Bukefalos 28 år!

Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

JAg tror att det går Pm er emellan

Visst gör det det :)! Vi tycker att det är intressant att prata foder, och trevligt att stötta och hjälpa varandra med våra hästar. Du och coari pratar ju med varandra i telefon, så jag får väl bara anta att ni också utbyter värdefulla erfarenheter :)! Jag ser inget fel i det - gör du?
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Oh,jo, visst går det att göra!! Gör man på rätt sätt så får man med de proteinrika bladen också..

Varför skulle inte det gå att plasta?

Därför att baljväxter brukar vara svårare att torka än gräs eftersom stjälkarna är hårdare. Jag förstod det som att du gör hö som sedan plastas. Då måste det vara riktigt torrt för att det inte ska bli dåligt. Dessutom antar jag att det går åt extra mkt plast för att undvika att det går hål på den?

Sedan förstår jag inte riktigt varför du tycker det är konstigt att vi tre har kontakt med varandra när du i nästa inlägg berättar att du också har kontakt med en av användarna här på forumet. Är det förbjudet för alla andra på ngt sätt? Det har väl inget med din tråd att göra?
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

KL

Objektiva funderingar...

Det är väl alltid en fördel att analysera sitt grovfoder!

Att ha en sådan variation mellan olika balar så det är lönlöst att analysera kan ju ge större problem än att man inte vet vad man stoppar i sin häst.

Forskningen visar att det tar 3 v för mikroberna i magen att ställa in sig på ett foder, och snabba foderbyten (vilket det verkar vara med detta varierade balar) kommer ju att betyda att magen inte tar upp fodret optimalt. Då spelar det mindre roll vad fodret innehåller.
Många snabba foderbyten är en riskfaktor även för fång.

I det aktuella fallet hade jag inte hårdbantat hästen utan håller med TS om att få hästen ohalt så snart som möjligt för att den ska kunna arbeta och tillsammans med arbete hålla igen på maten om det behövs för att minimera risken för magproblem. Jag hade dock riggat lite lösningar för att få upp ättiden genom tex tredubbla hönät eller annan lösning.

Som TS även vet så har jag inte fullt förtroende för den aktuella kliniken med tillhörande hovslagare. De exprimenterar för mycket.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Lydde mina egna ord? Jag har analyserat mitt grovfoder de senaste 13 åren?Och ändå har du fång och diverse på dina hsätar..

Och att vi (jag, forest autumn och bettysmatte) är i samma diskussioner är ganska logiskt. Vi är intresserade av samma sak/er, och har likartade erfarenheter. Och jodå, det händer att vi PM:ar varandra. Det innebär dock inte att jag håller med om allt de tycker, eller vice versa. Att vi är ense i foder är än mindre konstigt när vi alla tre har sett till att läsa och lära mer av vad som rekommenderas från experthåll, vad för rön och kunskap osv som finns etc. Det är så att ni är så ense att det går ut på att den som ni "ger" er på ska tro att ni har absolut rätt. Och hade du varit så duktig hade du inte haft fång på din/a häst/ar ex. Och i den boken jag rekommenderade står en hel del som säger emot det du/ni har sagt.

Fast alla som anser jorden är rund kanske är i maskopi de också, om man ska se det så.

QUOTE]

Det är fler än jag som är imponerade av erat sätt.. :crazy:
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Därför att baljväxter brukar vara svårare att torka än gräs eftersom stjälkarna är hårdare. Jag förstod det som att du gör hö som sedan plastas. Då måste det vara riktigt torrt för att det inte ska bli dåligt. Dessutom antar jag att det går åt extra mkt plast för att undvika att det går hål på den?

Sedan förstår jag inte riktigt varför du tycker det är konstigt att vi tre har kontakt med varandra när du i nästa inlägg berättar att du också har kontakt med en av användarna här på forumet. Är det förbjudet för alla andra på ngt sätt? Det har väl inget med din tråd att göra?

Japp torrt ska det vara eller så ska det vara så pass blött att det blir hösilage.

Nja, extra mycket plast.. Det gäller att ha en som rullar det bra. Men 12lager är ju alltd bra.

Därför att det börjar med att en av er dyker upp i en tråd, sen kommer nästa och sen kommer den tredje. Sen ska TS idiotförkaras om man inte hissar er i höjden.

Det känns nästan som om den första pm:ar nästa att kom och skriv i denna tråd för att "sätta" den på plats..
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

KL

Objektiva funderingar...

Det är väl alltid en fördel att analysera sitt grovfoder!
Ja det är det, helt klart.
Att ha en sådan variation mellan olika balar så det är lönlöst att analysera kan ju ge större problem än att man inte vet vad man stoppar i sin häst.Exakt!!

Forskningen visar att det tar 3 v för mikroberna i magen att ställa in sig på ett foder, och snabba foderbyten (vilket det verkar vara med detta varierade balar) kommer ju att betyda att magen inte tar upp fodret optimalt. Då spelar det mindre roll vad fodret innehåller.Delar av balen innehåller ju samma typ av gräs, men det kan ju slå på växtinnehållet, vilket gör att det slår på en ev analys. Detta år blir det från 3olika gärden och som det ser ut nu så blir det från en, ev två höleverantörer också.
Många snabba foderbyten är en riskfaktor även för fång. Ja tyvärr.. Och tyvärr så kanen bal ha en egenskap coh nästa en annan, det är ett av problemen när man har stora balar. Hade allt detta varit i småbal så blir det inte lika markanta skiften, kanske kan vara tänkvärt för dom som har hästar med fång..

I det aktuella fallet hade jag inte hårdbantat hästen utan håller med TS om att få hästen ohalt så snart som möjligt för att den ska kunna arbeta och tillsammans med arbete hålla igen på maten om det behövs för att minimera risken för magproblem. Jag hade dock riggat lite lösningar för att få upp ättiden genom tex tredubbla hönät eller annan lösning. Det är den lösningen som är tänkt. Hönät går att ha inne, men itne ute. Tyvärr har 4åringen tuggat sönder ett av hönäten i tristess i transporten..

Som TS även vet så har jag inte fullt förtroende för den aktuella kliniken med tillhörande hovslagare. De exprimenterar för mycket.

Jag vet om det. Men det verkar vara först nu vi kommer någonstans. Varken Uppsala eller Strömsholm verkar ha velat ta tag i det utan bara sett sprickan.. Jag hoppas verkligen på ett föl med RAKA och fina ben i år, gärna utan missbildningar.. Eller vad tycker du om det? :o
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Jag vet om det. Men det verkar vara först nu vi kommer någonstans. Varken Uppsala eller Strömsholm verkar ha velat ta tag i det utan bara sett sprickan.. Jag hoppas verkligen på ett föl med RAKA och fina ben i år, gärna utan missbildningar.. Eller vad tycker du om det? :o

Det hoppas jag du får, det är du väl värd efter allt elände. Vi är ju mästare på att gipsa på och gipsa av. Det senare är ju betydligt svårare än det första ;)

Släpa in döda föl i trailer är INTE min favoritsyssla, jag gillar de levande! Gärna med fina ben!!
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Och i den boken jag rekommenderade står en hel del som säger emot det du/ni har sagt.

Jag är lite nyfiken på vad det är jag säger som skiljer sig så markant från vad som står i böcker om foder och utfodring. Kan du ge några konkreta exempel?
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Men har inte din haft fång? Eller är det någon annan av dina? Då borde det ju enligt ditt eget uttalande vara bättre om du inte fick den variationen i balarna du har nu?

Förresten, är balarna från resp gärde märkte? Annars är ju det en ide nästa år om det blir lika då, märkd dem med 1, 2 resp 3. Så kan du iaf ge ett gärde i taget, och göra en gradvis övergång mellan dem, och blanda 'gamla' och 'nya' höet ett tag.

Om du haft problem med benställningar och så med fölen, så kan ju en analys hjälpa även där, såtillvida att du är säker på att stoets foderstat är i balans under dräktigheten, och öka chansen att det kikar ut ett friskt, rättställt föl.

Så, oavsett hur arg du ev blir, så jag tycker verkligen du ska fundera på att analysera nästa år, du har ju inte ett enda dugg att förlora på det. Så fundera på det igen.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

*KL*

Varför inte återvända till trådens ämne istället för att föra en diskussion som inte har med tråden att göra och dessutom så har ju faktiskt TS framfört den önskan tidigare.

Boj/moderator
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Om du haft problem med benställningar och så med fölen, så kan ju en analys hjälpa även där, såtillvida att du är säker på att stoets foderstat är i balans under dräktigheten, och öka chansen att det kikar ut ett friskt, rättställt föl.
Problemen med senkontrakturer utvecklas inte så ofta i magen, utan under växtperioderna. Både Mul och jag hade problemet på sommaren, när hästarna äter mestadels oanalyserat bete. Jag har läst rätt så mycket inom ämnet och ärftlighet, verkar vara en större faktor än fodring, även om en del veterinärer rekomenderar en begränsning av foderintaget av stoet. En del hävdar dock att vissa ston har en otoligt bra mjölk även vid ett väldigt lågt foderintag. Ett magert sto och ett magert föl blir då resultatet. Stoets ålder kan även inverka, fler defekter på gamla ston.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Ah, jag fattade det som att de 'kom ut' felställda och att hon förlorat föl pga det.

Men får de senkontrakturer när de är lite äldre, har ju fodringen under dräktigheten föga effekt ja.

(Min fick vi ju avvänja i förtid just för att få bort henne från mammas mjölk, och få hejd på den på tok för snabba tillväxt som gav kontrakturerna)
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Det är så att ni är så ense att det går ut på att den som ni "ger" er på ska tro att ni har absolut rätt. Och hade du varit så duktig hade du inte haft fång på din/a häst/ar ex. Och i den boken jag rekommenderade står en hel del som säger emot det du/ni har sagt.

Det är fler än jag som är imponerade av erat sätt.. :crazy:

Det är tråkigt att du ser det så.
Jag har bara svarat dig på de frågor du har ställt och kommenterat det jag inte har hållt med dig om. Det är väl ändå det som är meningen med dessa diskussioner dvs att vi ska kunna diskutera olika hästvårdsfrågor? Att du sedan tar det som en förföljelse av din person, för att vi inte håller med dig, det kan du knappast lasta någon för. Vad är det för mening med diskussionstrådar där alla tycker exakt likadant och ingen vill lära sig något nytt? Jag antar att du från början startade tråden för att du ville ha lite olika synpunkter på din frågeställning? Fast för mig verkar det mer som att du bara vill ha svar från de som tycker samma som du själv gör.

Sedan är jag också lite nyfiken på vad det är i boken som säger emot det som jag har skrivit? Jag har läst Plancks och Rundgrens senaste upplaga om Hästens näringsbehov och eftersom jag har tentat på innehållet för ngt år sedan så vill jag nog påstå att jag har den ganska aktuell. Så eftersom du menar att det är en hel del som inte stämmer i det jag har skrivit så måste det vara ganska lätt att snabbt komma med några exempel.

Sedan kan jag bara konstatera än en gång att det är fler än vi som har lite extra kontakt. Det skriver du ju i det jag citerar. Men vad har det med din frågeställning och din tråd att göra?
 
Senast ändrad:
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

*KL*

Varför inte återvända till trådens ämne istället för att föra en diskussion som inte har med tråden att göra och dessutom så har ju faktiskt TS framfört den önskan tidigare.

Boj/moderator

Vad är det som inte har med trådens ämne att göra?
Sedan tycker jag att det många ggr är ts som tar upp ovidkommande diskussioner. Fast det är kanske OK när man är ts?

Hovsprickor kan bero på dålig hovkvalite som i sin tur kan bero på foderstaten. Men det håller du kanske inte med mig om?
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

(Min fick vi ju avvänja i förtid just för att få bort henne från mammas mjölk, och få hejd på den på tok för snabba tillväxt som gav kontrakturerna)

Tyvärr hade jag inte det valet då min bara var 5v.
Mul:s hade lite andra komplikationer på sin, den hade verkligen ingen styrsel på sina ben, och kunde tillslut inte stå utan gips.

Man kan (tyvärr) inte skylla allt på en foderstat. Tänk vad enkelt allt vore då ;) *önskar*
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Är det bara jag som har hästar, där en teoretiskt uträknad foderstat med analyserat foder inte är brukbara på? Kan inte vara möjligt...

2 av mina hästar, samma storlek och arbete, kräver inte alls samma foderstat. Skulle jag följa riktvärdena skulle jag ha ett spjälstaket och en smällfet köttbulle.

Visst, jag analyserar mitt VINTERfoder, samma skörd och vall. Sommarfodret (småbal) lägger jag inga perngar på att analysera för det ger mig ingenting.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Är det bara jag som har hästar, där en teoretiskt uträknad foderstat med analyserat foder inte är brukbara på? Kan inte vara möjligt...

2 av mina hästar, samma storlek och arbete, kräver inte alls samma foderstat. Skulle jag följa riktvärdena skulle jag ha ett spjälstaket och en smällfet köttbulle.

Visst, jag analyserar mitt VINTERfoder, samma skörd och vall. Sommarfodret (småbal) lägger jag inga perngar på att analysera för det ger mig ingenting.

Jag vill gärna svara på det här, så hoppas att Boj inte tycker det är OT.

Det är här många tänker fel.

Det som står i tabellerna är inte den absoluta sanningen, och man kan inte gå strikt efter tabellerna, de är ett riktvärde vad gäller MJ, och ett minstavärde vad gäller SRP. Mineralerna däremot kan man nästan läsa blint.

Jag har under åren stött på kanske 2 st av mina där tabellvärden stämt.

MEN, om man analyserar, och så första året måste man ju 'börja någonstans'. Då tar man tabellvärdet. Sen tittar man på hästen. Och justerar.

När man hittat lagom, så tar man penna och papper (eller gör en fil i datorn). Och så skriver man ner att häst A behövde X MJ och YYY gr SRP.

Året efter, så får man sin analys igen. Då öppnar man inte ens boken med tabellerna, utan räknar mha analysen ut vilken foderstat som ger häst A X MJ och YYY gr SRP. Och ger det.

Det är DÄR fördelen med analys är. Man VET vad man stoppar i hästen, och kan stämma av det mot hästens behov. Tabellerna ger dig minimivärde protein (underhållsbehov), samt mineralbehob, och en riktlinje för MJ. Men det är efter år 1 hästen verkliga behov som ligger för grund till räknande. Men om man inte analyserat, så är vetskapen att år 1 var hästen superbt fin på 15 kg värdelös. För du vet inte vad de 15 kg motsvarade. Nästa år kan ju grovfodret vara helt annorlunda och 15 kg ger en helt annan mängd, och hästen är inte lika fin.

SÅ nej, du är absolut inte ensam om att ha häst som inte funkar på tabellvärden. Men tabellvärdena är inte 'uträknad foderstat'. Foderstatsuträkningen gör du, utefter analys och med ögat och justerar tills rätt första året, sen efter de siffror du vet stämmer för den hästen.
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Diskussionen om foder är ganska värdelös om man tittar på hur väl sprickan har vuxit ut- TROTS hästens tyngd. Det är en skicklig hovis som behövs.
Om nu hästen går ner då den inte är dräktig så är väl allt frid o fröjd.

en spricka kan komma av ett broddtramp o på en tung häst kan det då spricka vidare på en dag till en annan i synnerhet när hela hoven är under stress..
 
Sv: Hovbensrotation/sänkning på ena framhoven?

Tyvärr hade jag inte det valet då min bara var 5v.
Mul:s hade lite andra komplikationer på sin, den hade verkligen ingen styrsel på sina ben, och kunde tillslut inte stå utan gips.

Man kan (tyvärr) inte skylla allt på en foderstat. Tänk vad enkelt allt vore då ;) *önskar*

Om det vore så enkelt, att med en uträknad foderstat kunnat "fixa" fölen. I detta fall så var det garanterat ärftlighetsfaktor. Då jag efter ett och samma sto fick med olika hingstar samma fel och Malva kan leverera ett av åren ett föl utöver det ordinära på samma foder.
 

Liknande trådar

Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 305
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 131
Senast: Josofinito
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 865
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 957
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp