Hovslagares ansvar

toughcookie

Trådstartare
Jag har gjort bort mig riktigt ordentligt när det kommer till hovslagare. Sedan min perfekta hovis slutade sko i slutet av förra året har jag inte hittat riktigt rätt och i fredags testade jag en ny till mina hästar. Och det var ren katastrof. För första gången någonsin kollade jag inte upp personen noga innan jag bokade tid och det får jag nu bittert ångra.
Några timmar efter skoning hade den ena hästen trampat av sig båda framskorna och stora delar av hovarna.
Visst, hästar kan tappa skor men när man ser på skoningen i övrigt förstår man ju varför skorna inte har suttit. Den andra har jag inte vågat rida då jag inte vill riskera att samma sak händer med honom då han också har låga sömtag och långa nitar.

Summan av mitt svammel är, har jag några rättigheter att få pengar tillbaka för den häst där det redan skitit sig, det kommer kosta tusenlappar att få honom på fötter (!) igen. Kliniktid imorgon.
Dessutom måste jag ju sko om båda omgående.
Hovisen det gäller har inte svarat på mina kontaktförsök sedan i fredags när jag såg tappskorna. Kan jag någonstans se om det finns ansvarsförsäkring? F-Skatt finns.

Några bilder från dagen efter skoning:

Marre%20bak.jpg


Hasse%20bak.jpg

Hasse%20trasig.jpg
20160530_203132.jpg
 
Är det en utbildad Hovslagare och medlem i hovslagarföreningen? Då skulle jag vända mig till Hovslagarföreningen och be om råd.
Har du kvitto på skoningen? Där står det kanske hovslagern namn, företag, reg nr på företag m.m. kanske går att söka om den som skott har någon form av försäkring?
Men troligaste att du inte får någon respons hos den som utfört skoningen och inga pengar till baka.
Hoppas det löser sig på bästa sätt.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Alltså utan att fundera över nåt annat måste jag säga att det där ser riktigt dåligt ut! Men sa du nåt till honom när han var klar?
 
Nej, jag sa tyvärr ingenting där på plats. Ångrar ju det nu men såg inte hur "värsta" hästen såg ut förrän hon åkt då den stog i boxen.
Utbildad i Skara (enligt uppgift) men kan inte hitta henne på hovlagarföreningens hemsida.

Så jäkla förbannad på mig själv, jag som alltid predikar om vikten av en bra hovslagare :banghead:
 
Självklart ska du reklamera. Du anser att du inte fått vad du betalar för.

Skriv ett SMS och be om återkontakt under dagen. Meddela att du är missnöjd, varför och att du har dokumenterat. Att du ska till klinik och återkommer med ersättningsanspråk.
 
lite OT, men ändå inte
Utbildad i Skara (enligt uppgift) men kan inte hitta henne på hovlagarföreningens hemsida.
på hovslagarföreningens hemsida finns bara medlemmar i föreningen. Det är bara utbildade hovslagare som får bli medlemmar, men långt ifrån alla är med ändå!
Dvs, att hovis inte finns med i förteckningen där säger egentligen inget alls om huruvida hen är utbildad eller inte.
 
lite OT, men ändå inte

på hovslagarföreningens hemsida finns bara medlemmar i föreningen. Det är bara utbildade hovslagare som får bli medlemmar, men långt ifrån alla är med ändå!
Dvs, att hovis inte finns med i förteckningen där säger egentligen inget alls om huruvida hen är utbildad eller inte.

Nej, så är det ju och jag har svårt att se att hen skulle ljuga om sin utbildning men uppenbarligen har "hovisen" oavsett utbildning eller ej inte någon större talang eller känsla för jobbet.

Surt också att inte få någon respons när jag vill reklamera arbetet.
 
Jag har för några år sedan faktiskt varit med om att en hovslagare ljög om sin utbildning. Han hävdade att han gått utbildning på en viss utbildningsort under ett visst år. När jag kollade uppgifterna med hovslagarföreningen så upplyste de mig om att det inte fanns någon hovslagarutbildning på den orten vid det tillfället...
 
Efter idogt luskande har vi kommit fram till att utbildningen som hen har genomfört är den här: http://campcontinental.se/utbildningar/hovslagarutbildning.html

Känns ju tryggt att veta att vi har människor i detta land som på tre dagar kan lära sig det som tar de flesta andra flera år att lära sig :banghead:.
Att man bara har MAGE att marknadsföra sig som utbildad hovslagare efter en sån kurs :rage:.

Hästen mår efter omständigheterna ok. Klinikhovis tyckte att det bästa, billigaste och säkraste är att låta honom gå med hovboots och bara vänta till det går att slå på riktiga skor. Han tyckte att det var för stort att börja plasta och att risken bara är att det bryts sönder vartefter och att det då tar längre tid.
Nu är hästen utan smärtlindring och gå helt ok på mjukt underlag om han bara har bootsen på.
Så om ett par månader bör det gå att börja rida igen.

Gissa vem som aldrig mer kommer lite på någon som säger sig vara utbildad om den inte står med på några officiella listor :idea:.
 
Skum utbildning sex månaders plugg men bara tre lärarhandledda dagar. Får man verkligen marknadsföra det som hovslagarutbildning?
I och för sig är väl inte hovslagare en skyddad yrkestitel?
Någon som vet?
 
Ja alltså den utbildningen har ju diskuterats både hit och dit, helt klart är ändå att den inte genererar i ett gesällbrev vid prov. Alltså är personen inte utbildad på en bra sätt, men det har du säkert redan upptäckt.
 
Skum utbildning sex månaders plugg men bara tre lärarhandledda dagar. Får man verkligen marknadsföra det som hovslagarutbildning?
I och för sig är väl inte hovslagare en skyddad yrkestitel?
Någon som vet?
Godkänd (jbv) hovslagare är ju en skyddad yrkestitel, men annars inte.
Den här utbildningen påminner ju nästan om barfotaverkarutbildningarna som man fortfarande ser ibland.
 
Nej godkänd hovslagare är inte en skyddad yrkestitel. Tyvärr.
"De behörighetsreglerade yrkena Inom djurens hälso- och sjukvård finns nu fem behörighetsreglerade yrken. (I kursiv stil framgår de skyddade titlarna som ingen utan rätt behörighet får använda.) De Jordbruksverket 2012-02-02 2(6) behörighetsreglerade är legitimerad veterinär (leg.vet), legitimerad djursjukskötare (leg. dssk), godkänd hovslagare (G. hovslagare), godkänd legitimerad sjuksköterska (G. leg. ssk.), godkänd legitimerad tandläkare (G. leg. tandläkare) och godkänd legitimerad sjukgymnast (G. leg. sjukgymnast). G. och godkänd står för godkänd för verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård."

Betyder inte detta att godkänd hovslagare är en skyddad yrkestitel?
 
"De behörighetsreglerade yrkena Inom djurens hälso- och sjukvård finns nu fem behörighetsreglerade yrken. (I kursiv stil framgår de skyddade titlarna som ingen utan rätt behörighet får använda.) De Jordbruksverket 2012-02-02 2(6) behörighetsreglerade är legitimerad veterinär (leg.vet), legitimerad djursjukskötare (leg. dssk), godkänd hovslagare (G. hovslagare), godkänd legitimerad sjuksköterska (G. leg. ssk.), godkänd legitimerad tandläkare (G. leg. tandläkare) och godkänd legitimerad sjukgymnast (G. leg. sjukgymnast). G. och godkänd står för godkänd för verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård."

Betyder inte detta att godkänd hovslagare är en skyddad yrkestitel?

Om godkänd hovslagare stod i kursiv stil i originalet så säger det du citerade att det är det. Knepigt då jag inte hittade lagstöd för det. Men endera kollade jag dåligt - eller så avser SJV en något annan innebörd.

Men är kanon om den är skyddad!
 
Efter idogt luskande har vi kommit fram till att utbildningen som hen har genomfört är den här: http://campcontinental.se/utbildningar/hovslagarutbildning.html

Känns ju tryggt att veta att vi har människor i detta land som på tre dagar kan lära sig det som tar de flesta andra flera år att lära sig :banghead:.
Att man bara har MAGE att marknadsföra sig som utbildad hovslagare efter en sån kurs :rage:.

Hästen mår efter omständigheterna ok. Klinikhovis tyckte att det bästa, billigaste och säkraste är att låta honom gå med hovboots och bara vänta till det går att slå på riktiga skor. Han tyckte att det var för stort att börja plasta och att risken bara är att det bryts sönder vartefter och att det då tar längre tid.
Nu är hästen utan smärtlindring och gå helt ok på mjukt underlag om han bara har bootsen på.
Så om ett par månader bör det gå att börja rida igen.

Gissa vem som aldrig mer kommer lite på någon som säger sig vara utbildad om den inte står med på några officiella listor :idea:.

När vi flyttade till eget var det inte säkert att vår bästa hovslagare skulle hänga med, hon är utbildad vidareutbildad har gesällbrev och är godkänd av jbv. Jag fick smått panik.

Började leta runt och hittade en tjej som skor här i trakten. När jag frågade om utbildning sa hon att hon gått den i Jönköping och varit lärling. Kollade då upp vad för utbildning som fanns i Jönköping och hittade bara den du nämner. Blev väldigt skeptisk. Nu vet jag inte, hon kanske är jätteduktig ändå. Men att bara haft tre lektionsdagar?

Nu hade jag turen att jag lyckades få med mig vår gamla hovslagare ändå, så jag slipper leta ny. Fasar för den dagen. :crazy:
Hoppas den aldrig kommer. :D

Skönt att din häst är ok och att ni verkar få ordning på det.
 
Fast hur menar du då? Du kan väl inte kalla dig "av jordbruksverket godkänd hovslagare" utan att uppfylla kraven som jordbruksverket ställer?

Det är det där som är olika. Det är ju alltid bedrägligt att utge sig för att vara något man inte är (om övriga rekvisit för bedrägeri är uppfyllda). Men att utge sig för att vara tex polis utan att vara det är straffbart i sig.

Ta en titel som inte är skyddad som jmf. Jurist. Det är bedrägligt att påstå att man är jurist om man inte har juristexamen, om man därigenom vilseleder och orsakar skada osv. Men det är i sig inte olagligt påstå att man är jurist fast man inte är det. Vem som helst kan alltså (falskeligen) kalla sig jurist, titeln är inte skyddad.

Så om godk hovslagare inte är en skyddad yrkestitel är det fritt fram kalla sig det - däremot kan man såklart ställas till ansvar tex för bedrägligt beteende om man både kallar sig det och uppfyller rekvisiten för det. Men om jag går runt och säger att jag är godkänd hovslagare, men utan att orsaka någon skada, så "händer inget". Är det däremot en skyddad yrkestitel är det en annan sak.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 960
Senast: Marvin
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 222
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 951
Hästvård Hej, behöver lite hjälp. Det är såhär att i förr går så kom våran hovslagare och skulle verka och sko våra hästar. Så när han tagit...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp