Bukefalos 28 år!

Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Att ni alltid håller på.. Ska ni diskutera foder så kan ni ju göra det och proteinerna på foderforumet. Denna tråd handlar om en hov och just nu är ni väldigt långt bort från en hov

Skulle jag dra ner fodret till den nivån ni ansåg skulle hästarna få proteinbrist, och lite mera.. Det viktigaste är en mätt och nöjd häst. Om man löser Christina Plancks foderbok så kan man få ganska mycket info,så den rekommenderar jag varmt.Det kommer att kvitta vad jag skriver för iom att jag ligger på eran tyckaillaomoch hackapålista så kommer ni inte att ge er..

Ni läser som krattor och ska ni idiotförklara mig så kan ni göra det via pm till mig.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Håller med AW - skulle ALDRIG i livet ge detta grovfoder till mina fånghästar! Om du läste mitt citat här ovanför, och ev också länken, så förstår du varför. Mina får noga skördat och analyserat hö som innehåller en timotej- och ängsvingelblandning (ville komma ifrån bl.a. rajgräs, och det var inte helt lätt). Skulle aldrig chansa på hästfoder som innehåller "allt mellan himmel och jord", utan vill ha ett hö som faktiskt produceras för att vara optimalt att fodra hästar med. När mina blev sjuka tänkte jag om HELT, och grovfodret är en av de viktigaste bitarna. I hö kommer man knappast under 8 MJ hur man än gör så man kan precis lika gärna ha ett bra hö som innehåller gräs lämpligt för hästar, som ett hö som innehåller diverse saker och med största sannolikhet väldigt lite protein. När du gång efter annan trycker på hur viktigt det är med mycket protein till ardennerhästar, speciellt växande sådana, kan jag inte för mitt liv förstå att du fodrar med detta hö...

Och du har ju varit här och sett höet?
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

*delvis KL*

Sen, det är muls häst och hon gör vad hon vill, men jag begriper inte varför man i ena andetaget är enormt orolig att hästen ska få proteinbrist och falla ur, och i andra andetaget serverar oanalyserat hö som dessutom med stor sannolikthet ÄR proteinfattigt, och utan vilja att analysera??

Jag skrev att hästen kommer att få proteinbrist om jag ska hålla den låga mängden hö som du ville. Men iom att tuggtiden är viktig så är det ju bättre att ge den mängden hö så att hästen får den mängd som den mår bra av. Skulle jag ligga på10-12kg hö så är det synd om hästkraken. Och man ska ffa se till att ha en mängd mat som går ihop med arbetet hästen utför.

Imorgon är sista dagen på butta och så som hon ser ut nu så kan vi snart sätta fart igen.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

EXAKT hur mycket protein behöver en 800-kg-ardenner egentligen? Det måste man ju veta på ett ungefär, samtidigt som man måste veta hur mycket protein ett visst grovfoder innehåller per kg. Annars lär man aldrig veta om man riskerar proteinbrist, eller inte.

Jag behöver väl inte se ditt hö? Du har ju själv beskrivit det så här, och för mig låter det inte precis optimalt som hästfoder:

Det gärdet jag tog på i fjol var ca 7ha, ena delan var blött och mycket vass, mitten var maskrosor, ena sidan tistlar och andra sidan nåt grovt konstigt gräs, längst ner var det en meter "riktig" vall.. Så ena balen kunde innehålla hö med vass, nästa hö med tistlar, för att tredje kunde innehålla "ritktigt" hö.. Det blev 43 rundbal på det gärdet..

Men iom att tuggtiden är viktig så är det ju bättre att ge den mängden hö så att hästen får den mängd som den mår bra av.

Om jag skulle vara "snäll" mot min häst, skulle jag behöva ge den ungefär dubbelt så mycket hö som den får nu. Hon hade säkert älskat att få 15 kg hö/dygn. Men om jag ger min häst dubbelt så mycket hö får hon fruktansvärt mycket mer energi än hon behöver = hon blir överviktig igen och blir, sannolikt, också sjuk igen. Inte bra! Det är denna ekvation som MÅNGA av oss kämpar med dagligen...

Och man ska ffa se till att ha en mängd mat som går ihop med arbetet hästen utför.

Helt rätt! Men din häst utför inte något arbete alls just nu. Jag tycker att det skulle vara jätteintressant att veta vad underhållsbehovet av MJ och protein är för en ardenner som ska väga 800 kg.

Angående PM, så tar jag bara sådant via PM som jag a) antingen inte tycker är av intresse för någon annan än den jag pratar med, eller b) om jag vill tipsa om något specifikt (dvs "göra reklam"). Det jag tycker är av intresse för många skriver jag "öppet" i trådar på forum. Om alla hade skrivit PM till varandra hade JAG aldrig lärt mig något. Mycket av den kunskap om foder, fång, etc som jag har nu har jag definitivt lärt mig här på buke, och även på andra sajter på internet.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Att ni alltid håller på.. Ska ni diskutera foder så kan ni ju göra det och proteinerna på foderforumet. Denna tråd handlar om en hov och just nu är ni väldigt långt bort från en hov

Skulle jag dra ner fodret till den nivån ni ansåg skulle hästarna få proteinbrist, och lite mera.. Det viktigaste är en mätt och nöjd häst. Om man löser Christina Plancks foderbok så kan man få ganska mycket info,så den rekommenderar jag varmt.Det kommer att kvitta vad jag skriver för iom att jag ligger på eran tyckaillaomoch hackapålista så kommer ni inte att ge er..

Ni läser som krattor och ska ni idiotförklara mig så kan ni göra det via pm till mig.

Jag håller inte med dig om att diskussionerna har kommit långt ifrån ämnet. Fodret är alltid viktigt och i synnerhet för en häst som har problem med sina hovar. Det brukar tex Coari alltid påpeka - i stort sett i varenda tråd.

Det är ingen som vill idiotförklara dig, var får du det ifrån?

Men om man har läst boken du hänvisar till, i alla fall den senaste versionen där Margareta Rundgren också är med som författare, så inser man ganska snabbt att om man analyserar fodret och räknar ut en foderstat enligt SLUs rekommendationer så får inte hästen proteinbrist. Då har man i så fall inte förstått vad författarna menar.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Den här tråden är nu löjeväckande där alla tre antagonister inte har följt sina egna råd förrän hästarna,... menar ponnyerna, har fått fång en eller flera gånger o nu vill frälsa världen.

Låt folk få göra sina egna misstag eller i samråd med Vet. o kanske börja analysera när det är läge.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Fast det är ju precis samma sak som du gör i IR-trådar och fångtrådar?

För mig handlar det inte om att frälsa världen dock, utan att hjälpa. Kan jag hjälpa någon med t ex att förstå vikten av analyserat grovfoder vid bantning och/eller man är rädd för proteinbrist, så kan det ju göra nytta både för hästen i fråga och ffa för ägaren i fråga. Som då slipper lära sig den hårda vägen. Som jag gjorde, och för den delen även du.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Den här tråden är nu löjeväckande där alla tre antagonister inte har följt sina egna råd förrän hästarna,... menar ponnyerna, har fått fång en eller flera gånger o nu vill frälsa världen.

Låt folk få göra sina egna misstag eller i samråd med Vet. o kanske börja analysera när det är läge.

Hur kan det vara att du inte förfasar dig över att TS inte bantar sig häst, som enligt henne själv, väger 100 kg för mycket? Det gör du ju annars i VARENDA tråd... Lite konstigt?

Nej, efter vad jag själv gått igenom, och det har jag inte en gång försökt sticka under stol med, vill jag verkligen inte låta folk få göra sina egna misstag om det finns något jag kan hjälpa till med... Det är ju rent ut sagt elakt både mot ägare och häst :mad:!

Här har vi en hästägare som, enligt vad hon skriver, oroar sig för att hästen ska få proteinbrist, att den ska få kolik, att tuggtiden inte ska räcka till, etc etc etc., och ändå tycker du att hon ska få klara sig själv och göra sina egna misstag? På vilka grunder då?

Men, som sagt, jag är gräsligt förvånad över att du inte är på TS om att dra ner på fodret och banta hästen. Du har jag själv begått misstagen, men du brukar ju ändå inte vara sen till att råda andra?
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Hur kan det vara att du inte förfasar dig över att TS inte bantar sig häst, som enligt henne själv, väger 100 kg för mycket? Det gör du ju annars i VARENDA tråd... Lite konstigt?

100kg, eller rättare sagt 80-90kg övervikt på en 800kg häst är inte så mycket jämfört med 50kg på en 200kg häst.. Eller 25kg på en 100kg häst.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Den här tråden är nu löjeväckande där alla tre antagonister inte har följt sina egna råd förrän hästarna,... menar ponnyerna, har fått fång en eller flera gånger o nu vill frälsa världen.

Låt folk få göra sina egna misstag eller i samråd med Vet. o kanske börja analysera när det är läge.

Tack!! Kunde inte sagt det bättre!!:laugh:

I samråd med veterinär (pratade med henne i måndags) så ska jag INTE banta malva hårt, det finns risker med det med. Utan få hästen smärtfri och pigg (vilket hon är nu, när hon fick totalspunk när jag kom med emfodret, utan butta och är hur fräsch som helst) När honär smärtfri och fräsch så ska hon sättas igång och det vet ju alla att det är det absolut bästa för ALLA hästar.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Jag håller inte med dig om att diskussionerna har kommit långt ifrån ämnet. Fodret är alltid viktigt och i synnerhet för en häst som har problem med sina hovar. Det brukar tex Coari alltid påpeka - i stort sett i varenda tråd.

Det är ingen som vill idiotförklara dig, var får du det ifrån?

Men om man har läst boken du hänvisar till, i alla fall den senaste versionen där Margareta Rundgren också är med som författare, så inser man ganska snabbt att om man analyserar fodret och räknar ut en foderstat enligt SLUs rekommendationer så får inte hästen proteinbrist. Då har man i så fall inte förstått vad författarna menar.

Då tar jag det återigen!! Hästen får INTE proteinbrist om hon får den mängden hö hon får nu, just för att det finns en baljväxt i vallar (gärna äldre, ekologisaka som jag har) som har ett ganska högt proteininnehåll och bra skördat så är det det bästa!!

Nu till frågeleken.. Vad för baljväxt??
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Då tar jag det återigen!! Hästen får INTE proteinbrist om hon får den mängden hö hon får nu, just för att det finns en baljväxt i vallar (gärna äldre, ekologisaka som jag har) som har ett ganska högt proteininnehåll och bra skördat så är det det bästa!!

Nu till frågeleken.. Vad för baljväxt??

Jag hade kanske gissat på klöver eller kanske käringtand eller liknande men antar att det inte går att göra ett så pass torrt rundbalshö av sådan inblandning att det är lämpligt att plastas?
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Jag har skrivit vad jag anser o kan oxå läsa vad TS skriver o håller inte på att härja i all oändlighet i en tråd som handlar om en hovskada o inte fång.

Jag jagar heller inte i flock....

Jag tror att budskapet har gått fram.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Jag har skrivit vad jag anser o kan oxå läsa vad TS skriver o håller inte på att härja i all oändlighet i en tråd som handlar om en hovskada o inte fång.

Jag jagar heller inte i flock....

Jag tror att budskapet har gått fram.

Det är bra att du har sagt vad du vill.

Jag trodde att forumet var öppet för alla som vill skriva här så länge de följer reglerna. Eller tycker du att det är du som ska diktera villkoren för tråddiskussionerna?

Jag är tveksam till om budskapet har gått fram. Det framgår av det inlägg från dig som jag citerar här ovanför. Men vi tänker kanske inte på samma budskap och kanske inte ens till samma person.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Jag jagar inte alls, att påstå 'jagar i flock' för att vi råkar ha samma åsikter är bara barnsligt.

Mul var orolig för proteinbrist om hon sänkte maten. Jag rek att analysera för då VET hon. Och om man inte VET analysvärdet, vet man ju inte om hästen får tillräckligt med protein oavsett mängd mat, därför rekommenderade jag att analysera även om hon inte drar ner maten.

As simple as that. Jag är lika engagerad i att förklara varför det är så väldigt god ide att analysera oavsett vem jag svarar, vilket väldigt tydligt framgår om man kollar de foderdiskussioner jag svarat i. Dvs det är ingen 'jakt' eller riktat personligen mot mul.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Jag vet inte om du följt tråden från början, eller om du bara hoppat in nu på slutklämmen? Tydligen finns det, enligt TS, veterinärer som misstänker att hästen haft fång och att hovbensförändringarna uppkommit av detta, så om fång är helt uteslutet vet jag inte precis? Men det spelar väl inte så stor roll egentligen. En allvarlig hovspricka och hovbensförändringar, kombinerat med övervikt på en redan tung hästtyp, tycker DU att det låter bra? Hur hade du själv agerat i TS situation? Hade inte du börjat tänka på att lägga om foderstaten för att få balans, och börja minska på överflödskilona?
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Jag hade kanske gissat på klöver eller kanske käringtand eller liknande men antar att det inte går att göra ett så pass torrt rundbalshö av sådan inblandning att det är lämpligt att plastas?

Oh,jo, visst går det att göra!! Gör man på rätt sätt så får man med de proteinrika bladen också..

Varför skulle inte det gå att plasta?

DSC00195.jpg
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Jag jagar inte alls, att påstå 'jagar i flock' för att vi råkar ha samma åsikter är bara barnsligt.Därför att ni råkar vara i samma diskussion och allt handlar om foder och ffa proteiner. JAg tror att det går Pm er emellan..

Mul var orolig för proteinbrist om hon sänkte maten. Jag rek att analysera för då VET hon. Och om man inte VET analysvärdet, vet man ju inte om hästen får tillräckligt med protein oavsett mängd mat, därför rekommenderade jag att analysera även om hon inte drar ner maten.Jag sade också att jag inte tänker sänka maten till den nivån som du ansåg just för att det inte är hälsosamt. Om det står det bla i den boken jag rekommenderade. Jag har också förklarat varför JAG ansåg det inte vara värt att analysera. Och som säkert även du vet så förändras höet allt eftersom säsongen går så det kan bli ett helt annat hö av lagringen. Du har då inte en aning om vad höet innehåller.

As simple as that. Jag är lika engagerad i att förklara varför det är så väldigt god ide att analysera oavsett vem jag svarar, vilket väldigt tydligt framgår om man kollar de foderdiskussioner jag svarat i. Dvs det är ingen 'jakt' eller riktat personligen mot mul.

Du har förklarat en miljon gånger nu och det bästa vore om du själv lydde dina egna ord.

Det är ALLTID en jakt på vissa personer här av er tre!
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Jag vet inte om du följt tråden från början, eller om du bara hoppat in nu på slutklämmen? Tydligen finns det, enligt TS, veterinärer som misstänker att hästen haft fång och att hovbensförändringarna uppkommit av detta, så om fång är helt uteslutet vet jag inte precis? Men det spelar väl inte så stor roll egentligen. En allvarlig hovspricka och hovbensförändringar, kombinerat med övervikt på en redan tung hästtyp, tycker DU att det låter bra? Hur hade du själv agerat i TS situation? Hade inte du börjat tänka på att lägga om foderstaten för att få balans, och börja minska på överflödskilona?

Men om du hade läst så HAR jag lagt om foderstaten för länge sen!! När hon kom in på stall så har hon fått en mindre mängd foder än vad hon har gått på tidigare. Och det är länge sen jag ställde dom på stall.

Någon tror fång andra inte. Jag känner fröken så pass väl att jag VET att jag hade sett ett fånganfall. När jag pratade med Coari senast igår (flera vet och hovslagare och även uppfödaren av mina två har samma teori)så är vi rörande ense om anledningen. Anledningen är INTE fång..
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Du har förklarat en miljon gånger nu och det bästa vore om du själv lydde dina egna ord.

Det är ALLTID en jakt på vissa personer här av er tre!

Lydde mina egna ord? Jag har analyserat mitt grovfoder de senaste 13 åren?

Och att vi (jag, forest autumn och bettysmatte) är i samma diskussioner är ganska logiskt. Vi är intresserade av samma sak/er, och har likartade erfarenheter. Och jodå, det händer att vi PM:ar varandra. Det innebär dock inte att jag håller med om allt de tycker, eller vice versa. Att vi är ense i foder är än mindre konstigt när vi alla tre har sett till att läsa och lära mer av vad som rekommenderas från experthåll, vad för rön och kunskap osv som finns etc.

Fast alla som anser jorden är rund kanske är i maskopi de också, om man ska se det så.

Läser du tillbaka ser du att jag släppt att du inte tänker sänka maten, så jag har både hört dig och respekterat. Mitt råd att verkligen analysera och varför står jag dock för och står kvar - oavsett hur mycket/lite mat du ger.
 

Liknande trådar

Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 305
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 131
Senast: Josofinito
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 865
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 957
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp