”Hund får ej vistas inom badområde”

Sofie.S

Trådstartare
Hamnade i diskussion där ämnet handlade om kommunens skyltar på de allmänna badplatserna. Finns det ”grund” för skyltarnas innebörd? Och vad innebär de egentligen, får hund vistats kopplad eller inte alls?

Personen hänvisade till en text ur en tidning:
– Det finns inga regler i miljöbalken eller i strandskyddet som säger att hundar inte får vara på stranden, säger Hanna Tornevall på Länsstyrelsens vattenvårdsenhet. Men från 1 mars till och med 20 april ska man ha extra uppsikt över sin hund. Hunden ska vara kopplad eller – om den är extremt väldresserad – befinna sig högst en meter från ägaren.

Någon som vet vad som verkligen gäller?
 
Jag tolkar det som att det inte finns något allmänt förbud mot hund på strand/badplats, utan är upp till kommunen att bestämma om det för varje plats - följ skyltningen, alltså.

Att hålla hunden kopplad eller under sånt kontrollerat lösgående att den lika gärna kunde vara kopplad mellan vissa datum är redan i lagen om tillsyn så den biten känns mest som en extra påminnelse att man ska ta hänsyn och ha koll på sin hund.

Jag hade själv tagit 'hund förbjuden'-skylt som att de inte är välkomna alls och undvikit att ta med hunden till platsen även i koppel. Orka råka i tjafs om man träffar på någon som är paragrafryttare, liksom.
 
Det stämmer att det inte finns lagstiftning som förbjuder hundar från att vara på stranden. Frågan om hundars vara eller inte vara regleras istället kommunens lokala ordningsföreskrifter. I svensk normgivning (vem som har rätt att besluta om vad) gäller följande hierarki:

lag - stiftas av riksdag
förordning - utfärdas av regering
föreskrift - utfärdas av myndigheter, antingen statliga, regionala eller kommunala.

Kommunen kan, med stöd av sin rätt i normgivningsmakten att besluta om föreskrifter, välja att i de lokala ordningsföreskrifterna inför förbud mot hundar på vissa offentliga platser, ex badstränder, parker mm. Vidare är det möjligt att reglera mer än bara specifik plats, ex tider på dygn och/eller år. Detta gäller dock bara för platser som är offentliga dvs allmän plats och plats som likställs med allmän plats. Kommunens lokala ordningsföreskrifter gäller inte på privat mark.

För att en kommun skall kunna sätta upp "hundar förbjudna" eller liknande skyltar måste stöd för detta finnas i de lokala ordningsföreskrifterna. De flesta kommuner har sina ordningsföreskrifter tillgängliga på sina webbplatser. En kommun sätter generellt inte upp skyltar eller fattar beslut som man inte har stöd i lag eller föreskrift för att fatta. Detta kallas för legalitetsprincipen och är en grundbult i en fungerande rättsstat.

Mvh
Jobbar med kommunal juridik varje dag
 
Som exempel kan nämnas att det i Göteborg finns flera badplatser där hundar inte är tillåtna. Utöver detta finns i kommunens lokala ordningsföreskrifter förbud mot att ta med hund i Trädgårdsföreningen (hela året) och i Botaniska trädgården (del av året, vår och sommar).
I Varbergs kommun är hundar förbjudna på de flesta badplatser. Grannkommunen Falkenberg är däremot betydligt mer tillåtande och välkomnar hundar på många badplatser, ibland på hela badplatsen, ibland på delar av. Det kan alltså variera ordentligt från kommun till kommun. Orsaken till detta är att Sverige bygger på kommunalt självstyre där varje kommun äger rätten kring beslut som fattas nära medborgaren. Det kommunala självstyret anses vara så viktigt att det är grundlagsbefäst genom Regeringsformen (en av fyra grundlagar)
 
I min kommun får hundar inte vistas på de badplatser som kommunen gjort i ordning, men inget hindrar en från att vara på andra ställen.

Sedan är det lite dumt, för rakt genom ena badplatsens område (inhägnat) går den enda gångvägen från det hållet till ett motionsspår i skogen. Där går vi ändå, men jag håller mig då på den lilla vägen och skulle någon hund bajsa så plockar jag självfallet upp. Hittills har ingen klagat där. Däremot har en person bråkat på strand där hundarna får vara, så framöver tänker jag ta med utskrift från kommunens sida där det står tydligt vad som gäller.
 
I min förra hemkommun fanns en skylt där det var en hund överstruken med texten badförbud. Jag tolkade det som att det var okej att hunden var med på stranden bara den inte badade. Detta ledde till tjafs med en kvinna en gång.

På ett annat badställe (samma kommun) fanns en skylt att hund ej får vistas på badplatsen, det kändes mer tydligt.

Hur tolkar ni den första skylten?
 
I min förra hemkommun fanns en skylt där det var en hund överstruken med texten badförbud. Jag tolkade det som att det var okej att hunden var med på stranden bara den inte badade. Detta ledde till tjafs med en kvinna en gång.

På ett annat badställe (samma kommun) fanns en skylt att hund ej får vistas på badplatsen, det kändes mer tydligt.

Hur tolkar ni den första skylten?

Att hunden får vistas där men ej bada.
 
Finns ju otroligt många badställen som inte är kommunala där man kan bada med hund :)
Då bor du bra till. Nu bor jag i stan (Stockholm) men mina föräldrar bor utanför Stockholm vid vattnet men i princip alla badställen där dom bor har hundförbud tyvärr.
 
Då bor du bra till. Nu bor jag i stan (Stockholm) men mina föräldrar bor utanför Stockholm vid vattnet men i princip alla badställen där dom bor har hundförbud tyvärr.
Behöver ju inte vara något ställe menar jag, kan ju faktiskt räcka med klippa eller en plätt man måste ju inte vara vid en badplats :) jag har knappt varit på en badplats sista åren, idag gick jag tex längs med vatten på ett nytt ställe och såg ut en klippa vi ska besöka i sommar, mitt i skogen :)
 
Badställen som inte är kommunala blir tyvärr härikring inte underhållna. Vi har ibland svårt att komma iväg till stranden på grund av dessa förbud hemikring.
När vi är på semester väljer vi hundvänliga campingar där hunden får vistas på badområdet - det saknar vi i hemkommunen.
 
Badställen som inte är kommunala blir tyvärr härikring inte underhållna. Vi har ibland svårt att komma iväg till stranden på grund av dessa förbud hemikring.
När vi är på semester väljer vi hundvänliga campingar där hunden får vistas på badområdet - det saknar vi i hemkommunen.

Jag säger lite som @Nota, måste de vara underhållna? :)
 
Det här svaret fick jag förra året när jag mailade och frågade vad som gäller i min kommun.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20200510_065040.jpg
    Screenshot_20200510_065040.jpg
    121,4 KB · Visningar: 151
Jag kanske är någon slags vilde men jag tror bara att jag har varit på en enda badstrand där det funnits allmänna toaletter. 😅 I Sverige då.
Har man barn med sig kanske det är annorlunda i och för sig.

Här i stan (mindre stad) finns flera badstränder med allmänna toaletter. Och några som dessutom har några lunchrestauranger och glasskiosk. Det ligger ju i kommunens intresse att folk inte gör sina behov hej vilt ute i naturen. Speciellt på platser där många samlas. Hade blivit superäckligt annars.
 
Det stämmer att det inte finns lagstiftning som förbjuder hundar från att vara på stranden. Frågan om hundars vara eller inte vara regleras istället kommunens lokala ordningsföreskrifter. [/QUOTE]

Fast föreskrifter ÄR lagstiftning. De är beslutade med stöd av ordningslagen och -förordningen och ingår i kommunens författningssamling.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kan inte se att frågeställningen är reglerad enligt lag, det tydligaste verkar vara formuleringen: "Om någon brister i tillsynen...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
23 096
Senast: Sezziyanen
·
Skola & Jobb Hej här kommer en liten berättelse I december kom jag på vad jag ville plugga till på Högskolan. Jag är 25 år gammal och de flesta av...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 852
Övr. Hund Det togs upp i en annan tråd, men jag tyckte att ämnet förtjänade sin egen. På promenaden imorse så mötte jag en man som (fö varje...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 968
Senast: ch791022
·
Övr. Hund Var nere på stranden idag och tränade lydnad med hunden. Eftersom vi höll på med läggande under gång så var han lös. Då smyger det upp...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
9 090
Senast: Skogstroll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp