem.
 
Sv: Hon vill inte ta tillbaka hästen!

Det spelar ingen roll vilket märke av eksem täcke man köper.Man får laga alla.Därför får man ha ett extra eller får man helt enkelt ta in hästen under den tiden som knotten härjar.Eller medans täcket tvättas och lagas. Man blir rätt händig med symaskinen kan jag lova;)

Har hästen sådana uppenbara problem som du skriver så borde den omgående sättas på stall och verkligen behandlas ordentligt.För som sagt det är plågeri för en eksem häst att inte få hjälp med skydd och avstånds tagande medel mot knotten.Vad ägaren säger ang eksemet tyder på okunskap så det bästa vore om hästen fick avsluta sina dagar om ingen vill hjälpa/underlätta eksemet.
 
Sv: Hon vill inte ta tillbaka hästen!

Jag bryr mig mycket om hästen och hon har funnit tillit till mig. Kan säga såhär att hästen har det mycket bättre hos mig än sin ägare eftersom hon inte ser till sina hästar ordentligt. Ägaren är livrädd för hästen och vågar inte ens ta i den. Men denna ägaren är inte lätt att diskutera saker med. Jag tycker det är väldigt synd om hästen. Man kan ju tänka hur man skulle känna själv om det kliade över hela kroppen och vad ont man skulle ha.

Ni får gärna komma med tips och råd hur man ska ta upp detta med hästens ägare. Och var tycker ni för hästens bästa?

Vad än ägaren har sagt eller inte sagt så är hästen nu i din vård, och så länge den är det så är det ditt ansvar att se till att den mår bra. Behandla den som om den vore din egen.
 
Sv: Hon vill inte ta tillbaka hästen!

Att sitta/släpa bakdelen i marken är en otroligt onaturlig handling av en häst/flyktdjur/djur byggd som en dragster. För att de ska göra det så krävs rätt mycket!

Tänk dig själv att ha sån himla klåda och inte kunna klia dig!
Nog fasen lider man å det grövsta isf!
Ursäkta om jag tar i. Men det här gör mig väldigt ledsen! Hästen måste må rätt dåligt av den där klådan. Och den ska då behandlas på alla sätt man bara kan för att hjälpa den. Att man inte ersätter trasiga täcket och tar ut veterinär är för mig helt ofattbart.

Bara mina fått lite svansklåda blir jag ju orolig och köper diverse tinkturer, shampon etc för att hjälpa dem bli kvitt det.
En kompis häst får klåda sommartid. Det är inte i närheten av den här hästens problem. Men trots det har diverse veterinärer kontaktats och varit hos. Och hästen har flertalet täcken som hon själv sytt om och sytt till iom att inget färdigköpt var bra nog i passfomen. Hon har också sytt om luvor och skarvat ihop(hennes är en jätte, allt blir för litet ;)). Han har fått prova foder, salvor, schampon, tinkturer etc. Och givetvis ställs han på box om han skulle bli för störd ute.

I övrigt borde veterinär kontaktas ang hästens uppförande vid ridning med.

Som flera skrivit här är man skyldig att ta hand om den häst man har.
Nu har din vän tagit sig an den här hästen. HON har gjort den missen. Och det är inget hästen ska få lida för om hon råkat ta sig an mer än hon eg ville ha. Visst kanske förra ägaren är en idiot som ljugit etc. Men som köpare eller fodervärd så måste man kolla upp saker. Man kan aldrig bara lita på människor. Det finns massor med assholes överallt.
Nu står din vän med hästen, vare sig hon vill eller inte. Hon har en skyldighet mot det stackars djuret att ge det vård. Annars kan hon dömmas enligt lag!
 
Sv: Hon vill inte ta tillbaka hästen!

Det jag menar när jag berättar hur ägaren ser på det är att det finns inga tips eller hjälp att få hos ägaren, då ägaren inte tycker att det är så farligt, kändes som ni missuppfattade mej lite där :)

Ägaren i fråga har fått rådet att avliva hästen, men hon vill inte göra det utan försöker sälja hästen istället.

Att ställa hästen på stall är ingen möjlighet då hon skrubbar sej som en galning mot väggar, och skulle kunna tänka mej att detta gör mer skada än nytta.
när hon är ute i hagen lyckas hon iaf inte skrubba stora sår alla dagar iaf.
eller tror ni att det skulle bli bättre av att stalla in henne?

Har någon annan varit med om en häst som har betett sej på dethär viset?
för jag har då aldrig sett på maken :O
 
Sv: Hon vill inte ta tillbaka hästen!

Om man skulle ta ut en veterinär som dömmer ut hästen, och om ägaren vägrar att låta detta ske, vad ska man då som fodervärd göra?
Bara att klara sej igenom det tills kontraktet gå ut eller? :O
 
Sv: Hon vill inte ta tillbaka hästen!

Vad säger veterinären om eksemet? vad rekomenderar denne för behandlingsmetod? att låta en eksem stå ute på det sättet låter inget vidare. Ja, den kommer klia sig inne, men det är ju ute som dom flesta knotten är. Ställ den på box med behandling som veterinär rekomenderar. Finns en flaska att köpa på apoketet för eksemhästar, receptfritt. Dyr, nästan 300 kr flaskan, och ska behandlas tätt första tiden, sedan då och då. Helosan solsalva är väl mera för att undvika uv strålar för att slippa bränna känsliga ställen. Det hjälper inte mot knotten på samma sätt. Om hästen lider av sitt eksem så kan det också bidra till hästens olater och dylikt. Den mår ju inte bra utan rätt behandling. (jag har haft 2 eksemhästar)
 
Sv: Hon vill inte ta tillbaka hästen!

Att hästen inte KAN klia sig gör ju inte att klådan för hästen känns mindre.

Behandla den enligt veterinärens inrådan. Jag skulle gissa på att den behöver antingen medicineras och/eller smörjas med någon form av klådstillande. Och exemtäcke bör den nog också ha.
 
Sv: Hon vill inte ta tillbaka hästen!

ska rekomendera FV att kontakta veterinär, kan inte göra så mycket mer än så.

Ute där stallet ligger är det mycket lite mygg då det är dåligt med träd och sådant, så om denhär reaktionen är på knott så måste det vara hemskt där hon stod förut då det är mitt ute i skogen :/

men det är ju bara ännu ett bevis på att eksemet är allvarligt.
 
Sv: Hon vill inte ta tillbaka hästen!

menade såklart knott och inte mygg (A)
 
Sv: Hon vill inte ta tillbaka hästen!

Hästen är i stort sett obehandlad, det är mycket möjligt att eksemet är behandlingsbart och att hästen kan bli symptomfri med lämplig behandling. Även lättbehandlat eksem kan bli riktigt illa utan behandling och hästen får i princip ingen hjälp alls med klådan helosan är en bra sårsalva men klådstillande är den inte och ett trasigt eksemtäcke som inte används gör ingen nytta. Stackars häst.
 
Sv: Hon vill inte ta tillbaka hästen!

jag känner att jag har fått svar på dom frågorna som jag ville ha reda på, så jag säger tack o hej.

Tack för alla hjälpsamma svar :)
 
Sv: Hon vill inte ta tillbaka hästen!

eller tror ni att det skulle bli bättre av att stalla in henne?

Ja. Installad de tider på dygnet när knotten är aktiv. Dvs utgång sent på förmiddagen och intag sent på eftermiddagen. Mera tid inne än ute den här årstiden med andra ord. Alla dagar, hela hösten. Pga knotten.

Har en basjkir/american curly korsning i stallet, inget exem men lynnesmässigt är det lätt att föreställa sig den som den som beskrivs här i tråden. Lastningen när den skulle hem till oss tog över sex timmar, nu går den rakt på på transporten. I ridningen var den... intressent. Vi har backat och backat och kom ned till ledda korta turer ett tag, nu går den faktiskt riktigt tjusigt i form både i ridning och tömkörning.

Basjkiren hos oss kan vara riktigt taskig mot framförallt yngre personer, även 15-åringar betraktar den som "barn" och uppför sig illa mot. I övrigt en ängel att hantera för det mesta.
 
Sv: Hon vill inte ta tillbaka hästen!

Om man skulle ta ut en veterinär som dömmer ut hästen, och om ägaren vägrar att låta detta ske, vad ska man då som fodervärd göra?
Bara att klara sej igenom det tills kontraktet gå ut eller? :O
Normalt brukar det vara reglerat i foderavtalet hur man ska göra om hästen blir så dålig att den måste avlivas.
Men det är också så att om en veterinär dömer ut hästen så går djurskyddslagstiftningen in och kräver att hästen ska avlivas. Gör man inte det då så bryter man lagen. Ansvaret för detta kan beroende på hur avtal för fodervärd och uppstallning ser ut ligga på ägaren, fodervärden men också på stallägaren.
Så om det är riktigt illa och hästen verkligen lider kan ni alla tre åka på brott mot djurskyddslagen. När ni nu tydligen inte gjort annat än att försöka häva ett foderavtal. Vilket då har skett på hästens bekostnad att den inte fått vård och behandling för sina problem.

Viktiga saker att tänka på dels när man lämnar ut häst på foder, dels när man tar häst på foder och dels när man tar emot hästar för uppstallning, ansvaret man då också har mot hästen en enligt djurskyddslagen.
 
Sv: Hon vill inte ta tillbaka hästen!

Normalt brukar det vara reglerat i foderavtalet hur man ska göra om hästen blir så dålig att den måste avlivas.
Men det är också så att om en veterinär dömer ut hästen så går djurskyddslagstiftningen in och kräver att hästen ska avlivas. Gör man inte det då så bryter man lagen. Ansvaret för detta kan beroende på hur avtal för fodervärd och uppstallning ser ut ligga på ägaren, fodervärden men också på stallägaren.
Så om det är riktigt illa och hästen verkligen lider kan ni alla tre åka på brott mot djurskyddslagen. När ni nu tydligen inte gjort annat än att försöka häva ett foderavtal. Vilket då har skett på hästens bekostnad att den inte fått vård och behandling för sina problem.


Viktiga saker att tänka på dels när man lämnar ut häst på foder, dels när man tar häst på foder och dels när man tar emot hästar för uppstallning, ansvaret man då också har mot hästen en enligt djurskyddslagen.

Mkt bra skrivet och formulerat. Fler borde läsa på om de regler och förordningar som gäller beträffande djurskydd och ansvarsfrågor innan de hyr ut häst, lånar ut häst, blir fodervärd, hyr stallplats respektive hyr UT stallplats.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Hon vill inte ta tillbaka hästen!

Gud vad arg man blir av att läsa om situationen du skriver om.
Stackars häst!

Dum ägare som vill ha kvar hästen hos din kompis som inte alls verkar lämpa sej som fodervärd. Sen tycker jag även att ägaren är lite konstig som anser det onödigt att kolla upp hästen(nu är ju det fodervärdens ansvar men ändå) om man misstänker att den har ont. Och hur kan man som ägare vilja ha hästen hos någon som inte ens tycker om hästen?
Ägaren borde, för hästens skull, ta sitt ansvar och ta hem hästen alt. hitta en ny fodervärd så den slipper stanna hos din kompis.

Sen är din kompis inte en lämplig fodervärd om hon har inställningen att inte kolla upp hästen pga ekonomi+ att det inte är hennes häst.....???? Vet hon vad för ansvar hon har tagit på sej när hon skrev under fodervärdsavtalet?

Om nu hästen blir tvungen att stanna hos din kompis till februari och ni misstänker att den har ont, så låt den vila då istället.
 
Sv: Hon vill inte ta tillbaka hästen!

Fast nu verkar det som om fodervärden är bättre än ägaren, åtminstone enligt vad som framkommer här.
 
Sv: Hon vill inte ta tillbaka hästen!

Jo visst, ägaren låter ju som om hon heller inte borde få ha ansvar för någon häst.
Fodervärden har gjort lite men inte så mycket som hon borde för att hästen ska må bra, och allt pga att det inte är hennes häst och att hon inte har så mycket pengar.....
Hoppas hästen kommer till någon som hjälper den eller att den får vandra vidare.
 
Sv: Hon vill inte ta tillbaka hästen!

okej, då har det uppstått en fråga hos mej här.

Så om hästen blir utdömd men ägaren inte vill avliva hur gör man då?

man kan väl inte gå och avliva någon annans häst?

ska jag isf säga upp hästen i fråga från stallpllatsen? eller vad gör man då?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 230
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 486
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 484
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 139
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp