”Hund får ej vistas inom badområde”

Nä, det måste man inte. Men man får ju ta hand om sitt avfall oavsett om kommunen har underlättat för det eller inte. Speciellt om det är en icke-allmän badplats som besöks av många. Är man alltid ensam där så spelar det väl mindre roll om man kissar i busken men om 100 pers besöker den om dagen på varma sommardagar (varav en del är barn) så blir det mycket kissande buskarna...

Självklart ska man hålla rent efter sig, men jodå, är där hundra pers en heldag blir det nog mycket kissande i buskarna. Det är sant! Jag vet inte om jag någonsin upplevt sådana folksamlingar på de badställen jag valt med mina hundar däremot.
 
Fast nu tror jag att jag släpper det här sidospåret om toaletternas vara eller icke vara. Jag tycker personligen att det går utmärkt att åka ut med hundarna till ingenstans och bada!
 
I min kommun

"Hundförbud
Det är inte tillåtet att ta med sig hund till någon av Mölndals kommunala badplatser mellan 1 april och 30 september.

Om du vill ta med dig din hund till en sjö där det finns en kommunal badplats, gå en bit bort från själva badplatsen innan du låter hunden bada. Tänk på att det finns människor som är rädda för hundar."

Står även vilka platser det gäller.
Men får ni ha hund kopplad på badområdet under sommaren? Med tanke på att din kommun hänvisar till att hundar får bada längre bort, på samma badställe som har förbud?
 
Nä, det måste man inte. Men man får ju ta hand om sitt avfall oavsett om kommunen har underlättat för det eller inte. Speciellt om det är en icke-allmän badplats som besöks av många. Är man alltid ensam där så spelar det väl mindre roll om man kissar i busken men om 100 pers besöker den om dagen på varma sommardagar (varav en del är barn) så blir det mycket kissande buskarna...
Absolut ska ta med mig en kisspåse i sommar, får väl börja göra det på mina promenader med 😅
 
Det stämmer att det inte finns lagstiftning som förbjuder hundar från att vara på stranden. Frågan om hundars vara eller inte vara regleras istället kommunens lokala ordningsföreskrifter.

Fast föreskrifter ÄR lagstiftning. De är beslutade med stöd av ordningslagen och -förordningen och ingår i kommunens författningssamling.
[/QUOTE]
Jo. Vad jag slarvigt uttryckt menade var att det inte är i något som heter "lag" som hundars vara eller inte vara på stränder regleras. En föreskrift är dessutom inte en lag utan just en föreskrift. En lag kan bara stiftas av riksdagen och har företräde framför både förordningar och föreskrifter (vilket är vad som kallas för normgivningsmakten). Föreskrifter kan beslutas med stöd i lagstiftning, i det här fallet ordningslagen med tillhörande förordningar.

Min poäng var kort detta: det är inte miljöbalken eller andra lagar som specifikt reglerar hundars rätt eller inte rätt att beträda badplatser. Istället ska man leta i kommunens ordningsföreskrifter.
 
Senast ändrad:
Jag blir lite trött på folk som tror att alla ställen folk badar på är allmänna badplatser. Jag har hamnat i diskussion både en och två gånger med folk som står och bröstar upp sig och hävdar att jag bryter mot lagen när hunden får bada. Problemet är bara att det är vår mark, till för något år sedan var det en arbetsplats, det finns fortfarande en del material kvar och det är verkligen inte någon allmän badplats som kommunen kan eller har lagt något hundförbud på. Bäst var människan som skulle polisanmäla mig för brott mot ordningslagen när jag lät hunden dricka vattnet. :rofl: För nu kunde hon ju inte bada när en äcklig hundtunga hade varit i vattnet. Jag berättade då att jag samma morgon hade stått och tittat på en älgtjur som simmade över sjön men då ljög jag visst. Att jag hade det på film spelade ingen roll.
 
Jag blir lite trött på folk som tror att alla ställen folk badar på är allmänna badplatser. Jag har hamnat i diskussion både en och två gånger med folk som står och bröstar upp sig och hävdar att jag bryter mot lagen när hunden får bada. Problemet är bara att det är vår mark, till för något år sedan var det en arbetsplats, det finns fortfarande en del material kvar och det är verkligen inte någon allmän badplats som kommunen kan eller har lagt något hundförbud på. Bäst var människan som skulle polisanmäla mig för brott mot ordningslagen när jag lät hunden dricka vattnet. :rofl: För nu kunde hon ju inte bada när en äcklig hundtunga hade varit i vattnet. Jag berättade då att jag samma morgon hade stått och tittat på en älgtjur som simmade över sjön men då ljög jag visst. Att jag hade det på film spelade ingen roll.

En del är inte kloka... :confused:

Nä, allmän badplats är det väl om kommunen sagt att det är det och dessa badplatser tar de hand om på något sätt och ansvarar för??

Sen kan en badplats vara förbjuden/skyddad av annan anledning t.ex. att det är en plats där många fåglar häckar eller som av annan anledning är så pass känslig att den är skyddad.
 
Vid den lilla sjön där jag bor är kopplade hundar välkomna men de får inte bada.
Jag brukar ta med min när jag går dit för att sola och bada, sätter fast en krok och ställer upp ett parasoll åt honom 😊

Finns ett icke kommunalt badställe några kilometer hemifrån dit vi cyklar ibland, där får hundar bada.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kan inte se att frågeställningen är reglerad enligt lag, det tydligaste verkar vara formuleringen: "Om någon brister i tillsynen...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
23 096
Senast: Sezziyanen
·
Skola & Jobb Hej här kommer en liten berättelse I december kom jag på vad jag ville plugga till på Högskolan. Jag är 25 år gammal och de flesta av...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 852
Övr. Hund Det togs upp i en annan tråd, men jag tyckte att ämnet förtjänade sin egen. På promenaden imorse så mötte jag en man som (fö varje...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 952
Senast: ch791022
·
Övr. Hund Var nere på stranden idag och tränade lydnad med hunden. Eftersom vi höll på med läggande under gång så var han lös. Då smyger det upp...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
9 090
Senast: Skogstroll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp