Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

Landslagsryttaren ville ha det i alla fall;)

Mamman hoppar också vattenhinder på banan väldigt bra när hon tävlades, enligt fd ägarna aldrig stannat på vatten utan hoppat långt över.
 
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

Mina är lite för coola. Kan aldrig ens tänka mig att de inte skulle hoppa vatten men det blir nog inga 2m högt upp i luften språng ;-) svårt det här.... Man vill ju att det ska bli så bra som möjligt!
 
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

Ja, har nog fel om Guidam...nu kom jag på hur det är. Han dog? Jag har ej sett många Guidam men har för mig att motiveringen i Showjumping ( hhklubbens tidning, väldigt bra, går att beställa)att Nabab De Reve blev etta som förärvare var att hans halvbror Guidam dött..Ja sorry!


Ja trodde du ville ha ngt som lättade upp o då är kanske ej CiCI Senjor bäst eller liknande lite mer slowa holsteiner eller är det bara denna som är så ( Orlando kan ju ge det).

När jag pratar Nekton o Warrant är det som sagt konsiliderat blod o stor chans att avkomman har skallen som behövs. Kapacitet sitter ju i skallen enligt mig o viljan att ej riva o lite att galloppen är bra...

Empire är ju än så länge ett ganska oprövat kort o jag har ej haft speciellt höga förväntningar på vad han gett men när jag nu sett att han gett riktigt bra hopp med mödernen som ej ens gått 1.60 ( vare sig själva eller bakom) o att de verkar ha just galloppen o attityden som nog kommer från Emilion som ger kivicka och framåt hästar. ( enligt Showjumping) så i mitt fall blir det nog en riktig hetsporre men just till de lite mer flegmatsika ston som ej är som mitt är han nog riktigt bra..hoppa lär han kunna göra då jag sett en del Empires o de har kunnat hoppa. Vad kul med din Elle 12 som har ( enligt Lene) ett stoort sto. kan tänka mig att han passar på ditt sto. Tycker du dina andra är finare?

En häst som jag skulle valt om jag skulle avla, vilket kanske blir aktuellt om Donna Van Het Gravenhof nu ej håller för höga klasser, är Actionbreaker. ( ett helt reportage i Showjumping i nr 2 2011, går att beställa från LIME).

Han är enormt försiktig o har det naturligt. Enligt ertikeln är han född ,med det: "När jag såg Actionbreaker första gången blev jag jag imponerad direkt, berättar Julio Alvarez Moya. Sen berättar de om hans möderne ( det viktigaste;)). Hans bror är Quasimodo van de Molendreef. Pappa heratbreaker o det är ju gummi så det räcker! Min vän Andrea valde honom i år men det gick ej ( balou sto som stod hos Schockemölle som jag tror hade honom) så kolla upp fertiliteten.. Såg nu att Sanctos van Het Gravenhof har just Quasimido van de Molendreef som pappa går som tåget med K Offel o är såld till Ryska miljardären..Intressant blod!

Har du filmer på de andra avkommorna?

Vad är det för möderne på ditt sto? ( prestation)
 
Senast ändrad:
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

När jag pratar Nekton o Warrant är det som sagt konsiliderat blod o stor chans att avkomman har skallen som behövs. Kapacitet sitter ju i skallen enligt mig o viljan att ej riva o lite att galloppen är bra...

skulle vara intressant att veta vad du menar med konsoliderat blod...
Hälsningar Monika
 
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

Varför tycker du det?

Jag menar ju att dessa har blodslinjer som visat sig vara kompatibla o de har prestation bla. Däremot vet jag ej om detta blod passar just Johannas sto. Tycker det är få hingstar i Sverige som har toppenmöderne o dessa 2 är de jag hittat som ej ger stort o segt. Tycker fortfarande att man pratar hingstar i stostammen o jag undrar varför. Det är kombinationen av blodslinjer o mödernet som är grunden enligt mig o sen går man vidare in på detaljer..

Warrant o Nekton var kandidater till lapalisse tex då Warrant lämnade Durrant ( samma kombo skulle det bli i avkomman) som vann i KWPN. Nekton har bra möderne o Nimmerdor o Voltaire är en Golden Cross. när jag kommer välja till Donna kommer jag ju ha andra kandidater. Hennes dotter betäcks med nabad o det hade jag ej satt på detta blod en gång till.

Det skulle vara intressant att höra varför du ställer den frågan :).
 
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

Utav egenintresse... och för att du i inlägg efter inlägg lyft fram att de har konsoliderat blod utan att beskriva vari det ligger. Kompatibla blodslinjer har ju inget med konsoliderat blod att göra. Då ligger ju golden cross närmare till hands som du skriver.

Min syster har själv lagt Nekton på ett av våra ston så inget ont om honom :).

Monika
 
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

ja Pauline har hoppdiplom 88, breeders throphy finalist som 6årigt fölsto, 130 på tävling sen fick hon fraktur i sitt knä och har blivit avelssto, Paulines mamma Paola har gått svår hoppning i Holland. första avkomman u: Pauline, Parma MB 12år har hoppdiplom 98, tävlar 140. andra avkomman u: Pauline, Palona SK 5årigt fölsto har hoppdiplom 910, tävlat 110 felfritt. Paulines andra avkommor har inte gjort 3års testet därför de blev sålda innan eller är för unga.

Tycker jag är en ok stolinje självklart kan allt vara bättre men väldigt mycket sämre också ;)
 
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

Vad tror ni om Casall??? lämnar han det jag söker? Han vrider sig som f*n i luften när han hoppar i allafall ;)
 
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

Angående Cyklon som jag också tycker kan motsvara vad TS vill ha.
http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=881887

Att ha 50% av sin första årgång placerad på unghäst-VM är inte dåligt.:bow::bow:

Enligt artiklen skall Cyklon ha 3 stycken 5 åringar i sin första årgång, på BLUP sidan finns bara Cobolt och Cadmium med. Vill minnas att jag tidigare sett en tredje, också med ett grundämne-namn och uppfödd av Cyklons ägare, vart tog den vägen?
 
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

För Casall gäller speciella regler dikterade av Holsteiner Verband. Därför får andra förbund hålla till godo med oprövade söner, t. ex Cabachon som finns i Flyinges regi.
Motsvarar väl inte heller lätt typ, och inte helt lättriden, behövs en RGB i sadeln för att det skall gå bra.
 
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

mmm jag vet att Casall har väldigt många restriktioner runt sig. tänkte mest på honom, alltså bortse från alla krav som ställs för att få möjlighet att använda honom, faller han inom ramen för det jag söker eller ej?
Jag har också reflekterat över att RGB nästan "lyfter" Casall över hindren ibland... Men det har varit min högst personliga tanke.
 
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

Empire är ju än så länge ett ganska oprövat kort o jag har ej haft speciellt höga förväntningar på vad han gett men när jag nu sett att han gett riktigt bra hopp med mödernen som ej ens gått 1.60 ( vare sig själva eller bakom) o att de verkar ha just galloppen o attityden som nog kommer från Emilion som ger kivicka och framåt hästar. ( enligt Showjumping) så i mitt fall blir det nog en riktig hetsporre men just till de lite mer flegmatsika ston som ej är som mitt är han nog riktigt bra..hoppa lär han kunna göra då jag sett en del Empires o de har kunnat hoppa. Vad kul med din Elle 12 som har ( enligt Lene) ett stoort sto. kan tänka mig att han passar på ditt sto. Tycker du dina andra är finare?

Svarar fast det blir lite trådkap.

Empire avkomman är fin.
Här är han från sin tävlingsdebut nu i början av september
32733078.jpg

32733096.jpg



De andra tre (e. Acacio, Stalypso, Satisfaction) har alla bättre trav än Empire avkomman, de två sistnämnda har tre riktigt bra gångarter.

Acacion är en "normalsnäll" häst, Stalypson löjligt snäll nästan och Satisfactionungen är lite tuffare, men ingen är lika tuff som Empiren av det jag hittills märkt på dem. När Empireavkomman gick på lösdrift mellan 1-2 års ålder med sju andra hingstar så var han 2:a i rang, trots att han var den ende valacken i gänget. Är han även tuff på hindren så kan det väl bli bra.

Acacion f.06 har ej gjort så mycket än, han hoppar bra på träning, de andra två är ju så unga så om de hoppar bra eller ej vet jag inte.
 
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

Vad kul!!

Ja Empire ger nog tufft då han har det bakom o själv är svår! :)

Med mitt sto ( sålt o skall köpa avkommor) blir det nog väldigt mkt i huvudet men en ambitiös häst men Het..!

Han har riktigt bra temp de ggr jag sett honom o totalt orädd om man jämför med de andra hingstarna!!

Ja skulle vara kul att se din o hade han varit sto hade jag gärna köpt honom. Vilken fin överlinje o halsansättning! Var bor han? :)

En 6 årig empire här i sthlm är ju jättefin o verkar framåt ( veronicas som är på forumet men minns ej hennes Bukenamn). Har haft otur med mage o fått föl men är nu på G med duktig ryttare.

Små kan de ju bli enligt Lene men jag ville ej ha 1.76 som Lappis har gett förut o han verkar bli 1.68 cm. Skall ta upp honom till Sthlm snart o börja hantera o ffa löshoppa. Hoppar han ej suuuper så vet jag ej om jag vill behålla.

Ja Johanna hoppas du hittar en bra hingst o Kannan ( voltaireblodet du vill ha :)) stämmer väl in?

Mvh Camilla
 
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

just med Kannan så är ju hans Voltaire blod redan utspätt med Nimmendor som sägs ge tuffa avkommor så jag vet inte om han passar..... men jag tycker jag kollar på allt just nu.... :) ville mest ha era tankar och idéer.....
 
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

Nej nu har du nog missupfattat det!

Utan Nimmerdor så är Voltaire ej lika bra!!

Det är en av de mest kända "golden crosses" o jag har ju haft Voltaire sto o läst allt om detta! ;)

Jag har ju därför valt Empire för att han har mkt sådant blod i sig.

Så har du en tuff dam är Kannan perfekt som ger ridbarhet o mkt bra temperament!

Pratade med Heimdahl om honom häromdagen då han ju står först på listan till Donna om det skulle bli avel nu i vår alt ET o han säger att han ej ger OCD om det nu kommer upp.
 
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

Kannan är onekligen en oerhört intressant hingst-avkommorna hoppar fantastiskt:) Att han skulle vara någon förädlare är dock uteslutet.

Vad beträffar hans förrärvning av OCD,verkar inte KWPN övertygade,där han förövrigt är "Erkend" inte godkänd,och samtliga av hans avkommor måste röntgas fria från OCD för att föras in i stammboken.

OCD behöver ju inte i sig vara så dramatiskt bara man vet om det då man väljer ston och samtidigt har fakta om hingsten nedärver detta.

Skulle själv gärna använda honom med lite mer fakta.......;)
 
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

ja så sant Slira! Kul att se dig skriva här! (har ej ditt nr kvar)

Därför jag ej föreslog Kannan från början.


Vi har en kannan i stallet men hon är mer ponnybyggd men tror ej han ger så små avkommor? :)

Ja, typmässigt är nog Calido bra som du konstaterat förut Johanna..?

Svårt att få beprövat med konstaterat bra förärvning på att ge ädelt och mkt kap...stakkatoblod?
 
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

Svårt att få beprövat med konstaterat bra förärvning på att ge ädelt och mkt kap...stakkatoblod?

Är inte Stakkato känd för att lämna rätt kass typ där dom är byggda lite "hejsansvejsan"? men dom hoppar ändå som katter.

Ts. Nu har jag inte stenkoll på släktskap osv men Cornet Obolensky, Montender eller Monte Bellini? Är kanske inte de lättaste killarna, men åh vad fina dom är!
 
Sv: Hopphingst med lätt typ och elastisitet!

mmm.. jag var varit inne på Stakkato blod men han faller lite bort då han typ ger muskeliga små ponnyer och det passar inte alls mina ston. men som ni säger, Hoppa kan de!

Calidon är Ok! svårt att säga hon är så liten... ädlare än sin mamma men med sämre halsansättning, lika tuff som sin mor och hoppar som f*n!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 261
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 734
Senast: Åsa A
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: WBanna
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
746
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Katter och spädbarn
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp