Bukefalos 28 år!

Hovslagares ansvar

Som jag har förstått det får vem som helst kalla sig Hovslagare men inte Utbildad eller Godkänd hovslagare.

Den som jag har hittat nu (rekommenderad av veterinären) och som hjälper mig att få ordning på den av hästarna som inte är så illa därann är väldigt noga med att säga att han är UTBILDAD men inte Godkänd ännu.
 
De verkar ligga någonstans mellan skyddad yrkestitel och inte.

"5 § Beteckningen godkänd hovslagare får i verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård användas endast av den som fått godkännande enligt första stycket."

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20090302.htm


Ovanför i lagen står om leg vet och leg djursjukskötare, vilka är skyddade titlar. Sen nytt avsnitt med annan rubrik om att godkännande för hovslagare.

Så - man får allmänt påstå att man är det, inte skyddat så. Men du får inte påstå det om du arbetar inom djurhälsovård.

Jag vet man inför lagens tillkomst diskuterade att höra den skyddad på samma sätt som veterinär osv men det avstyrktes. Jag tror det på sikt kommer dock...
 
De verkar ligga någonstans mellan skyddad yrkestitel och inte.

"5 § Beteckningen godkänd hovslagare får i verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård användas endast av den som fått godkännande enligt första stycket."

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20090302.htm


Ovanför i lagen står om leg vet och leg djursjukskötare, vilka är skyddade titlar. Sen nytt avsnitt med annan rubrik om att godkännande för hovslagare.

Så - man får allmänt påstå att man är det, inte skyddat så. Men du får inte påstå det om du arbetar inom djurhälsovård.

Jag vet man inför lagens tillkomst diskuterade att höra den skyddad på samma sätt som veterinär osv men det avstyrktes. Jag tror det på sikt kommer dock...

Fast godkända hovslagare gör väl just det, dvs arbetar inom djurhälsovård?
3 § Med djurens hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder som vidtas för att medicinskt förebygga, påvisa, lindra eller bota sjukdom, skada eller därmed jämförligt tillstånd hos djur.

De jag anlitar åtgärdar ju hovbölder och fång, t.ex., och det faller väl under ovan paragraf?

Sedan förstår jag inte hur man ska kunna påstå att man är "av jordbruksverket godkänd hovslagare" om man inte är det? Det krävs ju en ansökan till jordbruksverket som sedan utfärdar ett godkännande på papper.
 
Fortsättning. Det här har jag fått via mejl från jordbruksverket när jag frågade om skillnad i arbetsuppgifter mellan godkänd och icke-godkänd hovslagare:

"Godkänd hovslagare

Det är Jordbruksverket som utfärdar godkännande till hovslagare. För att bli godkänd hovslagare måste du ha gått vissa specifika utbildningar. Du kan läsa mer om vad som krävs för att bli godkänd och om hur du ansöker om godkännande längre ner på denna sida.

Som godkänd hovslagare tillhör du djurhälsopersonalen vilket innebär att

• allmänheten vet att du har en specifik kompetens

• du ska utöva yrket enligt vetenskap och beprövad erfarenhet

• du ska följa regler om journalföring, intygsskrivande, tystnadsplikt och anmälningsplikt

• du står under statlig tillsyn och kan anmälas till och prövas av Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård"
 
Fast godkända hovslagare gör väl just det, dvs arbetar inom djurhälsovård?
3 § Med djurens hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder som vidtas för att medicinskt förebygga, påvisa, lindra eller bota sjukdom, skada eller därmed jämförligt tillstånd hos djur.

De jag anlitar åtgärdar ju hovbölder och fång, t.ex., och det faller väl under ovan paragraf?

Sedan förstår jag inte hur man ska kunna påstå att man är "av jordbruksverket godkänd hovslagare" om man inte är det? Det krävs ju en ansökan till jordbruksverket som sedan utfärdar ett godkännande på papper.

Ljuga kan ju alla. Jag kan utan problem hävda att jag är pilot. Jag kan inte bevisa att jag är pilot - eftersom jag inte är det. Men så länge ingen ber att få se bevis kan jag ju ljuga mig blå både om att jag är pilot, var jag är utbildad och vilken erfarenhet jag har.

Om man återgår till hovslagare kan Nisse som skor hästar alltså hävda att han är godkänd hovslagare. Så länge ingen vill se godkännandet eller kollar med SJV kan Nisse påstå det bäst han vill. Alltså ljuga. Det är ju inte svårt.

Det juridiskt intressanta är om Nisse påstår han är godkänd men enbart normalskor friska hästar. Då är han inte i verksamhet inom djurhälsovård (jmf lagparagrafen). Han ljuger fortfarande om sin titel - men frågan är om den är skyddad. Som lagen är rent ordalydelsemässigt är den inte det. Därför godk hovslagare tycks hamna mellan skyddad titel och inte skyddad.

Sen är det ju en annan fråga vad Nisse skulle tjäna på att ljuga.
 
@Alexandra_W tror i de flesta fall de inte ljuger "medvetet" faktiskt utan de tror att är de examinerade så är de godkända . Det tror ju fö en stor procent av kunderna med ....
 
Kan man tillämpa marknadsföringslagen på detta? Om personen kallar sig godkänd på semesterresan är väl en sak, men att påstå det vid kontakt med hästägare är i alla fall för mej något helt annat.
 
Man kan vara godkänd hovslagare, vilket i praktiken innebär att man har ett gesällbrev och då är man ju godkänd.
Sedan kan samma person var godkänd av jordbruksverket i sitt yrke.
 
Jag har faktiskt mejlat jordbruksverket igen för att höra vad de anser angående skyddad yrkestitel eller inte. Läste på en hovslagares hemsida där han beskrev skillnaden, och han skrev uttryckligen att godkänd (jbv) hovslagare var en skyddad titel. Men det är ju inte säkert att han har rätt.
 
Om man förknippar Godkänd hovslagare med utbildad hovslagare (med gesällbrev eller motsvarande) så blir det ju rätt rörigt. Uttrycket Godkänd hovslagare torde syfta till "av jordbruksverket godkänd hovslagare" som inte alls är samma sak som hovslagare som fått gesällbrev (eller motsvarande).
 
Om man förknippar Godkänd hovslagare med utbildad hovslagare (med gesällbrev eller motsvarande) så blir det ju rätt rörigt. Uttrycket Godkänd hovslagare torde syfta till "av jordbruksverket godkänd hovslagare" som inte alls är samma sak som hovslagare som fått gesällbrev (eller motsvarande).
Jag förknippar "godkänd hovslagare" endast med "av jordbruksverket godkänd hovslagare" - inget annat. Jag har faktiskt aldrig hört det i något annat sammanhang.
 
Om man förknippar Godkänd hovslagare med utbildad hovslagare (med gesällbrev eller motsvarande) så blir det ju rätt rörigt. Uttrycket Godkänd hovslagare torde syfta till "av jordbruksverket godkänd hovslagare" som inte alls är samma sak som hovslagare som fått gesällbrev (eller motsvarande).
Nä men för att bli godkänd hovslagare av Jordbruksverket, krävs gesällbrev samt diverse påbyggnadsutbildningar och även en tids erfarehet.
 
Jag förknippar "godkänd hovslagare" endast med "av jordbruksverket godkänd hovslagare" - inget annat. Jag har faktiskt aldrig hört det i något annat sammanhang.
Här verkar vissa tolka det som om det är samma sak som utbildad trots att det inte är det. Personligen ser jag uttrycket godkänd precis som du.
 
Nä men för att bli godkänd hovslagare av Jordbruksverket, krävs gesällbrev samt diverse påbyggnadsutbildningar och även en tids erfarehet.
Om man bortser från punkten " lång erfarenhet +tilläggsutbildning" då. I det fallet behöver man inte något gesällbrev eller gått grundutbildmingen till hovslagare. Hur som helst visas det ganska tydligt i ts fall att utbildning på hovslagarutbildning inte automatiskt betyder att man kan sko. Det var väl det jag egentligen ville få fram.
 
Nu tänkte jag välniofs på gesäklbrev etc från början. Alla har ju inte blivit godkända av sjv än. Det är ju rätt nytt ändå. Typ 2 år?att bli det. Min är numera godkänd så inget trubbel där. Men den utbildningen här är läskig. Sedan vet jag inte. Ska inte nyutexade från SLU få sko alls då? För de är ju inte godkända än? Om vi alla "ska" ha godkända hovslagare? Trist att gå två år och sen fortfarande inte räknas som hovslagare om de inte får godkännandet på utbildningen. Kan de ens gå godkännandetutbildning direkt eller måste de ha yrekeserfarenhet?
 
Nu tänkte jag välniofs på gesäklbrev etc från början. Alla har ju inte blivit godkända av sjv än. Det är ju rätt nytt ändå. Typ 2 år?att bli det. Min är numera godkänd så inget trubbel där. Men den utbildningen här är läskig. Sedan vet jag inte. Ska inte nyutexade från SLU få sko alls då? För de är ju inte godkända än? Om vi alla "ska" ha godkända hovslagare? Trist att gå två år och sen fortfarande inte räknas som hovslagare om de inte får godkännandet på utbildningen. Kan de ens gå godkännandetutbildning direkt eller måste de ha yrekeserfarenhet?
En duktig utbildad hovslagare kan säkert hitta friska hästar att sko även utan att vara godkänd. Här kan man läsa om reglerna (utbildning, osv):
http://www.jordbruksverket.se/amnes...ovslagare.4.32b12c7f12940112a7c800010402.html
 
@Alexandra_W mfl
Svar från jordbruksverket:

Hej!

Av 3 kap. 5 § i Lag (2009:302) om verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård framgår att beteckningen "Godkänd hovslagare" endast får användas av den som har ett godkännande för det efter en ansökan till oss.

Vänliga hälsningar

XX



Behörighetsgruppen

Enheten för internationella frågor och djurhälsopersonal

Jordbruksverket

551 82 Jönköping

Tel: 036- 15 50 00

veterinarfragor@jordbruksverket.se

Min fråga:

Hej och tack för svar!
Är godkänd hovslagare en skyddad yrkestitel?
Mvh, Bettysmatte
 
@Alexandra_W mfl
Svar från jordbruksverket:

Hej!

Av 3 kap. 5 § i Lag (2009:302) om verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård framgår att beteckningen "Godkänd hovslagare" endast får användas av den som har ett godkännande för det efter en ansökan till oss.

Vänliga hälsningar

XX



Behörighetsgruppen

Enheten för internationella frågor och djurhälsopersonal

Jordbruksverket

551 82 Jönköping

Tel: 036- 15 50 00

veterinarfragor@jordbruksverket.se

Min fråga:

Hej och tack för svar!
Är godkänd hovslagare en skyddad yrkestitel?
Mvh, Bettysmatte

Fast lagparagrafen säger inte riktigt det.

Men det borde finnas liten vits ljuga så det blir ett icke-problem.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 060
Senast: Marvin
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 228
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 982
Hästvård Hej, behöver lite hjälp. Det är såhär att i förr går så kom våran hovslagare och skulle verka och sko våra hästar. Så när han tagit...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 923

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp