hornspricka, hur försiktig bör man vara?

sarawis

Trådstartare
Hejsan.
Min häst fick i okt/nov en hornspricka (eller som många säger hovspricka)
Hovslagaren sa nu att vi kunde sätta igång henne med endast skritta 2ggr i veckan.
I mars kommer hovslagaren igen och är rädd att han då bara ger oss fler månader att skritta för att inte förvärra sprickan.
Min egna tanke är ju att börja träna (om inte annat försiktigt) men så fort de bara går.

Har ni egna erfarenheter av hornspricka? Hur försiktig bör man vara? Kan man börja rida mer i mars och bara hålla koll så den ej går upp mer?

Lite fakta om hennes fall då alla är olika:
-jag tror ej de har skadat kronranden.
-enligt hovslagaren har den "stannat" (verkar inte spricka mer)
-den har växt ner 1 cm sen början.
-hon har aldrig varit halt pg sprickan
 
Om hovslagaren avlastar och fixerar sprickan kan du använda hästen som vanligt. Är hästen skodd? Hur är sprickan placerad? Hur uppkom den?
 
Hejsan.
Min häst fick i okt/nov en hornspricka (eller som många säger hovspricka)
Hovslagaren sa nu att vi kunde sätta igång henne med endast skritta 2ggr i veckan.
I mars kommer hovslagaren igen och är rädd att han då bara ger oss fler månader att skritta för att inte förvärra sprickan.
Min egna tanke är ju att börja träna (om inte annat försiktigt) men så fort de bara går.

Har ni egna erfarenheter av hornspricka? Hur försiktig bör man vara? Kan man börja rida mer i mars och bara hålla koll så den ej går upp mer?

Lite fakta om hennes fall då alla är olika:
-jag tror ej de har skadat kronranden.
-enligt hovslagaren har den "stannat" (verkar inte spricka mer)
-den har växt ner 1 cm sen början.
-hon har aldrig varit halt pg sprickan

Man bör också fundera på varför de får sprickor. Så man inte tex har fel vinklar i fötterna och det fortsätter leda till problem.
En utbildad hovslagare borde kunna hjälpa med att fixera det akuta och sen se till att det inte blir fler sprickor eller igen.
 
Lif, kolla mina bilder i mitt album så ser du hur de ser ut. Hovslagaren har både satt en söm i sprickan och har skor på.
Behöver man egentligen inte ta de ovanligt lungt? Hovslagaren var orolig att för mycket belastning kan få den att spricka mer. Men de är inget du kan tänka dig vara ett problem?

Tuaphua; sprickan är (vad vi tror) gjord i hagen. Kom in en dag och blödde osv. Dock somsagt aldrig halt och vi såg inte heller att hon hade en mindre spricka tidigare. Så antagligen slog hon i en sten väääldigt hårt?
 
Jag förstår inte resonemanget. Varför inte avlasta sprickan och plasta den...? Då kan du ju rida som vanligt sedan...
 
Jag förstår inte resonemanget. Varför inte avlasta sprickan och plasta den...? Då kan du ju rida som vanligt sedan...

Jag har mycket dålig erfarenhet utav sprickor. Hovslagaren sa att man ej skulle belasta för mycket för risk att det spricker upp. Tycker det låter konstigt och därför frågar jag er om era erfarenheter.
Vad menar du med plasta?
Kolla gärna bilderna för att se hur den ser ut.
 
Det är en hornklyfta.
Den ska inte plastas utan var öppen o hållas ren!
Ser konstigt ut med endast en nit.
Min som hade en liknande satte man en plastkula i mitten för att stabilisera. niten drar ihop o kulan håller isär= ingen mer rörelse o heller ingen mer sprickbildning vidare uppåt.
Är den inte halt o klyftan är stabil så kan du nog rida. Vad sa hovisen?

Såg nu... ja du måste vara Väldigt observant om det händer ngt.
Tipsa om att han sätter en plastkula av Wettecslim- från Strömsholm
 
Det är en hornklyfta.
Den ska inte plastas utan var öppen o hållas ren!
Ser konstigt ut med endast en nit.
Min som hade en liknande satte man en plastkula i mitten för att stabilisera. niten drar ihop o kulan håller isär= ingen mer rörelse o heller ingen mer sprickbildning vidare uppåt.
Är den inte halt o klyftan är stabil så kan du nog rida. Vad sa hovisen?

Såg nu... ja du måste vara Väldigt observant om det händer ngt.
Tipsa om att han sätter en plastkula av Wettecslim- från Strömsholm

Observant som i att jag kan rida som vanligt men hålla koll eller observant som i att skritta 2ggr i veckan och vänta?
Enligt hovis har ju sprickan stannat osv. Aldrig halt eller något.
Har hört lite olika om plastkula. Att de kan orsaka värmereaktion?
 
Observant som i att jag kan rida som vanligt men hålla koll eller observant som i att skritta 2ggr i veckan och vänta?
Enligt hovis har ju sprickan stannat osv. Aldrig halt eller något.
Har hört lite olika om plastkula. Att de kan orsaka värmereaktion?
Kulan gjorde att jag kunde låta hästen vila 1 mån. o sen köra på . tävlade t o m.
Kulan täckte ju heller inget, utan det gick o göra rent med tandborste
 
Kulan gjorde att jag kunde låta hästen vila 1 mån. o sen köra på . tävlade t o m.
Kulan täckte ju heller inget, utan det gick o göra rent med tandborste

Okej. Ska fråga hovis. Är detta normalt? Att sätta i plastkula? (Alltså bör dom flesta hovisarna göra detta?)
 
Har aldrig hört talas om det varken förr eller senare, men det funkade exceptionellt bra. Har inte kommit tillbaka på mer n 10 år.l
Gjort av en med Mäster-titel.
 
Har aldrig hört talas om det varken förr eller senare, men det funkade exceptionellt bra. Har inte kommit tillbaka på mer n 10 år.l
Gjort av en med Mäster-titel.
Då får jag se om det går ordna. Men om hovis inte gör sådant. Borde jag ändå kunna rida igång om ca 1 månad. Den är väl stabil nu med med sko o en söm. Dessutom skärde hovis upp och såg att överst i sprickan har de "stannat".
 
Din hovis verkar bra, men minsta lilla obalans/ påfrestning kasn få den att sticka iväg igen. Ta den diskussionen med hovisen o se vad ni båda kan bidra med.

Underlaget är A o O. En bra ridhusbotten borde funka.
 
Din hovis verkar bra, men minsta lilla obalans/ påfrestning kasn få den att sticka iväg igen. Ta den diskussionen med hovisen o se vad ni båda kan bidra med.

Underlaget är A o O. En bra ridhusbotten borde funka.

Tack för din kunskap. Ska diskutera med honom och se. Lurigt när man har dålig kunskap och man egentligen inte vet vad hovslagaren vet. Kanske gör han rätt, eller fel. Men ska diskutera med honom om plastkula och så. Tack!
 
Varför har du så bråttom med att sätta igång?

Hovsprickor är något jag har stor respekt för, det kan verkligen stjälpa hästen. En riktigt elak hovspricka kan sätta stopp för en ridhäst i många år, och i värsta fall permanent.
 
Varför har du så bråttom med att sätta igång?

Hovsprickor är något jag har stor respekt för, det kan verkligen stjälpa hästen. En riktigt elak hovspricka kan sätta stopp för en ridhäst i många år, och i värsta fall permanent.

Kommer verkligen inte "stressa" igångsättning osv. Bara att jag blev "chockad" utav att hovis sa att vi bara kan rida myyycket försiktigt.
Men klarar inte hästen/sprickan de så kommer jag såklart inte rida.
Den lilla spricka (som tydligen är en klyfta) trodde jag inte var så illa. Har hört många som rider med sina sprickor.
 
Jag hade hellre avstått ridning helt och varit lite försiktig med utevistelse. Jag har enorm respekt för hovrelaterade bekymmer, efter att ha sett hur "småsaker" kan leda till stora skador och i värsta fall utdömning.

Små "enkla" hovbölder som gjort att hovbenet frätt sönder. Hästar som tappar hela sulan efter att ha haft hovblöd som gått fram och tillbaka. Småsprickor som gått upp i kronranden till stor smärta för hästen och skit in i kötthoven.

Det blir snabbt större om det inte får tid att läka.
 
Ska den stå på box i ett år?
Sprall i en frusen hage kan åstadkomma det samma.

Jag skulle i samråd med hovisen försöka få den att motioneras på bra underlag nu när den har stått i tre mån.

Min fick också en öppentåsko som helt avlastade klyftan
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 429
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 028
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp