Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

Träffat ett föl av honom i år då mitt lånesto har hingstföl. Stor!! Men otroligt cool i huvudet och trevlig :) Ser snygg ut i kroppen och tror inte han blir så grov. Modern är mer klassiska halvblodet, inte nätt och ädel.
 
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

Var den e ci ci senjor ask eller Chairman la silla? Hur såg mamman ut? Var fölungen ädlare än henne, vet du kanske morfar till fölungen?

Ahhh mamman var mer klassiskt halvblod, jag läste modern..... Du vet hipp/inne/fashion...
 
Senast ändrad:
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

Ci ci Senjor. Stoet är efter Balobuet.

Haha lätt feltolkat :)
 
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

oki! :D någon som har sett hingstarna live? eller som har sett flera avkommor e dem??
 
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

Kan ju fortsätta då jag såg Ci Ci dagen innan på Falsterbo. Bra rörelser i mina ögon och hoppar med luft mellan sig och hindrena. Stördes inte av publiken eller regn, funktionärerna mm :) så verkar ha bra huvud.

senjorask.jpg

(Foto by me)
 
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

mmmm... såg detta fotot någon annanstans också... han ser super fräsch ut på detta!
 
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

Han var fin den dagen och får väl skryta med att jag blev riktigt nöjd med bilden :) Tror jag fick nån till snygg på honom på nått annat hinder men gillade detta för man ser hela hans form när han lättar.
 
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

Eller tycker ni att jag är för kräsen som vill ha alla tre element????? går de att hitta i en hingst??? om inte vad ska man välja bort? jag lutar mot att välja bort "bra" /lätt typ eller tänker jag fel då? eftersom mina ston är lite åt det tyngre hållet, inget major problem men eftersom trenderna går mot mer ädla hästar vill jag inte heller vara efter i mitt avelsarbete. Kanske bara ska sträva mot lättare typ an vad de mina har idag utan att göra avkall på försiktigheten och scopet?

ja vad jag törlar.... någon som vill spåna med mig?
 
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

äh nu hittade jag det Guidam är avlivad efter en olycka i transporten 2008. Typiskt, någon godkänd hingst e: Guidam?
ev. fryst kvar efter Guidam?
 
Senast ändrad:
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

Chairman hade jag strukit direkt om jag var ute efter en försiktig häst. Guidam hade jag strukit om du vill ha en lättare häst.
 
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

oki Chairman är borta! men nu blir jag nyfiken varför jag ska stryka honom?? stammen har lämnat oförsiktiga hästar? han själv är oförsiktig? avkommorna är oförsiktiga (Men de är väl max 1 eller 2år nu)?

mmm... de jag har sett e: Guidam har varit lite burkiga men många av dem har också varit smidiga som katter... såg en film på nätet t.ex där hästen var burkig och tråkig men så blixtrade den till på ett hinder och jeezus vad den hoppade då. Men håller med att Guidam blir lite köttbulle varning på mitt sto.
 
Senast ändrad:
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

Om stoet nedärver tuffhet på hinder så skulle jag titta en runda på Cyklon (om han ens är i avel) försiktig så det räcker och blir över (för försiktig som unghäst därav att jag bara hade vågat använda honom på sto som ger motsatsen), lätt, kvick, elastisk och där finns nog en hel del scope från Cardento i honom. Han är ju minst sagt ganska oprövad fortfarande i avel men stämmer ju rätt väl på dina kriterier själv i alla fall sen om han nedärver det är väl kanske svårt att säga på de få avkommer han har.
 
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

Han själv har ju utmärkt sig som oförsiktig, inte ofta man ser Roffe plocka halva banan med sina hästar.
 
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

Cyklon lät ju perfekt! är dock inte super imponerad av hans stam (visst Cardento och Cantus är fina) har du sett några avkommor e: Cyklon? om, hur har de verkat?

Har faktiskt inte sett Roffe rida Chairman, gillar hans stam och modell, men han är verkligen inte rätt hingst om han har plockerpinn på banan.
 
Senast ändrad:
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

Titta på o välj hingstar som har bra möderne för det första!

Guidam har ej gett så mkt vad jag vet..O ännu mindre cyklon men det får vi reda på sen.

Med tanke på det jag sett av ditt sto skulle jag välja ngn som Empire ( menar ej honom neccesarly men ngn som rör sig så e oej ger stort) . Tycker ej du skall ge upp typ om du fått tungt..

Men välj en konsiliderat möderne så är det Så mkt större chans att avkomman har kapacitet mentalt att gå hela vägen.

Warrant o Nekton har bra möderne, därför jag valde dem. Kannan är bra men tror ej han passar ditt sto?

Clicken är fin men tror jag ej passar heller? ( har iofs ej sett ditt sto hoppa störra banor).

Camilla
 
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

ja mina avkommor är inga fullblod men inga nordsvenskar heller. de har fått betygen på typ 8, 8, 9, 8, men jag vill ändå sträva efter en ännu bättre typ än vad de som jag redan har har.

anledningen att jag frågade om de hingstarna du nämnde var att du säger inte ifall de lämnar det jag eftersöker utan du nämner bara det bra mödernet och jag vill jättegärna ha ett bra möderne på hingsten tycker att det är super viktigt. Men eftersom jag har fått liknande kritik på mina uppfödningar så kommer jag prioritera en hingst som är försiktig och helst är känd för att lämna försiktigt t.ex Voltaire (men han är ju tyvärr död).

5åringen har nog ingen sett hoppa stora banor då hon går som 4 ;) hennes mamma har tävlat upp 130 med bra resultat och mormor svårt hoppning. halvsyster tävlar 140 och de andra avkommorna ur samma stolinje är för unga än :D Men gemensamt har alla haft bra teknik vid hoppning.
 
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

Hm, det där med att Empire lämnar litet har inte min uppfödning förstått, han mäts inte längre, men var 173 cm förra året på treårstestet, dock ädel och mest långa ben, men det måste vara mödernet som slår igenom på honom. Han är väldigt försiktig på hinder under ryttare har det visat sig, så det är positivt. Empires svenskfödda avkommor är 4 i år, så det är svårt att ännu säga hur de blir överlag.

Ci Ci Senjor Ask såg jag i Falsterbo i somras, helcool verkade han vara och den rundan jag såg var mycket bra. Om han förädlar typen är jag inte säker på dock. Film på honom från Falsterbo http://www.dropshots.com/Horses2#albums/Falsterbo 2011/2011-07-05/21:56:25

Libero H sönerna hade jag tittat lite närmre på. Jag hade ett Libero H sto inackorderad i stallet förra året, hon var lite mindre, kvick, och elastisk. Jag kan inte tänka mig annat än att även sönerna lämnar försiktiga hästar, fölet hon hade här ue. Libero H, var lik sin mor och hoppade högt över allt vatten och mörka fläckar på marken...såld till landslagsryttare så det ska bli skoj att se vad det blir av honom.
 
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

Guidam har ej gett så mkt vad jag vet..

Camilla

Jag sitter här och gapar stumt, jag hoppas att du skämtar med detta uttalande. :eek:

Den beskrivningen stämmer kanske inte så bra med verkligheten du får nog läsa på.

Har man gett världsmästare, europamästare, är pappa till både ettan och tvåan i samma os, har legat på topp 10 på wbs listan, toppat kwpns lista med 171 och är far till ett stort antal hästar i världscupscirkusen samt ett antal godkända hingstar. Vad anser du mer att de skall ha gett för att du skall anse att de har gett något :confused:
 
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

Libero H sönerna hade jag tittat lite närmre på. Jag hade ett Libero H sto inackorderad i stallet förra året, hon var lite mindre, kvick, och elastisk. Jag kan inte tänka mig annat än att även sönerna lämnar försiktiga hästar, fölet hon hade här ue. Libero H, var lik sin mor och hoppade högt över allt vatten och mörka fläckar på marken...såld till landslagsryttare så det ska bli skoj att se vad det blir av honom.

Dock en egenskap man INTE vill se på hopphästarna, det är ofta de hästarna som sen blir sk "inomhushästar" = strular på vatten eller för att inte tala om hur roliga de är när det är en blöt grusbana med vattenpölar på en regnig tävlingsdag :angel:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 261
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 731
Senast: Åsa A
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: WBanna
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
746
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp